handdator

Visa fullständig version : Bästa fysiken 2009


purplehaze
2009-02-06, 16:41
Ville helt enkelt bara böna och be om en 'Bästa fysiken 2009'. Finns det någon chans på detta?

agazza
2009-02-06, 16:43
pucktvåa

ChrisDEFC
2009-02-06, 16:49
kan man inte bara välja ut någon som är trådansvarig som folk sen får skicka bilder till. sen sammanställer denna person bilderna och vi gör en poll av det där folk får rösta på vilken dom tycker är bäst. ett tips vore ju att sudda ut ansiktena så att personerna som röstar just röstar på bästa fysiken och inte på en personlighet här på forumet? bara en ide för att inte göra det så allvarligt.

Whistler
2009-02-06, 16:55
Det är en rätt bra tanke.

Eldhroka
2009-02-06, 16:57
kan man inte bara välja ut någon som är trådansvarig som folk sen får skicka bilder till. sen sammanställer denna person bilderna och vi gör en poll av det där folk får rösta på vilken dom tycker är bäst. ett tips vore ju att sudda ut ansiktena så att personerna som röstar just röstar på bästa fysiken och inte på en personlighet här på forumet? bara en ide för att inte göra det så allvarligt.

Funkar ju inte om personen har tatueringar....

young_george
2009-02-06, 17:00
Funkar ju inte om personen har tatueringar....

Antagligen känner ju personerns "polare" igen fysiken med eller utan ansikte, men tycker det är bättre att blurra ansiktet än att inte göra det iaf.

Då behöver folk inte bedömmas på en bad-hair-day iaf.

ChrisDEFC
2009-02-06, 17:56
Funkar ju inte om personen har tatueringar....

så j***a hemligt är det ju ändå inte... och alla på kolla känner nog inte igen allas tatueringar osv.

Antagligen känner ju personerns "polare" igen fysiken med eller utan ansikte, men tycker det är bättre att blurra ansiktet än att inte göra det iaf.

Då behöver folk inte bedömmas på en bad-hair-day iaf.

nej det är ju åxå en aspekt, det är ju inte snyggast feja man ska rösta på heller för den delen utan fysiken. aja va ju ett förslag iaf.

shadowfire
2009-02-06, 20:27
Den här tråden får någon admin flytta, den hamnade ju lite galet.
Tror det finns ett antal diskussionstrådar sedan tidigare om BF också, det hela ebbade väl ut pga bristande motivation av juryn. Ska det vara en BF så ska det dömas av kunnigt folk anser jag, inte av random rutmagedyrkande tonåring.

Skulle en kunnig domarstab enas om o ställa upp, så tror jag nog att det finns frivilliga som kan hjälpa till med det administrativa runt tävlingen.

tp_88
2009-02-06, 20:52
Finns en liknande tråd där jag upprepade gånger har riktat frågor till modsen och undrat om jag tillsammans med andra frivilliga kunde få vara ansvariga för tävlingen istället, eftersom modsen inte verkar ha tid och/eller ork. Det verkar inte ha varit intressant dock.

Att ha det i poll-form känns inte som en jättebra idé om jag ska vara ärlig.

Andy.da.wohoo
2009-02-06, 21:00
Varför fråga modsen om vi medlemmar får ha en egen tävling? Det är väll inget som strider mot några regler som finns på kolo? Enklast är väll att skicka bilder till en som tar på sig ansvaret på att göra en poll med alla bilderna.

shadowfire
2009-02-06, 21:13
Varför fråga modsen om vi medlemmar får ha en egen tävling? Det är väll inget som strider mot några regler som finns på kolo? Enklast är väll att skicka bilder till en som tar på sig ansvaret på att göra en poll med alla bilderna.
Vet ju hur seriösa pollerna i allmänttrådar brukar vara heh... nejtack, dessutom räcker det att någon spammar från dhcp så är pollresultatet värdelöst. Det blir nog den första o sista BF som genomförs på det sättet.

Det som var det sköna med BF var just att det var seriöst anser jag. Det var bedömning på symmetri osv, vilket jag knappast tror att gemene koloit kan bedöma hur som helst. Bara o titta i dagsformtråden o ta kommentarerna om joeyp's bilder nu som exempel, en hel del väldigt olika bud där.

Jag har hellre en tävling där 5-6 förbestämda personer sköter bedömningarna och gärna då folk med erfarenhet. Släng in jwrzd, oggep, yankee, mini och någon mupp till som har lite träningskoll o sen kan vi köra.

Admins/mod kan vi nog glömma utifrån det intresset som visades under 2008 för BF.

L-Sami
2009-02-06, 21:30
Kanske dags att göra någonting åt saken, modsen verkade inte vara sugna på att ställa upp. Så utvalda medlemmar skulle kunna fungera som juryn, kan ställa upp som jurymedlem, fler än jag som skulle kunna ställa upp? Tycker att tävlingen ska ta fart igen.

Jay-Z
2009-02-06, 21:31
Jag har hellre en tävling där 5-6 förbestämda personer sköter bedömningarna och gärna då folk med erfarenhet.

Det där tycker jag var en bra idé. AFanatic är duktig.

shadowfire
2009-02-06, 21:33
Kanske dags att göra någonting åt saken, modsen verkade inte vara sugna på att ställa upp. Så utvalda medlemmar skulle kunna fungera som juryn, kan ställa upp som jurymedlem, fler än jag som skulle kunna ställa upp? Tycker att tävlingen ska ta fart igen.

