handdator

Visa fullständig version : Flytta, gbg eller sthlm?

sundvall
2009-02-08, 21:30
Jag funderar på att dra vidare, flytta till någon större stad, just nu bor jag i Bollnäs och det är väl inte världens mest händelserika stad med många möjligheter. Gävle är inte heller någon höjdare. Så jag funderar på att flytta till gbg eller sthlm, för tillfället har jag heller inte något jobb så detta är väl en gyllene chans att dra till en annan stad och börja en utbildning eller liknande. Vad skulle ni rekommendera mellan stockholm och göteborg? Stockholm har jag hängt en hel del i i mina dagar och jag tycker det är en helt okej stad, gbg har jag dock aldrig varit i, mer än någon cup när jag var liten vad jag kan minnas.

hahavaffan
2009-02-08, 21:33
Göteborg helt klart. Sjukt go stad.

kelk
2009-02-08, 21:34
Flytta till Göteborg, det finns tillräckligt många inflyttade bönder i våran ärorika huvudstad...

:-)

actiwe
2009-02-08, 21:48
Sthlm lätt

har vart i båda städerna, sthlm hade jag valt :)

Wille005
2009-02-08, 21:49
Vill du förstå vad folk säger och slippa att snubbla i saliv på stadens gator föreslår jag att du väljer Stockholm. Sverige har bara en riktigt stad. (Åter NEJ; Spårvagn är inte samma sak som tunnelbana.)

mela
2009-02-08, 22:12
(Åter NEJ; Spårvagn är inte samma sak som tunnelbana.)

Spårvagn är sjukt mycket bättre än tunnelbana. :smash:

samme11
2009-02-08, 22:18
Stockholm, så kan du få bo hos mig, min mamma har nämligen en crush på dig.

sundvall
2009-02-08, 22:24
Stockholm, så kan du få bo hos mig, min mamma har nämligen en crush på dig.

Är hon milf då?

Scratch89
2009-02-08, 22:26
Det kanske är bäst att du funderar på vad du ska göra först, så du slipper bli en arbetslös dagdrivare i en annan stad.

isterbuk
2009-02-08, 22:26
Har också haft planer på att dra vidare när jag läst klart, vill så hemskt gärna bo i Sthlm, brukar spendera många helger och ett par veckor på semestern hos min kusin och vänner. Tycker det är helt underbart. Det svåra känns som att lyckas skaffa sig en hyresrätt eller någorlunda billig bostadsrätt :/ Tycker det är skitsvårt o hitta. Någon som har några bra tips?

Snobbe
2009-02-08, 22:27
Båda städerna är sköna tycker jag. Bor själv i sthlm men göteborg är en rolig stad det med.

samme11
2009-02-08, 22:30
Är hon milf då?

EY ABOOO SNACKA INTE SKIT OM MIN MAMMA!

ot, nej.

tobbo
2009-02-08, 22:30
Stockholm är det självklara valet.

ceejay
2009-02-08, 22:32

ot, nej.

är väl inge skit? komplimang ffs!

samme11
2009-02-08, 22:38
är väl inge skit? komplimang ffs!

Hahah :D

Shajjn
2009-02-08, 22:39
Stockholm, typ. Vacker storstad.
Tunnelbana>Spårvagn.

Men Göteborg är inte så pjåkigt heller.

Du ska nog ta reda på vad du ska göra innan du väljer stad, känns ju helt random annars :S

sundvall
2009-02-08, 22:40

ot, nej.

Ah det var synd, annars hade jag kanske gjort .. värre saker än att snacka skit om henne... ;)

Sebbe_H
2009-02-08, 22:56
Ta reda på vad du vill göra, åk till båda städerna och kolla läget. Känns ju fel att folk på ett forum ska hjälpa dig att bestämma åt dig.

samme11
2009-02-08, 22:58
Haha sundvall, du får inte bo hos mig längre.

sundvall
2009-02-08, 23:03
Haha sundvall, du får inte bo hos mig längre.

Det bestämmer din mamma, inte du unge man!

xodd
2009-02-08, 23:24
alla heter glenn i göteborg!

ot: helt klart göteborg... skönare stad, skönare människor (förrutom den obligatoriska alkisen och telefonblottaren på vagnen), och bostadspriserna är inte helt upp åt väggarna :P

Smml
2009-02-08, 23:40
Gillar inte sthlm så jag hade valt göteborg.

ManuelIT
2009-02-09, 00:02
nyflyttad till gbg själv.

what can I say, i'm in love.

med det sagt så kan jag rekommendera att du följer upp planen, oavsett om det blir gbg eller sthlm. jag flytta själv från en mindre stad och det är verkligen en stor omvandling, på ett positivt sätt.

sundvall
2009-02-09, 00:16
nyflyttad till gbg själv.

what can I say, i'm in love.

med det sagt så kan jag rekommendera att du följer upp planen, oavsett om det blir gbg eller sthlm. jag flytta själv från en mindre stad och det är verkligen en stor omvandling, på ett positivt sätt.

