handdator

Visa fullständig version : Hur mycket fett ska man äta?

Mind-Games
2009-02-08, 21:28
Nu vet jag att fett faktiskt hjälper fettförbränningen men hur mycket fett ska man ha i sig om dagen när man håller på och deffar ?

Om man äter någon avokado och tar några omega-3 tabletter per dag, räcker det ?

Kreh
2009-02-08, 21:29
Fett hjälper inte fettförbränningen vid en viss energibalans.

Ät 2g protein/kgkv. Fyll ut med kolh/fett i de mängder du vill.

Ja.

Mind-Games
2009-02-08, 21:32
Tack för svar :)

King Grub
2009-02-08, 21:33
Om man skall ta några enkla riktvärden... du bör inte gå under 0.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn. 1 g/kg är en vettig siffra. Följer du en ketogen eller lågkolhydratdiet kan siffran för fettintag utan problem bli högre. Någon "skall" eller rätt/fel som gäller alla finns inte.

Mickeee?
2009-02-08, 21:34
Fett hjälper inte fettförbränningen vid en viss energibalans.

Ät 2g protein/kgkv. Fyll ut med kolh/fett i de mängder du vill.

Ja.

Påverkar inte fett hormonerna i kroppen (därav tesosteronproduktion) och ökar fettförbränningen?

Mind-Games
2009-02-08, 21:39
1g/k fett?! Låter ganska mycket ju

Eddie Vedder
2009-02-08, 21:42
1g/k fett?! Låter ganska mycket ju

Ät mindre fett då. Men det är inte särskilt mycket hursomhelst, 70 gram för en person på 70kg. 630 kcal från fett alltså. Inte mycket alls om man inte håller ett väldigt lågt energiintag.

Mind-Games
2009-02-08, 21:46
Om vi tar mig som exempel då da. Jag gör mig av med omkring 3100kcal och väger 75Kg.

Vart ska jag hitta 75gram fett?

Eddie Vedder
2009-02-08, 21:48
Om vi tar mig som exempel då da. Jag gör mig av med omkring 3100kcal och väger 75Kg.

Kolla din egen tråd om hur man går upp i vikt t.ex. Skojar du med oss?

Mickeee?
2009-02-08, 21:49

Rött kött, fet fisk, avocado, nötter, mjölk, matlagningsgrädde, kyckling med skinn, kokosmjölk, bönor, köttfärs, ost etc

Columbia
2009-02-08, 21:49

På morgonen: Havregrynsgröt, ägg, omega 3-tablett, smör

Lunch/middag: fet fisk, majonäs, rapsolja, flera köttsorter (korv, köttbullar, viltskav, fläskkött osv), kyckling med skinn m.m.

Mind-Games
2009-02-08, 21:51
Okej whatever, du verkar inte kunna svara på frågorna utan att lägga till en liten irriterande kommentar.

Mind-Games
2009-02-08, 21:59
Nice, tack Mickeee? och Columbia :D :)

Mind-Games
2009-02-08, 22:06
Usch det här med att räkna allting i gram blir fan bara jobbigt. Kan man bara inte äta och försöka hålla ett kalori intag på -500 när man deffar och +500 när man bulkar ?

Måste det vara så här mycket fett, så här mycket kolhydrater och så här mycket protein? :(

Eddie Vedder
2009-02-08, 22:06
Okej whatever, du verkar inte kunna svara på frågorna utan att lägga till en liten irriterande kommentar.

Jag svarar ju i varenda tråd. På vilket sätt gör ett svar om fett skillnad i den här tråden jämfört med din andra? Du nämnde ju t.o.m. själv fisk, ägg och avokado där exempelvis.

Men här är några fler: Smör, ost olivolja, nötter, rapsolja, frön och grädde

Mind-Games
2009-02-08, 22:08
Jo, jag förstår men det jag egentligen menade var, 75gram fett, alltså, jag kan ju inte äta direkt 75 gram fett. Hur vet jag att jag fått exakt 75 gram fett, hur mycket avokado, ägg fisk måste jag äta för att få ihop till 75 gram fett. Känns så jävla jobbigt att räkna ihop allt det.