Det där tycker jag var en bra idé. AFanatic är duktig.

Ja, A-fan skulle jag lätt vilja se i en jury.
No offence salamin, men jag personligen skulle hellre se personer som har stått på scen o genomfört ett antal tävlingar hellre. Jag tror säkert det går att muta någon mod/admin också, Sverker är säkert lättflirtad.

L-Sami
2009-02-06, 21:36
Ja, A-fan skulle jag lätt vilja se i en jury.
No offence salamin, men jag personligen skulle hellre se personer som har stått på scen o genomfört ett antal tävlingar hellre. Jag tror säkert det går att muta någon mod/admin också, Sverker är säkert lättflirtad.

Hur många av 2007-jury har stått på scenen? Tävlingen fungerade väl ändå. Om du kan fixa 5-6 pers som har stått på scenen fine, om inte så får du skylla dig själv att det blir ingen tävling för att man ställer för höga krav på juryn. Jag har trots allt varit med i Bästa Fysiken och har mer koll på poseringarna än flera andra. Kolla bara på kommentaren jag fick i tävlingen sist.

tp_88
2009-02-06, 21:38
Shadow, jag tycker du resonerar lite märkligt här.

Delar av moderatorkåren är såklart mycket kompetenta, och Jörgen är väl i princip så överkvalificerad man bara kan bli. Men det finns ju moderatorer som garanterat har sämre koll än många medlemmar på detta området. Sedan säger du att du vill ha folk som stått på scen som domare, men när du ger förslag så nämner du en grupp där 75% inte stått på scen?

Jay-Z
2009-02-06, 21:39
Mina grunder för att välja ut henne handlar mer om att hon gått delar av domarutbildningen för SKKF och har ett bra öga för att göra fysikbedömning.

L-Sami
2009-02-06, 21:40
Mina grunder för att välja ut henne handlar mer om att hon gått delar av domarutbildningen för SKKF och har ett bra öga för att göra fysikbedömning.

Hon skulle kunna vara huvuddomare. Om hon vill.

Raggis
2009-02-06, 21:43
Tp och masstech kan få vara huvuddomare!

shadowfire
2009-02-06, 21:44
Hur många av 2007-jury har stått på scenen? Tävlingen fungerade väl ändå. Om du kan fixa 5-6 pers som har stått på scenen fine, om inte så får du skylla dig själv att det blir ingen tävling för att man ställer för höga krav på juryn. Jag har trots allt varit med i Bästa Fysiken och har mer koll på poseringarna än flera andra. Kolla bara på kommentaren jag fick i tävlingen sist.
Jag tror det är bra att det är erfaret folk och inte random "gymmare" i varje fall, om det ska betraktas som en seriös tävling. Vad är annars skillnaden mot dagsformtråden? Bara o slänga upp en bild o få en bedömning.
Jag respekterar din fysik o det du har gjort hittills Sami, jag vill dock addera mer "riktig" tävlingserfarenhet till det hela.

Shadow, jag tycker du resonerar lite märkligt här.

Delar av moderatorkåren är såklart mycket kompetenta, och Jörgen är väl i princip så överkvalificerad man bara kan bli. Men det finns ju moderatorer som garanterat har sämre koll än många medlemmar på detta området. Sedan säger du att du vill ha folk som stått på scen som domare, men när du ger förslag så nämner du en grupp där 75% inte stått på scen.
Jag har väl aldrig påstått att samtliga i moderatorkåren är kompetenta på området? Däremot finns det moderatorer som har tävlat på "riktigt" och inte bara i fototävlingar. Jag anser att det är ack en så viktig merit att beakta. Sedan har vi ett antal medlemmar som har tävlat i SL, BF, BB osv och jag vill nog påstå att det finns folk i samtliga de grupperna som har rejält med erfarenhet att döma och bedöma.

Vill man att random person med träningsintresse ska bedöma så fine, men jag tror man tappar det seriösa i det hela. Jag personligen skulle ha mkt mer respekt över en bedöming uttalad från en svensk mästare i SL, än från någon som läst lite BK-tidningar.

shadowfire
2009-02-06, 21:51
Hur många av 2007-jury har stått på scenen?
förressten så vet jag inte, jag har för mig att de hade som option att nyttja extern kompetens, så jag har ingen aning om vilka som egentligen bedömde 2007.

L-Sami
2009-02-06, 21:56
Jag tror det är bra att det är erfaret folk och inte random "gymmare" i varje fall, om det ska betraktas som en seriös tävling. Vad är annars skillnaden mot dagsformtråden? Bara o slänga upp en bild o få en bedömning.
Jag respekterar din fysik o det du har gjort hittills Sami, jag vill dock addera mer "riktig" tävlingserfarenhet till det hela.



Får se hur många random personer med träningsintresse vill ställa upp som jury. Jag tror att jag är kompetent och skulle kunna ge en rättvisa bedömningar, annars skulle jag inte visat intresse.

Du vill helt enkelt skapa någonting helt orealistiskt, bästa fysiken fanns inte förra året och nu vill du göra det till en ännu större grej än de tidigare åren, större krav på juryn (som antagligen inte finns, finns säkert många som har stått på scenen men vem vill ställa upp och bedöma är en frågan). Lycka till bara.

