handdator

Visa fullständig version : Råd, tips, hjälp...


BantarBosse
2009-02-08, 07:50
Hallo !!
Har som sagt tränat ett par år innan med inte speciellt seriöst, provat på att sk deffa några gånger men tröttnat eftersom jag tyckt kosten var för ensidig..
Kommit igång nu med träningen efter 2,5 månads uppehåll och lagt på mig mycket extra kilo som jag nu vill bli av med... Så ni som kan detta berätta vad jag skall ligga på i kcalintag och om jag skall ha någon ätardag alls.....

Vikt:122,3 :(
längd: 197,5

Har tänkt försöka träna styrka 5 dgr/ veckan och börja med 40 min cardio 6 dgr/ veckan för sen öka det om det inte händer något..

Tacksam för hjälp, och jag vet om att många av er kommer tänka " inte en sån idiot till " men bättre att fråga folk som vet än ha patetiska försök som misslyckas... Har ni något råd på bra dietkost som kom gärna med det med...

:eating:

Lockzi
2009-02-08, 09:35
Hallo !!
Har som sagt tränat ett par år innan med inte speciellt seriöst, provat på att sk deffa några gånger men tröttnat eftersom jag tyckt kosten var för ensidig..
Kommit igång nu med träningen efter 2,5 månads uppehåll och lagt på mig mycket extra kilo som jag nu vill bli av med... Så ni som kan detta berätta vad jag skall ligga på i kcalintag och om jag skall ha någon ätardag alls.....

Vikt:122,3 :(
längd: 197,5

Har tänkt försöka träna styrka 5 dgr/ veckan och börja med 40 min cardio 6 dgr/ veckan för sen öka det om det inte händer något..

Tacksam för hjälp, och jag vet om att många av er kommer tänka " inte en sån idiot till " men bättre att fråga folk som vet än ha patetiska försök som misslyckas... Har ni något råd på bra dietkost som kom gärna med det med...

:eating:

Hej BantarBosse,

bra att du försöker ta tag i det här! Det behöver faktiskt inte vara så ensidigt och jobbigt som man tror. Det ända du behöver ge är en gnutta vilja och tid.

På denna länk (http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php) så kan du själv fylla in din data och därefter få ut vad du förbränner i vilande tillstånd.

Därefter tar du och går in här (http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/harris-benedict-equation/) för att fylla i din aktivitetsfaktor sedan är du klar!

Min rekommendation är att du försöker äta max det du får ut ur din aktivitetsfaktor och därefter vänta 2-3 veckor för att se om du behöver justera ner kcal intaget ytterligare. Sikta på en viktnedgång på 0,5 KG i veckan så skall det inte bli på tok för jobbigt.

Angående ätardag så vill jag starkt avråda dig från denna myten. Om du exempelvis äter 2 000 kcal extra under denna dag innebär det att du måste äta ytterligare 300 kcal mindre de övriga 6 dagarna och detta under tider med kurrande magar (kroppen vänjer sig och är inte lika hungrig efter någon vecka) är inte roligt alls!

Lycka till!

Mind-Games
2009-02-08, 11:05
Man äter faktiskt mer under deffen än man tror, och det behöver inte vara så ensidig kost om man bara tar sig lite tid och läser och räknar ihop lite här och där :D

Styrketräna 5 gånger/veckan och Cardio 6 gånger/veckan, jag tror verkligen inte du kommer behöva öka på det. Du måste ju också tänka på att din kropp måste få tid att återhämta sig. Vilodagar ska man inte strunta i.
Annars som Lockzi skrev, kolla hur mycket du gör dig av med i -vila + din träning- så får du ihop hur mycket du gör av med varje dag förutom på vilodagarna då där det bara är vila. Ska du deffa så måste du har ett kaloriunderskott på -500. Svårare än så är det inte. Kolla runt lite på vad du kan äta och dela upp maten så som du känner det för.
Jag kör på siffrorna mer som vägledning sen får vågen, måttbandet OCH spegeln säga sitt :D

Lycka Till ! :)

BantarBosse
2009-02-10, 18:39
Hallo igen.. Tack för tipsen och länkarna...
Har börjat mitt försök till diet nu och undrar en sak....
Hänt mig innan och hände mig senast idag, att jag får vad jag tror (amatördoktor) är blodsockeranfall.. Typ där jag blir kallsvettig och skakig,
känner mig allmänt svag och i behov av socker??
Vet inte varför dessa kommer när jag försökler hålla diet, brukar inte komma annars.. Så någon som upplever samma sak?? Kom så fall gärna med förslag el råd...
Tack på förhand
En skakig och kallsvettig BantarBosse*cry*