handdator

Visa fullständig version : bara basövningar?


Fotbollspojke90
2009-02-08, 21:30
som ni ser på mitt namn så är jag fotbollsspelare.
det brukar diskuteras fram och tillbacka hur de viktigt det är med styrketräning för fotbollsspelare eller inte. visa menar att du bara lägger på dig onödig extra massa och tappar din explosivitet. medans andra anser att att du blir mer explosiv och starkare.

jag tränar för tillfället hela kroppen, även isolerings övningar för tex biceps och triceps.
jag undrar är det onödigt att köra övningar som isolerar tex bicepscurl?.

tycker ni jag bara ska hålla mig till basövningar så som mark,knäböj, bänk, utfall, m.m?

Kreh
2009-02-08, 21:31
Finns ingen mening att träna bicep/tricep än annat i estetiskt syfte, för en fotbollsspelare.

Gör som du vill.

Fotbollspojke90
2009-02-08, 21:38
Finns ingen mening att träna bicep/tricep än annat i estetiskt syfte, för en fotbollsspelare.

Gör som du vill.

jo det förstår jag, men kan det till och med vara onödigt att lägga på sig massa där?

50cent
2009-02-08, 21:45
jo det förstår jag, men kan det till och med vara onödigt att lägga på sig massa där?

att träna hela kroppen har bara fördelar oavsett sport, kolla på 100m sprinters det finns inte en enda med tunna armar och du lurar dig själv om du tror att de fick dom av mark och böj. träna armar men inte genom isolationsövningar, finns många bra basövningar för armar mina favoriter är fuskstångrodd med supinerad grepp och dips mellan bänkar

Fotbollspojke90
2009-02-08, 21:48
att träna hela kroppen har bara fördelar oavsett sport, kolla på 100m sprinters det finns inte en enda med tunna armar och du lurar dig själv om du tror att de fick dom av mark och böj. träna armar men inte genom isolationsövningar, finns många bra basövningar för armar mina favoriter är fuskstångrodd med supinerad grepp och dips mellan bänkar

hmm okej låter intressant.

tänkte använda mig av dessa övnignar mark,knäböj,mark,frivändningar, utfall, chins, fler tips på övningar?

young_george
2009-02-08, 21:54
Finns ju många som har grymma armar utan att träna dom speciellt.

Mellan chins, dips, bänkpressar och marklyft behövs det inte mkt mer

young_george
2009-02-08, 21:55
hmm okej låter intressant.

tänkte använda mig av dessa övnignar mark,knäböj,mark,frivändningar, utfall, chins, fler tips på övningar?

Dips och bänk

r3mpuh
2009-02-08, 21:55
Dips, bänk, stångrodd

r3mpuh
2009-02-08, 21:56
Finns ju många som har grymma armar utan att träna dom speciellt.

Mellan chins, dips, bänkpressar och marklyft behövs det inte mkt mer


o.O? Knäböj, ffs!

JoeyP
2009-02-08, 21:59
Knäböj, en fotbollspelare behöver starka explosiva lår med en stark mage!

KNÄBÖJ!!!

ceejay
2009-02-08, 22:00
SQUAT TIL YOU DROP! HEAVY! sjukt n1

young_george
2009-02-08, 22:01
o.O? Knäböj, ffs!

Tränar han armarna i knäböj? Då får han lyfta jävligt konstigt. Eller skiter du bara i att följa tråden?

ceejay
2009-02-08, 22:06
Tränar han armarna i knäböj? Då får han lyfta jävligt konstigt. Eller skiter du bara i att följa tråden?

man sj kanske ska göra d också :)



Kör hela kroppen, en balanserad kropp är bra

z_bumbi
2009-02-09, 10:10
En fotbollspelare har ingen större nytta av ett par stora armar vilket ju också syns på de som spelar på lite högre nivå, däremot kan en spelare köra basövningar där armarna ingår som en naturlig del.
Nu är det ju iofs frågan om på vilken nivå någon befinner sig och dessutom hur hård satsningen är på just fotbollen, elitsatsar man inte så tvivlar jag på att några cm mer runt överarmarna ger den minsta negativa inverkan.

Viktiga övningar för en fotbollspelare är bencurl, stelbenta marklyft, finnen och/eller goodmornings.
Lite böj (innan direkt träning av baksida lår), magträning och ländrygg så är det nästan klart men jag skulle också vilja ha med en roddövning i förhållande 2:1 till chins/latsdrag. Två set rodd för varje set chins eller latsdrag.

pragmatist
2009-02-09, 12:10
Risken att dina armar skulle bli "för stora för fotboll" av vanlig styrketräning känns ju ganska mikroskopisk. På vilket sätt skulle normalt välbyggda armar vara i vägen för en fotbollsspelare? Tittar man på gymnaster så verkar ju inte deras rörlighet, smidighet och explosivitet påverkas negativt av deras välbyggda armar direkt, snarare tvärtom. Och några hekto mer kött på armarna lär knappast ha någon effekt på uthålligheten.