Jag vill att tävlingen ska ta fart igen, någonstans skall man börja. Om det finns 5-6st som har mer erfarenhet och som vill ställa upp och bedöma så backar jag mer än gärna tillbaka. Men nu finns inte de här personerna, då borde man vilja nöja med dem man har.

tp_88
2009-02-06, 21:57
Jag har väl aldrig påstått att samtliga i moderatorkåren är kompetenta på området? Däremot finns det moderatorer som har tävlat på "riktigt" och inte bara i fototävlingar. Jag anser att det är ack en så viktig merit att beakta. Sedan har vi ett antal medlemmar som har tävlat i SL, BF, BB osv och jag vill nog påstå att det finns folk i samtliga de grupperna som har rejält med erfarenhet att döma och bedöma.

Vill man att random person med träningsintresse ska bedöma så fine, men jag tror man tappar det seriösa i det hela. Jag personligen skulle ha mkt mer respekt över en bedöming uttalad från en svensk mästare i SL, än från någon som läst lite BK-tidningar.
Du tyckte att bedömningen varit seriös och bra tidigare år, och därmed måste du rimligen ha tyckt att moderatorerna varit kompetenta. Vilket förvisso också jag tycker, men jag tror inte det hade blivit speciellt mycket sämre om några vettiga medlemmar dömde, och sådana finns det ganska gott om.

Det sista förstår jag inte alls heller, om jag ska vara ärlig. Jag skulle iaf ha gjort en klart sämre bedömning strax efter att jag vann SM för ett par år sedan, förvisso bara i bänkpress, än idag när jag är "hobbytränande" och läser BODY. Trots att jag redan då var intresserad av byggning. Att man vunnit SL-SM är nog generellt sett en ganska dålig garanti för att man gör en bra bedömning av fysiker.

L-Sami
2009-02-06, 22:02
Du tyckte att bedömningen varit seriös och bra tidigare år, och därmed måste du rimligen ha tyckt att moderatorerna varit kompetenta. Vilket förvisso också jag tycker, men jag tror inte det hade blivit speciellt mycket sämre om några vettiga medlemmar dömde, och sådana finns det ganska gott om.

Det sista förstår jag inte alls heller, om jag ska vara ärlig. Jag skulle iaf ha gjort en klart sämre bedömning strax efter att jag vann SM för ett par år sedan, förvisso bara i bänkpress, än idag när jag är "hobbytränande" och läser BODY. Trots att jag redan då var intresserad av byggning. Att man vunnit SL-SM är nog generellt sett en ganska dålig garanti för att man gör en bra bedömning av fysiker.

Förstår att du skulle kunna också ställa upp och bedöma?

shadowfire
2009-02-06, 22:05
Får se hur många random personer med träningsintresse vill ställa upp som jury. Jag tror att jag är kompetent och skulle kunna ge en rättvisa bedömningar, annars skulle jag inte visat intresse.

Du vill helt enkelt skapa någonting helt orealistiskt, bästa fysiken fanns inte förra året och nu vill du göra det till en ännu större grej än de tidigare åren, större krav på juryn (som antagligen inte finns, finns säkert många som har stått på scenen men vem vill ställa upp och bedöma är en frågan). Lycka till bara.

Jag vill att tävlingen ska ta fart igen, någonstans skall man börja. Om det finns 5-6st som har mer erfarenhet och som vill ställa upp och bedöma så backar jag mer än gärna tillbaka. Men nu finns inte de här personerna, då borde man vilja nöja med dem man har.
Orealistiskt i dina ögon, well, vad jag inte vill är att det skapas någon bästafysiken där "hej jag har tränat 6 månader, vad tycker ni släpar o vad ska jag prioritera" går in som jury. Då är jag hellre utan bästafysiken.

Alltså, det måste ju för bövelen finnas någon kriterie för vem som kan bli jurymedlem eller ej. Jag håller inte stenhårt i argumentet att man måste ha tävlat, men jag pissar rätt hårt på att vem som helst ska kunna agera domare.

Kom gärna med mer förslag. Min erfarenhet av tränings hittills är att alla vet bäst. Återigen bara o titta i dagsformstråden, det haglar jurybedömningar där för alla vet ju bäst vad som släpar o vad som ska åtgärdas. Om vi nu får 26st som vill vara domare o vara med i juryn, hur sållar vi dem?

Hur skapar vi förtroende för juryn? Jag vill nog påstå att då moderatorer/admins agerade jury, med förbihållet att de kunde nyttja extern kompetens vilket jag misstänker är proffs inom området bedömning, så skapade de också en viss förtroendenivå. Jag vågar också gissa mig till att de fått en hel del skit i PM från missnöjda deltagare också.

Hur vet du vilka som vill vara jury, har jag missat något?

tp_88
2009-02-06, 22:07
Förstår att du skulle kunna också ställa upp och bedöma?
Självklart skulle jag inte ställa upp och döma. Jag vet inte ens om jag borde döma, jag skulle däremot kunna tänka mig att göra det.

shadowfire
2009-02-06, 22:07
Du tyckte att bedömningen varit seriös och bra tidigare år, och därmed måste du rimligen ha tyckt att moderatorerna varit kompetenta. Vilket förvisso också jag tycker, men jag tror inte det hade blivit speciellt mycket sämre om några vettiga medlemmar dömde, och sådana finns det ganska gott om.

