handdator

Visa fullständig version : Ont i knä, svullet underben. Diagnos?


Audrey
2009-02-07, 13:50
Man 63år

Symtom: Smärta i knät. Kraftigt svullet underben/knä med vätskeansamling.
Klev ur bilen när smärtan kom. Tränar relativt mycket konditonsträning. I bra fysiskt form.

Tidigare sjukdomshis: PMR, hypertoni, höftartros.


Vad tror ni det är? Överbelastning, knäartros? Någon inflammation?

Martin Löwgren
2009-02-08, 04:04
Kan vara ett akut kompartmentsyndrom av någon underbensloge men vad exakt är svullet? De finns 4 diagnoser som ger svullnad av knät.

Uppsök läkare är mitt råd.

/Ax

Audrey
2009-02-08, 11:20
Kan vara ett akut kompartmentsyndrom av någon underbensloge men vad exakt är svullet? De finns 4 diagnoser som ger svullnad av knät.

Uppsök läkare är mitt råd.

/Ax


Knä, underben och anklar är svullna och vätskefyllda, ca 4cm större än andra benet. Personen är lite grinig med att uppsöka läkare tyvärr.

Svullnaden har hållt i sig i över en vecka nu.

obesogen
2009-02-08, 11:21
Man 63år

Symtom: Smärta i knät. Kraftigt svullet underben/knä med vätskeansamling.
Klev ur bilen när smärtan kom. Tränar relativt mycket konditonsträning. I bra fysiskt form.

Tidigare sjukdomshis: PMR, hypertoni, höftartros.


Vad tror ni det är? Överbelastning, knäartros? Någon inflammation?

Åk till akuten, din ålder och tid sjukdomshistorik gör att jag tycker du ska kolla upp det direkt.

obesogen
2009-02-08, 11:26
Knä, underben och anklar är svullna och vätskefyllda, ca 4cm större än andra benet. Personen är lite grinig med att uppsöka läkare tyvärr.

Svullnaden har hållt i sig i över en vecka nu.

Som sagt, åk in. Det behöver verkligen inte vara något allvarligt, det kan finnas flera orsaker till att underbenet svullnar, men för att vara på den säkra sidan och utesluta djup ventrombos och hjärt-lungsjukdom tycker jag ni ska ta och kolla upp det snarast möjligt.

Audrey
2009-02-08, 11:32
Obesogen: Du fick ett pm med.

Det är som sagt inte jag utan min pappa det gäller och han vägrar åka in. Ska försöka få honom att gå till sin läkare i morgon.

Smärtan är mest lokaliserad till knäet, baksidan och innersidan. Även stelt, han kan inte sätta sig på golvet eller så. Fick med halvt våld stoppa honom från att åka och träna igår och just nu är han ute i skogen och ränner (jagar räv). Envisa gubbar.

obesogen
2009-02-08, 11:42
Obesogen: Du fick ett pm med.

Det är som sagt inte jag utan min pappa det gäller och han vägrar åka in. Ska försöka få honom att gå till sin läkare i morgon.

Smärtan är mest lokaliserad till knäet, baksidan och innersidan. Även stelt, han kan inte sätta sig på golvet eller så. Fick med halvt våld stoppa honom från att åka och träna igår och just nu är han ute i skogen och ränner (jagar räv). Envisa gubbar.

Jag har ingen aning om vad det kan vara. Det behöver verkligen inte vara allvarligt, om jag dra till med en gissning skulle jag gissa på en bakercysta, och en sådan försvinner ofta av sig självt inom några veckor. Samtidigt så finns ett gäng andra diagnoser med betydligt allvarligare utgång med liknande symptom, och då jag inte har knäet framför mig så tycker jag det vore idiotiskt att ge något annat råd än att be honom kontakta sjukvårdsupplysningen snarast.

Tolkia
2009-02-08, 12:04
+ 100000000000000000 på obesogen. Man kan ju gaaaanska gärna vilja få t.ex. blodpropp utesluten. Om man nu inte vill åka till doktorn (gubbar, jag vet ...) så vill han väl ändå hellre kunna vara ute i skogen och ränna några år till?

Audrey
2009-02-08, 13:54
+ 100000000000000000 på obesogen. Man kan ju gaaaanska gärna vilja få t.ex. blodpropp utesluten. Om man nu inte vill åka till doktorn (gubbar, jag vet ...) så vill han väl ändå hellre kunna vara ute i skogen och ränna några år till?

Han hade fått åka hem tidigare för skogen för det gjorde ont och jag tjatade lite om läkare och sa att han kanske aldrig mera skulle kunna träna annars. Men envisa gubbjäkel. Förmodligen så har det jag sagt satt sig någonstans i bakhuvudet och han kanske ringer sin läkare i morgon. Han kan inte ens skylla på vårdapparater för gubben har privat sjukförsäkring.

