handdator

Visa fullständig version : diet på 500 kcal/dag


shadowfire
2009-02-06, 23:42
Mitt ex har precis genomgått en introduktion inför sitt nya jobb och nu ska samtliga anställda gå på 500kcal/dagen i en vecka för att få känna på vad deras klienter ska utsättas för senare (de är hälsocoacher).

Jag börjar dock undra när vi pratar 500kcal/dagen, eftersom det är jäkligt lite när vi pratar normalförbrukande/tränande individer.

Någon åsikt kring detta? Jag antar att en vecka inte är hälsofarligt, men det är tänkt att de ska träna sina klienter att ligga på 500kcal/dag. Synpunkt?

young_george
2009-02-06, 23:43
Detta räcker väl knappt ens till att hålla igång kroppens grundläggande funktioner.

Exhale_
2009-02-06, 23:45
Kan det inte vara ett underskott på 500 kcal / dag de menar?

Rahf
2009-02-06, 23:45
Om alla klienter är gravt överviktiga så är det väl skäligt, annars låter det lite som dumheter. Jag lider med dem som måste genomgå detta en vecka i erfarenhetssyfte.

Pullefjun
2009-02-06, 23:46
Kroppen KRÄVER väl nästan 1k+ för att fungera normalt, eller har jag missuppfattat helt?

shadowfire
2009-02-06, 23:46
Jag har trippelkollat och det var inte underskott, utan maximalt intag av energi per dag = 500kcal.

young_george
2009-02-06, 23:47
En VLC diet då. Inget för friska människor

mini
2009-02-06, 23:50
Berätta mer om uppdraget, vilka är det som ska äta 500 kcal per dag? Jag tycker inte att det låter som något en "hälsocoach" bör syssla med.

Tom Warrior
2009-02-06, 23:51
Att utsätta sig för dylikt under en vecka ger som du skrev inte några hälsoproblem. Man kan fasta bra mycket längre än så utan att ta illa. Att göra det till en permanent livsstil är dock inte sunt. Överlevnad är ju dock en grundläggande instinkt för de flesta människor. Därför respekterar jag ditt sambos yrkesval. Ni behöver ju pengarna, så ni får tak över huvudet och bröd i magen.

shadowfire
2009-02-06, 23:53
Berätta mer om uppdraget, vilka är det som ska äta 500 kcal per dag? Jag tycker inte att det låter som något en "hälsocoach" bör syssla med.
Vad jag har förstått så är det ett nystartat företag som ska pyssla med folkhälsa bland annat och i introduktionsutbildningen så ingår det att de ska under en veckas tid lägga sig på max 500kcal/dag i intag för att få känna på vad deras klienter ska genomgå. Så formulerade sig mitt ex iaf.

Jag blev nog ännu mera ex med henne nu efter att jag fällde ett antal kommentarer kring vad jag tyckte om det.

Att utsätta sig för dylikt under en vecka ger inte några hälsoproblem. Man kan fasta bra mycket längre än så utan att ta illa. Att göra det till en permanent livsstil är dock inte sunt. Överlevnad är ju dock en grundläggande instinkt för de flesta människor. Därför respekterar jag ditt sambos yrkesval.
Yrkesvalet respekterar jag med, jag reagerade mest på introduktionsformen + att det är en sådan diet hon ska rekommendera/lära ut.

Exhale_
2009-02-06, 23:53
Jag tycker att det är vansinne. Tror det är ca 800-1000 kcal de inre organen kräver per dag.

Tom Warrior
2009-02-06, 23:55
Yrkesvalet respekterar jag med, jag reagerade mest på introduktionsformen + att det är en sådan diet hon ska rekommendera/lära ut.
Kraftigt kaloriunderskott i en inledande fas hos grovt överviktiga är en beprövad och framgångsrik metod.

Rahf
2009-02-06, 23:56
Kraftigt kaloriunderskott i en inledande fas hos grovt överviktiga är en beprövad och framgångsrik metod.

Visst, men är det uteslutande gravt överviktiga som kommer att ta del av detta, eller kommer det även inkludera folk som bara skulle må bra av att ändra vanor?

Det är jag nyfiken på.

shadowfire
2009-02-07, 00:24
tackar för input... jag blir allt lite orolig, även om det bara är en vecka, då jag vet att mitt ex inte direkt är överviktig om man säger som så.

