handdator

Visa fullständig version : Benpass efter ryggpass kan resultera i allvarliga skador


Fjäderfrans
2009-02-08, 21:46
Fick höra av en kunnig kille på gymmet om att man kör benpass på dagen efter ha kört rygg ska detta resultera i allvarliga skador.

Dag 1, Rygg
Dag 2, Ben

-Om du har en slutkörd ryggmuskulatur och slutkörda stabilatorer vid mage och korsrygg dagen då du ska köra knäböj och benpress så kan det sluta i riktigt allvarliga skador.

Är detta påstående sant eller falskt?

MVH,

ceejay
2009-02-08, 21:58
En förhöjd risk kan jag säkerligen tänka mig. Vid benpass (iaf knäböj) är det viktigt att bålen är med.

King Grub
2009-02-08, 22:00
Det bör väl säga sig själv, ja, att om man fortfarande är utmattad i stabiliserande muskulatur i ryggen och börjar köra tunga knäböj, att risken för att något skall hända är större.

Mr.Cosybear
2009-02-09, 09:50
Vad skulle kunna hända? Förutom att man kanske inte orkar genomföra övningen.

heraso
2009-02-09, 10:24
Jag kan hålla med om påståendet, en dag efter tunga mark kör jag inte benen riktigt tungt utan låter buktrycket/magstödet avgöra vad som är maxnivå den dagen. Är du däremot van att köra hårt och ofta är risken mindre, jmf. tyngdlyftare som tvingas ta med såväl rygg som ben i varje pass.

King Grub
2009-02-09, 10:36
Vad skulle kunna hända? Förutom att man kanske inte orkar genomföra övningen.

Är belastningen tung och man råkar vingla till eller hamnar snett, är risken för att man inte orkar parera större om man är trött i musklerna som stabiliserar övningen. Det krävs antagligen inte alltför stora felrörelser i ett kritiskt läge i en övning som knäböjningar för att skada ryggen.

Guddi
2009-02-09, 11:33
Träningvärk = bla nedsatt styrka. Att då köra tunga övningar som marklyft och knäböj är nog ingen bra idé.

Smml
2009-02-09, 12:54
Därför kör man ben och rygg på samma dag :naughty:

jokem
2009-02-09, 13:17
Om det nu är så skadligt så sänker man väl ändå vikten så att stabilisatorerna (stavning?) orkar med?

saab900
2009-02-09, 14:48
Om det nu är så skadligt så sänker man väl ändå vikten så att stabilisatorerna (stavning?) orkar med?

Om du kört marklyft och har uttröttade stabilisatorer och sedan kör knäböj dagen efter med den vikt stabilisatorerna tillåter, tror du inte att det då är kontraproduktivt för knäböjen? Det är ju meningen att du ska överbelasta benen, och hur ska du kunna göra det om dui nte kan köra slut på benen för att stabilisatorerna kroknar långt innan dess? Måste väl ändå vara mycket bättre att vila dom en dag till och kunna böja mer vikt för benmuskelutvecklingen.

Mazr
2009-02-09, 21:45
Men hur kommer det sig att de då har skrivit ett sådant schema i denna del av forumet?
3-dagarssplitten är uppdelad så att man kör ben, mage under dag 3, och rygg dag 2.
Jag var relativt slutkörd i ryggen, med träningsvärk och allt, dagen då jag körde ben. Visserligen körde jag verkligen inte max, men dumt att lägga upp ett sådant schema om det inte är så bra för kroppen!

markan
2009-02-09, 21:56
Liten fråga om dessa stabilisatorer. Kör sjukgymnastik varierat med hård styrketräning. Kör ofta rehabövningar typ knäböj på pilatesboll dagen innan jag kör riktiga knäböj. Skadligt pga trötta stabilisatorer? Får ingen träningsverk av rehaben.

bubbe
2009-02-09, 21:58
Men hur kommer det sig att de då har skrivit ett sådant schema i denna del av forumet?
3-dagarssplitten är uppdelad så att man kör ben, mage under dag 3, och rygg dag 2.
Jag var relativt slutkörd i ryggen, med träningsvärk och allt, dagen då jag körde ben. Visserligen körde jag verkligen inte max, men dumt att lägga upp ett sådant schema om det inte är så bra för kroppen!

