handdator

Visa fullständig version : Vispade agg???


Nelli
2009-02-08, 02:18
Hej
Vi vet ju alla att raa (engelst tgt bord) agg ar daligt. Min fraga ar dock, om man vispar raa agg med sotnings medel el socker sa det blir skum anses det fortfarande vara ratt eller ar det tillrakligt behandlat for att det ska anses vara tilllagat? (sag i maltider traden att nagon gjorde agg fluff och tanken dock up!)

jesse
2009-02-08, 02:34
Hej
Vi vet ju alla att raa (engelst tgt bord) agg ar daligt. Min fraga ar dock, om man vispar raa agg med sotnings medel el socker sa det blir skum anses det fortfarande vara ratt eller ar det tillrakligt behandlat for att det ska anses vara tilllagat? (sag i maltider traden att nagon gjorde agg fluff och tanken dock up!)

Det finns två orsaker att undvika råa ägg, det finns en liten risk att smittas med salmonella, samt att upptaget är sämre för ett rått kontra ett tillagat (uppvärmt).

I båda fallen är det just uppvärmningen som är nyckeln, så jag tror inte att din vispning påverkar något tyvärr.

Sadde
2009-02-08, 02:53
Det finns två orsaker att undvika råa ägg, det finns en liten risk att smittas med salmonella, samt att upptaget är sämre för ett rått kontra ett tillagat (uppvärmt).

I båda fallen är det just uppvärmningen som är nyckeln, så jag tror inte att din vispning påverkar något tyvärr.

Men i det här fallet är det väll ingen risk med salmonella eftersom hon endast använder sig utav äggvitor (vilket man måste om man vill få hårt skum).

Nelli
2009-02-08, 06:56
Korrekt, endast vitor!

Sverker
2009-02-08, 08:05
Salmonella, precis som alla andra bakterier, tar sig igenom porerna i skalet och tränger sig in i vitan. I vitan möter bakterierna en försvarslinje med antikroppar och lysozymer som håller bakterierna i schack ( men dödar dem inte ). När förvaret är utmattat efter någon eller några månader kommer bakterierna in i äggulan som är oskyddad. Fram tills dess kan man räkna gulan som steril och det räcker att löskoka ägg. Nobisdressing någon ;)

Vispning kommer enbart att mekaniskt denaturera proteinet i äggvitan. För att döda bakterierna krävs ordentlig värme.

Utan att direkt läst på så antar jag att trypsininhibitorerna i äggvitan är intakta och vi kommmer alltså att enbart ta upp 50 % av proteinet:(



Vispad äggvita bör värmebehandlas, om inte annat, för att skummet ska stelna.

Eddie Vedder
2009-02-08, 08:09
Utan att direkt läst på så antar jag att trypsininhibitorerna i äggvitan är intakta och vi kommmer alltså att enbart ta upp 50 % av proteinet:(


Ja den siffran har visats. Den är ju såklart inte huggen i sten men att absorbtionskapaciteten minskar rejält är det ingen tvekan om. Det kan dels mätas i feces men även i utandningen när icke nedbrutet protein frmenteras i tarmen på samma sätt som man mäter fermentering av kostfiber i utandningen.

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Nelli
2009-02-08, 11:43
Salmonella, precis som alla andra bakterier, tar sig igenom porerna i skalet och tränger sig in i vitan. I vitan möter bakterierna en försvarslinje med antikroppar och lysozymer som håller bakterierna i schack ( men dödar dem inte ). När förvaret är utmattat efter någon eller några månader kommer bakterierna in i äggulan som är oskyddad. Fram tills dess kan man räkna gulan som steril och det räcker att löskoka ägg. Nobisdressing någon ;)

Vispning kommer enbart att mekaniskt denaturera proteinet i äggvitan. För att döda bakterierna krävs ordentlig värme.

Utan att direkt läst på så antar jag att trypsininhibitorerna i äggvitan är intakta och vi kommmer alltså att enbart ta upp 50 % av proteinet:(

Vispad äggvita bör värmebehandlas, om inte annat, för att skummet ska stelna.


Ja den siffran har visats. Den är ju såklart inte huggen i sten men att absorbtionskapaciteten minskar rejält är det ingen tvekan om. Det kan dels mätas i feces men även i utandningen när icke nedbrutet protein frmenteras i tarmen på samma sätt som man mäter fermentering av kostfiber i utandningen.