Mickeee?
2009-02-08, 22:12
ehh du behöver inte köra EXAKT 75g ...du kan t ex satsa inom intervallet 60- 90 g

Exhale_
2009-02-08, 22:12
Var inte så skitnödig. Tycker du att det är jobbigt att räkna ihop det hela så skippa det. De flesta som går upp eller ner i vikt klarar av det utan att räkna på allt. Käka mat som du gillar men bara i mindre mängd. Du har ju överlevt hittills.

Ang Eddies svar så tycker jag att du ska ge han cred istället för att bli irriterad. Han har försökt hjälpa dig i varenda tråd och det tycker jag är värt beröm hellre än skit.

Mind-Games
2009-02-08, 22:16
Ang Eddies svar så tycker jag att du ska ge han cred istället för att bli irriterad. Han har försökt hjälpa dig i varenda tråd och det tycker jag är värt beröm hellre än skit.

Sant sant *Ger Eddie cred* :thumbup:

Tack Eddie :D :)

mikaelj
2009-02-08, 22:26
Det finns som Grub m.fl. sagt väldigt få absoluta fel eller rätt vad gäller den absoluta mängden fett. Men att ha svårt att få i sig tillräckligt fett på 3kkcal/dag tycker jag låter märkligt.

Frukost: äggröra på en stor klick smör och 3-5 ägg, majonnäs på
Lunch: en stor handflata köttfärs med en halv burk creme fraiche, tacosås och massa ostkuber
Middag: samma, fast stekt sill/strömming/lax med blandade smågrönsaker dränkta i smör
Kvällsmat: en redig bit ost eller korv

Äter du det där behöver du varken oroa dig för att du får i dig för lite av vare sig protein eller fett. :-)

(i övrigt håller jag med resterande i publiken: även om du äter fettsnålt kan du lägga till ägg och fet ost till maten, så behöver du inte oroa dig)

Mind-Games
2009-02-08, 22:34
Jag äter ju ägg med frukosten och maten. Sen äter jag avokado också. Tar två omega-3. Ost och smör kommer jag börja med också. Men saken är, jag vet inte hur mycket gram fett det där är, är lite rädd att få för mycket.

Pellegris
2009-02-08, 22:41
http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Där kan du söka och se vad allt du stoppar i dej innehåller.

Varför är du rädd för att få i dej för mycket fett? Om du äter vanlig och varierad husmanskost så tror jag inte att du behöver vara orolig för att få i dej "för mycket" fett.

mikaelj
2009-02-08, 22:52
Jag äter ju ägg med frukosten och maten. Sen äter jag avokado också. Tar två omega-3. Ost och smör kommer jag börja med också. Men saken är, jag vet inte hur mycket gram fett det där är, är lite rädd att få för mycket.

Vad menar du skulle hända när du äter "för mycket", då?

Mind-Games
2009-02-08, 22:58
Vet inte :confused:

Kanske får mer fett i kroppen då istället ?

Om man säger att jag har räknat ihop hur mycket fett, protein och kolhydrater jag får i mig, skulle jag få bättre och snabbare reslutat än om jag inte hade koll på hur mycket gram av varje jag fick i mig och bara höll mig till -500 kalorier ?

mikaelj
2009-02-08, 23:06
Vet inte :confused:

Kanske får mer fett i kroppen då istället ?

Eller så håller du dig mättare längre?

Man blir lika fet av fett som söt av socker. Pastan försvinner inte bara magiskt utan överskott av det lagras också.

Om man säger att jag har räknat ihop hur mycket fett, protein och kolhydrater jag får i mig, skulle jag få bättre och snabbare reslutat än om jag inte hade koll på hur mycket gram av varje jag fick i mig och bara höll mig till -500 kalorier ?