Nog har hon en fettdepå som de flesta av oss o ta ifrån, så en svältvecka är kanske inte skadligt i den nivån att det påverkar menstruation, hormoner osv vad vet jag... men lite sjukt tycker jag allt att det låter, att man påtvingar tjejer under 30 att genomföra en sådan vecka på ett så pass lågt kaloriunderskott.

Ja, hennes o hennes arbetsgivares val, jag har iaf fått svar att det är helt OK att genomföra en sådan diet en vecka utan grava men iaf, men att få ser det kloka i det hela.

tigerofsweden
2009-02-07, 00:27
tackar för input... jag blir allt lite orolig, även om det bara är en vecka, då jag vet att mitt ex inte direkt är överviktig om man säger som så.

Nog har hon en fettdepå som de flesta av oss o ta ifrån, så en svältvecka är kanske inte skadligt i den nivån att det påverkar menstruation, hormoner osv vad vet jag... men lite sjukt tycker jag allt att det låter, att man påtvingar tjejer under 30 att genomföra en sådan vecka på ett så pass lågt kaloriunderskott.

Ja, hennes o hennes arbetsgivares val, jag har iaf fått svar att det är helt OK att genomföra en sådan diet en vecka utan grava men iaf, men att få ser det kloka i det hela.

Tror inte det är någon fara :)

Kan vara en bra erfarenhet och veta hur upplevelsen är för de man kommer jobba med.

mikaelj
2009-02-07, 00:28
Urk.

Är du gravt överviktig får du ett betydligt roligare liv om du provar LCHF och det skulle råka fungera innan du självmant utsätter dig för tortyr.

(å andra sidan kan man säkert tjäna grova pengar på att säga åt folk att bara äta 500 kcal i form av pulversoppor och annat, så det är en bra affärsidé. mat(tm) blir man inte rik på....)

Tolkia
2009-02-07, 00:28
Femhundra är väldigt lite, men det finns vissa pulverdieter som ligger så lågt i sin mest "hardcore" variant (t.ex. Naturdiet). Definitionen på VLCD är <800 kcal/dag. Jag tycker dock att det låter väldigt lite även för att vara lite. Allevo och Modifast, som är de märken som förs av Apoteket (vilket jag som är fördomsfull tycker ger ett gott intryck) ligger på 800. Men då kallas Modifast faktiskt inte för VLCD utan LCD.

Är det fråga om ett jobb som konsult för ett pulverdietsmärke? Dör av en vecka på 500 kcal om dagen gör man inte, om man inte redan innan var döende av svält. En så kort period lär inte ge långvariga störningar i hormonproduktionen heller, tjejer som svälter sig har ofta hållit på ett bra tag med det innan de tappar mens, hår etc. Även om jag, som sagt, tycker att konceptet är hårt i överkant.

Trance
2009-02-07, 00:29
Detta räcker väl knappt ens till att hålla igång kroppens grundläggande funktioner.

Kroppen KRÄVER väl nästan 1k+ för att fungera normalt, eller har jag missuppfattat helt?

Jag tycker att det är vansinne. Tror det är ca 800-1000 kcal de inre organen kräver per dag.

Det är därför kroppen är så smart och lagrar fettdepåer som den kan ta av för att ha tillgång till den mängd energi som krävs.

young_george
2009-02-07, 00:33
Det är därför kroppen är så smart och lagrar fettdepåer som den kan ta av för att ha tillgång till den mängd energi som krävs.

Jo, det förstår vi också, men vad jag har läst så kan det vara direkt skadligt att inte få i sig dessa mängder själv.
Då borde det ju inte vara några direkta större problem för en grovt överviktig att få i sig t.ex. 200 kcal eller 100kcal, eftersom mer energi ändå kan frigöras från fettet.

Jag har ingen stor kunskap på ämnet själv, men det jag skrivit stämmer alltså inte?

tigerofsweden
2009-02-07, 00:38
Jo, det förstår vi också, men vad jag har läst så kan det vara direkt skadligt att inte få i sig dessa mängder själv.
Då borde det ju inte vara några direkta större problem för en grovt överviktig att få i sig t.ex. 200 kcal eller 100kcal, eftersom mer energi ändå kan frigöras från fettet.

Jag har ingen stor kunskap på ämnet själv, men det jag skrivit stämmer alltså inte?

