handdator

Visa fullständig version : ''Hjulet'' Magövning


Jochitko
2009-02-08, 21:31
Undrar om ngn känner till eller kanske tom kör följande övning som jag i brist på annat kallar ''hjulet'':

http://img3.imageshack.us/img3/9396/hjuletmagvningyc2.jpg

Vilken sorts mage övar denna övning, höftböjaren eller de yttersta magmusklerna eller en kombination?

Kan rekomendera denna övning av egen erfarenhet *flex*

Jochitko
2009-02-08, 21:32
Jag kör denna övning först varje gång jag kör mage eftersom jag tycker den är tung och gör resten av övningarna lite tyngre också :). Kör den med en vanlig curlstång med två vikter på varsin sida (inte en sån tv-shop grej som drar tillbaka vikten åt en).

Beeenjamin
2009-02-08, 21:44
Varför kämpa sig med unika mage-övningar?
Kör vanliga övningar, crunches, mage-maskiner osv.

obesogen
2009-02-08, 21:46
Varför kämpa sig med unika mage-övningar?
Kör vanliga övningar, crunches, mage-maskiner osv.

Därför att övningen rätt utförd är en utmärkt magövning som även antagligen är bättre än såväl crunches som magmaskiner?

obesogen
2009-02-08, 21:47
Vilken sorts mage övar denna övning, höftböjaren eller de yttersta magmusklerna eller en kombination?


kombination.

Beeenjamin
2009-02-08, 21:51
Därför att övningen rätt utförd är en utmärkt magövning som även antagligen är bättre än såväl crunches som magmaskiner?

Om den är bättre så skulle alla utföra övningen på gymmet.
Har aldrig sett någon att utföra sådant övningen än på en tv-serie för länge sedan. I alla fall vi är alla olika, olika övningar påverkas oss på olika sätt.

obesogen
2009-02-08, 22:01
Om den är bättre så skulle alla utföra övningen på gymmet.
Har aldrig sett någon att utföra sådant övningen än på en tv-serie för länge sedan. I alla fall vi är alla olika, olika övningar påverkas oss på olika sätt.

Lustigt argument. Övningen är utmärkt då den syftar till att hålla bålen neutral och motverka extension, den är betydligt mer överförbar till olika idrottssituationer än vanliga crunches och dessutom är den rätt utförd i motsats till crunches en utmärkt övning för att bygga upp en stark och stabil bål.

"I alla fall är vi alla olika"? Va? Gällande träning är vi betydligt mer lika än vad du tror. Utveckla gärna vad du menar med att olika övningar påverkar oss på olika sätt

young_george
2009-02-08, 22:03
http://www.beastskills.com/AbWheel.htm

Arf Pingvin
2009-02-08, 22:30
Om den är bättre så skulle alla utföra övningen på gymmet.

Nej. Folk utför oftast inte de bästa övningarna. De kör vad de kan och vad de ser andra göra.

Jochitko
2009-02-08, 23:37
kombination.

Tack :) Och young george: tack för länken, intressant

Om den är bättre så skulle alla utföra övningen på gymmet.
Många som testat denna övning anser helt enkelt att den är för tung, så jag tror att det är en av anledningarna till att den är så pass ovanlig. Gör man fel så blir det med en armövning av det hela än en magövning.

Jag kan verkligen rekomendera denna övning om man vill testa ngt nytt och extra tungt, sen kompletterar man ju såklart med någon klassisk övning också.

Beeenjamin
2009-02-08, 23:44
Okej.
Men varför hittar man aldrig på träningsdagböcker och tränings schema denna övningen då? Ingen utför den. Hittar inte den övningen på Övningsbänken.
Om den är så bra, varför är den så bortglömd?

young_george
2009-02-08, 23:46
Okej.
Men varför hittar man aldrig på träningsdagböcker och tränings schema denna övningen då? Ingen utför den. Hittar inte den övningen på Övningsbänken.
Om den är så bra, varför är den så bortglömd?

