handdator

Visa fullständig version : Vad äter man när man ska bulka?

Mind-Games
2009-02-06, 20:45
Jag håller på och deffar just nu och det känns som om jag äter mycket fast jag inte gör det. Hur kommer jag orka göra samma sak fast äta ÄNNU mer när jag ska bulka. Ska man äta riktigt nyttigt eller kan man nästan äta vad som helst när man bulkar?

kungconny
2009-02-06, 20:50
Ät. 6 mål om dagen + gainer efter träning.

Sverker
2009-02-06, 20:50
Bulkar menar du kanske ?

Jag skulle inte fundera så mycket på deffa och bulka, fram och tillbaka.
Är det inte enklare att bara äta och träna som det passar dig.

Handcuff
2009-02-06, 21:00
Jag skulle inte fundera så mycket på deffa och bulka, fram och tillbaka.
Är det inte enklare att bara äta och träna som det passar dig.

+++ På den!

Blivit nästan hysteriskt med dessa termer. 14åringar som aldrig tränat "deffar" eller "bulkar". Väldigt få som tränar.

J.V
2009-02-06, 21:24
Ät. 6 mål om dagen + gainer efter träning.Är det sexan som gör det?

C.E.J.
2009-02-06, 22:17
Riktigt nyttigt eller vad som helst? Du ska äta "vanlig mat" fast mer.

johan karlberg
2009-02-06, 23:19
Är det sexan som gör det?

Nej, Gainern såklart! doh!:smash: :D

saab900
2009-02-07, 00:46
Allt som inte är fastspikat, och sen går du upp i vikt för fort och blir missnöjd ;) Läs Deffguiden och gör tvärtom, lägg dig på ett överskott på 0-500 kcal per dag. Vad du äter spelar absolut ingen roll så länge du uppnår det antal kalorier per dag du tänkt dig och maten har en vettig sammansätning av fett/protein/kolhydrat. Vanlig husmanskost funkar klockrent.

Mind-Games
2009-02-07, 11:20
Låter gött :D

Har bara lite svårt att räkna ut alla kalorier. Inte i maten utan jag menar med att jag tränat så jävla mycket så blir det svårt att räkna ut hur mycket jag gör mig av med och hur mycket jag behöver - 500...lite knepigt

Damonk
2009-02-07, 12:00
Ät. Blir du för fet för fort så ät lite mindre. Slutar du växa så ät lite mer.

Frillan
2009-02-07, 12:27
Ät mer.

saab900
2009-02-07, 13:23
Du ska väl ha +500 kcal, annars går du ju ned i vikt ;)

Gå in på www.uppladdningen.nu och räkna fram ditt dagliga energibehov. Då har du en siffra att höfta med, och så får du använda vågen för att kolla att du är på rätt spår.

Mind-Games
2009-02-07, 13:35
Jo juste jag menade +500.

Men just nu håller jag på att deffa och jag räknade nyss ut hur många kalorier jag gör av med i vila + all träning.

Måndagar, onsdagar och fredagar = 3100Kcal

Tisdagar och torsdagar = 2400Kcal

Lördag och Söndag = 2000Kcal

Jag har extremt svårt att få ihop till 2600Kcal på mån,ons och fre, brukar ligga mellan 2100-2300Kcal. Vet faktiskt inte vad mer jag kan äta. Jag äter redan omkring 4-5 gånger om dagen.

När jag bulkar kommer jag sluta med morgon promenader så antal kalorier jag gör av med kommer att gå ner. Men fortfarande kommer det vara svårt eftersom då hade jag tänkt att bara köra på "vanlig mat". Inget onyttigt eller så, bara det jag får på jobbet eller hemma men det svåra kommer att vara att veta exakt (eller på ett ungefär) hur mycket jag kommer behöva äta för att få ett kalorieöverskott på +500.

