handdator

Visa fullständig version : PSMF och förkylning


aelgen
2009-02-08, 21:19
Tjo!

Behöver lite råd och hjälp från någon kunnig (gärna veder/grubb och company).

För 3 dagar sedan drog jag igång Lyle Mcdonalds PSMF diet som utlagd i hans bok Rapid fat loss. Nu är det så att redan samma dag så 'kliade' det lite i halsen typ som man ibland kan känna när man är på väg att bli förkyld. Nu har det gått 3 dagar och känslan är fortfarande samma, varken sämre eller bättre.

Jag äter runt 1200-1300 kcal om dagen där 260-270g är protein, kolhydrater mindre än 20g samt fett under 10g om dagen. Käkar mycket grönsaker till detta.

Som tillskott käkar jag 10st fisk olja piller om dagen (10g), 1 multivitamin, samt 800mg calcium tillskott. Kan nämnas att jag även äter en så kallad EC stack (ephedrine, coffeine) som Lyle själv nämner som mycket viktigt för en effektiv PSMF (snälla moralisera inte om detta).

Frågan är nu hur jag bör göra. Jag förstår ju själv att kroppen fixar en förkylning bättre om jag äter mer mat, men vill helst inte bryta dieten alltför mycket. Är det kolhydrater som behövs för att kämpa mot förkylningen? Eller är det bara mer mat i allmänhet?

Dieten kommer jag endast köra i 11 dagar så det känns så segt att behöva avbryta för att sedan börja om igen då jag behöver vara mer fokuserad efter den 20e februari och vill helst inte köra dieten då.

Vad tycker ni?

Tack!

Mickeee?
2009-02-08, 21:25
Tjo!

Behöver lite råd och hjälp från någon kunnig (gärna veder/grubb och company).

För 3 dagar sedan drog jag igång Lyle Mcdonalds PSMF diet som utlagd i hans bok Rapid fat loss. Nu är det så att redan samma dag så 'kliade' det lite i halsen typ som man ibland kan känna när man är på väg att bli förkyld. Nu har det gått 3 dagar och känslan är fortfarande samma, varken sämre eller bättre.

Jag äter runt 1200-1300 kcal om dagen där 260-270g är protein, kolhydrater mindre än 20g samt fett under 10g om dagen. Käkar mycket grönsaker till detta.

Som tillskott käkar jag 10st fisk olja piller om dagen (10g), 1 multivitamin, samt 800mg calcium tillskott. Kan nämnas att jag även äter en så kallad EC stack (ephedrine, coffeine) som Lyle själv nämner som mycket viktigt för en effektiv PSMF (snälla moralisera inte om detta).

Frågan är nu hur jag bör göra. Jag förstår ju själv att kroppen fixar en förkylning bättre om jag äter mer mat, men vill helst inte bryta dieten alltför mycket. Är det kolhydrater som behövs för att kämpa mot förkylningen? Eller är det bara mer mat i allmänhet?

Dieten kommer jag endast köra i 11 dagar så det känns så segt att behöva avbryta för att sedan börja om igen då jag behöver vara mer fokuserad efter den 20e februari och vill helst inte köra dieten då.

Vad tycker ni?

Tack!

Om inte den dieten funkar testa att dieta på något annat sätt, personligen kör jag Low-carb...Du behöver inte göra så svårt för dig ;)

Mind-Games
2009-02-08, 21:31
Är det inte vitaminerna och mineralerna som höjer immunförsvaret. Jag tror att din vitamin tablett som du tar räcker för att kämpa mot förkylningen. Dock är jag inte säker. :)

C.E.J.
2009-02-08, 21:31
Har du inte redan fått svar?

http://forums.lylemcdonald.com/showthread.php?t=2211

Handcuff
2009-02-08, 21:36
Har du inte redan fått svar?

http://forums.lylemcdonald.com/showthread.php?t=2211

Antagligen för att aelgen redan bestämt sig.


Why do you waste people's time asking for advice when you're just going to ignore it?

aelgen
2009-02-08, 22:19
För att jag tänkte höra vad någon annan än Lyle och hans anhängare tycker.

Jag vill testa denna diet mest av intresse än behov. Se hur bra den faktiskt fungerar jämfört med en vanlig 8 veckors deff typ.