För övrigt utvecklas ju fotboll mer och mer till en kontaktsport nuförtiden, att vara stark i armarna är säkert ingen nackdel i närkamperna.

Mourten
2009-02-09, 12:32
varför styrketräna som fotbolls spelare ?
kolla på alla som har blivit världens bästa, ronaldinho, christian ronaldo etc, dunder spetor som inte satt sin fot på ett gym. Men dom kan kicka läder!

MrF
2009-02-09, 12:37
Ja men det beror la lite på vad man spelar för position också, och spelstil :P
Du får tänka på att svenskar gärna inte har den tekniken dom har av någon anledning ^^;

WHITEFOLKS
2009-02-09, 12:45
Jag tror inte man ska ta personers storlek som ett kvitto på att de inte styrketränar. Jag tror nog att Ronaldinho et al är hyfsat bekväma med styrketräning.

Kolla på Stefan Holm t.ex., inte direkt jättestor men kan flytta rätt stora vikter. Olympiska övningar kan nog vara rätt vettiga för fotbollsspelare.

CrazyJoeDavola
2009-02-09, 14:27
varför styrketräna som fotbolls spelare ?
kolla på alla som har blivit världens bästa, ronaldinho, christian ronaldo etc, dunder spetor som inte satt sin fot på ett gym. Men dom kan kicka läder!


Lägg av alla proffs styrketränar. Kolla in Roberto Carlos ben, ganska saftiga inte sant?

http://www.theoffside.com/wp-content/uploads/2007/06/roberto-carlos-pool.jpg

Behövs rätt bra tryck i påkarna för att slå en sånhär spark.

-t5MF7NRQh4

Mourten
2009-02-09, 14:31
Jo jag håller med dig, men R. Carlos har en annan position och ett annant syfe på planen än en playmaker.

ceejay
2009-02-09, 19:44
hur fick carlos de där vaderna?!

Loreal_Paris
2009-02-09, 20:07
hur fick carlos de där vaderna?!

Av att spela fottboll hela livet ...
man ser en klar skilnad mellan hans vader och en bodybuilders *kissass*

Mourten
2009-02-09, 20:22
Av att spela fottboll hela livet ...
man ser en klar skilnad mellan hans vader och en bodybuilders *kissass*

Ja, hans är mindre och inte lika tydliga pga högre bf.

Fotbollspojke90
2009-02-09, 23:43
måste bara säga tack för alla svar och tips hittils :) riktigt sjyst!

ja man kan säga att jag elitsatsar med min fotboll.
den här diskussionen gällande hur mycket fotbollsspelare styrketränar eller inte skulle jag faktiskt vilja reda ut. jag vet i alla fall av egen erfarenhet att ben tränas en hel del på gymet. men sen hur mycket överkropp man tränar har jag inte erfarenhet av, jag har däremot kört på med överkroppen som vilken annan person som helst som styrketränar.

har varit bra diskussioner i tråden hittils. så skulle vilja reda ut en till grej, kan man bli stel av styrketräning eller är det en myt?
jag brukar känna mig stel under fotbollspassen de veckor jag styrketränar. kan säga att jag styrketränar inte regelbundet, kanske var 3 vecka. kan det vara att de blir som en liten chock för kroppen med stelhet för jag inte lyfter vikter kontinuerligt?

forslund
2009-02-10, 08:03
måste bara säga tack för alla svar och tips hittils :) riktigt sjyst!

ja man kan säga att jag elitsatsar med min fotboll.
den här diskussionen gällande hur mycket fotbollsspelare styrketränar eller inte skulle jag faktiskt vilja reda ut. jag vet i alla fall av egen erfarenhet att ben tränas en hel del på gymet. men sen hur mycket överkropp man tränar har jag inte erfarenhet av, jag har däremot kört på med överkroppen som vilken annan person som helst som styrketränar.

har varit bra diskussioner i tråden hittils. så skulle vilja reda ut en till grej, kan man bli stel av styrketräning eller är det en myt?
jag brukar känna mig stel under fotbollspassen de veckor jag styrketränar. kan säga att jag styrketränar inte regelbundet, kanske var 3 vecka. kan det vara att de blir som en liten chock för kroppen med stelhet för jag inte lyfter vikter kontinuerligt?

Att kontakta ej klubb kan ju vara ett sätt att slå två flugor i en smäll. Du får reda på vad du vill veta och samtidigt får du en första kontakt med klubben som ej är att förkasta.

Men sen om du ska träna biceps eller inte. Det tar ju knappast mycket längre tid att köra ett par basövningar som tar mer på överkropp när du väl är på gymmet och träningsvärk i triceps kan du nog leva med under träningar.