Hur mycket kroppsviktsövningar och "handstands" ser man i dagarna? Betyder det att det är dåliga övningar

Inte för att jag har något definitvit svar, men det mesta går väl i vågor även träning.

Jochitko
2009-02-08, 23:52
Okej.
Men varför hittar man aldrig på träningsdagböcker och tränings schema denna övningen då?

Jag hittade övningan i en ''muskeltidning'' för ett halvår sen...

Btw, young_george, den sidan du länkade var riktigt grym, inte bara intressant) ;)

Scratch89
2009-02-09, 00:04
Okej.
Men varför hittar man aldrig på träningsdagböcker och tränings schema denna övningen då? Ingen utför den. Hittar inte den övningen på Övningsbänken.
Om den är så bra, varför är den så bortglömd?

Troligen för att den är alldeles för avancerad för majoriteten att utföra korrekt. Det finns många som säger att de kan göra trettio reps, men jag tror inte att de utför den ordentligt. Övningen går inte ut på att jucka mot golvet, utan som obesogen säger, förhindra extension i ryggen. Det är alltså en statisk övning och tränar upp en bålstabilitet och ett buktryck bättre än alla crunchvarianter som finns.

obesogen
2009-02-09, 00:08
Troligen för att den är alldeles för avancerad för majoriteten att utföra korrekt. Det finns många som säger att de kan göra trettio reps, men jag tror inte att de utför den ordentligt. Övningen går inte ut på att jucka mot golvet, utan som obesogen säger, förhindra extension i ryggen. Det är alltså en statisk övning och tränar upp en bålstabilitet och ett buktryck bättre än alla crunchvarianter som finns.

Synd det där med att många tror den är så avancerad. Man behöver inte göra det så svårt för sig. Det går självfallet att göra övningen lättare genom att tex använda sig av en bobathboll och jobba med underarmarna och på så sätt få ett mycket kortare moment.

Scratch89
2009-02-09, 00:13
Synd det där med att många tror den är så avancerad. Man behöver inte göra det så svårt för sig. Det går självfallet att göra övningen lättare genom att tex använda sig av en bobathboll och jobba med underarmarna och på så sätt få ett mycket kortare moment.

Ja, självklart, men jag pratade om den ordentliga varianten med smalt handtag och hela vägen fram. Jag gillar att krama en medicinboll och rulla framåt en kort bit, men jag har ingen vidare styrka i magen heller.

Det är dock alldeles för många som slänger sig ner, och översvankar (extenderar) korsryggen så mycket att pungen slår i golvet innan armarna ens är halvt utsträckta, och sen säger de att de är jättestarka, när det snarare blir som någon slags liggande frivändning.

Chrillee
2009-02-09, 00:14
Jag fick rekommendation av min sjukgymnast att köpa ett såkallat hjul, bara ett hjul med en genomgående axel för att träna upp mag/bål och ryggmuskulatur.
Vanliga sit-ups är tydligen inte så effektiva och gör mer skada än nytta.

Man får bra styrka i magen i alla fall känns det som, första gången orka jag knappt göra en, nu orkar jag bra mycket fler och kan gå djupare.

Matsa
2009-02-09, 00:15
En utmärkt magövning som man inte "växer ifrån" i första taget. När det blir för lätt att göra den knästående kan man försöka utan knäna i backen, det blir mycket tungt då. En bra progression som jag hittade på Ross Enamaits site är att göra den mot ett stopp (t.ex en vägg) och sedan flytta stoppet längre och längre bort tills man klarar att göra fulla utrullningar från stående.

Liten filmsnutt som visar olika sätt att använda hjulet:

YmPxIUt7AEw

Scratch89
2009-02-09, 00:17
Satan i gatan vilken styrka i magen!

Chrillee
2009-02-09, 00:20
Tror jag svankar ryggen lite för mycket ibland, ska inte göra det, känns inte konstigt eller ont men lär inte vara så bra i det långa loppet. En mycket bra övning dock!

pojken
2009-02-09, 00:22
En sak som är fint med övningen är att man lätt kan öka belastningen med hjälp av viktskivor på ryggen. En utmärkt magövning helt enkelt.

