handdator

Visa fullständig version : Svenska Frimurar Orden & Sirius Orden & dylikt


CVN
2009-02-08, 14:46
Hej undrar om det finns någon som sitter på lite "hemlig" information om dessa orden :P. Är väldigt intresserad över dessa och skulle även tänka mig att kunna gå med då dess syfte typ är att hjälpa varandra i samhället.

Men det finns även saker som verkar konstiga med dem, dem har konstiga ritualer (någon kanske kan berätta?) och om man sett vissa konspirations filmer så är det mest negativt att gå med i sådana här "ordrar".

Fakta om ordrarna

http://www.frimurarorden.se/

http://www.siriusorden.se/

C.E.J.
2009-02-08, 14:51
Kristen tro, 24 bast, gott anseende.

Kvalar du?

young_george
2009-02-08, 14:53
Först och främst måste du vara religös och tro på en intelligent universell arkitekt, men du måste inte vara kristen. All information finns om du går ner till en loge och pratar med dom.

Finns hundratals frimurare på olika forum, prata med någon av dom. Att frimurare har haft stort inflytande i samhället råder det nog knappast något tvivel om, men att det skulle finnas en stor konspiration faller på sin egen orimlighet.

CVN
2009-02-08, 14:56
Först och främst måste du vara religös och tro på en intelligent universell arkitekt, men du måste inte vara kristen. All information finns om du går ner till en loge och pratar med dom.

Finns hundratals frimurare på olika forum, prata med någon av dom. Att frimurare har haft stort inflytande i samhället råder det nog knappast något tvivel om, men att det skulle finnas en stor konspiration faller på sin egen orimlighet.

Ok, men deras ritualer? Vad exakt gör dom?

young_george
2009-02-08, 15:01
Ok, men deras ritualer? Vad exakt gör dom?

Beror på vilken loge och vilken grad och så vidare.

Verkar inte helt olikt vanliga kristna ritualer och vad jag sett inte fullt så upphetsande som man kunde hoppas på.

CVN
2009-02-08, 15:03
Beror på vilken loge och vilken grad och så vidare.

Verkar inte helt olikt vanliga kristna ritualer och vad jag sett inte fullt så upphetsande som man kunde hoppas på.

är du medlem?

young_george
2009-02-08, 15:05
är du medlem?

Nej. Jag är bara intresserad av religion/sekter/konsprationer osv

Om du bara är intresserad finns att nästan all masonisk litteratur finns att tillgå för allmänheten.

stafh
2009-02-08, 15:14
Såg en dokumentär om frimurare för ett tag sedan och det verkar bara vara några gubbar som gillar att klä sig fint och delta i meningslösa ceremonier.

CVN
2009-02-08, 15:16
Såg en dokumentär om frimurare för ett tag sedan och det verkar bara vara några gubbar som gillar att klä sig fint och delta i meningslösa ceremonier.

Du kommer inte ihåg vad den heter?

young_george
2009-02-08, 15:17
Såg en dokumentär om frimurare för ett tag sedan och det verkar bara vara några gubbar som gillar att klä sig fint och delta i meningslösa ceremonier.

Några av världens mest inflytelserika personer genom tiden har varit frimurare och organisationen har förbjudits i en mängd länder. Om man bara satt och fikade i finkläder så hade det inte varit lika kontroversiellt.

Dom ser sig själva som samhällsförändrare och det är deras huvudsakliga "praktiska" uppgift även om det inte kanske finns en helt gemensam agenda för olika loger.

Brian The Family Dog
2009-02-08, 15:20
Några av världens mest inflytelserika personer genom tiden har varit frimurare och organisationen har förbjudits i en mängd länder. Om man bara satt och fikade i finkläder så hade det inte varit lika kontroversiellt.

Dom ser sig själva som samhällsförändrare och det är deras huvudsakliga uppgift.

+1, Om trådskaparen har tänkt att kontakta frimurarna så var mycket trevlig och artig, det finns många inflytelserika män med som kan vända upp och ner på din tillvaro snabbare än du tror

Osten80
2009-02-08, 15:39
Farsan är med i Sirius, men jag har inte fått ut ett ord av honom angående deras aktiviteter.

JMRA
2009-02-08, 15:55
Farsan är med i Sirius, men jag har inte fått ut ett ord av honom angående deras aktiviteter.

Haha, visst är det irriterande. Min morfar är frimurare av högre rang och samma sak med den gubben, han vägrar erkänna att de sitter och super och röker cigarrer :D

Modde
2009-02-08, 15:58
Har en polare vars farsa är med i Odd fellow, vad jag förstått när det gäller den orden så är det bara att gå med så länge men har ett visst kapital.

Verkar bara vara en klubb för inbördes beundran

young_george
2009-02-08, 16:06
Har en polare vars farsa är med i Odd fellow, vad jag förstått när det gäller den orden så är det bara att gå med så länge men har ett visst kapital.

Verkar bara vara en klubb för inbördes beundran

Stämmer att Odd Fellow är ganska öppen men du måste bli rekommoderad, men att det skulle finnas några krav på rikedom stämmer inte vad jag vet.

