handdator

Visa fullständig version : Plåtning för en tidning. HJÄLP tack! :)


euforiah
2009-02-08, 19:22
Ehm.. Antar att min fråga platsar i denna kategori :)

Jo jag skall vara med i ett repotage i MåBra-tidningen. Först var det v.9 som var aktuell med foto, intervju och allt det där..
MEN!! Nu fick de inte tag på någon fotograf förrän ev måndag vecka 8..
DAGEN EFTER JAG FÅTT MIN RÖDA VECKA!!

Finns det NÅT knep där ute som gör att man inte ser så svullen ut tack vare vätskeansamlingen man får?
Vätsketömmningstabletter? Haha.

Det här känns inte så himla roligt.. framförallt då detta skall vara bikinibilder...

Jag vet.. lyxproblem. Men det känns inte så roligt direkt.

Tack på förhand :)

euforiah
2009-02-08, 19:34
Glömde tillägga att jag är så lycklig att jag fått en sån här chans pga min tidigare stora övervikt och vill inte känna mig svullen och äcklig inför plåtningen.

Så!

Någon som har tips ? :)

Äter bara lite gröt på morgon och lite müsli och fil på kvällen som "större" kolhydratsintag. Inget bröd, ris, pasta, potatis till lunch/kvällsmat förutom ibland på helger då jag är med min pojkvän.. Så mindre kolisar kan väl knappast hjälpa ?

euforiah
2009-02-08, 20:21
Du ska nog vänta tills nån fler svarar.


Mjo, får nog göra det.

:)

young_george
2009-02-08, 20:21
Kan det inte fungera att dra ner på kolhydraterna innan? Tömma musklerna på glykogen

och ligga lågt i vätska, som vi kampsportare får göra innan invägning.

euforiah
2009-02-08, 20:57
Kan det inte fungera att dra ner på kolhydraterna innan? Tömma musklerna på glykogen

och ligga lågt i vätska, som vi kampsportare får göra innan invägning.

Menar du att jag skall ta bort min frukostgröt och müslin där på kvällen?
För det är de enda kolisar jag får i mig ..samt grönsaker och lite frukt om dagen. Resten massa protein..
Hur långt i förväg skulle man göra detta för att ge nåt märkbart resultat?

Scratch89
2009-02-08, 21:00
Så stor skillnad kommer det väl inte att bli, rent visuellt? Nog för att det blir en del vätskeansamling, men enligt min personliga erfarenhet så är det mest en psykisk effekt och inte att det kommer synas. Sen vet jag inte om MåBra kommer att retuchera, gör de det?

euforiah
2009-02-08, 21:07
Så stor skillnad kommer det väl inte att bli, rent visuellt? Nog för att det blir en del vätskeansamling, men enligt min personliga erfarenhet så är det mest en psykisk effekt och inte att det kommer synas. Sen vet jag inte om MåBra kommer att retuchera, gör de det?



Mjah, men det känns allt lite tight i tightare byxor under Den veckan.
Vet faktiskt inte om de gör det. Jag frågade på skämt om de tar bort synliga celluliter och hon svarade att man har "bra ljus" i studion... vilket jag tolkar att de som syns inte skall synas? :)

Man kanske skulle muta en retuscherare lite annars =)

mela
2009-02-08, 21:35
Så stor skillnad kommer det väl inte att bli, rent visuellt? Nog för att det blir en del vätskeansamling, men enligt min personliga erfarenhet så är det mest en psykisk effekt och inte att det kommer synas. Sen vet jag inte om MåBra kommer att retuchera, gör de det?

Det skiljer 2-3kg på mig när jag är röd och ickeröd. Så det måste synas och kan inte vara bara psykiskt.

OnT så vet jag faktiskt inte. Det kan inte vara lika lätt att tömma sig på vätskan under lingonveckan som annars, den måste ju finnas där av nån anledning liksom.

Tolkia
2009-02-08, 21:50
Oftast syns det inte så mycket som man tror, även om det syns. På en tidningsbild, som är liten, kommer t.ex. svullna händer knappast att synas.

