handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver och trötthet


Weekend Warrior
2009-02-07, 13:25
Hej!

Jag konsumerar ganska mycket proteinpulver, och då främst av märket Double Pro (skall vara någon slags blandning av kassein och whey), och tycker mig märka att jag blir väldigt trött och känner mig nästan lite sjuk av det, och kan till och med ofta somna ett tag efter intag. Någon annan som upplevt något liknande vid intag av proteinpulver?

Det kan nämnas att jag har en mild form av laktosintolerans som främst uttalar sig när jag konsumerar stora mängder mejeriprodukter, främst feta. Vet inte om detta kan påverka men tröttheten infinner sig i alla fall inte när jag förtär vanliga mejeriprodukter.

King Grub
2009-02-07, 13:31
Själva mekanismen är tänkbar - proteinpulver frisätter mycket insulin, utan att något höjer blodsocker som vid kolhydratintag, vilket gör att blodsockret kan sjunka under normala nivåer.

Känner du samma sak, om du äter någon form av kolhydrat tillsammans med proteinpulvret?

Weekend Warrior
2009-02-07, 13:32
Jepp, kombinerar nästan alltid proteinpulver med kolhydrater från någon källa. Oftast hårt bröd eller havregryn.

Weekend Warrior
2009-02-07, 13:44
När jag tänker efter lite så händer det enbart när jag äter protein med smaken choklad, antar att det är någon form av allergi.

saab900
2009-02-07, 14:32
Varför skulle det inte kunna vara den klassiska paltkoman som slår till? ;) Grub, insulinfrisättningen som slår till, är det den som orsakar paltkoma? Brukar efter träningen äta en stor tallrik full med potatis och 150-200 gram köttprodukt, och lägger jag mig sedan ned somnar jag direkt :D

King Grub
2009-02-07, 14:37
När jag tänker efter lite så händer det enbart när jag äter protein med smaken choklad, antar att det är någon form av allergi.

Chokladsmak ger förvisso mycket kraftigare insulinfrisättning än andra smaker.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/133/10/3149

King Grub
2009-02-07, 14:42
Varför skulle det inte kunna vara den klassiska paltkoman som slår till? ;) Grub, insulinfrisättningen som slår till, är det den som orsakar paltkoma? Brukar efter träningen äta en stor tallrik full med potatis och 150-200 gram köttprodukt, och lägger jag mig sedan ned somnar jag direkt :D

Det är nog en faktor, men även skiftningar i blodströmmar och inhibering av orexinneuroner.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WSS-4K30S82-8&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=f0c88803b778b1647c04394b02302701

AJO
2009-02-07, 15:21
När jag tänker efter lite så händer det enbart när jag äter protein med smaken choklad, antar att det är någon form av allergi.

Har varit med om en sådan reaktion också. Drack en stor mängd kakao blandat med banan och mjölk, hade i så mycket kakao att det var riktigt äckligt. Jag kände mig mycket dålig efter det, orkade inte ens titta på tv, var väldigt illamående och trött i många timmar efter intaget.

Någon som vet vad det beror på? Är det endast pga insulinfrisättningen som Grub nämnde?