handdator

Visa fullständig version : Finare hy vid svält och uttorkning

isglass
2009-02-08, 21:52
Har svält mig själv i 4 dagar och inte druckit vatten på 2 dagar. Detta skedde förra veckan.

Jag märkte att min hud blev helt acne fri, alla mörka cirklar runt ögonen försvann ,huden blev vitare och torrare(ej så den flagna) , mina ögonvitor blev vitare och glansiga så mina ögon såg större och sötare ut, mitt ansikte blev avslappnat och strupen mer sammandragen. Mina läppar blev vitare och torra . Men det såg så jävla mycket bättre ut ,jag var söt och såg oskyldig ,lugn och förvirrad ut. *cupid*

Sen när jag åt och börja dricka, blev jag ful och inte sådär söt och avslappnad i ansiktet som tidigare.

Går det att göra så jag får alla dessa positiva effekter utan att svälta och törsta? :confused: vad ska man äta liksom, dricker jag för mycket vatten ?

Tacksam för svar

Tolkia
2009-02-08, 21:55
Ang. acnen kanske du kan prova med att äta mindre ost, choklad etc. saker som vissa uppger ökar besvären. I övrigt tycker jag att det låter som om det sitter i huvudet på dig. Fyra dagars svält förvandlar dig inte till en oskuldsvit jungfru, det är nog snarare upplevelsen av att du kontrollerar och späker dig som färgar det du ser i spegeln.

Columbia
2009-02-08, 21:56
Har svält mig själv i 4 dagar och inte druckit vatten på 2 dagar. Detta skedde förra veckan.

Jag märkte att min hud blev helt acne fri, alla mörka cirklar runt ögonen försvann ,huden blev vitare och torrare(ej så den flagna) , mina ögonvitor blev vitare och glansiga så mina ögon såg större och sötare ut, mitt ansikte blev avslappnat och strupen mer sammandragen. Mina läppar blev vitare och torra . Men det såg så jävla mycket bättre ut ,jag var söt och såg oskyldig ,lugn och förvirrad ut. *cupid*

Sen när jag åt och börja dricka, blev jag ful och inte sådär söt och avslappnad i ansiktet som tidigare.

Går det att göra så jag får alla dessa positiva effekter utan att svälta och törsta? :confused: vad ska man äta liksom, dricker jag för mycket vatten ?

Tacksam för svar

Varför svalt du dig själv i fyra dagar?

isglass
2009-02-08, 22:18
jag äter knappt ost, kanske max en påse riven gratäng ost i veckan, dricker typ 1L chokladmjölk per dag och den innehåller (1% kakao och 4% socker) men den hade jag inte druckit på 2 veckor innan det här. Åt en hel del ost mackor för det var allt som fanns till kvällsfika och frukost *spy*

Jag vet inte riktigt varför jag inte åt eller drack, var nog förvirrad och brydde mig inte så mycket, bara låg i sängen i mitt rum och sovde.

Kan min fina hy ha något att göra med att jag inte duschade på 3 dagar då ?för mitt hår brukar bli rätt fluffigt och fult om man duschar för ofta, kanske är samma med huden i ansiktet ?men efter 1-2 dagar lägger det sig och får en fin färg:confused:

Mickeee?
2009-02-08, 22:21
jag äter knappt ost, kanske max en påse riven gratäng ost i veckan, dricker typ 1L chokladmjölk per dag och den innehåller (1% kakao och 4% socker) men den hade jag inte druckit på 2 veckor innan det här. Åt en hel del ost mackor för det var allt som fanns till kvällsfika och frukost *spy*

Jag vet inte riktigt varför jag inte åt eller drack, var nog förvirrad och brydde mig inte så mycket, bara låg i sängen i mitt rum och sovde.

Kan min fina hy ha något att göra med att jag inte duschade på 3 dagar då ?för mitt hår brukar bli rätt fluffigt och fult om man duschar för ofta, kanske är samma med huden i ansiktet ?men efter 1-2 dagar lägger det sig och får en fin färg:confused:

ja, om du brukar använda tvål..torkar ut huden och förstör vårat naturliga "fettlager" :)

isglass
2009-02-08, 22:28
jag använde Dove extra sensitive (fast tvål) för att rengöra ansiktet under minst en av dagarna jag svalt och inte drack vatten ,så kan inte bero på tvålen tror jag.

mikaelj
2009-02-08, 22:31
Ang. acnen kanske du kan prova med att äta mindre ost, choklad etc. saker som vissa uppger ökar besvären. I övrigt tycker jag att det låter som om det sitter i huvudet på dig. Fyra dagars svält förvandlar dig inte till en oskuldsvit jungfru, det är nog snarare upplevelsen av att du kontrollerar och späker dig som färgar det du ser i spegeln.