Mickeee?
2009-02-07, 14:05
byt till röd mjölk, använd grädde istället för fettsnål variant, käka lite extra pasta, 1L mjölk extra, olivolja över pastan, såser, rött kött, vitlökssmör på köttet etc

Räcker med 1 eller 2 av förslagen förmodligen för att du ska nå ditt kalorimål :)

saab900
2009-02-07, 14:16
Olja på pastan, en matsked ~100-130 kcal :)

Det är svårt, för att inte säga omöjligt att lägga sig på något exakt överskott eller underskott. Även om det går att väga maten med 5 decimaler på grammet på högskolans lab om man är lagd åt det hållet så har du ju fortfarande en mycket stor osäkerhetsfaktor i den beräknade energiförbrukningen. Vissa dagar sitter du en extra halvtimme framför datorn och får 1,5 istället för 1,6, fast kanske egentligen 1,45. En annan dag är du ledig från skolan och slipper cykla 5 km t o r, och sover tre timmar längre. En annan aktivitetsfaktor även där. Dessutom misstänker jag att även grundekvationen utan aktivitetsfaktor har ett visst mått av osäkerhet. Som du förstår går det alltså inte.

Du får däremot en siffra att förhålla dig till, t ex 3000 kcal +500 överskottskcal. Väger du dig varje vecka under liknande betingelser kanske du kan försöka att gå upp 2 kilo per månad (+500 kcal om dagen). Har du gått upp 4 kilo får du sänka överskottet, står du still får du höja det. Svårare än så är det inte egentligen. Jag antar att det blir lättare efter några år när man känner sin kropp bättre och vet ungefär hur man behöver lägga upp kosten för att öka lagom.

Mind-Games
2009-02-07, 14:56
Japp japp låter skit nice. Tror jag kör på det. Jag använder mig av siffrorna lite som en vägledning och sedan får vågen, spegeln och måttbandet ge mig svaret. Sen gäller det bara hitta den rätta balansen mellan allting. Får man det resultat man vill ha fortsätter man på samma sätt, blir det ett litet fel ändrar man lite så fixar det sig :D

Tack så mycket för alla svar :)

Mind-Games
2009-02-07, 17:09
Okej

Jag gör av med 3000-3100 på mån, ons och fredagar, mina tränings dagar

09:00 Havregrynsgröt med mjölk, kaffe, banan och två ägg = 537Kcal

12:00 Äter jag på jobbet, brukar ta ganska mycket = 500Kcal

14:00 2 Kycklingfilé med ris = 640Kcal

16:00 Drar till träningen, äter en banan och dricker protein-shake efter = 244Kcal

18:00 är jag nog hemma och då äter jag 2kycklingfilé med ris = 640Kcal

Det blir sammanlagt 2561Kcal på mina träningsdagar :D

Jag byter ut lite här och där självklart, vill inte ha samma kost VARJE dag, man tröttnar ju tillslut :)

Sen på Lördagar och Söndagar som är mina vilodagar behöver jag bara skära ner på maten och Tisdagar och Torsdagar då jag bara gymmar, skära ner lite på maten där också.
Är inte 100% på att jag har räknat rätt allt men men....
Va tycks? Låter kalorierna rimliga eller har jag överdrivit för mycket :) :D

Mickeee?
2009-02-07, 17:51
Okej

Jag gör av med 3000-3100 på mån, ons och fredagar, mina tränings dagar

09:00 Havregrynsgröt med mjölk, kaffe, banan och två ägg = 537Kcal

12:00 Äter jag på jobbet, brukar ta ganska mycket = 500Kcal

14:00 2 Kycklingfilé med ris = 640Kcal

16:00 Drar till träningen, äter en banan och dricker protein-shake efter = 244Kcal

18:00 är jag nog hemma och då äter jag 2kycklingfilé med ris = 640Kcal

Det blir sammanlagt 2561Kcal på mina träningsdagar :D

Jag byter ut lite här och där självklart, vill inte ha samma kost VARJE dag, man tröttnar ju tillslut :)

Sen på Lördagar och Söndagar som är mina vilodagar behöver jag bara skära ner på maten och Tisdagar och Torsdagar då jag bara gymmar, skära ner lite på maten där också.
Är inte 100% på att jag har räknat rätt allt men men....
Va tycks? Låter kalorierna rimliga eller har jag överdrivit för mycket :) :D

Angående din fråga, så vet jag inte hur många kcal...men angående ditt schema tycker jag det ser bra ut! Jag hade bytt ut lite av proteinet och kolisarna mot fett t ex fläskkarre istället för kyckling..lägg till grönsaker också!

