handdator

Visa fullständig version : Börja träna ben


Detective
2009-02-09, 10:45
Tänkte börja med benträning igen. Har ingen större muskelmassa på ben eller vader. Så tänkte börja köra ett eller två pass per vecka.
Tänkte köra benpress, Hacksquat, benspark och liggande lårcurl.
Några tankar om man borde köra mer. Och isf vad?

C.E.J.
2009-02-09, 10:46
Om du vet hur man gör knäböj borde du träna det också.

Detective
2009-02-09, 10:47
Om du vet hur man gör knäböj borde du träna det också.

Nej tyvärr. Min kunskap om benträning är bristfällig tyvärr :( Några bilder/filmer?

Handcuff
2009-02-09, 10:48
Om du vet hur man gör knäböj borde du träna det också.

Ja precis. Börja i rätt ände :thumbup:

C.E.J.
2009-02-09, 10:48
Nja, du behöver helst nån som lär ut det på plats. Håll dig till benpress tills vidare annars.

Detective
2009-02-09, 10:49
Nja, du behöver helst nån som lär ut det på plats. Håll dig till benpress tills vidare annars.

Okej, något särskilt antal reps/set som jag bör hålla mig till för att bygga massa? Elelr det funkar med 4/6/8 reps och 4 set på varje?

-Englund
2009-02-09, 10:51
funkar gör det väl. Jag skulle dock variera mellan 7-12

Detective
2009-02-09, 10:52
funkar gör det väl. Jag skulle dock variera mellan 7-12

reps?

C.E.J.
2009-02-09, 10:53
reps?

Jao.

Benspark skulle jag plocka bort f.ö., men benpress, hacksquat (i maskin eller med stång) och lårcurls är ju bra.

Detective
2009-02-09, 10:55
Jao.

Benspark skulle jag plocka bort f.ö., men benpress, hacksquat (i maskin eller med stång) och lårcurls är ju bra.

Okej, men då ska jag ta och testa det. Och det räcker med dom övningarna? Vad är anledningen till att du skulle plockat bort benspark?

C.E.J.
2009-02-09, 14:56
Okej, men då ska jag ta och testa det. Och det räcker med dom övningarna? Vad är anledningen till att du skulle plockat bort benspark?

Det räcker. Du kan köra ett pass benpress+hacksquat, och det andra benpress+lårcurls.

Tycker benspark är onödigt för att extra stimuli för framsida lår inte behövs lika ofta. För baksidan (lårcurls) brukar det göra det däremot.

Detective
2009-02-09, 15:01
Det räcker. Du kan köra ett pass benpress+hacksquat, och det andra benpress+lårcurls.

Tycker benspark är onödigt för att extra stimuli för framsida lår inte behövs lika ofta. För baksidan (lårcurls) brukar det göra det däremot.

Okej. Tackar

Commando1980
2009-02-09, 15:47
Tänkte börja med benträning igen. Har ingen större muskelmassa på ben eller vader. Så tänkte börja köra ett eller två pass per vecka.
Tänkte köra benpress, Hacksquat, benspark och liggande lårcurl.
Några tankar om man borde köra mer. Och isf vad?

knäböj, raka marklyft.

ex på benpass:

knäböj
benpress
raka marklyft
leg curl

Detective
2009-02-10, 08:54
Funkar det bra att bygga "häck" med benpress, Hacksquat och liggande lårcurl? Vet att det finns andra övningar. Men jag är intresserad av hur bra det funkar med just dessa

C.E.J.
2009-02-10, 10:47
Funkar det bra att bygga "häck" med benpress, Hacksquat och liggande lårcurl? Vet att det finns andra övningar. Men jag är intresserad av hur bra det funkar med just dessa

Häck som i ass? Benpress och hacksquat funkar, lårcurl är dock en isolationsövning för baksida lår. För röven finns det utfall, goodmornings, raka marklyft lite kanske, och så förstås, the master blaster... knäböj.

Detective
2009-02-10, 10:49
Häck som i ass? Benpress och hacksquat funkar, lårcurl är dock en isolationsövning för baksida lår. För röven finns det utfall, goodmornings, raka marklyft lite kanske, och så förstås, the master blaster... knäböj.