Det sista förstår jag inte alls heller, om jag ska vara ärlig. Jag skulle iaf ha gjort en klart sämre bedömning strax efter att jag vann SM för ett par år sedan, förvisso bara i bänkpress, än idag när jag är "hobbytränande" och läser BODY. Trots att jag redan då var intresserad av byggning. Att man vunnit SL-SM är nog generellt sett en ganska dålig garanti för att man gör en bra bedömning av fysiker.
Exakt, det finns rätt gott om medlemmar som vill döma andras fysiker, det har vi flertalet inlägg dagligen om. "Dina traps släpar, tycker du ska äta mer, tränar du inte ben?". Vi har bedömningar dagligen på detta forum. Frågan är vilka som är relevanta och vem som uttalar dem. Läs mitt svar till L-sami, kan vi få en jury som är trovärdig och bra så fine, skit i tävlingsdelen. Men kom inte dragandes med en jury med 6-månaders nybörjare i, bara för att de anmält intresse.

Personligen skulle jag efter mina 3 års träning nu aldrig i helvete våga bedöma någon annans fysik på en tävling, inte en chans. Jag anser mig inte veta hur SKFF fungerar eller vilken prestation det ens är att genomföra en tävling på riktigt.

skaparn
2009-02-06, 22:12
Jag har hellre en tävling där 5-6 förbestämda personer sköter bedömningarna och gärna då folk med erfarenhet. Släng in jwrzd, oggep, yankee, mini och någon mupp till som har lite träningskoll o sen kan vi köra.


No offence salamin, men jag personligen skulle hellre se personer som har stått på scen o genomfört ett antal tävlingar hellre.

Lol?

L-Sami
2009-02-06, 22:13
Hur vet du vilka som vill vara jury, har jag missat något?

Drar slutsatsen utifrån att det blev ingen tävling förra året. Varför kom ingen med förslaget förra året att de skulle frivilligt kunna ställa upp som domare, har jag missat något?

Massa prat, massa trådar startas, när blir det bästa fysiken? osv.. vad händer?

Så ni som anser mer kompetenta än jag att bedöma Bästa Fysiken 2009 , kan anmäla sig här i den här tråden. Hoppas det är många som vill :cool:

shadowfire
2009-02-06, 22:14
Lol?
De tävlar och är aktiva? De har +1 års träningserfanrenhet? De har tävlingslicens? Sedan kanske de inte har deltagit i BF eller BB, nej, men plz ge mig en bättre kriterie än att bara skriva lol? Du brukar ha uttömmande svar skaparn.

tp_88
2009-02-06, 22:16
Tror du att det hade varit särskilt många med 6 månaders träningserfarenhet som hade anmält sig som frivilliga? Det tror inte jag.

Att meningarna går isär bland bedömare är väl inte heller märkligt i sig, det är ju inte precis så att riktiga domare, på riktiga tävlingar, tycker och dömer precis likadant. Det är en bedömningssport, alla har olika ideal och bedömningen handlar till viss del om hur man tolkar bedömningsgrunderna.

Däremot håller jag inte riktigt med dig om vad som är meriterande, att man tävlar i SL eller OL känns inte särskilt relevant imo.

Madame
2009-02-06, 22:17
Jag har hellre en tävling där 5-6 förbestämda personer sköter bedömningarna och gärna då folk med erfarenhet. Släng in jwrzd, oggep, yankee, mini och någon mupp till som har lite träningskoll o sen kan vi köra.

Admins/mod kan vi nog glömma utifrån det intresset som visades under 2008 för BF.

Att en person som är skitstark och tar stora vikter automatiskt skulle vara den som är mest lämpad att bedömma en symmetrisport tror jag inte.

Det finns nog flera här på forumet som har huvudet på skaft och har erfarenhet och/eller kunskap för att kunna bedömma fysiker i BF, trots att de inte är starkast.

shadowfire
2009-02-06, 22:18
Drar slutsatsen utifrån att det blev ingen tävling förra året. Varför kom ingen med förslaget förra året att de skulle frivilligt kunna ställa upp som domare, har jag missat något?

Massa prat, massa trådar startas, när blir det bästa fysiken? osv.. vad händer?

Så ni som anser mer kompetenta än jag att bedöma Bästa Fysiken 2009 , kan anmäla sig här i den här tråden. Hoppas det är många som vill :cool:
Men ge dig, snacka om o avskräcka intresse... vi ville ju att vem som helst ska anmäla sig till juryn? bara dina vader dwarfar ju bort mängder av intresserade :)

Vågar jag ens föreslå att en tävlingskommité tillsätts som styr tävlingen, men som också tillfrågar personer man anser har kriterier nog att döma?

skaparn
2009-02-06, 22:19
men plz ge mig en bättre kriterie än att bara skriva lol? Du brukar ha uttömmande svar skaparn.

lol!

Sebbe_H
2009-02-06, 22:21
Jag tror sami kan fixa det :D tp också!

Jorgen
2009-02-06, 22:21
*suck* Har ni inget vettigt att skriva så låt bli.

Och måste ni tvunget skriva det så plita ner det i word eller nått.

L-Sami
2009-02-06, 22:22
Vågar jag ens föreslå att en tävlingskommité tillsätts som styr tävlingen, men som också tillfrågar personer man anser har kriterier nog att döma?

Det är helt okej för mig, bara det blir en tävling så är jag nöjd. Trött på alla trådar som startas om bästa fysiken men ingenting händer. Tävlingskommité är ingen dålig idé.

