Visa fullständig version : Rå, Stekt eller kokt
Mind-Games
2009-02-08, 11:24
Kanske en onödig tråd men men.
Är det någon skillnad på att äta ett rå, stekt eller kokt ägg?
Att äta råa ägg är farligt. Finns hundratals trådar om det. Du kan heller inte ta till vara på allt protein i ett rått ägg. Kokt eller stekt är därför att föredra. Variation förnöjer!
Det jag fattat, ifrån det jag läst är att:
Råa ägg, där kan du inte ta upp allt utav proteinet men kalorierna blir desamma.
Kokta ägg, där kan du ta upp mycket mer av proteinet. (fråga inte varför, king grub vet nog)
Stekta, lär vara mer fett där, utifall du använder t.ex. Smör eller Olja vid stekning :)
EDIT: Lite sen med svaret
Mind-Games
2009-02-08, 11:32
Okej låter nice, så inga råa ägg alltså. Kör på kokta och stekta. Jag använder ingen smör eller olja vid stekningen, blir gott ändå :D Tack för svar :)
Jag har hört att man ska bara äta det vita, eller så var det tvärt om, bara det gula.
Kommer inte ihåg varför, någon som vet något om det?
Eddie Vedder
2009-02-08, 11:32
Råa ägg, där kan du inte ta upp allt utav proteinet men kalorierna blir desamma.
Får man inte i sig allt protein får man ju inte i sig all energi.
Jag har hört att man ska bara äta det vita, eller så var det tvärt om, bara det gula.
Kommer inte ihåg varför, någon som vet något om det?
Varken eller, det finns ingen anledning i sig att varken undvika vitan eller gulan. Dock är gulan överlägset mest näringsrik och i mina ögon är det ett enormt slöseri på superbra mat att skippa gulan i ägg.
Råa ägg = inte gott annat än i äggtody
Kokta ägg = gott, speciellt på knäckebröd med kaviar
Stekta ägg = Sjukt gott
Ägg stekta i baconflott = Oändligt optimalt
Annars så instämmer jag i skribenterna ovan. Salmonella är inte lika utrotat som man skulle vilja.
Får man inte i sig allt protein får man ju inte i sig all energi.
I och för sig skulle man ju kunna tänka sig att energi från protein inte är detsamma som att man kan tillgodogöra sig det för större biceps. Kollagen är väl inte energilöst bara för att det är obrukbart för ovan nämnda syfte?
Mind-Games
2009-02-08, 11:41
Usch salmonella vill man ju inte få.
Say No To Råa Ägg TODAY !
Eddie Vedder
2009-02-08, 11:41
I och för sig skulle man ju kunna tänka sig att energi från protein inte är detsamma som att man kan tillgodogöra sig det för större biceps. Kollagen är väl inte energilöst bara för att det är obrukbart för ovan nämnda syfte?
Nej men kollagen absorberas. Här är det en fråga om protein som inte ens kan spjälkas och passerar rakt igenom eller fermenteras i tarmen som kostfibrer. Så att protein tas upp men används som energikälla är en sak, att det inte tas upp överhuvudtaget är en annan.
Länkar den här texten för andra gången den här förmiddagen så slipper jag leta studier och skriva långa inlägg:D
http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/
Mind-Games
2009-02-08, 12:20
Jag gjorde inte en ny tråd utan postar här istället :)
Jag har hört att starka/kryddiga maträtter hjälper med fettförbränningen.
Skulle det vara en smart idé att hälla lite tabasco sås över maten innan man äter den?
Eddie Vedder
2009-02-08, 12:23
Tabascon i sig lär innehålla mer energi än vad den ökade ämnesomsättningen från chilin innebär.
Sök på "capsaicin"
Mind-Games
2009-02-08, 12:25
Oj, körde med lite tabasco över maten för inte mer än 10 minuter sen, ajdå.
Vad kan man istället använda då da, något lätt man bara kan hälla över maten lite snabbt. Några tips? :)
Eddie Vedder
2009-02-08, 12:27
Sök på t.ex. "chili" eller "capsaicin" som sagt, det här är helt off topic.