Ditt sista mål känns lite tidigt att ta vid kl 18, går du och lägger dig tidigt?:)

Mind-Games
2009-02-07, 18:01
haha ne men har läst att man ska undvika att äta kolhydrater efter 18:00 och då tänkte jag bara att sluta äta där helt enkelt. Men jag kanske tar något lite senare :D

Jag tar två omega3 och en vitamineral tablett innan jag går och lägger mig också :)

Mickeee?
2009-02-07, 18:04
haha ne men har läst att man ska undvika att äta kolhydrater efter 18:00 och då tänkte jag bara att sluta äta där helt enkelt. Men jag kanske tar något lite senare :D

Jag tar två omega3 och en vitamineral tablett innan jag går och lägger mig också :)

Nee det där med inga-kolisar efter 7 är inget att lyssna på....jag brukar också ta omega-3, jag tar zink också och tycker det fungerar bra!

Mind-Games
2009-02-07, 18:16
Hehe okej, om man inte hinner så äter man lite senare då :)

Tack !

Scratch89
2009-02-07, 21:26
Ät mer fettrik mat. Ägg, köttfärs, smör på mackorna, eller vad som helst. Grönsakerna lyser med sin frånvaro.

Alfred Nobel
2009-02-07, 21:38
Bara genom att byta ut skinkan mot ost och bre smör på mackorna ger mycket i längden!

LoTiX
2009-02-07, 21:53
Enklast blir väl att äta som under deff och slänga in en extra måltid på runt 1000 kalorier.

Mind-Games
2009-02-08, 10:57
Japp japp, men det där med smör och mycket fettrikt mat, blir det inte bara FÖR mycket fett då? Jag vill ju inte fuska mig fram till ett högre kalori intag. Jag vill gå upp så mycket muskler som möjligt och så lite fett som möjligt :D

Eddie Vedder
2009-02-08, 11:03
Japp japp, men det där med smör och mycket fettrikt mat, blir det inte bara FÖR mycket fett då? Jag vill ju inte fuska mig fram till ett högre kalori intag. Jag vill gå upp så mycket muskler som möjligt och så lite fett som möjligt :D

Du blir inte fet av fett. Ett högre kaloriintag än kaloriförbrukning innebär kroppsfettökning men kommer ha marginell påverkan på kroppssammansättningen.

Mer dietärt fett innebär en högre fettförbränning men också en större fettinlagring. Mer kolhydrater kontra fett innebär mindre fettinlagring men å andra sidan en undertryckt fettförbränning.

Summa summarum blir att skillnaderna inte lär bli märkbara. Det viktigaste i ditt fall är ju att överhuvudtaget komma upp i rätt mängd energi och smör, grädde, ost, olivolja m.m. är bra livsmedel.

Mind-Games
2009-02-08, 11:20
Bra fetter blir du inte fet av utan det är överskottet av kalorier som gör så att kroppsfettet ökar och fett hjälper fettförbränningen.

Man kan istället äta mycket kolhydrater men det gör så att fettförbränning inte är lika effektiv.

Fick jag det rätt eller missa jag något ? Annars tack för svar :D

Eddie Vedder
2009-02-08, 11:38
Bra fetter blir du inte fet av utan det är överskottet av kalorier som gör så att kroppsfettet ökar och fett hjälper fettförbränningen.

Man kan istället äta mycket kolhydrater men det gör så att fettförbränning inte är lika effektiv.