Vem tar ut tävlingskommitén?

shadowfire
2009-02-06, 22:22
Tror du att det hade varit särskilt många med 6 månaders träningserfarenhet som hade anmält sig som frivilliga? Det tror inte jag.

Att meningarna går isär bland bedömare är väl inte heller märkligt i sig, det är ju inte precis så att riktiga domare, på riktiga tävlingar, tycker och dömer precis likadant. Det är en bedömningssport, alla har olika ideal och bedömningen handlar till viss del om hur man tolkar bedömningsgrunderna.

Däremot håller jag inte riktigt med dig om vad som är meriterande, att man tävlar i SL eller OL känns inte särskilt relevant imo.
Min poäng är att jag ser gärna en kompetent jury, ge mig förslag på hur en sådan ska utformas istället för att anmärka på ord. Jag saknar just nu konstruktiv kritik från dig tp, inte bara kritik.

Att en person som är skitstark och tar stora vikter automatiskt skulle vara den som är mest lämpad att bedömma en symmetrisport tror jag inte.

Det finns nog flera här på forumet som har huvudet på skaft och har erfarenhet och/eller kunskap för att kunna bedömma fysiker i BF, trots att de inte är starkast.
Nej, det är mkt möjligt att det är overkill. Det är nog mest min influerade syn på att personer som dagligen kommenterar vad alla ska förbättra hit och dit, värderas utifrån vilken bakgrund och erfarenhet de har.

shadowfire
2009-02-06, 22:24
Det är helt okej för mig, bara det blir en tävling så är jag nöjd. Trött på alla trådar som startas om bästa fysiken men ingenting händer. Tävlingskommité är ingen dålig idé.

Vem tar ut tävlingskommitén?
Den kan jag tycka arrangeras av frivilliga, som bestämmer datum, website, osv osv. Det är just bedömningarna jag tror kan vara känsligt om fel personer gör, men jag kan ha fel :)

L-Sami
2009-02-06, 22:29
Den kan jag tycka arrangeras av frivilliga, som bestämmer datum, website, osv osv. Det är just bedömningarna jag tror kan vara känsligt om fel personer gör, men jag kan ha fel :)

2007 fanns ingen websida ens, en vanlig hederlig kolozzeum tråd där man presenterade bedömningarna.

Att fixa ett datum är inte svårt, en websida behövs ej. Det är domare som behövs. Ska frivilliga ta ut de som ska bedöma? Om de inte vill de? Ingen tävling?

Madame
2009-02-06, 22:29
Okej, kan man göra som så att någon/några ur gamla juryn kan utse en ny jury?

Det enda vi isåfall kräver av gamla juryn, är isåfall att de tillfrågar och utser en ny jury att räcka över facklan till, sen slipper de bästa fysiken men tävlingen kan ändå få leva vidare.

L-Sami
2009-02-06, 22:32
Okej, kan man göra som så att någon/några ur gamla juryn kan utse en ny jury?

Det enda vi isåfall kräver av gamla juryn, är isåfall att de tillfrågar och utser en ny jury att räcka över facklan till, sen slipper de bästa fysiken men tävlingen kan ändå få leva vidare.

Man kan göra så.

Tycker att Jorgen är en lämplig person att ta ut en ny jury.

tp_88
2009-02-06, 22:32
Min poäng är att jag ser gärna en kompetent jury, ge mig förslag på hur en sådan ska utformas istället för att anmärka på ord. Jag saknar just nu konstruktiv kritik från dig tp, inte bara kritik.
Och jag saknar isåfall svar på mina frågor och bemötande av mina påståenden, men strunt i det.

Jag känner inte till alla som är reggade här, antagligen finns det en del som skulle vara väldigt kompetenta vars nick jag inte känner till. Utöver dom som redan nämnts (Jorgen, Sverker, Allan etc) så tror jag t.ex. att Bucurys skulle vara väldigt passande.

Det är väl självklart att alla vill ha en kompetent jury, jag ifrågasätter bara hur pass kvalificerad den verkligen behöver vara för att göra vettiga bedömningar och vad som kan räknas som kvalifikationer.

Jorgen
2009-02-06, 22:37
Tycker att Jorgen är en lämplig person att ta ut en ny jury.
Nej
Det är väl självklart att alla vill ha en kompetent jury, jag ifrågasätter bara hur pass kvalificerad den verkligen behöver vara för att göra vettiga bedömningar och vad som kan räknas som kvalifikationer.

Bedömningen är inte något komplicerat och man behöver inga direkta kvalifikationer.
Det är andra saker som är jobbigare och svårare. :)

L-Sami
2009-02-06, 22:38
Nej


Bedömningen är inte något komplicerat och man behöver inga direkta kvalifikationer.
Det är andra saker som är jobbigare och svårare. :)

Ta emot skit från deltagare?

shadowfire
2009-02-06, 22:39
2007 fanns ingen websida ens, en vanlig hederlig kolozzeum tråd där man presenterade bedömningarna.

Att fixa ett datum är inte svårt, en websida behövs ej. Det är domare som behövs. Ska frivilliga ta ut de som ska bedöma? Om de inte vill de? Ingen tävling?