Mind-Games
2009-02-08, 12:31
Jooo jag vet men det var lättare att bara köra på här istället för att skapa en ny tråd.
Sista frågan, jag lovar :D
Går det bra att hälla över någon chili sås eller måste det vara EN CHILI som man äter?
Eddie Vedder
2009-02-08, 12:45
Jag har väl inte nämnt något om ny tråd? Däremot finns dina frågor besvarade i andra trådar som sagt.
I övrigt förstår jag inte ens hur du resonerar. Du har en tråd där du undrar hur du skall gå upp i vikt men nu vill ändå utnyttja minsta lilla småsak för att öka ämnesomsättningen???:confused:
Vill du upp i vikt är väl god sås ett superbra sätt att öka energitätheten. Men chilidiskussionen hör som sagt inte hit, sök redas på en sådan tråd istället. Här t.ex. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50468&highlight=capsaicin
Jag kapar tråden lite. Vad är det egentligen för skillnad mellan en zebra och en häst? Förutom ränderna då. Energivärdet? Kolisar?
Scratch89
2009-02-08, 13:30
På zebran är alla ben lika långa, särskilt det högra.
Mind-Games
2009-02-08, 13:33
I övrigt förstår jag inte ens hur du resonerar. Du har en tråd där du undrar hur du skall gå upp i vikt men nu vill ändå utnyttja minsta lilla småsak för att öka ämnesomsättningen???:confused:
[/url]
Jo jo, det jag håller på med just nu är deff. Jag håller på och deffar. Sen med att bygga upp muskler och äta mycket är bara information jag ville veta. Så vet man det liksom fram tills dess. Sorry för förvirringen
*flex*
Pellegris
2009-02-08, 20:02
Nej men kollagen absorberas. Här är det en fråga om protein som inte ens kan spjälkas och passerar rakt igenom eller fermenteras i tarmen som kostfibrer. Så att protein tas upp men används som energikälla är en sak, att det inte tas upp överhuvudtaget är en annan.
Länkar den här texten för andra gången den här förmiddagen så slipper jag leta studier och skriva långa inlägg:D
http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/
Jag tycker att eran diskussion blev rörig :) Använder sej kroppen av allt protein i ett rått ägg bara det att det mesta går till energi och inte till protein syntesen eller bajsar man ut proteinet i ett rått ägg? Läste sidan du länkade till men det klarnade inte för det :D (övrigt en bra text)
Beeenjamin
2009-02-08, 20:25
Jag har hört av en svensk dietist att man kan inte få salmonella av svenska ägg, för svenska höns blir behandlade på bra sätt, däremot i Polen kan man få lätt salmonella. Är detta sant?
King Grub
2009-02-08, 20:30
Jag tycker att eran diskussion blev rörig :) Använder sej kroppen av allt protein i ett rått ägg bara det att det mesta går till energi och inte till protein syntesen eller bajsar man ut proteinet i ett rått ägg? Läste sidan du länkade till men det klarnade inte för det :D (övrigt en bra text)
Upp till 50% av proteinet i rå äggvita tas inte upp alls utan följer med ut igen.
King Grub
2009-02-08, 20:32
Jag har hört av en svensk dietist att man kan inte få salmonella av svenska ägg, för svenska höns blir behandlade på bra sätt, däremot i Polen kan man få lätt salmonella. Är detta sant?
Sverige har mycket låg salmonellaspridning hos djuren jämfört med andra länder, men omöjligt eller okänt är det inte.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/salmonellainfektion/
Beeenjamin
2009-02-08, 20:45
Sverige har mycket låg salmonellaspridning hos djuren jämfört med andra länder, men omöjligt eller okänt är det inte.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/salmonellainfektion/
Tack :thumbup:
Slappna av lite och testa dig fram, man blir bara knäpp om man måste testa allt man hört ska vara bra för det ena eller andra. Känns som skillnaden på valen man gör i slutändan är väldigt marginell för den genomsnittligen koloiten.
Pellegris
2009-02-08, 20:52
Upp till 50% av proteinet i rå äggvita tas inte upp alls utan följer med ut igen.
