handdator

Visa fullständig version : Bota avundsjuka?


sodaman
2009-02-08, 01:13
Har ett problem; jag är så himla avundsjuk! *spy* Jag vill inte vara det men jag kan inte hjälpa det. Blir avundsjuk på andras framgångar, på saker de har och gör. Har svårt att se andra lyckas. Detta förstör mitt liv!! Jag kan sällan känna mig nöjd med det jag har eller uppskatta mitt eget liv, trotts att jag egentligen har det så sjukt bra.

Antar att det hela är nått mentalt, kan man träna bort det? Vill kunna glädjas åt andras lycka. Vill känna mig nöjd med det som jag har. Några tips?

Lellan
2009-02-08, 01:39
Använd dem du blir avundsjuk på, är ett tips.

En kompis frågade mig en gång om jag inte var avundsjuk på henne, det brukade alla tydligen vara, och hon undrade varför jag i så fall inte var det. Haha, lite udda..

Men iaf så tänkte jag till då och när hon räknade upp sakerna jag "borde" vara avundsjuk på, blev jag medveten om varför jag inte blev det..

Ex:
- Rika föräldrar och goda förutsättningar:
Well, jag älskar mina föräldrar och har lärt mig skapa egna förutsättningar, därav ingen avundsjuka. Hade jag varit lite mer intresserad av ämnet hade jag kanske tagit hjälp av hennes förutsättningar, men jag är inte lagd åt att skapa kontaktnät och klättra på diverse stegar.

- Hon var snygg.
Tja, hon var fin att titta på och jag tittade gärna på henne. Samt snappade väl upp något skönhetsråd även om jag insåg att jag inte ville lägga de pengarna och den tid/energi hon gjorde på det, även om jag hade större möjlighet till det. Så därför kändes det helt ok att låta henne va hur snygg hon ville.

- Hon bodde väldigt fint.
Min lgt var inte lika flashig, men jag tog gärna råd av henne när jag tvekade ang inredning eftersom jag tyckte hon hade bra smak.

Till saken hör att jag helt saknar tävlingsinstinkt också, och jag är som en tjuren ferdinand som är rätt nöjd, så det kan ju ligga lite i personlighet. Men är du tävlingsinriktad och i ständig strävan efter att nå högre så kanske just att ta lärdom av hur personen i fråga åstadkommer det du skulle vilja ha, kan va nåt?

Dessutom är vi ju alla olika, och det kan vara svårare att se och värdera egna förtjänster medan andras bra sidor och tillgångar kan kännas mer uppenbara.

Ignatius72
2009-02-08, 10:15
Har ett problem; jag är så himla avundsjuk! *spy* Jag vill inte vara det men jag kan inte hjälpa det. Blir avundsjuk på andras framgångar, på saker de har och gör. Har svårt att se andra lyckas. Detta förstör mitt liv!! Jag kan sällan känna mig nöjd med det jag har eller uppskatta mitt eget liv, trotts att jag egentligen har det så sjukt bra.

Antar att det hela är nått mentalt, kan man träna bort det? Vill kunna glädjas åt andras lycka. Vill känna mig nöjd med det som jag har. Några tips?

Börja med att skita i de andra. Du behöver inte glädjas åt andras lycka och det går inte att jämföra sig med andra. De finns ofantligt många som har det frukstansvärt bra, åtminstone utåt. Det är svårt att veta vad som döljer sig.

Viktigt är däremot att kunna uppskatta ditt eget liv och det man har. En enkel första övning är att berömma sig själv, jag vet det låter töntigt, men ändå. Särskilt viktigt är det när man har ungar, man skapar en positiv atmosfär genom att exempelvis uttala att man blev nöjd över något man gjort.

n1tro
2009-02-08, 10:20
du skriver att du har det sjukt bra, kom ihåg den stunden och kom ihåg det påståendet, för det kan bli riktigt mycket värre. that is about it, det är väl allt du egentligen behöver. resten kan du skita i

Shajjn
2009-02-08, 10:34
Är du osäker? Känner du dig obekräftad?

Bekräfta dig själv genom antingen att bli bra på något eller erkänna att du redan är bra och antagligen har kvalitéer och annat som andra avundas dig.
Jobba på ditt självförtroende: gör saker som förbättrar detta och med tiden blir blir du mer självsäker och självmedveten.. och avundsjukan "försvinner".

