handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det för vattnet att komma igenom kroppen


mattilainen
2009-02-08, 01:54
Jag är lite nyfiken på hur lång tid det egentligen tar för vatten att gå från munnen till det kommer ut som urin. Jag har försökt söka runt men kommer inte på några bra sökord för detta så tänkte om ni har någon bra källa på detta.

Läste någonstans att det var mellan 24 timmar och 48 timmar men kan detta verkligen stämma?

Dav0d
2009-02-08, 02:33
Jag är lite nyfiken på hur lång tid det egentligen tar för vatten att gå från munnen till det kommer ut som urin. Jag har försökt söka runt men kommer inte på några bra sökord för detta så tänkte om ni har någon bra källa på detta.

Läste någonstans att det var mellan 24 timmar och 48 timmar men kan detta verkligen stämma?

Mat tar 24 timmar, men absolut inte vatten. Det är jag 100% säker på. Sedan hur lång tid, det undrar jag med faktiskt. Kan tänka mig att det tar 15 minuter att få vattnet in i kroppen efter man druckit det?

bubbe
2009-02-08, 09:23
Jag är ej insatt i detta men frågan skulle vara intressant att reda ut av någon kunnig.

Min misstanke är att vattnet inte direkt går till urin utan beroende på behov så tas det upp av kroppen. Vidare avgår det mycket vatten genom andningen och svett (jag själv tappar ca 0.5kg-1kg bara genom att sova under natten).

King Grub
2009-02-08, 09:51
Det tar runt en timme för vattnet att passera njurarna, sedan börjar blåsan fyllas. Hur lång tid det tar innan behovet av att urinera känns är individuellt; vissa känner sig kissnödiga även om blåsan inte är full alls.

xodd
2009-02-08, 09:58
Vanligtvis brukar känslan av att vara i behov av att kissa infinna sig när blåsan har 1-2dl urin i sig, men som alltid är det även individuelt.

mattilainen
2009-02-08, 11:52
tackar för svaren, jag tänkte väl att jag fått det om bakfoten :)

AJO
2009-02-08, 13:01
Går allt vatten man dricker via blodsystemet och sen till njurarna.. eller kan vattnet endast vara kvar i mag/tarmsystemet om det inte finns något behov för kroppen att ta upp det?

Tolkia
2009-02-08, 13:06
Går allt vatten man dricker via blodsystemet och sen till njurarna.. eller kan vattnet endast vara kvar i mag/tarmsystemet om det inte finns något behov för kroppen att ta upp det?
Vattnet återtas främst i tjocktarmen; hur det går när detta inte sker märker du när du har diarré.

Piranha
2009-02-08, 13:11
Känns som mängden kolhydrater spelar in en rätt stor roll här ock, på en ketogen diet så dricker man ett glas så trillar de igenom rätt snabbt, alltså hela glaset man kan bli paniknödig på 1 minut. Salter och kolisar.

Dry
2009-02-08, 18:29
Antidiuretiskt hormon (ADH) styrs av plasma osmolaliteten i kroppen och har en halveringstid på 15-20 minuter. Tar 30 minuter innan ADH nivåerna är nedtryckta och man kissar ut.
Men först ska givetivs Posm registreras av osmoreceptorerna (exv i hypothalamus) och skicka signalen.

Dav0d
2009-02-09, 02:47
Antidiuretiskt hormon (ADH) styrs av plasma osmolaliteten i kroppen och har en halveringstid på 15-20 minuter. Tar 30 minuter innan ADH nivåerna är nedtryckta och man kissar ut.
Men först ska givetivs Posm registreras av osmoreceptorerna (exv i hypothalamus) och skicka signalen.

Det där var barnsvenska för mig, snälla skriv det på grekiska istället...

n1tro
2009-02-09, 08:12
det där var barnsvenska för mig, snälla skriv det på grekiska istället...

ορμόνης (adh) ελέγχεται από το πλάσμα ωσμομοριακότητα κατά βάρος στο σώμα και έχει ένα χρόνο ημιζωής 15-20 λεπτά. Είναι 30 λεπτά πριν από τα επίπεδα adh είναι σε ύφεση και βρέχει έξω.
Αλλά πρώτα πρέπει καταγραφεί από (π.χ. στον υποθάλαμο) και στείλτε το μήνυμα.