Om du inte vet hur många gram av vardera protein, fett och kolhydrater du får i dig förstår jag inte hur du skall kunna räkna ut ditt energiminus på 500 kcal.

Kan du formulera om frågan?

Mind-Games
2009-02-08, 23:11
Alltså, jag räknar bara ihop kalorierna utan att bry mig om vart kalorierna kommer ifrån, om det nu kommer från fett, protein eller kolhydrater.

Pellegris
2009-02-08, 23:12
Du blir inte fet av att äta fett. Det är ett överskott av kalorier som man går upp i vikt av.

Jag anser att på en vanligt motionsnivå så måste man inte väga och mäta sin mat. Ät varierad kost med fisk, kött, pasta, ris med mera. Titta på vågen ibland för att se om du äter nog mycket/lite.

Och se till att unna dej ett paket med glass eller en godis påse i bland :)

Mind-Games
2009-02-08, 23:31
Mm låter bra. Några frågor till :D

Hur mycket fett innehåller Omega-3 tabletterna? Jag har redan kollat på burken men det verkar inte stå

OCH, jag har hört att fettet på all sorts KÖTT är dåligt, är det sant eller är det lugnt att äta det ?

mikaelj
2009-02-08, 23:41
OCH, jag har hört att fettet på all sorts KÖTT är dåligt, är det sant eller är det lugnt att äta det ?

Det pågår en intensiv diskussion kring huruvida mättat fett är dåligt, eller om det i själva verket är överdoser av omega n-6 som är farligt (särskilt som blodproppar inte består av mättat, utan fleromättat, fett).

Jag svarar med ett bestämt NEJ, men jag är säker på att någon kommer säga precis tvärtom.

Det bästa du kan göra är att bilda din egen uppfattning. Du lär finna många argument för och emot på diverse forum i diskussioner kring LCHF (http://www.kostdoktorn.se/vetenskap), Atkins, Optimal Diet och stenålderskost eftersom anhängare av sån mat anser mättat fett vara bra.

saab900
2009-02-08, 23:46

Jag tänkte faktiskt skriva precis samma sak, men såg att Eddie Vedder redan gjort det. Du verkar vara lite kluven mellan att gå upp i vikt och banta :confused:

OnT: Som sagt din andra tråd: Olja på pasta; 100-120 kcal/matsked, väldigt lätt att få i sig. Rör ned ett par matskedar smör i brunsåsen till potatisen, blir bara godare *drool*

Du får ha bra dålig fantasi för att få i dig 75 g fett/dag.

EDIT: Varför ska ru räkna ihop EXAKT 75 gram? Vad händer om du får i dig 70 gram eller 80 gram? I den andra tråden svarade jag att aktivitetsfaktorn har en så stor osäkerhet att det egentligen är poänglöst att noggrannt väga maten.

Mind-Games
2009-02-08, 23:47
Mm okej, tack för svar :)

Mind-Games
2009-02-08, 23:49
Jag tänkte faktiskt skriva precis samma sak, men såg att Eddie Vedder redan gjort det. Du verkar vara lite kluven mellan att gå upp i vikt och banta :confused:

Haha vet inte hur många gånger jag behöver SKRIVA det, jag håller på och deffar men frågar massa om andra saker som tex bulka. Eftersom jag kommer bulka efter deffen och därför är det bra att veta lite saker eller hur? Slipper jag fråga massa då :) :D *flex*

Scratch89
2009-02-08, 23:53
Ser du att du har ett citat där i din signatur? Du verkar inte leva efter det.

saab900
2009-02-08, 23:54
Mm låter bra. Några frågor till :D

Hur mycket fett innehåller Omega-3 tabletterna? Jag har redan kollat på burken men det verkar inte stå

Men skit i hur mycket fett Omega-tabletterna innehåller, du håller på att få riktig opti-noja nu :D Skulle gissa på tablettens vikt minus gelatinkapseln. Mina kapslar innehåller 600 mg fettsyror/st och de är så stora att de är lite obekväma att svälja. Alltså <2 gram på tre tabletter, det är inte mycket att hänga upp sig på.