Jag har läst att insulin (testosteron nämns ibland också) är en bov vad gäller acne. Ost är ju väldigt proteinrikt, och kasein höjer insulinnivåerna ganska fort. Förutom att det är fett med som väl borde bromsa upptaget. På samma sätt borde man få det av stärkelse också.

Har du (eller någon annan) en teori om hur kopplingen mellan viss mat och acne ligger till?

Tolkia
2009-02-08, 22:33
Jag har inga idéer; vad jag vet har det varit svårt att hitta tydliga kopplingar mellan acne och olika födoämnen. Men många upplever ju att vad de äter påverkar deras acne.

Mickeee?
2009-02-08, 22:34
Jag skulle först satsa på dem här "bovarna" att ta bort: Huvudvärkstabletter, ansiktsprodukter, tvål, alkohol, nikotin, stress, dåligt med sömn, för lite träning eller för mycket träning!

isglass
2009-02-08, 22:41
men acne är ju bara en av sakerna jag sa , vill ju se in i spegeln nästan varje dag och se den där söta förvirrade och oskuldsfulla skönheten.*rolleyes*

Mickeee?
2009-02-08, 22:53
men acne är ju bara en av sakerna jag sa , vill ju se in i spegeln nästan varje dag och se den där söta förvirrade och oskuldsfulla skönheten.*rolleyes*

Vad var det jag inte svarade på i min post?

mikaelj
2009-02-08, 22:55
Snillen spekulerar om kost och akne (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=b4737a24-f751-4333-97d8-68c9022bcb25)

JakobS
2009-02-08, 23:08
För mig har minskat intag av mejeriprodukter hjälpt.

Kischen
2009-02-08, 23:14

Tacksam för svar

Har svårt att tänka mig att du blev ful för att du åt. Mår du ok? :(

Sniggel
2009-02-09, 09:54
Jag finner acne och hudproblem kopplat till kaloriintag (lågt kaloriintag, bättre hud, ex under deff) och mycket mat som ger hög insulinfrisättning (ex protein och kolhydrater efter träning). Choklad är tydligt. Jag äter inte choklad så ofta men äter jag en 200grammare kommer det dagen efter att ha ploppat upp minst 1 fett-por i ansiktet. Där är nog något mer i ekvationen för olika typer av kost påverkar min hud olika.
Där har du lite anekdoter :D

isglass
2009-02-09, 10:30
Men jag använder inte tobak eller dricker alkohol ,droger,kaffe,socker och salt och just nu är jag medicin fri. Försöker bara äta "rätt".
Dock dricker jag rätt mycket mjölk och blev en del ost när jag var på sjukhuset, fanns bara ostmackor , fil och flingor. *spy*

Jag blev visst ful när jag åt och drack, fick röda kinder och dagen efter acne och kände mig helt uppsvälld och äcklig. Allt vackert försvann *grr*

King Grub
2009-02-09, 10:31
Försöker bara äta "rätt".

Vad är "rätt" då? Jag misstänker att det du tror är rätt, kanske är så långt från rätt det går att komma.

isglass
2009-02-09, 10:42
Vad är "rätt" då? Jag misstänker att det du tror är rätt, kanske är så långt från rätt det går att komma.

Det här har jag ätit senaste månaderna

Ägg
potatis
ris
mjölk
kycklingfile (fajitas )
chickenbits
laxfile
mjölk
chokladmjölk( efter träning istället för gainer)
lövbiff
lövbiff + biff stroganoff mix + 1 dl grädde
grytbitar eller strimlad biff(ica) + biff stroganoff + 1dl grädde

När jag är lat:
köttfärs(nöt) antagligen gjort taco,lasagnette(knorr) då köper jag riven ost till. Ibland kör jag utan.

Det är allt jag äter, har ätit en burk bullens igår jag fick av mina päron, men annars är det inget annat jag äter. På sjukhuset hade dom konstig mat, så har ätit dåligt i 3 veckor.

Whistler
2009-02-09, 11:11
Sjukhuset? Vad var du inlagd för?