Diggler
2009-02-08, 11:37
Det är helt enkelt sån du är. Låtsas inte vara det och gratulera andra till deras framgång. Behöver du ventilera lite säg helt enkelt till personen du är avundsjuk på att du är avundsjuk, tex "Faan vad avundsjuk jag är på dig som åt en så god lasagne, önskar att det var jag som åt den".

shut teh face
2009-02-08, 11:40
:D

Jag skulle tipsa dig om att istället fokusera på saker som inte är materiella och ytliga. Du nämner utseende, rika föräldrar och fint boende.

Men vad är det egentligen? Det är hjälpmedel, inte ren lycka.

Lycka kan utgöras av så mycket annat som kärlek, barn och ett trivsamt liv helt enkelt.


Edit: Ok det var inte trådskaparen som rabblade upp dem, det var Lelle. Men ändå.

Tolkia
2009-02-08, 12:20
Viktigt är däremot att kunna uppskatta ditt eget liv och det man har. En enkel första övning är att berömma sig själv, jag vet det låter töntigt, men ändå. Särskilt viktigt är det när man har ungar, man skapar en positiv atmosfär genom att exempelvis uttala att man blev nöjd över något man gjort.
Bra post. En viktig sak att ha i minnet är också att det inte finns ett bestämt mått av lycka i världen, så att din chans att vara lycklig minskar om någon annan är det. Om något är det väl tvärt om (vem gör sin omgivning gladare - en som är tillfreds eller en bitter surkart?). D.v.s. det viktiga är vad du tycker om det liv du lever, och hur du lever det, inte hur andra lever sina liv. Det som är bra i ditt liv blir inte mindre bra för att andra har det bra, inte bättre för att andra har det sämre.

Ignatius72
2009-02-08, 12:50
Det som är bra i ditt liv blir inte mindre bra för att andra har det bra, inte bättre för att andra har det sämre.

Det är nog pudelns kärna.

Madame
2009-02-08, 21:23
Du kanske är avis bara för att du av nån anledning vill vara bättre än alla andra och på något sätt bevisa det och dig själv?
Jag kunde vara lite avis på vissa personer under en period i tonåren. Det var mest såna som var så som jag ville vara, och det blev ju en evig strävan att hela tiden hinna ikapp och ha samma saker som dem, tycka om samma saker osv.
Exempel:
Jag hade en kompis vars favoritfärg var babyrosa. Hon passade väldigt bra i den färgen. Jag ville vara lite som hon, så jag började tex skaffa mig babyrosa saker/kläder bara för att jag ville få henne avis på mig när vi träffades, så att jag skulle ligga steget före! Men hon var alldeles nöjd med sina egna rosa saker och undrade bara varför jag valde den rosa när det fanns en grön (min favvofärg) att välja (vad det nu var för pryl). Så jag kunde inte vinna för det fanns ingen tävling från hennes sida! Hon var förmodligen säkrast av oss två så då vann ju faktiskt hon! så jävla klyshigt så det är inte klokt :D

Juliette
2009-02-09, 12:42
Det kan ju vara så att du har låg självkänsla eller dåligt självförtroende?

Ofta tror man ju att gräset är grönare på andra sidan, och att alla har det bättre. Men så är det ju inte alls. Och som Tolkia skrev, så finns det ju inte ett bestämt mått av lycka i världen, utan det finns till alla. Det gäller bara att fokusera på det man har själv istället för vad andra har.

En bra tips är att börja skriva tacksamhetsdagbok (Jag vet det låter kanske flummigt, tråkigt.. och som att det inte alls hjälper, men det gör det faktiskt!)

Varje dag skriver du ner tre saker som du är tacksam över i en bok, det kan vara din kalender eller var som helst, men bara du skriver ner det varje dag så gör det nytta.

Du skriver ner det som du kommer på, exempelvis för "att du tränade idag", "att du hann med bussen", "att du har din familj och dina vänner", "att solen skiner", "att du köpte den där jackan du spanat på ett tag".. ja det kan vara vad som helst, stort som smått. Kommer du bara på en grej så skriver du ner den tre gånger.

Efter ett tag så kommer du att komma på fler saker, och framförallt bli mer tacksam och glad över det du har. När man är nöjd med det man har så är man sällan avundsjuk på andra.