Dina siffror tänker ja inte kommentera :) Men, har man en större övervikt så kan man ju ligga på betydligt större underskott.

shut teh face
2009-02-07, 00:40
Ser inga problem alls. VLCD är en bra metod för att behandla grövre övervikt. Och hon kan mycket väl köra det själv om det gör henne till en bättre coach. Om hon vet hur det känns kan hon ju tipsa om egna erfarenheter som hjälpt under dieten.

young_george
2009-02-07, 00:40
Dina siffror tänker ja inte kommentera :) Men, har man en större övervikt så kan man ju ligga på betydligt större underskott.

Ja, det förstår jag också eftersom man kan frigöra 70kcal per fettkg (eller vad den mer exakta siffran nu är)

Vad jag har hört är helt enkelt att kroppens organ mår bra av att man tillsätter en del energi och inte tar allt från sin egen lagrade energi, och att ett ungefärligt minimum av detta är 800kcal om dagen.

Jag har ingen förklaring varför det skulle vara så, utan bara ngt jag snappat upp och kan mycket väl vara fel.

shadowfire
2009-02-07, 00:43
Frågan är om 1v på 500 kcal är så bra "lärdom" mot för 8v på -500 kcal från grundförbrukning skulle vara.

Trance
2009-02-07, 00:44
Jo, det förstår vi också, men vad jag har läst så kan det vara direkt skadligt att inte få i sig dessa mängder själv.
Då borde det ju inte vara några direkta större problem för en grovt överviktig att få i sig t.ex. 200 kcal eller 100kcal, eftersom mer energi ändå kan frigöras från fettet.

Jag har ingen stor kunskap på ämnet själv, men det jag skrivit stämmer alltså inte?

I längden så tar väl organen skada av brist på vitaminer, protein och fett som den inte kan skapa själv. En överviktig person skulle nog kunna klara sig i en månad utan mat, fast det är runt där de permanenta skadorna börjar komma på allvar vad jag vet.

tigerofsweden
2009-02-07, 00:47
Frågan är om 1v på 500 kcal är så bra "lärdom" mot för 8v på -500 kcal från grundförbrukning skulle vara.

Men om det nu är så pass extrema dieter man ska jobba utåt kunder med så är det en betydlig skillnad i jämförelse med en traditionell -500kcal diet

pia
2009-02-08, 11:19
Jag vet exakt vilket företag det handlar om eftersom jag själv jobbar extra där och det är inte farligt att testa en vecka men vlcd är till för överviktiga personer. Jag vägrade gå på detta eftersom jag tränar så mycket och har ett aktivt jobb som kräver mycket energi samt har inte mycket fett på kroppen men jag vet många vanliga som jag jobbar med som testade det och en vecka är inga problem. VLCD är utmärkt sätt att gå ner för överviktiga personer om de under tiden lär sig att äta rätt så de inte går tillbaka till sin gamla livsstil efter.

raQblad
2009-02-08, 14:45
Var väl de gamla norrlandsjägarna som fick ut och åka skidor och leka krig i en vecka och äta halvdöda ekorrar och tallbarrsté...där har vi VLCD + aktiv vardag.
En vecka överlever hon utan tvekan, kommer dock att bli mycket gottande på åttonde dagen :D

Steerlinho
2009-02-09, 00:34
Det låter ju helt sjukt att hälsocoacher ska gå på 500 kalorier per dag? Men om det som du säger inte var underskott så plågar de ju sig själva, lever man på under 1000 per dag så är det väl riktigt farligt? Kanske inte under en så pass kort period men men.

Scratch89
2009-02-09, 07:46
Men nej det är inte farligt att få i sig så lite energi på en vecka. Det finns, som Trance redan sagt, fettlager som faktiskt är till för att kunna klara av svält. Människokroppen är inte någon skör papier-machéklump.

Eddie Vedder
2009-02-09, 07:51
Men nej det är inte farligt att få i sig så lite energi på en vecka. Det finns, som Trance redan sagt, fettlager som faktiskt är till för att kunna klara av svält. Människokroppen är inte någon skör papier-machéklump.

+1

Och tilläggas bör att det faktiskt finns anledning till att välja en utpräglad VLCD-produkt OM man nu vill gå riktigt riktigt lågt på kaloriintaget under en kort tid. De är trots allt ämnade för att så gott det går täcka alla ens behov trots på tok för lite energi.

Bestående men får man inte av en veckas svältkost men fortfarande tror jag man gör mer klokt i att välja den lite dyrare vägen (VLCD-produkter) än att försöka knåpa ihop en egen VLCD-kur. Med goda kunskaper går det säkert att få likvärdigt näringsintag på ett VLCD-intag från vanlig mat men det kräver som sagt sin beskärda del av kunskap kring näringstäthet i maten.