handdator

Visa fullständig version : Bra kosthållning på ett okomplicerat sätt?


ajminfot
2009-02-06, 21:22
Ofta när det frågas om råd gällande tränings resultat kommer svaret "Ät rätt också det är jätteviktigt" efter att några innan har kommenterat på vilka övningar som skall genomföras.

Min fråga är om man kan sammanfatta en hälsosam lunch/middag som följande:
Kolhydrat källa (fullkornspasta/ råris/ etc)
+
Fett/proteinkälla (kött/ fisk/ öh...vegetariska alternativ)
+
grönsaksblandning
=
Schysst krubb?

Och om detta duger, hur ser en simplifierad frukost ut? gröt+äppelmos+multivitamin+apelsinjuice+leverpaste jsmörgås(wasasport)?

Sedan en till fråga: hur viktiga är mellanmålen och vad bör ingå i ett sådant?
Några till bitar wasasport+pålägg? Räcker det med en banan när man är på jobbet och dylikt?

Exhale_
2009-02-06, 21:35
Jag anser att bra mat är bra mat oavsett när man äter den. Jag kan själv käka havregrynsgröt med mjölk/keso och kanel som ett mellanmål mitt på dagen precis som jag kan käka det till frukost eller som middag.

Precis som du skriver ska en måltid helst innehålla kolhydrater/protein/fett. Sen vad du väljer att komponera ihop är upp till dig. Försök välja nyttiga alternativ så blir det nyttigt i det stora hela också.

Överlag kan jag rekommendera dig att käka en blandad kost bestående av oraffinerade livsmedel. Grönsaker är bra grejer och bör ingå i varje måltid.

Du kan kika in deffguiden där King Grub skriver upp bra kolhydrats-/protein- och fettkällor.

ajminfot
2009-02-06, 21:37
Oraffinerade? som i INTE halffabrikat eller som i att typ pasta e dåligt?

Exhale_
2009-02-06, 21:42
Kingen skriver: "Dina kolhydrater bör till så stor del som möjligt komma från naturliga, oraffinerade livsmedel. Välj gärna fullkornsalternativen, dvs grovt bröd eller knäckebröd framför vitt sådant, fullkornspasta framför Idealmakaroner, kokt potatis framför pulvermos osv."

Jag käkar t ex gärna fullkornsris med kyckling och pesto. Det tycker jag är ett exempel på en helt okej måltid både närings- och smakmässigt.

Ett annat exempel på mat jag gärna käkar är linsröra med kokt potatis som jag skvätter en massa raps- och olivolja över.

ajminfot
2009-02-06, 21:45
Är fullkornsris bättre än råris?

Exhale_
2009-02-06, 21:50
Är fullkornsris bättre än råris?

Är svårt att säga om ett visst livsmedel är "bättre" än ett annat. Variation förnöjer och både råris och fullkornsris är fullt godkända alternativ i en nyttig kost.

mikaelj
2009-02-06, 22:26
Min idé om en bra och okomplicerad kosthållning ser ut ungefär så här, i stort sett varje dag (plus vår- och sommargrönsaker vid säsong).

Frukost: äggröra (25g smör, 3-4 XL-ägg) och leverpastej
Lunch: 150-200g köttfärs, 1 dl creme fraiche, tomat/chilisås, paprika/broccoli
Middag: 200g
a) fisk (rökt makrill f.n.) med remouladsås
b) kycklingfilé i kokosmjölk med kryddning
c) köttbit
Ev. mellanmål: mandlar, en skål keso+turkisk yoghurt eller en ostbit.

En skiva bröd ibland efter tyngre träningspass. Om det går alldeles för lång tid mellan ditt senaste mål och träning, och efter ett tag upplever att du inte får de resultat du vill, så kan du försöka att lägga till proteinshake före eller efter träningen.

Det tycker jag funderar väldigt bra: jag får i mig all näring jag behöver och det är väldigt okomplicerat med få ingredienser.

Sverker
2009-02-07, 07:26
Min idé om en bra och okomplicerad kosthållning ser ut ungefär så här, i stort sett varje dag (plus vår- och sommargrönsaker vid säsong).

Frukost: äggröra (25g smör, 3-4 XL-ägg) och leverpastej
Lunch: 150-200g köttfärs, 1 dl creme fraiche, tomat/chilisås, paprika/broccoli
Middag: 200g
a) fisk (rökt makrill f.n.) med remouladsås
b) kycklingfilé i kokosmjölk med kryddning
c) köttbit
Ev. mellanmål: mandlar, en skål keso+turkisk yoghurt eller en ostbit.

En skiva bröd ibland efter tyngre träningspass. Om det går alldeles för lång tid mellan ditt senaste mål och träning, och efter ett tag upplever att du inte får de resultat du vill, så kan du försöka att lägga till proteinshake före eller efter träningen.

Det tycker jag funderar väldigt bra: jag får i mig all näring jag behöver och det är väldigt okomplicerat med få ingredienser.

Nu gjorde du det komplicerat istället mikaelj

Ofta när det frågas om råd gällande tränings resultat kommer svaret "Ät rätt också det är jätteviktigt" efter att några innan har kommenterat på vilka övningar som skall genomföras.


Frågan är kring träning och resultat. Ditt kostupplägg är nästan utan kolhydrater och kommer säkert att sänka resultaten på fotbollsplanen, hockeyrinken, simmhallen, tennisbanan, gymmet etc. Nu blir frågeställaren istället tvungen att anpassa sin träning efter kosten:(

mikaelj
2009-02-07, 08:43
Nu gjorde du det komplicerat istället mikaelj

Ofta när det frågas om råd gällande tränings resultat kommer svaret "Ät rätt också det är jätteviktigt" efter att några innan har kommenterat på vilka övningar som skall genomföras.

Frågan är kring träning och resultat. Ditt kostupplägg är nästan utan kolhydrater och kommer säkert att sänka resultaten på fotbollsplanen, hockeyrinken, simmhallen, tennisbanan, gymmet etc. Nu blir frågeställaren istället tvungen att anpassa sin träning efter kosten:(

nästan säkert, tror du -- fungerar alldeles utmärkt, vet jag.

Jag skrev faktiskt "ät lite kolhydrater efter träning" om resultaten går ner. Som att inte orka, det märker man rätt snabbt...

Att det är mindre komplicerat är för att det är få ingredienser och är komplett näringsmässigt. Slipper tänka på vad man skall handla och eventuella brister.

Ber om ursäkt om jag helt misstolkat frågan.

Sverker
2009-02-07, 09:46
Näää...du har inte misstolkat något. Du lever inte i min värld där träning är träning på en hyffsat hög nivå och resultat är viktigt.