Ge mig förslag Sami, inte bara ifrågasättande :)
Kom med konstruktiv kritik o alternativ. Webbsida o sådant har vi redan flertalet medlemmar som kan fixa och som erbjudit sig ställa upp tidigare, just för att få det lite mer proffsigt.

shadowfire
2009-02-06, 22:43
Bedömningen är inte något komplicerat och man behöver inga direkta kvalifikationer.
Det är andra saker som är jobbigare och svårare. :)
Nu blev jag nyfiken, vad är det svåra?

L-Sami
2009-02-06, 22:44
Ge mig förslag Sami, inte bara ifrågasättande :)
Kom med konstruktiv kritik o alternativ. Webbsida o sådant har vi redan flertalet medlemmar som kan fixa och som erbjudit sig ställa upp tidigare, just för att få det lite mer proffsigt.

Tycker att Madames idé var bra. Jorgen vägrade. Vem ska vi fråga härnäst?

PixelMiner
2009-02-06, 23:38
Man skulle ju kunna ha både en jury del och en del som sköts i (oanonym) poll form. Så skulle man kunna göra både en klassisk rangordning som sköts av juryn. Samt ett "publikens pris", typ...

victor_n
2009-02-07, 00:07
Jag kan vara dommare, bäst betalande vinner:)

Nej men ärligt sådana här trådar spårar lätt ur, även om jag själv mycket gärna ser att det blir en bästa fysiken (får se om jag vågar ställa upp för första gången)

Hoppas bara det finns ett seriöst intresse hos någon/några som kan överväga att ställa upp som dommare.

Sen undrar jag, går man enbart på bäst fysik eller blir det längd/vikt klasser?^^

Whistler
2009-02-07, 00:10
PixelMiner styr upp tråden. +1

PixelMiner
2009-02-07, 00:27
PixelMiner styr upp tråden. +1

Som vanligt. ;)

Men problemet att hitta en bra jury kvarstår.

Rock'nRoll
2009-02-07, 01:27
Men herregud. Det är bästa fysiken det handlar om. Förövrigt har väl sami rätt bra koll och har tränat mer än 6 månader biceps?

Shadowfire: Du verkar resonera så att det enbart skulle vara totala nybörjare som skulle intressera sig för att vara dommare. Jag tror de flesta personer som skulle vara intresserade i alla fall har en gnutta självinsikt och vet om man kan göra en rättvis bedömning eller inte. Hur många vill för övrigt ställa upp? Hitils har väl bara sami utryckt intresse men han är väl för dålig på sl och har inte tränat tillräckligt länge.

Känns väldigt dumt att dissa de personer som faktisk har träningserfarenhet och kan tänka sig att ställa upp. Tycker man att det är för oproffsigt får man väl helt enkelt ignorera tävlingen, inget mer med det..

Det handlar ju om ifall tävlingen överhuvudtaget ska bli av eller inte, då kan man kanske inte vara extremt kräsen och kräva 100% erfarenhet/knäböjs resultat av alla.

Om Sami blir dommare lovar jag att ställa upp.

ChrisDEFC
2009-02-07, 01:46
tråden höll på att spåra ur totalt men nu är vi på banan igen.

vi behöver (jönssonligan style):
1huvuddomare som tar på sig ansvaret att ta emot bilder, sortera upp dom och sammaställa något sorts dokument där alla tävlande finns med.

förslagsvis 6st frivilliga personer som kan ta på sig ansvaret att ta emot dokumentet, ta sig god tid att beskåda allas fysik och sen betygsätta med både siffror och omdömen i form av skrift. här tror jag inte det är några probelm att hitta kandidater

ett datum för när sista bidragen kan tas emot och förslagsvis 2veckor tidsram då man kan skicka in bilderna så det inte kommer strömail med bilder under en längre period för huvuddomaren. förslag på datum kan väl vara nån gång under hösten.

sist men inte minst lite förhållningsregler på vilka poser som ska vara med, kriterier för vilka som ska vara med, ev olika klasser (kanske lite overkill). tycker personligen det vore roligast med bara amatörer alltså folk som inte tävlar/har tävlat för att lyfta fram amatörerna men det är ju vad jag tycker.

purplehaze
2009-02-07, 10:36
Nu börjar det likna något. Tänk om önskan blir sann.

Samir Troudi
2009-02-07, 12:08
Ta emot skit från deltagare?
Skit som i mutor ? :D

tråden höll på att spåra ur totalt men nu är vi på banan igen.

vi behöver (jönssonligan style):
1huvuddomare som tar på sig ansvaret att ta emot bilder, sortera upp dom och sammaställa något sorts dokument där alla tävlande finns med.

förslagsvis 6st frivilliga personer som kan ta på sig ansvaret att ta emot dokumentet, ta sig god tid att beskåda allas fysik och sen betygsätta med både siffror och omdömen i form av skrift. här tror jag inte det är några probelm att hitta kandidater

ett datum för när sista bidragen kan tas emot och förslagsvis 2veckor tidsram då man kan skicka in bilderna så det inte kommer strömail med bilder under en längre period för huvuddomaren. förslag på datum kan väl vara nån gång under hösten.

sist men inte minst lite förhållningsregler på vilka poser som ska vara med, kriterier för vilka som ska vara med, ev olika klasser (kanske lite overkill). tycker personligen det vore roligast med bara amatörer alltså folk som inte tävlar/har tävlat för att lyfta fram amatörerna men det är ju vad jag tycker.