Yeah. En väldigt stor anledning till flytt-tankarna är att jag vill uppleva något nytt, jag är så jävla less på detta ställe nu, här har jag bott enda sen jag föddes. Alla känner alla, kan vara rätt mysigt på sitt sätt men känner att jag vill bryta mig fri och träffa nytt folk, fixa en umgängeskrets någon annanstans i Sverige också. Och kan det passa bättre än när man är ung, dum och arbetslös? Samt inte har något speciellt att nojja över.

The_RobRoy
2009-02-09, 00:16
En stad blir ju inte mycket roligare än de människor man känner där. Jag har en känsla av att GBG är en stad där folk är mer öppna för nya kontakter.

Jag skulle flyttat dit jag känner mest folk som jag vill umgås med i första hand, om det är lika på den punkten, så skulle jag valt efter vad för jobb jag kan få. Om det är lika även på den punkten, skulle jag nog valt GBG :)

GurraGo
2009-02-09, 00:21
Generellt ser - det beror självklart på yrke - så kan man nog hitta fler möjligheter för språngbräda i karriären i Stockholm. Finns helt klart färre jobb i Göteborg och västra Sverige verkar ha drabbats mycket värre av lågkonjunkturen än exempelvis Stockholm.

Själv lär jag aldrig bli bofast i Stockholm men 2-5 år kan jag tänka mig att göra där.

Hemi
2009-02-09, 00:31
Vart du än drar, ytnyttja alla möjligheter. Det blir lätt ett ganska burkigt, trångt el-pendlande liv i "storstan", i alla fall i Stockholm där man glömmer att leva. Erkänn dig som ny i stan, lek turist ett tag.

isterbuk
2009-02-09, 07:28
Fick ingen respons på min förra post :) Så försöker igen

Lätt/Svårt att fixa lya i städerna? Kanske i utkanten av stan vad rekomenderas/är trevlig att bo i.

Kappman
2009-02-09, 07:58
Har bott >3 år i Stockholm respektiva Göteborg. Kommer från Norrland i början. Göteborg är en stor stad med alla tillhörande nackdelar. Stockholm är en stor stad som inte bara har nackdelar utan även fördelarna med en huvudstad. Om du vill göra/uppleva något så händer det i Stockholm. Jag skulle aldrig flytta tillbaka till Göteborg. Då är det närmare till hands att flytta tillbaka till Norrland igen.

stolpskott
2009-02-09, 08:09

Lätt/Svårt att fixa lya i städerna? Kanske i utkanten av stan vad rekomenderas/är trevlig att bo i.

Bostadskön till en lägenhet i sthlm ligger väl på typ 35 år... utanför stan är det betydligt lägre. Gbg har jag ingen aning om.

Ot: flytta till sthlm, köp nåt som ligger tio minuter från stan med buss, de blir billigt o nice.

n1tro
2009-02-09, 08:14
vill du lära känna folk, håll dig borta från sthlm. vill du öka jobbchanserna, ta sthlm

Mourten
2009-02-09, 08:20
i sthlm får du inte lägenhet i första taget direkt, om du inte är pojken med guldbyxorna eller kan tänka dig att bo i förorterna (långt ut).
Men ska du ha en schysst lya i ett schysst läge är de MINST 25 års kötid för hyresrätt.
Bara varit i götet en gång men gissar att de är en skit stad. :)

isterbuk
2009-02-09, 09:27
25-35 år låter inte lovande direkt :) Men om man tänker sig i utkanten av stan? Tar som exempel Sundbyberg eller t.om något längre bort hur ser chanserna ut då?

Lite intressant om man har lite planer på eventuell flytt, men man kan kanske utesluta hyresrätter helt och satsa på en bostadsrätt isåfall?

Wille005
2009-02-09, 10:19
Ot: flytta till sthlm, köp nåt som ligger tio minuter från stan med buss, de blir billigt o nice.
Du menar med pendel? 10 min buss från stan ska du vara glad om du hinner ut till Gärdet. :D

mela
2009-02-09, 10:20
Jag hade dock inte köpt en lägenhet om jag flyttat till en stad för första gången. Kul att stå där med en lägenhet om man vantrivs och vill flytta. Mer värt att ha en hyresrätt då.

LindaS
2009-02-09, 10:52
Jag hade dock inte köpt en lägenhet om jag flyttat till en stad för första gången. Kul att stå där med en lägenhet om man vantrivs och vill flytta. Mer värt att ha en hyresrätt då.Då säljer man den. Så pass lång framförhållning bör varje vuxen människa ha.

25-35 år låter inte lovande direkt :) Men om man tänker sig i utkanten av stan? Tar som exempel Sundbyberg eller t.om något längre bort hur ser chanserna ut då?

Lite intressant om man har lite planer på eventuell flytt, men man kan kanske utesluta hyresrätter helt och satsa på en bostadsrätt isåfall?Jag betalade 4880:- för denna månaden inkl el. 2:a på 55kvm. 20min till centralen. Ganska optimalt skulle jag säga.

jakke
2009-02-09, 10:55
Då säljer man den. Så pass lång framförhållning bör varje vuxen människa ha.

