handdator

Visa fullständig version : Hur förkyld är farligt?


Lella
2002-05-17, 08:48
Nu är det så att jag inte står ut längre, har inte tränat sedan förra fredagen..*liiider*

Idag är det ett ack så roligt konditonspass som jag är våldsamt sugen på.. är jag dum om jag går på det trots halsont när jag vaknar och lite slemmig sådär? :confused:

Försöker känna efter, men blir lite förblindad av lusten att gå på passet eller att jag känner efter för mycket å känner mig seg.. :rolleyes:

Ett litet pass kan väl inte göra någon skada.. eller? OM jag ska gå på pass, är det bättre att styrketräna än att gå på konditionspasset?

Marcus
2002-05-17, 08:58
Är förkylningen i ett initialskede, så att säga, att det håller på att bryta ut med halsont etc, är det nog vettigast att låta bli, i och med att det är en infektion det handlar om. När förkylningen sen väl är igång, då kan man börja köra lite smått.
Jag har själv hållt uppe 10 dagar (för j-vligt) pga av en infektion i kroppen, tackade dock nej till antibiotika, vilket gjorde att kroppen själv fick ta hand om "skiten", vilket jag tror man kan ha nytta av framöver. Men visst blir man "galen" av att tvingas softa en 7-10 dagar... inte kul! Samtidigt kan det vara värt att vila lite, man får vara lite "kall"!

JJ
2002-05-17, 09:00
Har man ont i halsen skall man absolut inte träna. Gör det du det blir jag :mad: :mad:
Lite snuvig är däremot ingen fara..

Lella
2002-05-17, 10:00
Hade bara ont i halsen på morgonen, nu är jag lite hostig och snuvig.. ? Och jag blev sjuk i lördags.. den gick ut hårt, kände mig bättre snart men den var seeg.. :(

OM jag nu tränar idag.. kondition el styrka? Eller kvittar det? :confused:

JJ
2002-05-17, 10:04
Jag är allvarlig, infektionen kan sprida sig till hjärtat och då har du i bästa fall några träningsfria månader framför dig och i sämsta fall dör du.
Kör styrka hellre än kondition om du vill förbättra oddsen.

King Grub
2002-05-17, 10:05
Konditionsträning får ju upp pulsen till en betydligt högre nivå och belastar hjärtmuskulaturen mer än styrketräning, så jag tror att ett styrkepass är lämpligare att börja med än värsta spinningpasset, t ex. Vila dock helst tills förkylningen är borta! :)

[ 17 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: King Grub ]

Lella
2002-05-17, 10:17
Fy vad tråkiga ni är då.. men jag vet vad ni menar, hade en farbror som dog vid 35 års ålder av hjärtmuskelinflammation pga träning och halsont. Så jag ska ta det lugnt har jag kommit fram till.. :(

(frågan är om jag vet hur man gör??)

Ett annat problem är väl att glass lockar fasligt mycket.. å kanske godis..hmm.. jaja.. får väl ta det som ett karaktärstest.. *äter apelsin*

Å tänka på hur motiverad och hur bra jag kommer sköta om min kropp med mat å träning när jag kryat på mig! :) *tillkämpat klämkäck*

King Grub
2002-05-17, 10:21
Glass när man är sjuk är ett måste! :)

Cissemissen
2002-05-18, 05:47
Glass vid halsont är underbart. Det kyler och lindrar. Dessutom är det ju så GOTT! Smaska på. Du kommer att ha gott om tid att fixa bort vad de stackars kalorierna ställer till med senare. :p

Fram för frisk träning! Det är inte värt att riskera en hjärtinflammation för lite abstinens!!! Tänk på det!

Krya på dig!

Lella
2002-05-19, 15:39
Idag blev det Magnum i solen.. ahh.. :p :cool:

Å jag tränade igår. Kanske dumt men det kändes bra och jag kände mig friskare ett par timmar efteråt. Men på kvällen tyckte jag hjärtat slog ovanligt hårt - inte fortare men hårdare och jag va inte pigg när jag vaknade så jag har uppehåll i dag å kanske i morrn. Och fler dagar om det behövs. Nu har jag ju fått känna på det lite iaf. Men fasen va jobbigt det är att avstå!! :mad:

Det är DEN tiden i månaden nu också - godisbegär och lite träning för att lindra det onda hade inte varit fel.. men man kan inte få allt.. så jag äter godis! :D :D

AJ
2002-05-19, 16:16
För en massa herrans år sedan då jag var ung o dum..... så tränade jag trots en halsinfektion. Detta resulterade i att infektionen spred sig och jag fick hjärnhinneinflamation. Spenderade ett par v på sjukhus och var nära att stryka med.... Sen tog det ett par månader innan jag kunde träna ordentligt igen. Så ta det lugnt :-)

Halsont eller feber = ingen träning.

Är du bara lite småförkyld så kan man träna, fast du bör träna med lägre intensitet är vanligt.

Mvh AJ

Ursprungligen skickat av Lella:
<STRONG>Nu är det så att jag inte står ut längre, har inte tränat sedan förra fredagen..*liiider*

Idag är det ett ack så roligt konditonspass som jag är våldsamt sugen på.. är jag dum om jag går på det trots halsont när jag vaknar och lite slemmig sådär? :confused:

Försöker känna efter, men blir lite förblindad av lusten att gå på passet eller att jag känner efter för mycket å känner mig seg.. :rolleyes:

Ett litet pass kan väl inte göra någon skada.. eller? OM jag ska gå på pass, är det bättre att styrketräna än att gå på konditionspasset?</STRONG>

Lella
2002-05-19, 16:36
Ja, usch. Det var nog dumt att träna igår. Man tränar ju för hälsans skull, vill ju inte förstöra kroppen.

Ska tvinga mig att hellre vila en dag för mycket än en för lite. Och jag vet inte om det är farligt när hjärtat slår hårdare - men det kändes obehagligt.

Ikväll blir det bio. Ska inte lyfta ett finger.. :)

Tenzher
2002-05-21, 12:10
Jag känner en kille som fick en hjärtattack när han tränade med en förkylning, och han märkte inte ens att han var förkyld..han är rädd att ens gå ner på gymmet numera..

emmzan
2002-05-21, 18:19
Har också lyckats blivit sjuk. Vet ej om jag har feber - min termometer visar konstant 36.4 när jag än mäter...
Har dock rejäl sveda/brännande känsla i halsen och är snörvlig och jäklig.

Är det okej att ta lugna promenader, alltså inte hurtiga "protein+koffein morgonpromenader" utan helt enkelt ut och knalla i lugnt tempo en halvtimma eller två?

Lillen
2002-05-21, 18:40
&gt; emmazan en hurtig promenad ska nog inte var nogra problem. Vad man ska undvika är att köra konditionspass med hög puls t.ex att springa.