Det du har listat är visserligen bra matvaror, men det finns egentligen inga "dåliga" varor, däremot kan man tala om dålig kosthållning. Man behöver en komplett sammansatt kost som ger tillräckligt med energi och har en bra fördelning av protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Om sedan kolhydraterna kommer ifrån sockret i kaffet eller en portion pasta spelar ingen större roll så länge som resten av dagens intag är bra komponerat i övrigt. Givetvis är pastamåltiden bättre i längden.

Nordenator
2009-02-09, 12:13
Jag finner acne och hudproblem kopplat till kaloriintag (lågt kaloriintag, bättre hud, ex under deff) och mycket mat som ger hög insulinfrisättning (ex protein och kolhydrater efter träning). Choklad är tydligt. Jag äter inte choklad så ofta men äter jag en 200grammare kommer det dagen efter att ha ploppat upp minst 1 fett-por i ansiktet. Där är nog något mer i ekvationen för olika typer av kost påverkar min hud olika.
Där har du lite anekdoter :D

Likewise. Mer dietärt fett verkar även orsaka att jag får fetare och "sämre" hy. Har väl inga svåra acneproblem, men jag ser helt klart skillnad beroende på vad jag äter och vilken årstid det är. Sol och kalorirestriktion is the shit.

Beepfaaarp
2009-02-09, 12:29

Prova att dricka mindre eller att svettas mer.

Beepfaaarp
2009-02-09, 12:32
Du kan även testa att dra ner på mjölken ifall det är en migrän liknande effekt pga högt kalcium intag.

Mickeee?
2009-02-09, 12:54
Kolla på Christian Bale i the machinist eller dokumäntärer om förintelsen för att se hur vacker du kommer bli och hur oskyldig du kommer att se ut om du svälter din kropp..

Beepfaaarp
2009-02-09, 14:38
Gjorde lite detektivarbete...

Om du medicinerar med testosteron så är svullenheten och finnarna helt normala.

Du borde prata mer med läkaren och mindre med folk som tror att du är 14 och dum i huvet. Vill du ha vettiga råd härifrån så får du rapa ur dig vad som är fel och vad du medicinerar med.

Pepz
2009-02-09, 14:46

förvirringen kom nog antagligen att kroppen var i svält så din hjärna funkade inte normalt.
Skönheten likadant. du såg väl suddigt för att du höll på att svimma av hunger.

allvarligt. den bana du har hamnat på i ditt tänk är helt felaktig. var försiktig så du inte blir sjuk i någon allvarligare ätstörning

isglass
2009-02-09, 18:04
jag äter inte medicin något mer, jag ser mig i spegeln 3 timmar varje dag minst så jag vet nog när saker är annorlunda. Jag är kronisk förvirrad för den delen

Handcuff
2009-02-09, 18:08
Du verkar inte må sådär prima direkt...:(

Du borde nog prata med någon IRL. Lycka till och hoppas du får ordning på bitarna.

enzodiac
2009-02-09, 18:49
kalorimängd och främst kolhydrater påverkar min acne mest. Nu under deffen känns det som att det mesta av hudproblemen försvinner.

isglass
2009-02-09, 20:16
jag ska testa minska kalori och kolhydrat mängden, vill se bra ut.

enzodiac
2009-02-09, 20:24
det tycker jag verkligen inte du ska testa om du redan svälter dig själv !

Endura
2009-02-10, 10:40

Jag märker stor skillnad på min hud beroende på hur mycket och hur kvalitativ sömn jag får.
Sover du bra allmänt? Är du mentalt uppstressad/orolig ibland, gör det isf att du sover oroligt? Hormoner är känsliga grejer i kroppen och de löper gärna amok när det mentala inte är helt på topp - stress och/eller taskig sömn påverkar hormonerna långt mer än man tror...

Det är inte lätt att ge råd med den konstiga, knapphändiga information du ger, men jag skulle nog hellre se över den mentala delen, samt mängder vitaminer/mineraler du får i dig, om jag var du - innan du börjar rota i förödande idéer som mer svält och dylikt!

isglass
2009-02-11, 12:46
jag sover bra, men när jag är ledsen brukar det vara sämre

EnTe
2009-02-17, 01:00
*lång djup text raderad*

Så länge du inte utvecklar någon ätstörning kan man med gott samvete fasta några dagar per år. Det finns ju trotts allt människor runt om i världen som fastar i veckovis i streck. Bara du har full kontroll på vad du gör...