handdator

Visa fullständig version : Handledsskada - slutet på min gymkarriär?


Steerlinho
2009-02-08, 01:19
Tjabba..

Jag har fått en handledsskada/underarmsskada som gör att när jag kör stångcurl med rakstång så smärtar det något fruktansvärt första lyftet och när jag lägger ner stången måste jag göra det långsamt som fan, annars kommer en outhärdlig smärta längs med vänsterunderarm.

Jag har vilat i 2 veckor totalt nu. Smörjat in med zon 2-3 gånger per dag.
Så går jag till gymmet idag igen och känner samma smärta direkt.
Läser på internet efter "passet" att det finns folk som vilat 3-5 månader och sen fått samma onda känsla igen precis som innan vilan.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har byggt upp rätt stora armar bröst och bra axlar, men kan inte träna det och deffen börjar om 2 veckor. Panik.

En övning som drag till hakan gör ont när man lägger på vikter på stången.
Stångcurl känns som sagt ont som fan när man gör första lyftet och lägger från stången och ska vända handen till sitt "normalläge".
Bänkpress gör ont när man lägger av stången.
Hantellyft framåt går inte att köra.
Smärta i handleden när jag lyfter en 10 kgs vikt.
Dips känns när man släpper taget, som fan.
Känns bara lite i högern, men mycket i vänstern.

Sett att detta är vanligt nu, och det visar sig att vila sig ur det inte verkar funka. Hur jag än vrider på stången och placerar fingrarna så kändes det likadant.

Jag fick ett tips om att man kan ha handledslindor. Kollade på intersport och stadium idag, ingen hade det och jag undrar vart man kan köpa dessa, har det hjälpt er?

Vad ska jag ta mig till?... Känns så jäv*a jobbigt att man byggt upp mycket och är så förbannat motiverad så förstörs allt av denna lilla skada, tusentals kronor som man köpt hemmagym för med mera...
Vad händer om jag väljer att ignorera skadan, för det går köra slut på musklerna ändå. Eftersom vila ändå inte funkar? Kan inte träna biceps / triceps utan att det gör ont, och axlar och bröst går bara att träna i maskin annars.......... Vad ska man ta sig till? Kan inte sluta träna nu..

Så oerhört tacksam för varenda svar.

j2b
2009-02-08, 01:21
är det samma sak om du kör med hantlar?

finns många trådar som handlar om smärta i samband med stångcurls här på kolo, bara att leta lite i skadeforumet

j2b
2009-02-08, 01:24
tex denna http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125146

Steerlinho
2009-02-08, 02:00
Precis samma sak som han beskriver, i vänstern jag med undrar varför alla får det i vänstern?...

Har börjat stretcha såhär: http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4471

3:4 i den länken.

Några gånger per dag + zon + att jag ska byta grepp och ta det lugnt med bicepsträningen lite.. men ändå vilat ett tag nu. + köpa handledslindor.. aja fortsätt svara gott folk

arnold2k5
2009-02-08, 02:20
kontakta läkare kanske?
dumt o gå omkring med en sån här skada!

Steerlinho
2009-02-08, 02:28
Har tänkt igenom nu och är nästan 100 % säker på att det är stångcurl, dvs köra bicepscurl med rak skivstång som gör att jag fått dessa problem, för det är där det känns som mest. Från och med nu så är det slut med den övningen på ett tag, och köra med ez-stång eller vanliga hantelcurls då det sägs att det inte känns lika mycket.

Massage, stretching, insmörjning med zon får det bli flitigt. Kanske även sänka vikterna lite för biceps, förhoppningsvis kommer det inte kännas i övningar som drag till hakan mm snart.

Steerlinho
2009-02-08, 02:33
Det sjukaste är att jag trodde jag var relativt ensam om det, nu när man kollat runt ser man att var och varannan verkar ha det.

Jag har börjat se tydliga mönster också:
- De som är högerhänta får oftast ondast i vänstern och tvärtom.
- I princip alla som fått ont i handleden där jag har, har kört stångcurl med rak skivstång under en period. Därmed så borde det vara stela pronatorer de rör sig om i de flesta fallen.
- Vila verkar inte ge önskvärd effekt för någon.

För att sammanställa detta så verkar det bästa vara att köra övningar som inte gör ont (byta till ez-stång eller hantlar) vet att ez-stång kan dölja problemet lite och man får sämre rörelsevidd, att massera/stretcha där det gör ont, smörja in handleden med t.ex. zon och handledslindor verkar hjälpa också. Måste mina problem snart ta slut, har åtminstonde funnit hopp nu när jag ser att folk tatt sig ur det. Det är skit vanligt!

Fetknoppen
2009-02-08, 03:05
Det där har väldigt många tränande haft, till och med jag som aldrig tränar biceps. Jag fick ont när jag hade nybörjat träna, 1989. Jag ignorerade smärtan och fortsatte med bicepscurl, och smärtan kunde nästan helt utebli om jag slappnade av väldigt långsamt när jag lade tillbaka skivstången i ställningen. Det var viktigt att behålla muskelspänningen och lååååångsamt slappna av.

Nu har jag dock inga problem. Har nästan inte tränat biceps efter 1992, och har därför inte känt något. Om smärtan är envis och inte vill ge med sig så kan du ju sluta med bicepsträningen. Du behöver alltså inte sluta träna helt, utan bara plocka bort bicepscurl. Jag tränar aldrig sådana övningar idag och träningen är roligare nu när jag inte tränar biceps:)

young_george
2009-02-08, 17:05
Har exakt samma problem, undviker stångcurls och bicepcurls, smärtan har funnits i ett par månader men blir lindrigare och lindrigare.

Hammarcurls t.ex. fungerar dock bra

Steerlinho
2009-02-09, 00:30
Har löst det nu tror jag. Dagens pass gick bra.

Tips är att köra med handledsremsor.
Smörj in med zon ofta (2-3 gånger per dag) och framförallt, smörj in lagret noga och gör det INTE innan ett träningspass, då mörkar du bara skadan och det blir svårare att känna när kroppen säger ifrån.

Stretcha handen ofta och noga, sätt handen mot ett bord och vrid den ifrån dig spreta ut med fingrarna och pressa med kroppsvikten. Kan göra ont när du vrider till normalläge första gångerna men det blir bättre.

EZ stång för bicepscurl och ett grepp där du inte kramar stången hårt och låter den vila långt ner på handen nästan vid tummkuddarna samtidigt som du vinklar handen så funkar det oftast utan smärta och man kan sätta stången på sitt ställ efter, sätter man ner den på marken så är det lättare att vrida handen fel..

Dan S
2009-02-10, 22:18
Ett tips är att inte klämma stången så jädra benhårt, och sedan kommer smärtan att försvinna pass efter pass. Jag har haft de där 3 gånger, efter tunga stångcurls.

Doctor Snuggles
2009-02-10, 22:27
Träna extensorerna, både fingrarnas och handledens. Väldigt ofta beror dessa problem på en obalans i muskelstyrkan. Eventuellt kan det också vara svaghet i handleden generellt, så träna wristcurls också, men börja förstås väldigt lätt med höga reps för att inte förvärra skadan.
Kör också kontrastbad för att öka blodgenomströmningen och läka eventuella inflammationer.
Detta är iaf vad seriösa grepptränande brukar göra.