Det är träningsdagar inte dagar i veckan.

saab900
2009-02-09, 22:28
Men hur kommer det sig att de då har skrivit ett sådant schema i denna del av forumet?
3-dagarssplitten är uppdelad så att man kör ben, mage under dag 3, och rygg dag 2.
Jag var relativt slutkörd i ryggen, med träningsvärk och allt, dagen då jag körde ben. Visserligen körde jag verkligen inte max, men dumt att lägga upp ett sådant schema om det inte är så bra för kroppen!

Som bubbe skrev är det nog underförstått att en vilodag ska in mellan passen. Men varför inte köra rygg först då och sedan bröst dagen efter, och ben den tredje dagen för att sedan ha vilodag innan nästa ryggpass? Man kan ju ändra om dagarna så att det passar om man vill och orkar träna tre dagar och vila en.

Martin Löwgren
2009-02-09, 22:31
Fick höra av en kunnig kille på gymmet om att man kör benpass på dagen efter ha kört rygg ska detta resultera i allvarliga skador.

Dag 1, Rygg
Dag 2, Ben

-Om du har en slutkörd ryggmuskulatur och slutkörda stabilatorer vid mage och korsrygg dagen då du ska köra knäböj och benpress så kan det sluta i riktigt allvarliga skador.

Är detta påstående sant eller falskt?

MVH,Beror på vilka ryggövningar du kört.

Har du bara kört chins och latsdrag är risken minimal men har du kört roddar, marklyft med mera köper jag hans argument.

Guddi
2009-02-09, 22:55
Liten fråga om dessa stabilisatorer. Kör sjukgymnastik varierat med hård styrketräning. Kör ofta rehabövningar typ knäböj på pilatesboll dagen innan jag kör riktiga knäböj. Skadligt pga trötta stabilisatorer? Får ingen träningsverk av rehaben.Spontant skulle jag säga inga problem så sjukgymnastövningar oftare handlar om kontroll och aktivering före styrka. Men fråga sjukgymnasten, han/hon har säkert bättre koll.

obesogen
2009-02-09, 23:12
Liten fråga om dessa stabilisatorer. Kör sjukgymnastik varierat med hård styrketräning. Kör ofta rehabövningar typ knäböj på pilatesboll dagen innan jag kör riktiga knäböj. Skadligt pga trötta stabilisatorer? Får ingen träningsverk av rehaben.

Spontant skulle jag vilja fråga varför du kör knäböj på pilatesboll?

markan
2009-02-09, 23:17
För att träna balans. Brukar slänga in det bland alla andra mongoövningar.

Black Star Abyss
2009-02-10, 00:05
Är belastningen tung och man råkar vingla till eller hamnar snett, är risken för att man inte orkar parera större om man är trött i musklerna som stabiliserar övningen. Det krävs antagligen inte alltför stora felrörelser i ett kritiskt läge i en övning som knäböjningar för att skada ryggen.

Exakt som Grub säger. Har man dåliga eller trötta muskler i ryggen och vinglar till så går det illa. T.ex. kan man få genomslag på kotorna och sedan kämpa med ichiasstrålningar och andra ryggproblem i månader.

brobban
2009-02-10, 00:13
För att träna balans. Brukar slänga in det bland alla andra mongoövningar.Pilatesboll är det en sådan halvmeter hög mjuk boll med stuns i? Hur fan kör du knäböj ståendes på en sådan? Nog för att jag vet folk som kör på balansplatta men detta var något nytt.

saab900
2009-02-10, 01:04
Antar att han kör knäböj med röven ned mot bollen, och låter den "studsa" upp röven ur bottenläget.

