Visa fullständig version : Kolhydratfria fibrer
Skulle behöva lite kostfibrer i min kost eftersom magen håller på att lämna in helt för att jag försöker gå på en så kolhydratfri kost som möjligt. Fick tipset att vetekli skulle fungera bra men väl stående på konsum och läsande på paketet så visar det sig att den innehåller 30% kohydrater!! Är det kliniskt eller faktiskt? Vågade inte köpa hur som helst.
Ibland står det fria sockerarter och sedan kolhydrater...vad menas? T.ex majs på burk innehåller (kommer inte ihåg) låt säga 15% kolhydrater och fria sockerarter 3% + plus att de flesta passerar tarmen osmälta! Hur ska man tänka där?
Berätta vad jag kan stoppa i munnen och kom inte dragande med någon föreläsning om att trä består av kolhydrater bla bla. JAG VET!
Tack på förhand Gass
Kostfibrer är väl en typ av kolhydrat, så det blir svårt att få fram kolhydratfria fibrer. Kruskakli kanske är en bättre fiberbomb ändå än vetekli. När det gäller kli så är det ju också en fråga om mängder; t.ex. kruskakli väger ju väldigt lite, så 30% av den vikt som har volymen en deciliter är inte så mycket.
Psylliumfrö brukar väl en del använda också; de passerar ju osmälta, så där behöver man inte oroa sig för kolhydratmängden.
Scratch89
2009-02-08, 13:28
Ett problem med LCHF är ju just fiberintaget; man får inte i sig tillräckligt. Du kan ju alltid äta broccoli, morötter och liknande, men det brukar bli rätt så mycket för att komma upp i det rekommenderade dagliga intaget. Om du nu är lite liberal med kolhydrater, så funkar riktigt grovt rågbröd. Innehåller runt 20 gram kolhydrat per 100 gram, men också nästan lika mycket fibrer. Ett par skivor om dagen och man får i sig en väsenlig mängd fibrer.
Tjaa...vill du ha fibrer så kan du knappast få mer koncentrerat än just kruskakli. Nackdelen med kruskakli är att det är främst olöslig cellulosa.
Komplettera med grönsaker som broccolie som även ger lösliga kostfibrer.
Mitt tips är att du släpper tankarna på kolhydratfri kost och accepterar att lite kolhydrat kan vara bra det också.
Eddie Vedder
2009-02-08, 14:51
Även om fiberintaget blir väldigt lågt för många LCHF-are är ändå en bättre fungerande mage något som många berättar om.
Visst kanske det kan vara bra med lite fibrer från grönsaker och så men ärligt talat tycker jag mig oftare läsa om personer med magbekymmer p.g.a. överdrivet MYCKET fibrer än tvärtom.
Därmed inte sagt att jag har någon vetenskap eller så att stödja mig mot men är det så att du GasseG inte har några som helst magbekymmer av fiberfattig kost behöver du ju inte trycka i dig massa spannmålsskal för det.
Ja kostfibrar är kolhydrater men kolhydrater kroppen inte kan tillgodogöra sig utan de passerar tarmen oförändrade. Dock så verkar fibrer ha den effekten att fibrer "konformerar" avföringen till att bli antingen mjukare från sitt grundtillstånd eller hårdare från sitt grundtillstånd.
Eftersom jag själv provar lchf ganska fanatiskt så har jag märkt att träcket har gått mot det lösare och klibbigare hållet. Drar därför slutsatsen att min tarm behöver mer fibrer. Nog om detta!
Så hur ligger det till? Kolhydrater vs fria sockerarter som på majs i burk...vad menas?
Kolhydraterna i vetekli, är de faktiska eller kliniska?
Fria sockerarter i Majs på burk måste vara socker som är tillsatt. Resten är stärkelse i majskonen. Det är skalet på majskornen som våra tarmar har svårt att bryta ned, jmf hela linfrön.
Kolhydraterna i vetekli, är de faktiska eller kliniska? :confused: Det där får du utveckla. Så klart att kolhydraterna i vetekli är faktiska. Olöslig cellulosa till största delen.
Jag har verkligen inget stöd för detta, men är inte vitkål och andra kålsorter rika på fibrer och relativt kolhydratsfattiga?
Fria sockerarter i Majs på burk måste vara socker som är tillsatt. Resten är stärkelse i majskonen. Det är skalet på majskornen som våra tarmar har svårt att bryta ned, jmf hela linfrön.
