handdator

Visa fullständig version : Förstår inte vad som hänt med mig???


tompee
2009-02-07, 22:47
Tjena!!

Jag har ett problem. Jag har ingen som helst kontakt med ryggen längre efter ett träningspass för 1 och en halv vecka sen. Orkar inte längre göra chins från att ha orkat 10-15 chins före detta pass. Hur kan detta hända?
Nedanför kommer info kring hur detta har uppkommit:

Jag tränar mycket Löpning och längdskidåkning, så min träning på gymmet består till Största del av träning av egen kroppsvikt. Jag är även Bodypump instruktör så jag har några bodypump pass per vecka också. Så man borde ju kunna orka. Väger 68 Kg och är 173 Lång, 21 år. Tränar 5 ggr i veckan.

Passet bestod av stakning i cable maskinen. Jag tog på ett par snören och lastade på 35 kilo (övningen ser ut som när en skidåkare stakar, alltså man låser inte fast armbågarna utan jobbar med hela kroppen) Så man involverar Triceps, Latissimus och Delta posterior. Jag körde 3*5 minuter och större delen av tiden var ren vilja. Ni kan ju tänka er att man var HELT stum efter detta...

Hursomhelst, hade träningsverk i 1 vecka. Har aldrig någonsin kännt något liknande. Nu har jag varit fri från träningsverk i 2 dagar. Men har ingen som helst kontakt i Latsen. Orkar inte en Chins, kommer upp halvvägs men när man ska aktivera Latsen så finns det INGENTING. Hur kan detta hända. Förstår ingenting. Något som har någon teori?

Hoppas på svar från någon hjälpsam..

ceejay
2009-02-07, 22:50
om det är som du säger så låter det som något är fel iaf :/ hoppas det finns folk som kan ge dig hjälp

LindaS
2009-02-07, 22:52
Det kan vara så enkelt att du bara körde slut på dig. Efter en riktigt tung tävling är jag slut i en vecka.

tompee
2009-02-07, 22:55
Jo, jag körde mig helt slut. Men känns som ändå att jag borde orka göra en chins. Men något är galet med musklerna. Men jag är ändå avslappnad i Latsen, så jag förstår inte vad som hänt. Överträning?

LindaS
2009-02-07, 23:02
Överträning?Nja, i vilket fall så behöver du fylla på energidepåerna igen och vila. Kör lite andra övningar ett par pass och prova igen senare. En sån urladdning kan ge större effekter än vad man kanske tror.

young_george
2009-02-07, 23:03
Kan det vara så att du fått en inflammation i muskeln? Ibland är det svårt att skilja från träningsvärk, annat än att det sitter i mycket längre.

Fick det själv en gång i biceps och hade ingen ork i muskeln på 2-3 veckor.

tompee
2009-02-07, 23:08
Inflammation kan vara möjligt. Men borde man inte ha ont eller känna av det något?
Träningsverken var helt sjuk. När jag sträkte upp armarna så stramade det ända från triceps ner till latsen. Det är ju helt klart en överansträning, men kan det alltså bli så stora konsekvenser?

young_george
2009-02-07, 23:10
Men borde man inte ha ont eller känna av det något?

För mig, och flera andra vad jag läst, kändes det som en kraftig träningsvärk. Det kommer oftast(?) av överansträngning.

tompee
2009-02-07, 23:15
Hur lång tid tog det för dig att orka som vanligt igen?

young_george
2009-02-07, 23:16
2 veckor innan värken var borta, sedan ytterligare en vecka innan det fanns styrka i dom.

LindaS
2009-02-07, 23:18
Det blir lite som efter sjukdom, att man får "börja om". Det är viktigt att du lär dig att känna skillnad på inflammation som är "dåligt ont" och träningsvärk som är "bra ont".

Nano-Sekund
2009-02-08, 15:01
Låter som någon typ av inflamation! skulle flagga för ordentligt med vila samt bra kost och sömn... Skidåkning är en sport som endast hårda grabbar skall utöva! ´Kanske du skall träna lite förisktigare framöver =)