Scratch89
2009-02-09, 00:23
Tror jag svankar ryggen lite för mycket ibland, ska inte göra det, känns inte konstigt eller ont men lär inte vara så bra i det långa loppet. En mycket bra övning dock!

Själva övningen är att du ska hålla emot svanken, så om du svankar så gör du alltså fel.

Jochitko
2009-02-09, 00:41
Bra video Matsa, han gör dem riktigt smooth

Jag visste inte ens att man kunde/skulle gå vidare till att stå och göra denna övning :P Man lär sig så länge man lever ^^

Saft und Kraft
2009-02-09, 00:42
Därför att övningen rätt utförd är en utmärkt magövning som även antagligen är bättre än såväl crunches som magmaskiner?

Nej. Folk utför oftast inte de bästa övningarna. De kör vad de kan och vad de ser andra göra.

Oi! Att ifrågasätta är inte alltid lämpligt, i synnerhet inte om man besitter en högst ringa förmåga att kunna avgöra vad som är vettigt eller ej.

Om det inte redan framgår vill jag påpeka att detta inte gäller inläggen som quotas, utan sådana som istället ifrågasätter ovanstående herrar (quite sure, yes) då deras synpunkter är mer matnyttiga att ta till sig.

Det Arf påpekar, att människor inte alltid nödvändigtvis går in för att göra de mest konstruktiva övningar, utan istället väljer en massa skit är nog mer vanligt än det omvända. Orsakerna därtill, kan vara många och olika förstås.

Och obesogen påtalar övningen i sammanhangets effektivitet. Ja, det är en effektiv övning och för egen del är oftast vanliga crunches exempelvis, alldeles för lätta för att ge mig vad jag är ute efter. Därmed inte sagt att ingen borde göra sådana eller att dessa alltid är ett dåligt val.

I övrigt ser man alltför ofta en massa äventyr i kryssdragen (för att nämna något) och frestas därför tro att mångas strävan efter träningsresultat inte alltid företrädelsevis överensstämmer med tex min egen uppfattning om hur sådana bäst nås. Att utifrån en högst godtycklig individs handlingar, bedöma ett mått av rationalitet kring dessa, tycks mig hyfsat oeftertänksamt.

Hillheim
2009-02-09, 00:50
Övningen går inte ut på att jucka mot golvet, utan som obesogen säger, förhindra extension i ryggen. Det är alltså en statisk övning och tränar upp en bålstabilitet och ett buktryck bättre än alla crunchvarianter som finns.

Själva övningen är att du ska hålla emot svanken, så om du svankar så gör du alltså fel.

Det tål att upprepas.

saab900
2009-02-09, 00:58
Om den är bättre så skulle alla utföra övningen på gymmet.
Har aldrig sett någon att utföra sådant övningen än på en tv-serie för länge sedan. I alla fall vi är alla olika, olika övningar påverkas oss på olika sätt.

Marklyft är en erkänt effektiv basövning, ändå har jag bara sett en person förutom mig som kört den på mitt gym ;)

obesogen
2009-02-09, 10:30
Och obesogen påtalar övningen i sammanhangets effektivitet. Ja, det är en effektiv övning och för egen del är oftast vanliga crunches exempelvis, alldeles för lätta för att ge mig vad jag är ute efter. Därmed inte sagt att ingen borde göra sådana eller att dessa alltid är ett dåligt val.

Nu kanske jag är provocerande men jag skulle säga att crunches är i stort sett alltid ett dåligt val.

obesogen
2009-02-09, 10:31
Ja, självklart, men jag pratade om den ordentliga varianten med smalt handtag och hela vägen fram. Jag gillar att krama en medicinboll och rulla framåt en kort bit, men jag har ingen vidare styrka i magen heller.

Det är dock alldeles för många som slänger sig ner, och översvankar (extenderar) korsryggen så mycket att pungen slår i golvet innan armarna ens är halvt utsträckta, och sen säger de att de är jättestarka, när det snarare blir som någon slags liggande frivändning.