Odd Fellow bjudar rätt ofta in icke-medlemmar till såna lokaler för att hålla föredrag och sånt.

Alexton
2009-02-08, 16:09
Min far är med i frimurarna och han brukar säga att de äter barn och offrar djur. Men när de inte gör det har de middagar, diskussioner och träffar/pratar med andra människor som är framgångsrika inom sitt jobb. Brukar vara folk som bidrar till samhället på olika sätt eller har möjlighet att göra.

stevebc
2009-02-08, 16:14
Det är ett nätverk av manliga filantroper, som är troende kristna. Ingen hemlig organisation som ska ta över världen.

I fallet frimurarorden handlar det inte om någon "samhällselit". De flesta yrken finns representerade och syftet är att alla ska hjälpa varandra, t ex kan en brevbärare göra en tjänst till en tandläkare och vice versa.

Min mammas respektive är medlem där och jag var lite intresserad av det men blev avtänd med tanke på att det bara är män som tillåts vara medlemmar samt att man måste vara troende.

young_george
2009-02-08, 16:20
Det är ett nätverk av manliga filantroper, som är troende kristna. Ingen hemlig organisation som ska ta över världen.

Som sagt, bara i svensk tradition man behöver vara kristen. I resten av världen är det inte nödvänligt. Internationellt får kvinnor vara med i vissa loger.

Diggler
2009-02-08, 16:42
En bunt gubbar som ägnar sig åt systematisk svågerpolitik.

Osten80
2009-02-08, 17:00
Haha, visst är det irriterande. Min morfar är frimurare av högre rang och samma sak med den gubben, han vägrar erkänna att de sitter och super och röker cigarrer :D

En gång hjälpte jag honom att bära in lite musikinstrument i deras lokal. Passade på att snoka runt lite, men hittade inget suspekt. :)
Det är väl som en del har skrivit, en klubb för inbördes beundran, där det dricks sprit och sysslas med svågerpolitik, utan inblandning av kvinnor.

CVN
2009-02-08, 17:11
Farsan är med i Sirius, men jag har inte fått ut ett ord av honom angående deras aktiviteter.

Fan va jobbigt, men brukar han åka på många möten eller träffar dom har?

stevebc
2009-02-08, 17:12
Visst, dom har väl lite "suspekta" ritualer men det skiljer sig inte från hur nollningen och andra aktiviteter i studentstäder går till vilket skulle kunna göra vissa mörkrädda.

Berguven
2009-02-08, 17:20
Jag har varit inhyrd musiker på en sammankomst för en loge tillhörande druidorden. Den första delen av sammankomsten hölls i ett slutet rum dit jag inte hade tillträde, så där vet jag inte vad som skedde. Den senare delen av sammankomsten var av vanlig social typ med mat, tät cigarrdimma och mycket rökig whisky. Det förekom mycket sång till maten och dylika spexiga traditioner. På det stora hela var det mycket likt ett typiskt studentsällskap, fast med högre medelålder. Många av medlemmarna hade tidigare också haft en lång aktiv karriär i studentlivet. Ett förvuxet studentsällskap är nog en ganska träffande beskrivning.

Handcuff
2009-02-08, 17:29
Ett förvuxet studentsällskap är nog en ganska träffande beskrivning.

Precis min bild av det hela. Huvva *grr*

Osten80
2009-02-08, 17:41
Fan va jobbigt, men brukar han åka på många möten eller träffar dom har?

Det är snart tio år sedan jag flyttade hemifrån, så jag har väl inte så stor koll på hans liv, men visst har de möten hyfsat ofta, och de går han på.
Det enda jag egentligen vet är att de alla har olika uppgifter i sällskapet. Farsan har hand om det musikaliska. Vidare har de initiationsriter, graderingar, och ett hemligt rum där ingen oinitierad får vistas.
Jag har inte mycket till övers för hans medverkan i sådana grupper. Morsan har inte heller någon insyn i vad de håller på med, och bara fnyser och skrattar åt att han ska åka iväg och leka klubb.

z_bumbi
2009-02-08, 18:43
Du kommer inte ihåg vad den heter?

Det gick en miniserie om de danska frimurarna för ett tag sedan, titel okänd men sökorden borde funka.

CVN
2009-02-08, 19:06
Det gick en miniserie om de danska frimurarna för ett tag sedan, titel okänd men sökorden borde funka.

ok tackar!

hultman
2009-02-09, 18:44
Det är väl knappast något hemligt eller häftigt som sker på deras möten, förutom att de försöker upprätthålla en slags mystisk fasad. Har vänner till familjen som är medlemmar i frimurarlogen och det är väl inte direkt några kriminella, kända eller intressanta typer.

Mantus
2009-02-09, 20:35
Mötena är väl mäns motsvarighet till kvinnors tjejmiddagar fast lite mer uppstyrt och lite dyrare.

palme
2009-02-09, 21:48
Är väl en bögklubb.

Litecore
2009-02-10, 01:25
min flickväns farfar blev utnämd till orderns patriark (vad det nu än betyder) i frimurarna för nåt år sen ;P