Jag betalade 4880:- för denna månaden inkl el. 2:a på 55kvm. 20min till centralen. Ganska optimalt skulle jag säga.

Vilket område?

Själv sitter jag med provanställning och tvingas därför blicka mot andrahandsmarknaden. Andrahandsmarknaden är dessutom helt galen för någolunda centrala lägenheter.

Yes
2009-02-09, 10:56
Det bestämmer din mamma, inte du unge man!
Snygg AMOG!

OT: Jag älskar Stockholm... iaf på sommaren och så länge jag inte behöver vistas för länge på söder.

The_RobRoy
2009-02-09, 10:57
Kan tipsa om www.signalisten.se som har utlottning av hyresrätter i Solna. Jäkligt svårt att få, men man slipper 10 års kön i alla fall. Man har lika chans ifrån dag 1.

LindaS
2009-02-09, 11:00
Vilket område?

Själv sitter jag med provanställning och tvingas därför blicka mot andrahandsmarknaden. Andrahandsmarknaden är dessutom helt galen för någolunda centrala lägenheter.Det står i min profil.

Jo, men en provanställning ska ju leda till tillsvidareanställning, bara du klarar av och sköter jobbet.

Att bo i centrum kanske är att fokusera på fel saker.

Hemi
2009-02-09, 11:00

Jobb är alltid en första lösnng, sen fixar sig resten om du är på. Det går att hyra andra hand också men det kan vara dyrt. Kontakter är ett måste. Bostadskön är inte 35 år men ganska lång sedan söker man aktivt själv, genom bostadsförmedlingen.

Kryss
2009-02-09, 11:06
Kan tipsa om www.signalisten.se som har utlottning av hyresrätter i Solna. Jäkligt svårt att få, men man slipper 10 års kön i alla fall. Man har lika chans ifrån dag 1.

Jösses, där var jag inne varje vecka i säkert ett år utan att få något, då bodde jag iof utanför solna/sundbyberg så man hamnade i sista urvalet. Fast det är såklart värt det, lite besvär för en möjlig fullpott :) Riktigt trevliga områden.

henk4n
2009-02-09, 11:34
Huvudstaden ofc.

coxie
2009-02-09, 11:37
Göteborg är fan så mycket bättre än Stockholm.

Baan
2009-02-09, 12:08
i sthlm får du inte lägenhet i första taget direkt, om du inte är pojken med guldbyxorna eller kan tänka dig att bo i förorterna (långt ut).
Men ska du ha en schysst lya i ett schysst läge är de MINST 25 års kötid för hyresrätt.
Bara varit i götet en gång men gissar att de är en skit stad. :)

Det är inte så illa för studentlägenheter - om han nu ska plugga - eller rättare sagt dom jag känner som pluggar i Stockholm har lyckats få lägenheter med schysst läge relativt fort (relativt till 25 år).

TCOG
2009-02-09, 12:31
Yeah. En väldigt stor anledning till flytt-tankarna är att jag vill uppleva något nytt, jag är så jävla less på detta ställe nu, här har jag bott enda sen jag föddes. Alla känner alla, kan vara rätt mysigt på sitt sätt men känner att jag vill bryta mig fri och träffa nytt folk, fixa en umgängeskrets någon annanstans i Sverige också. Och kan det passa bättre än när man är ung, dum och arbetslös? Samt inte har något speciellt att nojja över.

Tro inte gbg är en stor stad det är en liten skit på kartan om du blickar dig ut mot europa så att träffa nytt folk visst men jag är själv från gbg & till slut blir det för mig också "alla känner alla".... Sen är mitt råd att fixa pengar vad du än ska göra så att du sitter på pengar/kapital.... och det finns inget roligt i ung, dum, arbetslös och du har visst något att nojja över PENGAR men nu vet jag iofs inte om du har kanske ett startkapital. Själv skulle jag råda dig att inte flytta hit alls om du ej har pengar så du kan köpa lgh hyresmarknaden är ett skämt & rånhyror (10lax+ för en 1:a på Avenyn) det finns inget att hämta på hyresmarknaden.

Mitt råd är har du stashat undan pengar så du har ok fine satsa om du vill det annars skulle jag råda dig testa att flytta från Sverige och då med de nordiska länderna i förstahand...

The_RobRoy
2009-02-09, 14:56
Jösses, där var jag inne varje vecka i säkert ett år utan att få något, då bodde jag iof utanför solna/sundbyberg så man hamnade i sista urvalet. Fast det är såklart värt det, lite besvär för en möjlig fullpott :) Riktigt trevliga områden.

Jag med och jag var ändå skriven i Solna *grr27**grr27*

Slutade med att jag lessnade och köpte en lgh i Solna istället, givetvis i precis fel läge, innan nedgången.

Jag träffade dock en tjej som fick en lägenhet efter 2-3 mån, precis vid Solna C. 20 kvadrat 1600kr i månaden..