Okej. Och benpress och hacksquat duger? För nyss hemkommen från mitt första benpass på ett halvår kanske. Och pallar inte lägga till fler övningar eller set. Knappt så man klarade av att gå hem :)

C.E.J.
2009-02-10, 10:51
Mmm. Kanske bör nämnas förstås att det inte tar något på rumpmusklerna alls om man inte går djupt.

Detective
2009-02-10, 10:56
Mmm. Kanske bör nämnas förstås att det inte tar något på rumpmusklerna alls om man inte går djupt.

Vi har ju diagonala ställningar till både benpress och hacksquat. Och går hela vägen så att säga

Detective
2009-02-12, 09:58
Körde första benpasset på några månader nu i tisdags. Och har fortfarande riktigt grym kramp/träningsvärk i låren. Finns det något tips på hur man blir av med det så snabbt som möjligt.
Jag menar. Har ju jäkla problem att ta mig upp och ner för trappan här hemma.
Vet att jag är ynkligt svag i benen :)

bubbe
2009-02-12, 10:03
Körde första benpasset på några månader nu i tisdags. Och har fortfarande riktigt grym kramp/träningsvärk i låren. Finns det något tips på hur man blir av med det så snabbt som möjligt.
Jag menar. Har ju jäkla problem att ta mig upp och ner för trappan här hemma.
Vet att jag är ynkligt svag i benen :)

träna benen ofta, varannan dag. Men kör bara tungt en el två gånger i veckan. Ofta brukar träningsvärk sitta i ungefär två-tre dagar efter så det är inget konstigt.

alindvall
2009-02-12, 10:15
Lånar tråden för en snabb fråga:

Räcker det att köra stelbenta marklyft för baksida lår eller behövs lårcurl?

Detective
2009-02-12, 10:18
träna benen ofta, varannan dag. Men kör bara tungt en el två gånger i veckan. Ofta brukar träningsvärk sitta i ungefär två-tre dagar efter så det är inget konstigt.


Okej. Vanligt med sån här grym värk också då? Aldrig varit med om något liknande på överkroppen exempelvis

M|cke
2009-02-12, 10:26
Hehe träningsvärk i benen och rumpan är av en egen sort. Den måste upplevas. :)
Tror att den kan uppnås möjligen i triceps om man kör sjukt hårt med dem.

harald_hårfager
2009-02-12, 10:29
Mmm. Kanske bör nämnas förstås att det inte tar något på rumpmusklerna alls om man inte går djupt.

utveckla

krille93
2012-07-17, 15:31
Lånar tråden lite. Har presic börjat köra ben i princip och märkar att jag e sjuuuukt klen i det, därför jag började. Jag snackar riiiktigt klen asså, är detta vanligt för folk som börjar träna ben att man e riktigt klen? Klarar inte alls av några stora vikter och har riktigt ont i benen både under passet och efter, kanske i 3 dagar efter. Benen ser ut som pinnar rent ut sagt! Kommer jag att öka i vikterna rätt snabbt eller tar det sjukt lång tid innan man gör det? Kommer jag att ha lika ont i benen hela tiden eller går det över efter ett tag när man väl har börjat träna dom ? Är det någon annan som förstår hur jag menar / känner eller som upplevt samma sak, isf hur gjorde ni?

Riktigt tacksam om någon kan hjälpa mig att förstå vad som händer!! *gah* :)

Sheogorath
2012-07-17, 15:34
Lånar tråden för en snabb fråga:

Räcker det att köra stelbenta marklyft för baksida lår eller behövs lårcurl?

Rent anatomisk "missar" du biceps femoris caput breve om du inte kör lårcurl. Vilken betydelse det har kan nog ingen säga. Om du springer, kör cykel med MTB-skor eller dylikt får du ju ändå viss belastning i "lårcurl"-rörelsen utan att egentligen köra lårcurl. :)

Men du kan ju köra några set varannan vecka eller nått - det tar inte så lång tid.

Fyllot
2012-07-17, 15:36
Kör bara knäböj och raka marklyft......kasst?

Latissimus Dorsi
2012-07-17, 16:00
Kör Benpress, benspark lårcurl, stående vadpress supersettat med vadresningar med en fot. 4 set per övning x12, sen i slutet så kör du utfall 3x12, där kan man verkligen kriga sig igneom varje repetition utan någon större skaderisk. Värsta som kan hända är att du faller pladask på marken, vilket kan tolkas positivt :D