handdator

Visa fullständig version : Gainer vs kalorier


Carl_X
2009-02-05, 23:18
Är inne på fjärde veckan i ett nytt kapitel av mitt liv. Är kraftigt överviktig, och målet är att gå ner ca 20 kg. Ligger på ca 500-700 kcal minus per dag.

Kör två styrkepass (tvådagarsprogrammet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454), två löppass och ett innebandypass i veckan. Om jag tar en minigainer på 246 kcal (35 g vassle & 30 g dextropur) direkt efter styrkepassen, väger det positiva med gainern upp det negativa med dom extra kalorierna? Det dröjer 1-1,5 timme efter styrkepassen innan jag får mat i mig.

26 år
105 kg
188 cm

Träningsdagbok: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125598

C.E.J.
2009-02-05, 23:56
Om det väger upp det beror väl på om du tycker att långsammare viktnedgång är värt det.

kaysim
2009-02-06, 00:26
Är inne på fjärde veckan i ett nytt kapitel av mitt liv. Är kraftigt överviktig, och målet är att gå ner ca 20 kg. Ligger på ca 500-700 kcal minus per dag.

Kör två styrkepass (tvådagarsprogrammet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454), två löppass och ett innebandypass i veckan. Om jag tar en minigainer på 246 kcal (35 g vassle & 30 g dextropur) direkt efter styrkepassen, väger det positiva med gainern upp det negativa med dom extra kalorierna? Det dröjer 1-1,5 timme efter styrkepassen innan jag får mat i mig.

26 år
105 kg
188 cm

Träningsdagbok: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125598

du kan ju alltid köra på en proteindryck bara? istället för "gainer".

Scratch89
2009-02-06, 01:56
Det är ju faktiskt inte så jättemycket kalorier; om du känner att viktnedgången går i den takt du vill, så är det bara att köra på.

Carl_X
2009-02-06, 08:07
Vi skiter i kalorierna och säger så här istället; hur lång tid efter träningen kan det ta innan jag får mat i mig för att en gainer eller en proteindrink skulle vara onödig, om vi förutsätter att jag får i mig samma mängd protein och kolhydrater?

Jochitko
2009-02-06, 17:09
Jag tror man brukar säga at man bör ha fått i sig mat en timme efter ett träningspass i alla fall. Men jag tror inte det samma gäller när du ska gå ner i vikt mycket som du ska. Jag gissar att det itne gör något om det tar 1,5 timme innan du får i dig mat, så länge du inte känenr dig för svag av att vänta så länge.

Sen är frågan om det hjälper dig att vänta så länge, då hinner du bli hungrigare, är du säker på att du inte bara äter mer och att slutresultatet blir det samma som om du tagit ditt pulver?

Carl_X
2009-02-06, 17:16
Jag tror man brukar säga at man bör ha fått i sig mat en timme efter ett träningspass i alla fall. Men jag tror inte det samma gäller när du ska gå ner i vikt mycket som du ska. Jag gissar att det itne gör något om det tar 1,5 timme innan du får i dig mat, så länge du inte känenr dig för svag av att vänta så länge.

Sen är frågan om det hjälper dig att vänta så länge, då hinner du bli hungrigare, är du säker på att du inte bara äter mer och att slutresultatet blir det samma som om du tagit ditt pulver?
Nej, slutresultatet blir inte att jag äter mer. Är väldigt disciplinerad när det gäller mängden mat.

Hermanssson
2009-02-06, 19:36
Snabba kolhydrater efter passet lagras väl mer eller mindre oavkortat in som glykogen, eller?

Jochitko
2009-02-06, 23:22
Nej, slutresultatet blir inte att jag äter mer. Är väldigt disciplinerad när det gäller mängden mat.

Okej, isf hade jag tipsat dig att ta en väldigt liten gainer (100 kcal ungefär) om du är väldigt rädd om muskelmassan, annars hade jag skippat gainern (om du nu inte är alldeles för hungrig). Beror ju också på hur mkt du ätit innan passet osv. Du kan ju alltid ta med dig en liten miniproteinshake att ta i nödfall ;) Hoppas jag var till ngn hjälp

Eddie Vedder
2009-02-07, 07:35
Snabba kolhydrater efter passet lagras väl mer eller mindre oavkortat in som glykogen, eller?

Ja glukostolerans och insulinkänslighet är absolut som bäst direkt inpå ett träningspass. Så vill man vara noga och utnyttja det till max är det ju snabba kolhydrater så snabbt som möjligt som gäller.

Men hur viktigt det är i praktiken är sedan en helt annan fråga, särskilt om man har en så låg träningsdos som bara några pass styrketräning per vecka. Nu har ju dock trådskaparen en högre träningsdos än så och om gainerns "kaloriutrymme" känns befogat så tycker jag definitivt att trådskaparen gör rätt i att ta den för att påskynda återhämtningen.:thumbup:

Carl_X
2009-02-07, 08:54
Då gör jag som så att jag tar en gainer om det finns utrymme för det, beroende på vad jag har ätit under dagen så klart.