Scratch89
2009-02-09, 08:23
Det där var barnsvenska för mig, snälla skriv det på grekiska istället...

Han menar att det är hormonellt styrt. Kroppen känner av vättenmängden i förhållande till saltmängden, och om det är för mycket vatten (eller ja, för lite salt) så kommer den att minska reabsorbtionen i njurarna och på så sätt kissar man ut överskottet.

rememberence
2009-02-09, 09:20
ορμόνης (adh) ελέγχεται από το πλάσμα ωσμομοριακότητα κατά βάρος στο σώμα και έχει ένα χρόνο ημιζωής 15-20 λεπτά. Είναι 30 λεπτά πριν από τα επίπεδα adh είναι σε ύφεση και βρέχει έξω.
Αλλά πρώτα πρέπει καταγραφεί από (π.χ. στον υποθάλαμο) και στείλτε το μήνυμα.

:laugh:

svag74
2017-06-13, 08:03
Det tar runt en timme för vattnet att passera njurarna, sedan börjar blåsan fyllas. Hur lång tid det tar innan behovet av att urinera känns är individuellt; vissa känner sig kissnödiga även om blåsan inte är full alls.

Hur kommer det sig att man inte får dricka på flera timmar före operationer, om några deciliter vätska ett par timmar före ändå kommer ha lämnat magen?

King Grub
2017-06-13, 08:12
Man kanske tar hänsyn till det faktum att patienterna kan ha medicinska tillstånd som påverkar magsäckstömningens hastighet och därmed innebära en risk, även om det inte är något som uppvisar symptom i vardagslivet?

Nyare studier visar att vätskeintag före operation inte påverkar negativt i allmänhet. Reglerna för fasta inför en operation baseras på rekommendationer från 60-talet, vars orsaker är "lost in the mists of time".

There was no indication that the volume of fluid permitted during the preoperative period (i.e. low or high) resulted in a difference in outcomes from those participants that followed a standard fast.

DOI: 10.1002/14651858.CD004423

Bob90
2017-06-13, 08:24
Man kanske trodde att blodet skulle bli mer "utspätt" av att dricka innan operation och därför riskera större blödningar och långsammare läkningsprocess i direkt samband med operationen? Typ lite som varför man inte rekommenderas att ta Acetylsalicylsyra inför operation utan bör hålla sig till andra NSAID-er?

ARMSTARK
2017-06-13, 08:25
Jag har blivit opererad ett otal gånger och den förklaringen jag fått var att det finns en risk att man börjar kräkas under narkosen om man har något i magen. Dock borde det inte behövas 24 timmars fasta tycker man ju.
Efter tolv på natten har det varit mat och dryck förbud de senaste gångerna även om operationen varit på morgonen. Då har jag vaknat upp utan kalsonger för att jag kissat på mig under operationen. Åtminstånde hoppas jag att det är därför jag vaknat utan kalsonger. :(

svag74
2017-06-13, 08:26
Man kanske tar hänsyn till det faktum att patienterna kan ha medicinska tillstånd som påverkar magsäckstömningens hastighet och därmed innebära en risk, även om det inte är något som uppvisar symptom i vardagslivet?

Nyare studier visar att vätskeintag före operation inte påverkar negativt i allmänhet. Reglerna för fasta inför en operation baseras på rekommendationer från 60-talet, vars orsaker är "lost in the mists of time".


Stort tack Grub :)
Detta ska jag ta med mig!
Vätske-fasta inför op är nästan mitt största orosmoment, då min kropp är extremt känslig för vätskebrist och man vill ju ej må illa och ha sjuk huvudvärk redan innan op dragit igång...

Räcker ju med några dl vatten timmarna före, kanske med en gnutta salt/socker - gör stor skillnad mot totalt förbud.

svag74
2017-06-13, 08:28
Jag har blivit opererad ett otal gånger och den förklaringen jag fått var att det finns en risk att man börjar kräkas under narkosen om man har något i magen. Dock borde det inte behövas 24 timmars fasta tycker man ju.
Efter tolv på natten har det varit mat och dryck förbud de senaste gångerna även om operationen varit på morgonen. Då har jag vaknat upp utan kalsonger för att jag kissat på mig under operationen. Åtminstånde hoppas jag att det är därför jag vaknat utan kalsonger. :(

Samma här!
"Nej du får inte dricka några klunkar vatten för om vi måste operera snabbt så kan du kräkas och det hamnar i lungorna".