Kan mot en skälig summa (läs hyllning och glorifiering på kolozzeum i all oändlighet) tänka mig vara en av de 6.

agazza
2009-02-07, 12:13
Då har vi samir som en frivillig, det är grymt bra gjort att ställa upp, det finns många proffs här på brädan, kom igen nu :) ställ upp.

L-Sami
2009-02-07, 13:18
Varje deltagare ska ordna fram tre stycken helkroppsbilder - dubbel biceps framifrån, latsspread bakifrån (för damer dubbel biceps bakifrån) och en bröstbild från sidan. Hela kroppen inklusive fötter ska synas. På samtliga bilder ska ansiktet synas. Bilderna skall inte vara retsuscherade eller på annat sätt modifierade. Andra foton mottages givetvis men kommer inte att bedömas. Dessutom ska varje deltagare skicka med ett helkroppsfoto där man håller upp en identifierbar dagstidning för att fastställa äktheten i bilderna…

Bedömningen kommer främst att avse muskulär utveckling, symmetri samt framförande. Extrem definition kommer inte att premieras extra.

Endast personer utan tidigare tävlingserfarenhet kommer att få ställa upp.

Endast placeringarna 1-10 kommer att koras, därefter placeras deltagarna enligt bokstavsordning. Deras belöning är att få en bedömning av sin fysik.



För att slippa skapa nya regler så kan vi använda oss av reglerna som gällde de tidigare åren.

Härligt att Samir ställer upp som domare :)

Jorgen
2009-02-07, 13:59
förslagsvis 6st frivilliga personer som kan ta på sig ansvaret att ta emot dokumentet, ta sig god tid att beskåda allas fysik och sen betygsätta med både siffror och omdömen i form av skrift. här tror jag inte det är några probelm att hitta kandidater

Måste ha ett ojämt antal domare. 5, 7 eller nio.

jakke
2009-02-07, 14:10
Måste ha ett ojämt antal domare. 5, 7 eller nio.

nja. En huvuddomare kan ha utslagsrösten.

Jorgen
2009-02-07, 14:12
nja. En huvuddomare kan ha utslagsrösten.

Vilket gör att antalet domare i ex blir.....7.

jakke
2009-02-07, 14:13
Vilket gör att antalet domare i ex blir.....7.

va?

Jorgen
2009-02-07, 14:16
va?

tråden höll på att spåra ur totalt men nu är vi på banan igen.

vi behöver (jönssonligan style):
1huvuddomare som tar på sig ansvaret att ta emot bilder, sortera upp dom och sammaställa något sorts dokument där alla tävlande finns med.

förslagsvis 6st frivilliga personer som kan ta på sig ansvaret att ta emot dokumentet, ta sig god tid att beskåda allas fysik och sen betygsätta med både siffror och omdömen i form av skrift. här tror jag inte det är några probelm att hitta kandidater

Eru me?

Morrris
2009-02-07, 14:21
Jakke menade att man totalt skulle ha 6 domare, varav en har utslagsrösten vid 3-3.
Antalet domare kan väl knappast vara det svåraste att bestämma. Se hur många kvalificerade som anmäler sig, gallra och bestäm en huvuddomare som får ta hand om det administrativa.

Jorgen
2009-02-07, 14:23
Jakke menade att man totalt skulle ha 6 domare, varav en har utslagsrösten vid 3-3.
Antalet domare kan väl knappast vara det svåraste att bestämma. Se hur många kvalificerade som anmäler sig, gallra och bestäm en huvuddomare som får ta hand om det administrativa.

Men varför inte ha "rätt" antal domare direkt?

L-Sami
2009-02-07, 15:02
4 domare och en huvuddomare röstar jag på. Med tanke på att det är lättare att hitta 5st kvalificierade domare än 7st.

hultman
2009-02-07, 16:29
Skulle också kunna tänka mig att vara domare. Bryr mig inte ett piss om hur poppis deltagarna är på brädan och har väl sett alldeles för många poseringsbilder för att inte skämmas...

ChrisDEFC
2009-02-08, 01:20
någon som kan tänka sig att ta på sig huvudansvaret? om någon gör det så kan ju den personen med sitt omdöme och lite information hyfsat lätt plocka ut 4st, vi har ju redan två frivillga eller kanske tom redan 4, kommer inte ihåg exakt allt som skrivits i tråden.

hur som helst så vore det roligt om det gick att få till. skulle själv kunna vara huvuddomare om det nu inte va så att det vore kul att själv få vara med trots min smala kroppshydda, är ju alltid lite extra motiverande att ha nått mål att träna emot.

Morrris
2009-02-08, 10:45
Men varför inte ha "rätt" antal domare direkt?
Finns absolut ingen anledning att inte ha rätt antal från början.
Huvuddomare kan väl vem som helst med intresse, fritid och avsaknande av tävlingsambitioner vara?
Samir och Hultman har anmält sig som frivilliga domare hitills, perfekt.

Piranha
2009-02-08, 12:48
Jag ställer gärna upp att bedöma fysikerna om så behövs.

Men arrangemanget runt kommer jag inte ha tid utöver för tyvärr.

ryss
2009-02-08, 12:57
Skulle vara kul med en tävling :)

Morrris
2009-02-08, 14:15
Sedär: 3 st vanliga domare redan. Ska väl funka detta...

purplehaze
2009-03-08, 16:24
Helt underbart mina vänner. Vad kan jag göra för att styra detta vidare?
Som att sätta sista anmälningsdatum och liknande? Denna bör väll också sättas in under "Bästa Fysiken" kategorin? Eller ska denna vara under fritt forum?

z_bumbi
2009-03-08, 16:46
Helt underbart mina vänner. Vad kan jag göra för att styra detta vidare?
Som att sätta sista anmälningsdatum och liknande? Denna bör väll också sättas in under "Bästa Fysiken" kategorin? Eller ska denna vara under fritt forum?