Kolhydraterna i vetekli, är de faktiska eller kliniska? :confused: Det där får du utveckla. Så klart att kolhydraterna i vetekli är faktiska. Olöslig cellulosa till största delen.Med tanke på texten du har under dig så trodde jag att du om någon skulle förstå men uttrycket är klantigt ja. Men om jag tar med mig en bit cellulosa till mitt labb och slänger den i saltsyra så får jag sockerdricka som jag sedan kan dricka och få ut energi från. Men sväljer jag samma bit cellulosa så får jag senare ut samma bit.
Att lösa en bit cellulosa på labb kallar jag kliniskt medan att svälja cellulosa och inte få ut ett skit....ja energimässigt iaf kallar jag faktiskt.
Även om fiberintaget blir väldigt lågt för många LCHF-are är ändå en bättre fungerande mage något som många berättar om.
Det beror väl iofs på var man läser, läser man inte lågkolhydratsidor så nämns magbesvär som ett av de större problem.
Ola Wallengren
2009-02-08, 18:56
När man pratar om kliniskt så menar man i allmänhet något som har med patienter att göra. Alltså en observation eller diagnos mm. Det är alltså inte skillt från människan utan handlar om människan. Något som är kliniskt är därför i allra högsta grad faktiskt.
Definitionen på kostfiber är ju kolhydrater som kroppen inte kan bryta ner, alltså odigererbara. Därför ger kostfiber inga kolhydrater men de kan ge energi eftersom bakterier i tjocktarmen kan bryta ner kostfiberna och då kan det bildas kortkedjiga fettsyror som kan tas upp i kroppen och användas som energi. Detta är en av de positiva effekterna av kostfiber. Därför räknar man nu mera med att kostfiber ger ca 2 kcal/g.
Det kli som du tittat på innehåller alltså ca 30g digererbara kolhydrater och 30g odigererbara kolhydrater. Ett tillskott av 10g kostfiber (vilket inte är så lite) ger alltså samtidigt ca 10g kolhydrater. Inget som förstör effkterna av en lågkolhydratkost men det kan påverka ketonkroppsbildningen en smula.
Om ditt största magbesvär är kletig avföring så är väl detta egentilgen inget större problem, värre hade varit om du blivit förstoppad.
För att hålla magen igång och få lite större avföringsvolym och vätskehalt så kan du ju inkludera lite mer kolhydratfattiga grönsaker, tex selleri och lite hela linfrö och loppfrö (psyllumfrö). De hela fröna ger väldigt lite om ens några digererbara kolhydrater. Medel svensson får bara i sig cirka 15-20g kostfibrer per dag så det är inte så mycket som behövs för att komma upp i de mängderna.
Med tanke på texten du har under dig så trodde jag att du om någon skulle förstå men uttrycket är klantigt ja. Men om jag tar med mig en bit cellulosa till mitt labb och slänger den i saltsyra så får jag sockerdricka som jag sedan kan dricka och få ut energi från. Men sväljer jag samma bit cellulosa så får jag senare ut samma bit.
Att lösa en bit cellulosa på labb kallar jag kliniskt medan att svälja cellulosa och inte få ut ett skit....ja energimässigt iaf kallar jag faktiskt.
Det där är sur hydrolys av cellulosafibrer. Det ger en soppa av glukos. Finns redan idag när man tillverkar etanol från skogsråvara.
När man pratar om kliniskt så menar man i allmänhet något som har med patienter att göra. Alltså en observation eller diagnos mm. Det är alltså inte skillt från människan utan handlar om människan. Något som är kliniskt är därför i allra högsta grad faktiskt.Som sagt så ber jag om ursäkt för det klumpiga ordvalet och ger en förklaring till vad jag menar ovan. Såg förövrigt att EU-direktiven är att kostfibrer skall kallas kolhydrater på innehållsförteckningen....vilket jag tycker är fel då då.
Därför ger kostfiber inga kolhydrater men de kan ge energi eftersom bakterier i tjocktarmen kan bryta ner kostfiberna och då kan det bildas kortkedjiga fettsyror som kan tas upp i kroppen och användas som energi.Det här var helt nytt för mig...intressant och tack.
Det kli som du tittat på innehåller alltså ca 30g digererbara kolhydrater och 30g odigererbara kolhydrater.Här menar du per 100 gram va?
