handdator

Visa fullständig version : 2 löparfrågor.


Liven
2009-02-07, 16:03
Hejsan, har 2 frågor angående löpning, funderar på att börja med det.

1. Är det bra att springa direkt på morgonen? Ökar risken för sträckningar/skador när man inte är helt uppvärmd eftersom man nyss har sovit 8h?

2. Jag äter frukost 07.00, normal stor frukost, drar ut i spåret 08.00. Bör maten ha smällt tillräckligt utan att jag ska känna nån påverkan av matintaget iform av håll, sämre prestationsförmåga m.m?

Tack på förhand.

Linnet
2009-02-07, 16:13
Hejsan, har 2 frågor angående löpning, funderar på att börja med det.

1. Är det bra att springa direkt på morgonen? Ökar risken för sträckningar/skador när man inte är helt uppvärmd eftersom man nyss har sovit 8h?

2. Jag äter frukost 07.00, normal stor frukost, drar ut i spåret 08.00. Bör maten ha smällt tillräckligt utan att jag ska känna nån påverkan av matintaget iform av håll, sämre prestationsförmåga m.m?

Tack på förhand.

Att springa på morgonen kan absolut vara bra, om du som du skriver ska ge dig ut och springa en timme efter att du gått upp har jag svårt att se att skaderisken skulle vara särskilt mycket större än senare på dagen. Man ska aldrig springa på maxnivå under början av ett pass, så håller du dig till den regeln, morgon som kväll kan du vara lugn.

Personligen skulle jag inte klara av att springa en timme efter en frukost, utan skulle nog få både håll och mat som skulle försöka komma upp, men om du vet att det funkar för dig ser jag inga problem med det heller.

Marcs
2009-02-07, 21:48
2. Jag själv kan äta precis innan jag sticker ut och springer utan att få håll. Prestationsmässigt så ligger jag som vanligt, högst marginell skillnad. Prestationsförmågan beror nog en hel del på hur din inställning är.

Billybilly
2009-02-08, 03:45
Hejsan, har 2 frågor angående löpning, funderar på att börja med det.

1. Är det bra att springa direkt på morgonen? Ökar risken för sträckningar/skador när man inte är helt uppvärmd eftersom man nyss har sovit 8h?

2. Jag äter frukost 07.00, normal stor frukost, drar ut i spåret 08.00. Bör maten ha smällt tillräckligt utan att jag ska känna nån påverkan av matintaget iform av håll, sämre prestationsförmåga m.m?

Tack på förhand.

1. Ja skaderisken ökar alltid när du inte är uppvärmd. Men att skaderisken skulle öka för att du nyss vaknat har jag svårt att se. Jogga i 10 minuter så är din kropp igång, sen kan du köra mer intensivt.

2. Det bror nog mycket från person till person, jag själv föredrar att äta 2-3 timmar innan jag kör intensivträning som löpning etc.

Nu vet jag inte ifall det här stämmer så någon kunnig får gärna redigera angående detta.

Varför man egentligen bör undvika måltid i samband med intensiv träning är att kroppen är byggd så att den stänger automatiskt av blodet till olika delar av kroppen och öppnar vägarna till magsäck, tarm mm för att börja bearbeta maten. Alltså käkar man i samband ned träning så minskar man på tillgången av sin energi mm. Som alla vet används blodet i kroppen till bl.a olika former av "transport" och denna transport under träning vill man fokusera till enbart muskler. Det är bara vad jag har hört så lita inte på det förrän någon kunnig säger att det är sant eller falskt.