Morty
2009-02-10, 09:47
Såg framför mig någon superman-cirkusartist som stod på en pilatesboll med 100 kg på stången och böjer ATG.:smash:

Ungrim
2009-02-10, 10:00
Jag kör:
Dag 1. "övre" Rygg & Vader
Dag 2 Ben & korsryg

funkar fin fint än så länge.

Kebab-Arne
2009-02-10, 10:45
Såg framför mig någon superman-cirkusartist som stod på en pilatesboll med 100 kg på stången och böjer ATG.:smash:

Så här...

Guddi
2009-02-10, 11:00
Så här...Humor :laugh:

z_bumbi
2009-02-10, 11:25
Men hur kommer det sig att de då har skrivit ett sådant schema i denna del av forumet?
3-dagarssplitten är uppdelad så att man kör ben, mage under dag 3, och rygg dag 2.
Jag var relativt slutkörd i ryggen, med träningsvärk och allt, dagen då jag körde ben. Visserligen körde jag verkligen inte max, men dumt att lägga upp ett sådant schema om det inte är så bra för kroppen!

Ben -bröst - rygg är kanske en bättre ordning att skriva det i (OM det betyder att det blir mer vila efter ryggpasset) men fördelat på en vecka och med tre pass så gör det inte så stor skillnad för en nybörjare hur passen hamnar. Kör man 2-1, 3-1 etc så spelar ordningen betydligt större roll men då är det inte längre något rent nybörjarschema.

Morty
2009-02-10, 11:40
Så här...

Ja! Vilken grej!

hoikka poika
2009-02-10, 12:59
Så här...

Fegt att köra med passning *rolleyes*

markan
2009-02-10, 17:36
Faktiskt så jag kör, fast utan vikt. Hörde att bl. a. snowboardslandslaget kör på denna övning. Inte SÅ svårt som det kanske ser ut.

Anton Fräs
2009-02-10, 17:41
Till de som får för sig att köra knäböj på boll, se för guds skull till att det är den tåligare varianten och att det är en sådan som luften pyser ut i istället för att sprängas. Annars kan det gå illa..

LoTiX
2009-02-10, 18:29
När jag var grön tränade jag en dag knäböj någon dag efter marklyft och efter det hade jag hemska yxhugg av smärta i ryggen i kanske en månad. Ingenting jag gör om.

brobban
2009-02-10, 20:59
Jag måste säga att jag tycker det ser rätt konstigt ut och vinkeln på fötterna är riktigt konstig, tror man får precis lika bra balansträning på en balansplatta utan riskera att flyga åt helvete eller paja fötterna.

Allan
2009-02-10, 21:08
Jag tränar ofta ben direkt efter rygg. Eller tvärtom. Aldrig haft några problem. Är man någorlunda rutinerad känner man ju vad som funkar eller inte. Det är ju inte så att man - hoppsan - helt plötsligt tappar ryggen i en böj på 200 kg.

Martin Löwgren
2009-02-10, 21:21
Jag tränar ofta ben direkt efter rygg. Eller tvärtom. Aldrig haft några problem. Är man någorlunda rutinerad känner man ju vad som funkar eller inte. Det är ju inte så att man - hoppsan - helt plötsligt tappar ryggen i en böj på 200 kg.


Nej absolut inte. Är man erfaren kan aldrig olyckor hända p.g.a. bristande fokus, stabilitet eller liknande som nämnts tidigare i denna tråd.

http://www.youtube.com/watch?v=otqbG5CbZ7E

Erik__
2009-02-10, 22:31
Nej absolut inte. Är man erfaren kan aldrig olyckor hända p.g.a. bristande fokus, stabilitet eller liknande som nämnts tidigare i denna tråd.

http://www.youtube.com/watch?v=otqbG5CbZ7E

Såg ju mindre kul ut, var en likadan film på det där programmet på mtv när alla skadar sig. Men den där killen såg öh inte så stabil ut under vikterna hur som helst. Och vad är det med de där jänkarna och skoval, antingen är det nån converseliknanade historia eller så ska de använda kängor.