Hitta alla som ska ha en administrativ roll först, sen går det att sätta datum.

Jazen
2009-03-08, 16:55
folk som ställer upp villigt som domare? jag skulle inte vilja att nån random som bedömmer ens fysik när dom inte vet vad dom ska kolla på exakt.80% av brädan skriver "pecsen" släpar när dom ser nå bilder =) nu ska jag inte ställa upp men skulle va bäst o ha några som har lite koll iaf, pirre är ju rätt bra kvalificerad...

bear.flowertwig
2009-03-08, 18:25
Jag har hellre en tävling där 5-6 förbestämda personer sköter bedömningarna och gärna då folk med erfarenhet. Släng in jwrzd, oggep, yankee, mini och någon mupp till som har lite träningskoll o sen kan vi köra.

No offence salamin, men jag personligen skulle hellre se personer som har stått på scen o genomfört ett antal tävlingar hellre.

Lol?

Lol!

Jorgen
2009-08-13, 15:29
Eftersom tävlingen är en rolig grej så lyfter jag denna tråden.
Det hände inte så mycket med det verkar det som.

tp_88
2009-08-13, 15:35
Eftersom tävlingen är en rolig grej så lyfter jag denna tråden.
Det hände inte så mycket med det verkar det som.
Det borde gå att lösa, tycker/hoppas jag.

Lämpliga regler finns från tidigare år och sedan antar jag att det räcker att någon tar emot bilderna/infon, att en grupp personer bedömer bilderna och att sedan resultaten presenteras i en tråd. Jag antar att det i forumet går att göra så att vissa medlemmar får moderator-rättigheter i en enskild tråd, eller åtminstone ett sub-forum(?), vilket antagligen underlättar den biten om personerna som ska ha hand om det inte är moderatorer.

Jag ställer gärna upp iaf, om folk anser mig vara kvalificerad nog.

Kwon
2009-08-13, 15:37
Best Phys 2009 e iaf en kul tävling jag hoppar över, då min fysik är sämre än någonsin förr för tillfället! 8]

Det var nästan snudd på att ställa upp 2006 dock ... nästan! ;)

mangs
2009-08-13, 16:15
Kan vi inte skapa en tävling, sämsta Fysiken? Där deltagarna får visa upp sin fysik från fornstora dag och hur den sedan degraderats till något som pensionärerna skrattar åt?

Jorgen
2009-08-13, 16:19
Kan vi inte skapa en tävling, sämsta Fysiken? Där deltagarna får visa upp sin fysik från fornstora dag och hur den sedan degraderats till något som pensionärerna skrattar åt?

Det får du gärna göra. Men denna tråden handlar om bästa fysiken.

skaparn
2009-08-13, 16:52
Det får du gärna göra. Men denna tråden handlar om bästa fysiken.

Precis. Och bara en kan vara bäst. Så tyvärr grabbar, men jag kan inte be om ursäkt för att jag finns.

Jorgen
2009-08-13, 18:05
Precis. Och bara en kan vara bäst. Så tyvärr grabbar, men jag kan inte be om ursäkt för att jag finns.

Shhh, du kan väl inte avslöja att du vunnit redan. http://fc04.deviantart.com/fs31/f/2008/190/9/0/silenceisgolden_by_catluvr2.gif

130kg finsk sisu
2009-08-13, 18:15
Jag vill vara med och kämpa om jumboplatsen!

Jorgen
2009-08-13, 18:18
Jag vill vara med och kämpa om jumboplatsen!

Tror att du har för mycket muskler för det.

Honn
2009-08-13, 18:35
Ställer gärna upp som deltagare igen. Iofs fetare och lite mindre. En tävling är dock en kanonmotivation för att komma i form igen.

130kg finsk sisu
2009-08-13, 18:42
Som sagt jag är med om det ordnas. Kan vara en bra tilläggsmotivation till min bantning.

Mourten
2009-08-13, 18:49
Jag ställer oxå upp, vänta dock inte för länge för jag har börjat bulka nu :D

Godfella
2009-08-13, 18:50
Count me in ifall det blir något.

Stråhle
2009-08-20, 20:40
Vilket monsterjobb modsen har gjort dem tidigare åren, bra jobbat! (Hittade ingen bättre tråd att skriva det i. :) )

Lellan
2009-08-20, 23:15
Kan vi inte skapa en tävling, sämsta Fysiken? Där deltagarna får visa upp sin fysik från fornstora dag och hur den sedan degraderats till något som pensionärerna skrattar åt?


Föredrar faktiskt denna approach som åsyftas här; inspiration och motivation blir ju troligen resultatet! :hbang: Orka frossa i destruktiva grejer.

(Bonustips: i min journal kan du frossa i hur jag gick från 70 till 130, inte bara pensionärer utan även små barn skrattade å pekade! :hbang::cryout: :em: ;))

davvvan
2010-11-24, 15:45
Bästa fysiken 2011?

Jorgen
2010-11-24, 16:46
Bästa fysiken 2011?

Vem vet.

Någon orkar kanske göra något.