Gör tyvärr inte saken klarare. För som jag läst så tar kroppen upp all protein (man pissar alltså inte ut ett överskott utan det oxiderar till energi). Så råa ägg är alltså ett undantag? Där kroppen inte klarar av att spjälka proteinet utan man bajsar ut det? Finns det i så fall fler undantag?
King Grub
2009-02-08, 21:00
Hur mycket klarare kan svaret bli? Ut. I. Toaletten. Man kissar ut det. Tarmen tar inte upp det.
King Grub
2009-02-08, 21:04
http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/10/1716
Eddie Vedder
2009-02-08, 21:13
Jag förstår inte vad som kan vara oklart. Jag skrev att det passerar rakt igenom och det är precis vad det gör. Samma sak skrev jag i bloggtexten.
Polackerna tycker dessutom att man bara får i sig ungefär 1/4 av proteinet i rå vita. Nie jedz surowe jajka! (http://www.sfd.pl/Czy_jeść_surowe_jajka-t132326.html)
Å andra sidan är ju äggtoddy gott. :-)
Pellegris
2009-02-08, 22:01
Jag förstår inte vad som kan vara oklart. Jag skrev att det passerar rakt igenom och det är precis vad det gör. Samma sak skrev jag i bloggtexten.
Hur mycket klarare kan svaret bli? Ut. I. Toaletten. Man kissar ut det. Tarmen tar inte upp det.
Gör tyvärr inte saken klarare. För som jag läst så tar kroppen upp all protein (man pissar alltså inte ut ett överskott utan det oxiderar till energi). Så råa ägg är alltså ett undantag? Där kroppen inte klarar av att spjälka proteinet utan man bajsar ut det? Finns det i så fall fler undantag?
Det är oklart.
King Grub
2009-02-08, 22:02
Hur kan det fortfarande vara oklart när vi skrivit det ett antal gånger nu?
Man. Tar. Inte. Upp. Mer. Än. Runt. 50%. Av. Rå. Äggvita. Punkt.
Referenser är givna.
Pellegris
2009-02-08, 22:23
Hehe. Det ni skriver är naturligtvis solkart. Runt 50% hamnar i toaletten, tarmen tar inte upp det, med mera med mera. Det jag tyckte var oklart var att man läst att kroppen tar upp i sort sett all protein som man stoppar i sej. Så jag frågade om råa ägg då var ett undantag. Så, ja, det är det....
Eddie Vedder
2009-02-09, 05:58
Hehe. Det ni skriver är naturligtvis solkart. Runt 50% hamnar i toaletten, tarmen tar inte upp det, med mera med mera. Det jag tyckte var oklart var att man läst att kroppen tar upp i sort sett all protein som man stoppar i sej. Så jag frågade om råa ägg då var ett undantag. Så, ja, det är det....
Nej det är inget undantag, närmare 100% av allt protein som tas upp utnyttjas i kroppen. Även det från rått ägg som TAS upp. Men ingen mat som passerar rakt igenom kan ju utnyttjas i metabolismen.
Saknar vi enzymer för att bryta ner näringsämne x eller om livsmedlet innehåller enzyminihibitorer (vilket är fallet med rått) ägg så kan det ju inte spjälkas. Så nej det är inget undantag.
Samma sak med vissa bönor. De har också olika enzyminhibitorer. Kokas de inte länge så passerar proteinet rakt igenom, precis som med rått ägg.
Är det även viktigt att man tuggar dessa typ av bönor ordentligt även om man kokat dem tillräckligt. Fick lite problem med sojabönor någon gång och de tycker jag behöver mycket tuggande innan man kan svälja dem. Eller så är 1 timmes kokning för lite :p
Pellegris
2009-02-09, 19:50
Nej det är inget undantag, närmare 100% av allt protein som tas upp utnyttjas i kroppen. Även det från rått ägg som TAS upp. Men ingen mat som passerar rakt igenom kan ju utnyttjas i metabolismen.
Saknar vi enzymer för att bryta ner näringsämne x eller om livsmedlet innehåller enzyminihibitorer (vilket är fallet med rått) ägg så kan det ju inte spjälkas. Så nej det är inget undantag.
Där har vi svaret jag väntade på :) Tackar!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.