En portion gröt på morgonen innan fotografering kommer inte att ge dig något slags "kolhydratsödem" om du inte är typ stenhård (vilket jag helt fräckt antar att du inte är). Drick och ät normalt under veckan före, och rör på dig; det brukar dels hjälpa mot vätskeansamlingen lite, dels göra att det "blöder igenom" snabbare när menstruationen väl startar. Undvik godisorgier under veckan innan, undvik stora mängder gasbildande grönsaker dagen innan (gaser lär kunna få din mage att se betydligt större ut än ödem p.g.a mens).

Edit: Experimentera inte med vätskedrivande medel; risken är ganska stor att det bara blir värre än det skulle ha varit annars.

euforiah
2009-02-09, 06:22
Oftast syns det inte så mycket som man tror, även om det syns. På en tidningsbild, som är liten, kommer t.ex. svullna händer knappast att synas.

En portion gröt på morgonen innan fotografering kommer inte att ge dig något slags "kolhydratsödem" om du inte är typ stenhård (vilket jag helt fräckt antar att du inte är). Drick och ät normalt under veckan före, och rör på dig; det brukar dels hjälpa mot vätskeansamlingen lite, dels göra att det "blöder igenom" snabbare när menstruationen väl startar. Undvik godisorgier under veckan innan, undvik stora mängder gasbildande grönsaker dagen innan (gaser lär kunna få din mage att se betydligt större ut än ödem p.g.a mens).

Edit: Experimentera inte med vätskedrivande medel; risken är ganska stor att det bara blir värre än det skulle ha varit annars.

Tack så hemskt mycket för ditt svar!
Haha, det stämmer att jag inte är stenhård.. än;)

Sikken tur att jag inte blir så godissugen under dessa perioder *pustar ut*
Oj.. gasbildande grönsaker.. Det hade jag inte ens i tanken.
Annars så är det just runt magen, det typiska tjej"problem"området som svullar upp.
Bra att du skrev om gröten att den inte påverkar kroppen så för det hade säkert fått för mig :)
Och det du skrev om att det "blöde igenom" snabbare hade jag ingen aning om heller.. Annars har jag rätt bra koll på en del grejer faktiskt =D

Tack än en gång för svaret. Får spara på både kropp och pengar genom att inte köpa "vätske-tabletter" :)

Anna.L
2009-02-09, 09:28
Om du vill så går det att skjuta upp mensen. Kanske kan vara skönt för att vara helt bekväm om du ska posera i bikini och så. Ring till vårdcentralen och fråga, det brukar inte vara några problem.

Från vårdguiden:

Det går också att ta tabletter med gulkroppshormon för att på så sätt skjuta upp mensen. Även detta sätt är ofarligt. Gulkroppshormon innehåller inte östrogen. Du börjar ta tabletterna tre till fyra dagar före väntad mens och äter dem sedan under så lång tid som du vill skjuta upp din mens. Det går att ta en lägre dos varje morgon och kväll eller en högre dos varje kväll. Mensen brukar komma omkring två dagar efter att du tagit den sista tabletten.

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=2339

Tolkia
2009-02-09, 10:26
En detalj ang. att skjuta upp mensen: Det kommer inte nödvändigtvis att påverka vätskeansamlingen, bara när blödningen startar.

Juliette
2009-02-09, 12:29
Nåt som jag tycker hjälper mycket mot vätska är är LPG-Endermologie, de har olika program, bl.a ett program som dränerar. Jag har inte själv gått för just att bli av med vätska, men märker stor skillnad på hur jeansen sitter före och efter en behandling. Det är ju en temporär lösning så du bör ju gå på en sån behandling samma dag som, eller möjligtvis dan innan plåtningen.

När jag flyger brukar jag samla på mig massa vätska, då brukar jag dricka lite "Björk Elexir" eller "Ekologiskt Björklövsextrakt" från Weleda, det hjälper också väldigt bra, svullnaden brukar gå ner väldigt snabbt.