Fick jag det rätt eller missa jag något ? Annars tack för svar :D

Kolhydratdelen stämmer. Hur du vred till fettdelen förstår jag inte riktigt. Jag har inte nämnt något om fettkvalité, det enda fettet man antagligen kan konstatera som dåligt är det från delvis härdade fetter som ofta förekommer i t.ex. kakor, kex och snabbmat. Men annars gör det ingen märkbar skillnad om du väljer lite mer olja än nötter eller lite mer smör än grädde.

Men ja annars var det rätt.:) Jag rekommenderar att du tar dig lite tid och faktiskt tittar runt i forumets gamla trådar för alla de frågor du ställer finns besvarade i hur många trådar som helst. Även aktuella trådar och inte några du behöver leta "djupt i arkivet" efter.

Mind-Games
2009-02-08, 11:39
haha okej tack för svar. Ska leta lite i forumet innan jag frågar något igen :)

Tack ännu en gång :D

saab900
2009-02-08, 12:48
Om jag får ge ett tips till så är kyckling och ris svårt att äta många kalorier av innan du känner dig proppmätt. Pannbiff, potatis och brunsås kan du äta mycket fler kalorier av innan det tar stopp. Pasta är ännu bättre *drool*
Husmanskost är underskattat!

Alfred Nobel
2009-02-09, 08:04
Husmanskost vinner i alla lägen, gärna med ett gott bröd till :thumbup:

Mind-Games
2009-02-09, 10:54
Oooh, jag vet nu att man ska ha 2g protein/kg och 0,5-1g fett/kg

Hur mycket ska det vara av kolhydrater?
Jag kommer INTE köra exakta siffror, jag kommer nog inte heller räkna ihop allt det här, jag vill bara veta :D :)

King Grub
2009-02-09, 11:10
Hur mycket ska det vara av kolhydrater?

Resten, såklart, tills du nått önskat energiintag. Har du protein- och fettmängden klar, kan resten av energiintaget bara bli kolhydrat, såvida du inte avsatt en del till alkohol också.

Mind-Games
2009-02-09, 12:14
Haha nej nej ingen alkohol. Tack för svar :)

Oooh jag sitter här nu och äter min lunch och gissa vad ?! Jag kom på en till fråga :D

Jag har märkt att om jag äter en banan då och då så ökar jag kalorierna hela tiden och kanske slipper äta lika mycket när jag ska äta Lunch eller liknande. Men det blir ganska mycket kolhydrater då, så min fråga här.

Om man räknar ihop alla kalorier och får -500, spelar det då någon roll hur mycket som kommer från varje. Jag har ju läst lite här och där om vissa som försöker äta så lite kolhydrater och fett som möjligt och mest protein.
Kan jag äta FÖR MYCKET kolhydrater?

Mickeee?
2009-02-09, 12:19
Haha nej nej ingen alkohol. Tack för svar :)

Oooh jag sitter här nu och äter min lunch och gissa vad ?! Jag kom på en till fråga :D

Jag har märkt att om jag äter en banan då och då så ökar jag kalorierna hela tiden och kanske slipper äta lika mycket när jag ska äta Lunch eller liknande. Men det blir ganska mycket kolhydrater då, så min fråga här.

Om man räknar ihop alla kalorier och får -500, spelar det då någon roll hur mycket som kommer från varje. Jag har ju läst lite här och där om vissa som försöker äta så lite kolhydrater och fett som möjligt och mest protein.
Kan jag äta FÖR MYCKET kolhydrater?

Vet du vad, kör på din bulk eller deff...Du behöver inte veta ALLT för att kunna gå upp eller ner i vikt

Mind-Games
2009-02-09, 12:22
MEN jag vill då gärna veta så mycket som möjligt, du grymma värld !!!!!! :(

Scratch89
2009-02-09, 15:05
Vad tror du själv är svaret? Har du läst deffguiden?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Trance
2009-02-09, 15:43
+++ På den!

Blivit nästan hysteriskt med dessa termer. 14åringar som aldrig tränat "deffar" eller "bulkar". Väldigt få som tränar.

Var har du fått det ifrån?