Om ditt största magbesvär är kletig avföring så är väl detta egentligen inget större problem,Hmm jag tycker det! Dessutom om jag kan slippa så vill jag.
För att hålla magen igång och få lite större avföringsvolym och vätskehalt så kan du ju inkludera lite mer kolhydratfattiga grönsaker, tex selleri och lite hela linfrö och loppfrö (psyllumfrö). De hela fröna ger väldigt lite om ens några digererbara kolhydrater.Selleri har endast 1.5 % kolhydrat i sig så det verkar ju lungt men om det endast har så lite kolhydrat hur kan det då finnas kostfibrer?
Tack Ola för den upplysande texten.
Tack Tolkia: Psylliumfrö är taget...hoppas det hjälper också!
Tack Scratch89 och Exite: Vågar inte bröd, morötter, boccoli, kål eller grönsaker just nu. Provar och ser hur långt jag kan dra det här lchf för skojs skull.
Tack Sverker: Jag får prova kruskakli och se om jag glider ur ketosis helt enkelt
Eddie Vedder
2009-02-09, 05:54
Det här var helt nytt för mig...intressant och tack.
Det skall t.o.m. börja redovisas i näringsvärden enligt nya regler.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3463067&postcount=20
Du kommer inte att glida ur din ketios. Helt omöjligt att praktiskt få i sig så mycket kli. Besvär med magen kommer som ett brev på posten.
Ola Wallengren
2009-02-09, 15:29
Såg förövrigt att EU-direktiven är att kostfibrer skall kallas kolhydrater på innehållsförteckningen....vilket jag tycker är fel då då.
Här menar du per 100 gram va?
Selleri har endast 1.5 % kolhydrat i sig så det verkar ju lungt men om det endast har så lite kolhydrat hur kan det då finnas kostfibrer?
Om jag fattat det rätt så är det inte så att fibrer skall redovisas som kolhydrater, utan att energin från fibrerna skall räknas med i den totala energimängden (vilket redan SLV gör).
Selleri kanske var ett dåligt exempel just vad det gäller fibrer men kolhydraterna och fibrerna klumpas ju inte ihop under kolhydrater. Jag tog selleri som exempel för att det innehåller så lite energi och man kan äta en hel del av det, fiber mängden blir iofs inte så stor. Olika sallader, svampar, rädisor mm innehåller lite kolhydrater, en del fibrer och gör att man kan äta med lite större variation på en låg-kolhydratkost.
Den här förvirringen angående fibrer kanske kommer från om du läst på amerikanska sidor, för over there räknar man samman digererbara och odigererbara kolhydrater och kallar det kolhydrater. I låg-kolhydratkretsar pratar man därför om "net-carbs" som är kolhydratmängden minus fibermängden.
Söker du på t.ex "wheat bran, crude" här http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
så ser du det ganska tydligt.
Tydligen så finns det "kort" innehållsförteckning och "lång". Men på kort så fick man tydligen ange kostfiber som kolhydrat.
Hittade en väldigt fin pdf när jag var ute och letade efter något helt annat där det var uppspaltat att amn fick ange kostfiber som kolhydrat. EU-direktiv för innehållsförteckningar år 2008 någonting har jag för mig att det stod som överskrift.
Nu har jag läst igenom en massa stadgar från EG på nätet om ämnet som är väldigt intetsägande så antagligen är det som du säger.
Kort innehållsförteckning innehåller
Fett
Kolhydrat
Protein
Kcal
Tror jag det var.....
Är väl inget problem med att få i sig gott om fibrer med LCHF om man äter mycket grönsaker? Och varför ska man få i sig en viss mängd fibrer? Såna rekommendationer gissar jag är mer baserade på observationsstudier än något verkligt bevis. Ät bara riktig, oraffinerad mat så löser det sig.
Är väl inget problem med att få i sig gott om fibrer med LCHF om man äter mycket grönsaker?Försöker du ta livet av mig med kolhydrater människa :). Hellre vitamintabletter och kyckling i långa rader å fläsk å kött.
Inga pekpinnar tack utan försök svara på frågan.
Fibrex från Dansukker då, funkar det?
Fibrex är spännande. Innehåller både lösliga och olösliga kostfibrer.
Nackdelen är att det inte sväller så bra utan ligger mest med som ren bulk ( i ordets rätta bemärkelse = utfyllnad ).
Alldeles utmärkt för att motionera tarmarna och ge dem lite att arbeta med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.