Absolut, det förstod jag :) Det var inte menat som någon pik till dig utan jag ville bara utveckla ditt inlägg och ta bort den "avancerade" stämpeln och visa på att man de facto kan göra övningen mycket lättare. Därmed finns en variant för motionärer på alla nivåer.

kaer
2009-02-09, 10:50
Jag gillar hjulet, tycker det tar grymt bra.
Jag använder hjulet hemma, särskilt när jag tycker jag slarvat med magträningen på mitt vanliga pass, vilket jag gör alltför ofta.

Muffin Man
2009-02-09, 19:35
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/1JAhFj8yYvg&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=en&feature=player_embedded&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/1JAhFj8yYvg&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=en&feature=player_embedded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Muffin Man
2009-02-09, 19:40
---

äsch, ger upp :(

Arf Pingvin
2009-02-09, 20:24
1JAhFj8yYvg

Sådär?

daks
2009-02-09, 20:48
http://www.youtube.com/watch?v=57pv_1j4dH0


1.50 in tre västar...

Muffin Man
2009-02-10, 13:14
Sådär?

Jo precis så där. Berätta gärna hur du gjorde.

Vad jag tänkte lovorda -- vid sidan av maghjulet -- är den övning som syns i videon vid cirka 0:30. Balansboll. Ser töntigt ut, men det tar förbaskat bra på magen. Rekommenderas!

Saft und Kraft
2009-02-10, 13:38
Nu kanske jag är provocerande men jag skulle säga att crunches är i stort sett alltid ett dåligt val.

Och så mycket har jag för att försöka vara diplomatisk. Jag tolkar detta som en uppmaning att vidare inte försöka gå mot min natur, no more mr. nice guy var det. :)

Om syftet är att göra just crunches måste dessa förstås kunna ses som någorlunda rimliga i sammanhanget. Vill man diskutera vettig magträning blir omdömet kanske ett annat.

M|cke
2009-02-10, 13:42
Jo precis så där. Berätta gärna hur du gjorde.


Från guiden 'Youtube-guide für alle'


Ta reda på adressen till filmen (ex. http://www.youtube.com/watch?v=kQ0mcVk_xBI)
Skriv [/yt.] (utan punkter) i ditt inlägg
Klistra in koden! [yt.]kQ0mcVk_xBI[/yt.] (utan punkter)
Klicka Preview post för att se om du klarat instruktionen.


Överkurs:
= Det lilla strecket / är viktigt för att kolozzeum skall fatta att kodsnutten är slut. Missar du den så blir det pannkaka. Det gäller förresten quote-taggar osv. också.

wr90
2009-02-10, 17:26
Hur bra är denna övningen för axlarna? har testat köra den nån gång men det drar riktigt hårt i axlar

kraftsport
2009-02-10, 19:02
Ser inte så mycket "crunch" i den övningen. Verkar bara vara en jobbig statisk magövning.

Arf Pingvin
2009-02-10, 19:04
Ser inte så mycket "crunch" i den övningen. Verkar bara vara en jobbig statisk magövning.

Magen jobbar statiskt vid de flesta tunga lyft. Därför består min magträning av liknande träning. Utrullningar och fetknoppens magövning.

Liven
2009-12-23, 19:55
Har kört mitt kära hjul länge nu, men har aldrig gått djupt med det. Provade igår för första gången att köra djupa rörelser fast med färre repetioner.

Fick således en väldig träningsvärk, fast inte i magen som man kan tänka sig.
Fick mellan skulderbladen, vilka muskler är det som blir aktiverade när man går lägre ner med hjulet?

Bara nyfiken.

Matsa
2009-12-23, 20:06
Magen jobbar statiskt vid de flesta tunga lyft. Därför består min magträning av liknande träning. Utrullningar och fetknoppens magövning.

Kan någon förklara fetknoppens magövning? Jag har sett den nämnas en del men aldrig förstått vad det är.