Martin Löwgren
2009-02-08, 17:47
Han hade fått åka hem tidigare för skogen för det gjorde ont och jag tjatade lite om läkare och sa att han kanske aldrig mera skulle kunna träna annars. Men envisa gubbjäkel. Förmodligen så har det jag sagt satt sig någonstans i bakhuvudet och han kanske ringer sin läkare i morgon. Han kan inte ens skylla på vårdapparater för gubben har privat sjukförsäkring.

Är det ett kompartmentsyndrom eller djup ventrombos är det viktigt att han får läkarvård så försök du att övertala honom.

grimfish
2009-02-08, 20:43
Kompartmensyndrom kan uteslutas, men jag håller med om att det finns anledning att uppsöka läkare av andra skäl.

Martin Löwgren
2009-02-08, 23:29
Kompartmensyndrom kan uteslutas, men jag håller med om att det finns anledning att uppsöka läkare av andra skäl.

På vilka grunder?

Mvh

obesogen
2009-02-09, 11:07
Kan vara ett akut kompartmentsyndrom av någon underbensloge men vad exakt är svullet? De finns 4 diagnoser som ger svullnad av knät.

Uppsök läkare är mitt råd.

/Ax

Det finns betydligt fler än 4 diagnoser som kan ge svullnad i knäet, jag skulle säkert kunna rabbla upp 15-20 st. Du tänker på att en akut knäskada ofta innebär en hemartros och att det i huvudsak finns fyra olika orsaker till hemartros. Vad är det i anamnesen som gör att du tolkar att det skulle vara en hemartos? Titta på hela symtombilden och de andra faktorerna...

På vilka grunder?

Mvh

Ett akut kompartment innefattar en symptombild som inte stämmer in på beskrivningen, tex en traumatisk skada - typ fraktur, komplikation efter operation, eller en ordentligt skadad muskel - typ exempelvis efter fall vid motorcykelolycka.

Martin Löwgren
2009-02-09, 15:35
Det finns betydligt fler än 4 diagnoser som kan ge svullnad i knäet, jag skulle säkert kunna rabbla upp 15-20 st. Du tänker på att en akut knäskada ofta innebär en hemartros och att det i huvudsak finns fyra olika orsaker till hemartros. Vad är det i anamnesen som gör att du tolkar att det skulle vara en hemartos? Titta på hela symtombilden och de andra faktorerna...



Ett akut kompartment innefattar en symptombild som inte stämmer in på beskrivningen, tex en traumatisk skada - typ fraktur, komplikation efter operation, eller en ordentligt skadad muskel - typ exempelvis efter fall vid motorcykelolycka.

Ja med svullnad menade jag hemartros (eftersom de kom akut när han klev ur en bil) och då är 4 diagnoser aktuella för mig även om jag också kan räkna upp 20 andra.

Angående kompartmentsyndrom så är det ett invecklat område med en del andra förklaringar än de du angav och därför valde jag att inte stryka det helt även om det kanske inte är huvuddiagnosen och eftersom vi inte vet om han idrottat hårt senaste tiden eller fått någon smäll han inte tänkt på känns det dumt att stryka det helt.

"Kompartmentsyndrom är ett välkänt och stort kliniskt problem. Trots det missas diagnos och behandling alltför ofta, vilket kan leda till bestående handikapp, amputation och död." - Läkartidningen.

Därför är jag noga med att alltid utreda kompartmentsyndrom även om jag inte misstänker det då de inte följer den normala symptombilden.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=74707

http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=627

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10391

obesogen
2009-02-09, 17:36
Ja med svullnad menade jag hemartros (eftersom de kom akut när han klev ur en bil) och då är 4 diagnoser aktuella för mig även om jag också kan räkna upp 20 andra.

Angående kompartmentsyndrom så är det ett invecklat område med en del andra förklaringar än de du angav och därför valde jag att inte stryka det helt även om det kanske inte är huvuddiagnosen och eftersom vi inte vet om han idrottat hårt senaste tiden eller fått någon smäll han inte tänkt på känns det dumt att stryka det helt.

"Kompartmentsyndrom är ett välkänt och stort kliniskt problem. Trots det missas diagnos och behandling alltför ofta, vilket kan leda till bestående handikapp, amputation och död." - Läkartidningen.

Därför är jag noga med att alltid utreda kompartmentsyndrom även om jag inte misstänker det då de inte följer den normala symptombilden.

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=74707

http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=627

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10391


Du skrev i din första post:
Kan vara ett akut kompartmentsyndrom av någon underbensloge men vad exakt är svullet? De finns 4 diagnoser som ger svullnad av knät.

