handdator

Visa fullständig version : Problem med dragonflags


Flowmotion
2009-02-08, 17:11
När jag provade köra dragonflags i gymmet idag märkte jag två saker, för det första var jag alldeles för svag för att utföra dem rätt, dessutom kändes det konstigt i mittendelen av ryggraden (obehag, mild smärta) när jag precis började "gå ner" från startpositionen.
Sååå.. ngn som vet vad obehaget kommer ifrån? Och ngn som vet vad jag ska träna först för att bli tillräckligt stark för att kunna utföra denna övningen rätt? Om jag inte har fel så är väl höftböjarna involverade i denna övning, finns det ngn annan övning som jag kan använda för att öva upp dem innan jag ger mig på dragonflags?

Rahf
2009-02-08, 17:21
Om du har känningar i ryggen så är det förmodligen för att magpartiet är för svagt och "släpper". Alltså att du helt enkelt inte orkar hålla dig själv rak och klämmer ryggen.

Träna mage och bålträning generellt. Dragon flags är en avancerad övning. Du kan ju testa L-seat och hängande benlyft.

Mourten
2009-02-08, 17:39
Dragonflies ownage :)
Håll i dig ordentligt med händerna bakom huvudet och gå med lite vinkel i höftet, så gjorde jag innan jag lärde mig att köra dom strikt.

isglass
2009-02-08, 17:42
håll inte benen raka, utan böj dom då går det lättare, sen är det bara öka eftersom.

för den delen är dragonsflags överskattat, L-seat på fingertopparna på plan mark är hundra gånger mer imponerande.