Magert kött som lövbiff och nötstek innehåller väl högst 5% fett. Huruvida det är bra fett eller inte tvistar de lärde, men mängderna är förhållandevis små.

Mind-Games
2009-02-08, 23:54
Jag lever efter det varje sekund Scratch89, TACK SÅ MYCKET ! :) :D

Scratch89
2009-02-08, 23:57
Jag lever efter det varje sekund Scratch89, TACK SÅ MYCKET ! :) :D

Gör du verkligen det? Du är inte den första personen som registrerar sig på kolozzeum och nojar om gram hit och dit.

saab900
2009-02-08, 23:57
Haha vet inte hur många gånger jag behöver SKRIVA det, jag håller på och deffar men frågar massa om andra saker som tex bulka. Eftersom jag kommer bulka efter deffen och därför är det bra att veta lite saker eller hur? Slipper jag fråga massa då :) :D *flex*

Det är ju det forumet är till för, och alla vill ju hjälpa :) Problemet är att du bryter ned allting i så små obetydliga detaljer. Om Omega-tabletterna innehåller 0,5 eller 1 g fett, eller om du får i dig 23,5 eller 24 energiprocent fett kommer ju inte att spela någon som helst roll i det långa loppet, inte heller om du väger upp mat till prick 3100 kcal varje dag.

Mind-Games
2009-02-08, 23:59
Japp japp jag gör det. Du känner inte mig så försök inte. Tror du jag stressar över det här eller? Absolut inte, jag gillar bara att fråga enormt mycket. Så dra inga slutsatser, TACK SÅ MYCKET ! :) :D

Mind-Games
2009-02-09, 00:00
Det är ju det forumet är till för, och alla vill ju hjälpa :) Problemet är att du bryter ned allting i så små obetydliga detaljer. Om Omega-tabletterna innehåller 0,5 eller 1 g fett, eller om du får i dig 23,5 eller 24 energiprocent fett kommer ju inte att spela någon som helst roll i det långa loppet, inte heller om du väger upp mat till prick 3100 kcal varje dag.

Haha jo jag vet, jag gillar att fråga tills frågorna tar slut. Något är fel på mig *screwy*

:D

mikaelj
2009-02-09, 13:25

Ulf Bohman (Livsmedelsverket) och Andreas Eenfeldt (kostdoktorn.se) svarar (http://blogg.passagen.se/kostdebatten/entry/svar_på_fråga_1)

Dra dina egna slutsatser...

Slartibartfast
2009-09-24, 09:43
Om man skall ta några enkla riktvärden... du bör inte gå under 0.5 gram per kilo kroppsvikt och dygn. 1 g/kg är en vettig siffra. Följer du en ketogen eller lågkolhydratdiet kan siffran för fettintag utan problem bli högre. Någon "skall" eller rätt/fel som gäller alla finns inte.

Så det är ok att äta 1,5-1,8 g/kg om man inte orkar äta mera protein och kolisar?

maRRtin
2009-09-24, 09:50
Så det är ok att äta 1,5-1,8 g/kg om man inte orkar äta mera protein och kolisar?
Seriöst nu Slarti, läste du vad Grub skrev innan du postade?

mikaelj
2009-09-24, 10:00

Det låter ganska lite. 2,5-3,5g/kg låter mer rimligt. ;-)

Slartibartfast
2009-09-24, 10:48
Det låter ganska lite. 2,5-3,5g/kg låter mer rimligt. ;-)

Finns det nån som äter så mycket fett i verkligheten?

mikaelj
2009-09-24, 11:06
Finns det nån som äter så mycket fett i verkligheten?

Ja, definitivt.

200g fett = 1800 kcal
100g protein = 400 kcal
30g kolhydrater = 120 kcal

Totalt 2520 kcal.