Aha, soft att man kan kissa under narkos - då är det ingen risk att blåsan sprängs och man dör av det :D
Om man har epidural kanske, men då har man väl kateter...

Bob90
2017-06-13, 08:40
Stort tack Grub :)
Detta ska jag ta med mig!
Vätske-fasta inför op är nästan mitt största orosmoment, då min kropp är extremt känslig för vätskebrist och man vill ju ej må illa och ha sjuk huvudvärk redan innan op dragit igång...

Räcker ju med några dl vatten timmarna före, kanske med en gnutta salt/socker - gör stor skillnad mot totalt förbud.

Dock så bör man väl ändå lyssna på operationsansvarige läkaren här tycker jag.

svag74
2017-06-13, 08:43
Dock så bör man väl ändå lyssna på operationsansvarige läkaren här tycker jag.

Man får ta upp det med dem såklart.
Totalvägrar de så får de sätta dropp.
Det är de två alternativen som finns för mig, jag fixar ej långa perioder utan vätska :(
Socker kanske är förbjudet med, det kanske ändrar hela processen i magen, jag vet inte.

King Grub
2017-06-13, 08:44
Stort tack Grub :)
Detta ska jag ta med mig!
Vätske-fasta inför op är nästan mitt största orosmoment, då min kropp är extremt känslig för vätskebrist och man vill ju ej må illa och ha sjuk huvudvärk redan innan op dragit igång...

Räcker ju med några dl vatten timmarna före, kanske med en gnutta salt/socker - gör stor skillnad mot totalt förbud.

Du skall inte lyssna på foruminlägg när det gäller saker som operationer och det är du som ligger där utan möjlighet att göra något, utan på vad läkaren har sagt.

svag74
2017-06-13, 08:44
Du skall inte lyssna på foruminlägg när det gäller saker som operationer och det är du som ligger där utan möjlighet att göra något, utan på vad läkaren har sagt.

Självklart!
Men det är bra att kunna ta upp frågan.

Jag är inte Mr Eks så don't worry ;) :D

xodd
2017-06-13, 08:48
Antalet timmar du skall vara fullständigt fastande inför en operation varierar lite beroende vad som skall göras och vilken typ av narkos. Att skita i riktlinjerna utsätter dig för en potentiellt livsfarlig situation i samband med sövningen.

svag74
2017-06-13, 08:58
Antalet timmar du skall vara fullständigt fastande inför en operation varierar lite beroende vad som skall göras och vilken typ av narkos. Att skita i riktlinjerna utsätter dig för en potentiellt livsfarlig situation i samband med sövningen.

Ja, pekpinnar och förmaningar är nog väldigt bra i denna tråd!
Man får ta upp det med läkarna helt enkelt :)

svag74
2017-06-13, 09:19
Aha, det är inte så strikta regler som jag trodde!
Ser info liknande denna på flera ställen.

Det är viktigt att din magsäck är tom innan du sövs för att undvika att magsäcksinnehåll ska komma ner i dina lungor i samband med sövningen.

Vanligtvis gäller fasta från midnatt och om du är överviktig, gravid, har diabetes eller har sura uppstötningar så är det extra viktigt. Flera undersökningar har visat att magsäcken inte töms lika fort för dessa personer.

Här ser du vad du kan äta eller dricka före sövning:
Fram till 2 timmar innan sövning kan du dricka vatten, tunn juice utan fruktkött ex äppeljuice, kaffe/te utan mjölk eller socker.

Fram till 4 timmar innan sövning kan du ge
bröstmjölk/mjölkersättning till spädbarn.

Fram till 6 timmar innan sövning kan du äta eller dricka flytande föda såsom fil eller yogurt.
För kaffe/te med mjölk eller socker, juice med fruktkött ex apelsinjuice gäller också 6 timmars fasta.