handdator

Visa fullständig version : Kreatin och pungvärk?


chickensalad
2009-02-06, 00:53
Ja, det låter jättekonstigt, eller hur?

Jag har tränat ganska regelbundet i ca 6år och har ätit kreatin av olika sort ett tiotal gånger och bara fått positiva effekter. Men för 1½ vecka sedan så började jag äta ett kreatin från *****, Kre-Alkalyn. Jag fick efter några dagar värk i pungen, i ena pungkulan närmare bestämt. Olyckligtvis fick jag också feber i samma veva, vilket jag endast tror var ett sammanträffande. Hur som helst så blev jag orolig efter 4-5 dagar och gick till doktorn. Inga fel hittades. Men eftersom jag hade feber fick jag en antibiotikakur utskriven då en inflammation misstänktes.

Jag bestämde mig då för att vila från träningen i ett par dagar, i och med detta så slutade jag således med kreatinet. Pungevärken försvann och febern gick ner. För 3 dagar sedan började jag träna igen och har börjat äta kreatinet. Och nu så börjar jag ana samma molande värk i pungen igen. Jag äter fortfarande antibiotika.

Det tog ett tag innan jag såg sambandet, efter en snabb "googling" så märkte jag att jag inte var den enda med detta problem, har dock inte en aning hur seriösa dom är:

https://www.flashback.info/archive/index.php/t-637395.html

Hittade även detta
http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=3182
Uttdrag:
"De brukar "spetsa" sådana preparat genom att kasta in billigt prepp (ihopkokat i någon smutsig thailändsk eller tjeckisk källare), som något sorts derivat (eller vad det nu kallas) på prohormoner, vanligen methyldrol eller superdrol etc., som i stort kan sägas omvandlas till det mer kända Dianabol (förbjuden, och rätt skadlig i synnerhet om den intas oralt) när det bryts ned i levern. Effekten är dock sämre än med Dianabol, men risken för skador större. Anledningen är ju enkel, skiten de säljer är verkningslös - och för att få resultatsugna ynglingar att köpa och fortsätta köpa deras grejer, så trycker de i "riktigt prepp" i det de säljer. En del grejer innehåller efedrin eller likartade preparat (ephereda och liknande), som är att likna vid en klenare variant av amfetamin. Alltså inte heller någon höjdare, i synnerhet inte med höjda hormonnivåer.

När det gäller att sälja, så verkar många inte ha några som helst skrupler. Vet ni med er att ni har leverproblem mm. i släkten, undvik skiten som elden, och om ni tävlar i något - undvik det likaså (torska på något man tror är "hälsosamt kosttillskott" måste vara rätt bittert). Skall man syssla med "prepp" (vilket jag på det starkaste avråder er från) skaffa riktiga grejer. Dessa pseudosterider/designersteroider kan vara (och är ofta) långt mycket farligare i längden. Organ som är slutkörda hos en 25-åring är rätt tragiskt. Ät gröt, kvarg och sov ordentligt istället.
Sedan spelar muskelmassan inte sådan fruktansvärd stor roll, i synnerhet sedan ni tappar typ minst 50% av den svullnad ni lägger på er, när ni går ned lite i träning och kosthållning."


Så, jag vet att det finns många kunniga här på Kolozzeum. Är det någon som har någon teori? Eller är det någon som upplevt samma sak?

Mvh

Tillägg:
Produktlänk
http://www.*****.se/website2/1.0.2.0/122/1/index.php?item=prod_prod-s2/393/1&group=prod_prod_grp-s2/42

PS. Varför är det censur på det företagets namn?

chickensalad
2009-02-06, 00:59
Konstigt med censuren? Hoppas jag inte gör något snedsteg. Kreatinet jag äter heter "kre-alkalyn 2500 mega caps".

Raggis
2009-02-06, 01:10
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=19228

Scratch89
2009-02-06, 01:55
Ptja, grabbarna på Flashback hade ju inte mycket koll iallafall. Och nej, du behöver inte oroa dig för att det är konstiga preparat i dina Kre-Alkalyntabletter.

Varför tog du inte upp det här med din läkare? Det kan ju vara att du är känslig för rubbningar i vattenbalansen, eller att din urinblåsa/ledare beter sig konstigt. Det är väldigt svårt att ställa en diagnos över internet.

saab900
2009-02-06, 01:56
Aldrig hört talas om, men jag har i ärlighetens namn inte hört så mycket än ;) Har i alla fall inte sett det i några trådar här. Vill du så kan du testa ett annat kreatin. Jag kör på monohydrat från Sveriges stösta hälsokostkedja, du vet den som har en butik i säkert varje stad och börjar på L*** och det funkar helt OK. Dessutom framställt enligt GMP, och är alltså kvalitetskontrollerad att det inte innehåller något det inte ska. Vilket de flesta kosttillkott som säljs i Sverige är, säkert de från Kolozzeums webshop också :thumbup:

Sverker
2009-02-06, 07:13
Ja, jag skulle inte köpa något som inte är tillverkat enligt GMP, God tillverkningssed;)

Vinter
2009-02-06, 07:37
Feber och äter antibiotika, och du kör på och tränar innan kuren är avslutad, kanske inte är så smart.

chickensalad
2009-02-06, 09:17
Raggis http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=19228
Tackar!


Scratch89 Ptja, grabbarna på Flashback hade ju inte mycket koll iallafall. Och nej, du behöver inte oroa dig för att det är konstiga preparat i dina Kre-Alkalyntabletter.

Varför tog du inte upp det här med din läkare? Det kan ju vara att du är känslig för rubbningar i vattenbalansen, eller att din urinblåsa/ledare beter sig konstigt. Det är väldigt svårt att ställa en diagnos över internet.

Tyvärr hade jag inte sett mellan sambandet mellan kreatinet/värken när jag var hos läkaren. Får se om jag kontaktar honom igen. Hade varit kul att veta vad detta kan bero på.



saab900 Aldrig hört talas om, men jag har i ärlighetens namn inte hört så mycket än Har i alla fall inte sett det i några trådar här. Vill du så kan du testa ett annat kreatin. Jag kör på monohydrat från Sveriges stösta hälsokostkedja, du vet den som har en butik i säkert varje stad och börjar på L*** och det funkar helt OK. Dessutom framställt enligt GMP, och är alltså kvalitetskontrollerad att det inte innehåller något det inte ska. Vilket de flesta kosttillkott som säljs i Sverige är, säkert de från Kolozzeums webshop också

Sverker Ja, jag skulle inte köpa något som inte är tillverkat enligt GMP, God tillverkningssed
Låter som en bra vana, att bara köpa GMP godkända produkter. Jag ska anamma den.


Vinter Feber och äter antibiotika, och du kör på och tränar innan kuren är avslutad, kanske inte är så smart.
Nej när du säger det så låter det idiotiskt. Men febern var helt borta och jag var i slutet av kuren.

Tack för alla svar!!