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Jatte tack for det Sverker och Eddie! Later som om maranger ar the go!

Tolkia
2009-02-08, 11:48
Vispad äggvita bör värmebehandlas, om inte annat, för att skummet ska stelna.
Hur blir det med äggskum som vispas under uppvärmning (typ zabaglione)? Jag antar att det inte blir tillräckligt varmt för att några bakterier skall påverkas (borde inte ägget koagulera då?)..

Sverker
2009-02-08, 12:01
Hade aldrig hört talas om zabaglione:D Wikipedia räddade mig.


Nej. Den rätten är inte säker m a p salmonella. Den verkar finnas i olika recept och recept med enbart äggula borde kunna räknas som säkert.



Rent tekniskt går det att pastöricera äggvita vid en något lägre temperatur och ändå avdöda alla matförgiftande bakterier. Det gäller att tillsätta lite olika salter som motverkar att proteinet stelnar.

Cohen
2009-02-08, 23:15
Utan att direkt läst på så antar jag att trypsininhibitorerna i äggvitan är intakta och vi kommmer alltså att enbart ta upp 50 % av proteinet:(



Av ren nyfikenhet, innebär det också att vi enbart tar upp 50% av energin i äggvitan?

Scratch89
2009-02-08, 23:54
Av ren nyfikenhet, innebär det också att vi enbart tar upp 50% av energin i äggvitan?

Det är fortfarande bara när man äter det rått.

Ceccil
2009-02-09, 13:34
Hjelp. Är det skadligt att äta så mycket fluff som jag gör?
4 äggvitor om dagen.

Nordenator
2009-02-09, 13:47
Salmonella, precis som alla andra bakterier, tar sig igenom porerna i skalet och tränger sig in i vitan. I vitan möter bakterierna en försvarslinje med antikroppar och lysozymer som håller bakterierna i schack ( men dödar dem inte ). När förvaret är utmattat efter någon eller några månader kommer bakterierna in i äggulan som är oskyddad. Fram tills dess kan man räkna gulan som steril och det räcker att löskoka ägg. Nobisdressing någon ;)

Vispning kommer enbart att mekaniskt denaturera proteinet i äggvitan. För att döda bakterierna krävs ordentlig värme.

Utan att direkt läst på så antar jag att trypsininhibitorerna i äggvitan är intakta och vi kommmer alltså att enbart ta upp 50 % av proteinet:(



Vispad äggvita bör värmebehandlas, om inte annat, för att skummet ska stelna.

Så för ett någorlunda färskt ägg är alltså gulan säker som den är, och dessutom sitter det som förhindrar upptaget av proteinet i vitan? Rå gula är alltså befriat från "problemen" med råa ägg, eller har jag missuppfattat det?

WHITEFOLKS
2009-02-09, 14:20
Rå gula på färska ägg är nog i stort sett befriat från salmonellarisk. Dock har du fortfarande samma problem med protein/näringsupptaget.

Eddie Vedder
2009-02-09, 15:10
Hjelp. Är det skadligt att äta så mycket fluff som jag gör?
4 äggvitor om dagen.

Inte mer än att risken är procentuellt högre än färre äggvitor. Det är alltså inte farligare med fyra per dag jämfört med en enda på ett år om nu just den råa äggvitan råkar vara smittat.

Men risken är mycket liten i båda fallen.

Snorkelfarsan
2009-02-09, 22:39
hur är det om man vispar äggvita och fryser det? När man gör glass t ex? Dör bakterierna då också?

Eddie Vedder
2009-02-10, 06:37
hur är det om man vispar äggvita och fryser det? När man gör glass t ex? Dör bakterierna då också?

Vaddå också? Vispning utan uppvärmning dödar dem ju uppenbarligen inte överhuvudtaget.

Och frysningen dödar inte bakerierna, de vaknar till när du tinar igen.

Sverker
2009-02-10, 06:54
Ska man bara piska in luft i glassmeten måste vassleprotein fungera utmärkt.

Beelz
2011-03-03, 20:53
Använde precis upp mina sista ägg till äggvitefluff! Någon som vet ifall det går bra att blanda i lite vassle pulver innan man vispar det?

King Grub
2011-03-03, 20:58
Gör det väl.