Jag hade tränat överkropp i alla fall. Når du nu inte hela vägen fram till elitfotbollen och väljer att lägga av istället behöver du inte ha väldigt tränade ben och inte fullt så tränad överkropp.

Aliso
2009-02-10, 08:45
har varit bra diskussioner i tråden hittils. så skulle vilja reda ut en till grej, kan man bli stel av styrketräning eller är det en myt?
jag brukar känna mig stel under fotbollspassen de veckor jag styrketränar. kan säga att jag styrketränar inte regelbundet, kanske var 3 vecka. kan det vara att de blir som en liten chock för kroppen med stelhet för jag inte lyfter vikter kontinuerligt?

Man blir stel om man tränar och inte stretchar tillräckligt efter träningen. Gäller all träning. Känner några fotbollsspelare på rätt hög nivå (div 2-4) som är väldigt stela/orörliga, så min rekommendation är att alltid stretcha efter träningen. Sedan blir det naturligtvis en chock för kroppen att var 3:e vecka lyfta vikter. Har du tid och möjlighet är det fördelaktigt att köra 1-2 styrketräningspass i veckan, annars blir det nog alltid träningsvärk och stelhet efter gymmet.;) Min röst hamnar på helkropp med basövningar som du räknar in plus en press ovanför huvudet (militärpress eller liknande).

Heppez
2009-02-10, 08:57
Världens snabbaste man Usain Bolt är ju rätt så biffig. Och det verkar ju inte påverka han speciellt mkt ;D

Guddi
2009-02-10, 09:21
jag skulle också vilja ha med en roddövning i förhållande 2:1 till chins/latsdrag. Två set rodd för varje set chins eller latsdrag.Skulle du vilja motivera det Bumbi? Vi kör nämnligen snarare mer chins än rodd med mitt lag men samtidigt så har jag aldrig funderat på förhållandet mellan dom.

varför styrketräna som fotbolls spelare ?
kolla på alla som har blivit världens bästa, ronaldinho, christian ronaldo etc, dunder spetor som inte satt sin fot på ett gym. Men dom kan kicka läder!Det där är ju fullständigt skitsnack. Titta istället på varför ronaldinho inte längre är i närheten av sitt forna jag. Har han tappat teknik tror du? Fått dålig speluppfattning helt plötsligt kanske?

Förklaringen ligger i att han körde en otroligt dålig försäsong sista säsongen i Barcá där han festade mer än vad han tog i på träningarna. Han kan fortfarande göra finterna men numera så har han varken styrka, balans eller explosivitet att väl ta sig förbi motståndaren efteråt.

Christiano har fortfarande inte kommit igång ordentligt efter sin skada där även han tappade i fysik.

Man blir ingen bra fotbollspelare genom att styrketräna men man blir inte så bra som man verkligen kan bli utan en bra fysik. Det är självklart. Sen är alltid frågan var man ska lägga fokus under en viss tid.

von huff
2009-02-10, 09:37
Styrka och explosivitet är grunden i dom flesta sporter och musklerna kommer inte att hämma dig ifall du inte äter dig fet:)Träna hela kroppen, böjj,bänk,mark osv

z_bumbi
2009-02-10, 10:02
Skulle du vilja motivera det Bumbi? Vi kör nämnligen snarare mer chins än rodd med mitt lag men samtidigt så har jag aldrig funderat på förhållandet mellan dom.

Fotbollspelare (plus resten av befolkningen :D ) är ofta framåtroterade i axlarna, chins förstärker och rodd motverkar detta.
Rodd bygger mer styrka runt ryggraden (traps och romber) än chins vilket också är önskvärt.
Träning av ländryggen på köpet.

Förhållandet är inget vetenskaplig baserat men enligt mig ett rimligt förhållande, kör man vändningar och marklyft så får man väga in det osv.

Guddi
2009-02-10, 11:07
Fotbollspelare (plus resten av befolkningen :D ) är ofta framåtroterade i axlarna, chins förstärker och rodd motverkar detta.
Rodd bygger mer styrka runt ryggraden (traps och romber) än chins vilket också är önskvärt.
Träning av ländryggen på köpet.

Förhållandet är inget vetenskaplig baserat men enligt mig ett rimligt förhållande, kör man vändningar och marklyft så får man väga in det osv.Vi kör en hel del vändningar och även övningar mer riktade på skulderstabilitet. Har inte heller märkt av någon större stelhet eller dålig hållning i bröstrygg och axlar förutom hos killarna som även styrketränar på egen hand (beachpumpstyle).

Men du har en bra poäng ändå, möjligt att man ska lägga in lite mer rodd och inverted rows i träningen framöver. Ska ialla fall testa hur starka dom är i övningen idag :) tackar bumbi..