handdator

Visa fullständig version : Chassifläkten rapporterar helkonstiga RPM...


JG_81
2009-02-05, 22:26
Jag borde verkligen inte hålla på och meka runt med datorer. På något sätt känns det lite halvroligt, men när inte ens ett enkelt fläktbyte går som det ska börjar man undra.. *gah!*

Installerade jag en ny chassifläkt, Noctua nf-b9, för att få tyst på min Dell-dator (supporten skickade en lika risig fläkt när jag klagade så det fick bli denna). Kopplade in den, utan några av de medföljande ljuddämningsadaprtarna, till moderkortet.

Fläkten är extremt tyst, men snurrar på. Diagnostikprogrammet som medföljde datorn hänger sig dock på test av Rear fan.. hmpf.. Laddade då hem CPUID Hardware Monitor som visar två fläktar (ena antar jag är CPUn) där den nyinstallerade idlar på 0 RPM och maxar på 675 000 RPM. Då värdena inte är rimliga så antar jag att något är knasigt med själva avläsningen.. Fattar bara inte vad.

Även om det kändes som att det blåste på bra innan diagnostikprogrammet kraschade så är det kanske lite småfarligt att köra vidare på det här upplägget? Ska man satsa på att sätta in den direkt till nätaggregatet istället?

Menigar
2009-02-05, 22:33
Problemet är antagligen att du har en Dell-dator. Eller rättare sagt att du satt i något i en Dell-dator som inte är Dell-certifierat.

JG_81
2009-02-05, 22:44
Problemet är antagligen att du har en Dell-dator. Eller rättare sagt att du satt i något i en Dell-dator som inte är Dell-certifierat.

Låter märkligt.. det är ju bara en fläkt. De flesta med denna modell har bytt just chassifläkten. Så.. alternativet är att koppla in direkt till nätaggregatet..? Tror att temperetyrstyrningen funkar, men kan inte vara säker på med iom att programmet visar fel värden.

Menigar
2009-02-05, 22:55
Låter märkligt.. det är ju bara en fläkt. De flesta med denna modell har bytt just chassifläkten. Så.. alternativet är att koppla in direkt till nätaggregatet..? Tror att temperetyrstyrningen funkar, men kan inte vara säker på med iom att programmet visar fel värden.
Ptja, dell har en tendens inte följa branschstandarden för det mesta, just för att man inte ska kunna byta hårdvara själv. Om fläkten inte stannar av helt så skulle jag ha kvar den på moderkortet.

Om du har fler fläktkontakter på moderkortet så flytta fläkten till nån av dom och se om du får ett annat resultat.

JG_81
2009-02-05, 23:10
Ptja, dell har en tendens inte följa branschstandarden för det mesta, just för att man inte ska kunna byta hårdvara själv. Om fläkten inte stannar av helt så skulle jag ha kvar den på moderkortet.

Om du har fler fläktkontakter på moderkortet så flytta fläkten till nån av dom och se om du får ett annat resultat.

Fläkten snurrar och verkar gå upp i varv under belastning.. så egentligen är det kanske ingen fara. Har tyvärr bara en fläktkontakt.