Mickeee?
2009-02-08, 22:23
För att jag tänkte höra vad någon annan än Lyle och hans anhängare tycker.

Jag vill testa denna diet mest av intresse än behov. Se hur bra den faktiskt fungerar jämfört med en vanlig 8 veckors deff typ.

Inget fel i det... dock skulle jag rekommendera ett sätt att dieta som du själv GILLAR, så att du inte behöver snabba dieter för att kunna sluta dieta så fort som möjligt :)

aelgen
2009-02-08, 22:29
Ja det är klart, jag har kört på vanligt deff upplägg tidigare och fick bra resultat (94kg till 78kg under 2008 exkl sommar). Har inte heller så mycket emot att deffa vanligt då räkna kalorier inte stör mig. Snubblade dock över rapid fatloss boken och tyckte den hade en mycket intressant approach och vill se om den faktiskt funkar som den säger. Kan man uppnå bra resultat på 11 dagar så är det ju värt att veta ifall man måste "nödtrimma" sig inför sommaren :D

Eddie Vedder
2009-02-09, 06:30
Är det inte vitaminerna och mineralerna som höjer immunförsvaret. Jag tror att din vitamin tablett som du tar räcker för att kämpa mot förkylningen. Dock är jag inte säker. :)

Du har fel.

aelgen
2009-02-09, 09:42
Jag lägger ner dieten tillfälligt. Orka vara halvkrasslig.

Eddie kan du säga vad som är viktigast vid förkylning? Vet att vätska är viktigt men finns det någon makronutrient som är viktigare än någon annan?

King Grub
2009-02-09, 10:21
Det finns inga livsmedel som gör att man blir frisk fortare. En kolhydratrik kost minskar risken för förkylning, men botar inget.

aelgen
2009-02-09, 13:25
Så i princip så kan jag lika gärna fortsätta med dieten?

tigerofsweden
2009-02-09, 13:34
Så i princip så kan jag lika gärna fortsätta med dieten?

Suck

Du fick ett bra svar från Lyle, håll dig till de rådet. Finns ingen vettig person som dietar samtidigt som personen är sjuk.

aelgen
2009-02-09, 13:50
Men lägg ner! Om du läser innan du skriver nästa gång så ser du att jag har avslutat dieten. Däremot skrev grubb Det finns inga livsmedel som gör att man blir frisk fortare. En kolhydratrik kost minskar risken för förkylning, men botar inget.
Varpå jag undrar om det i sånt fall egentligen inte spelar någon roll om jag slutar eller ej.

Mickeee?
2009-02-09, 13:54
Sluta övertänk nu!! mår du skitdåligt i kroppen ta ngn dag och käka normalt, är du bara lite krasslig kör din diet som vanligt..krångla inte till allting

aelgen
2009-02-09, 13:55
Jag krånglar inte, jag samlar information.

tigerofsweden
2009-02-09, 13:57
Men lägg ner! Om du läser innan du skriver nästa gång så ser du att jag har avslutat dieten. Däremot skrev grubb
Varpå jag undrar om det i sånt fall egentligen inte spelar någon roll om jag slutar eller ej.

Vad tror du själv? Tror du din kropp uppskattar ett kraftigt underskott när den kämpar mot en möjlig infektion?

Tänk efter lite.

King Grub
2009-02-09, 13:58
Så i princip så kan jag lika gärna fortsätta med dieten?

Hur drog du den slutsatsen av mitt svar? Blanda inte ihop kaloriintag och makronutrienter.

aelgen
2009-02-09, 14:53
Tänker själv är ju det jag gör. Jag har ju hoppat av dieten eftersom jag i morse märkte att det inte blivit bättre och att antagligen kalorieunderskottet är för stort helt enkelt. Därför blev jag förvånad när grubb sa att kolhydratintag inte spelar någon roll, vilket jag trodde det gjorde och var en av anledningarna till att det inte blev bättre. DÄRFÖR frågade jag om jag egentligen (teoretiskt) lika väl kunde fortsätta ifall kolhydrater inte spelar någon roll. Men nu misstolkade jag Grubbs svar så det spelar ingen roll längre.

Nu lägger vi ner den här tråden.

Scratch89
2009-02-09, 15:08
Det som jag tror att du har missat (eller andra missat att säga, kanske) är att kroppens förmåga att återhämta sig är betydligt sämre på energiunderskott.