Uppsök läkare är mitt råd.

/Ax

Det är stor skillnad på ett akut kompartmentsyndrom och ett kroniskt. Det är dessutom stor skillnad på ett kompartment i underbenet och ett abdominellt kompartment. Jag tycker man ganska lätt förstår att det handlar om underbenet i det här fallet...

Har du föresten ens läst artiklarna du länkade till?
Där står nämligen tydligt att ett akut kompartment kan sammanfattas i tre patogenetiska mekanismer.
1. Blödning eller ödem pga av tex fraktur
2. Lokal ischemi (tex efter operation, vid hårt satt bandage osv)
3. Minskad volym av muskelloge pga av brännskador eller sutur

Tycker du några stämmer in på symptombilden? Vad har du för "andra" förklaringar till akut kompartment? Var står det i första inlägget att svullnaden kom i samband med smärtan? Det har du tolkat in själv.

Martin Löwgren
2009-02-09, 17:41
Har du föresten ens läst artiklarna du länkade till?
Där står nämligen tydligt att ett akut kompartment kan sammanfattas i tre patogenetiska mekanismer.
1. Blödning eller ödem pga av tex fraktur
2. Lokal ischemi (tex efter operation, vid hårt satt bandage osv)
3. Minskad volym av muskelloge pga av brännskador eller sutur
Japp jag har läst dem och är väl insatt i just problematik med kompartmentsyndrom (såväl akuta som kroniska)

Står bland annat i FASS länken:

"Kan också uppstå vid kraftig fysisk aktivitet med förstorad muskel"

Eftersom vi inte vet hans fulla anamnes anser jag det inte rätt att stryka det helt även om symptombilden inte är klockren men det är inte alla diagnoser följer normalförloppet avseende symptom, förlopp eller prognos för den delen.

grimfish
2009-02-09, 18:31
FASS är ofta opålitligt på den fronten. Olle Lyngstam som har skrivit är ouppdaterad och bygger mycket på egen tro och erfarenhet. En 63-åring får inte akut kompartmentsyndrom av kraftig ansträngning.

Martin Löwgren
2009-02-09, 18:48
FASS är ofta opålitligt på den fronten. Olle Lyngstam som har skrivit är ouppdaterad och bygger mycket på egen tro och erfarenhet. En 63-åring får inte akut kompartmentsyndrom av kraftig ansträngning.

Ja den bedömningen är jag inte rätt man att göra, jag utgår bara från vad folk med större erfarenhet än mig skriver och inte trodde jag att FASS eller liknande skulle fara sig med osanningar men man lär sig nåt nytt varje dag.

Audrey
2009-02-09, 21:43
Han lyssnade nog på sin dotter ändå för idag hade han varit iväg till läkaren. Diagnos, troligen miniskskada.
Han fick inflammationsdämpade (vet ej vilken sort) och en tid för röntgen. Så vi får väl se vad den visar.

grimfish
2009-02-09, 22:03
Han lyssnade nog på sin dotter ändå för idag hade han varit iväg till läkaren. Diagnos, troligen miniskskada.
Han fick inflammationsdämpade (vet ej vilken sort) och en tid för röntgen. Så vi får väl se vad den visar.

Hur gick undersökningen till? Fick han ligga ner på rygg och mage medan läkaren vred, vände och bände noggrant på knät? Talade läkaren något om varför han eller hon kunde utesluta en blodpropp?

Om inte, skulle jag rekommendera att ta kontakt med läkaren igen och fråga hur han eller hon kunde utesluta en blodpropp. Min erfarenhet är att meniskskador sällan yttrar sig på det beskrivna sättet, och dessutom behöver det ena inte utesluta det andra.

Audrey
2009-02-09, 22:21
Hur gick undersökningen till? Fick han ligga ner på rygg och mage medan läkaren vred, vände och bände noggrant på knät? Talade läkaren något om varför han eller hon kunde utesluta en blodpropp?

Om inte, skulle jag rekommendera att ta kontakt med läkaren igen och fråga hur han eller hon kunde utesluta en blodpropp. Min erfarenhet är att meniskskador sällan yttrar sig på det beskrivna sättet, och dessutom behöver det ena inte utesluta det andra.

Ingen aning hur det gick men det känns ju som om en dvt borde vara bland dom första saker man utesluter vid ett benödem.

obesogen
2009-02-09, 22:55
Ingen aning hur det gick men det känns ju som om en dvt borde vara bland dom första saker man utesluter vid ett benödem.

Jag håller helt med grimfish. Hör med honom igen, bäst att vara på den säkra sidan.

Audrey
2009-02-27, 19:26
Läkaren hade rätt. MR är gjort och det var meniskskada, så det blir operation.