handdator

Visa fullständig version : Kort fråga ang. Kalorier


Wolu
2009-02-05, 20:54
Hej!

Kan man kort och gott säga att, ett kalori överskott på 500 kalorier om dagen, kommer göra att jag går upp (9000/500 = 18 ) 1 kilo fett, var 18:onde dag? Känns inte riktigt som det är rimligt, so tell me, hur räknar jag? Borde inte proteinsyntes och övriga funktioner kunna ta en bit av dessa 500 överflödiga?


Har även en till fråga, men denna kan jag hitta svar lättare på så det behövs inga svar på egentligen, bara om någon finner tiden.
Jag är ombedd ombedd att KVALITATIVT analysera min kost.
60% Kolhydrater, 17% Fett, 23% Protein är mitt intag.
"Rekommenderat enligt papper": 55-60 Kolhydrat, 25-30 Fett, 10-15 Protein. Hur kommer då dessa avvikande värden från rekommenderingen påverka min hälsa ur ett nutritionsperspektiv?

MVH
Wolu

Guddi
2009-02-05, 21:01
Hur mycket du går upp i vikt när du äter 500 kcal över dit normala behov är omöjligt att svara på. Det beror på många faktorer så som ålder, kön, gener, din nuvarande kroppskonstitution, styrketräning mm

Det kommer garanterat inte att bli 500 kcal fett.

Du äter väldigt lite fett, om du tänkt bygga muskler bör du nog höja ditt intag något.

Eddie Vedder
2009-02-05, 21:06
Att slaviskt följa SNR-siffror känns helt meningslöst, du behöver verkligen inte gå efter dom. Dock håller jag med om att ditt fettintag skulle kunna tänkas vara för lågt. Om det är lågt eller ej beror ju dock på mängden i gram. 17E% av 40000kcal är ju skillnad jämfört med 17E% av 2000kcal.

För övrigt är 1kg kroppsfett INTE 9000kcal utan ca 7000kcal. Så ska vi prata rent teoretiska siffror (vilka dock inte är helt överförbara i praktiken som Guddi påpekar) så är +500kcal per dag en viktuppgång på 1kg varannan vecka.

En så snabb viktuppgång skulle i alla fall inte jag rekommendera men vill du att det ska gå fort så kör på det.:)

King Grub
2009-02-05, 21:12
För en naturligt smal person kan mer än hälften av vikten ett energiöverskott åstadkommer bestå av fettfri massa, åtminstone initialt.

Wolu
2009-02-05, 22:07
Guddi:
Varför vill jag äta mer fett, vad bidrar fett med som jag vill åt?

Eddie:
När dessa siffror togs fram åt jag runt 4000 kalorier.
Jag har lästa att, 7000 kcal är det underskott som behövs för att få bort 1 kilo fett, men att det behövs 9000 kcal för kroppen att skapa 1 kilo fett - detta stämmer alltså inte?

Vill lägga till också, att dessa siffror är inget jag följer. Detta är en uppgift jag fått att granska vad jag stoppar i mig, och hur det påverkar mig. Så det är både en nödvändighet, men samtidigt intressant och ta reda på detta :)

Wolu
2009-02-05, 23:50
Gick inte ändra, såg nu att jag räknat fel. 42% Kolhydrat, 28% Fett, 16% Protein är mina värden, 14% av mitt energiintag har alltså uteblivit (på andra saker än ur dessa tre grupper)?

Mickeee?
2009-02-05, 23:56
Gick inte ändra, såg nu att jag räknat fel. 42% Kolhydrat, 28% Fett, 16% Protein är mina värden, 14% av mitt energiintag har alltså uteblivit (på andra saker än ur dessa tre grupper)?

Alkohol? ;)

Wolu
2009-02-06, 00:07
Alkohol? ;)
Nejdå, bara dum i huvudet ;)

Eller ja, nu förstår jag vad du menar... Siffrorna som går upp till 86% känns lite förvirrande, känns som att alla livsmedel borde ha en total energi när man adderar ihop all energi som finns i respektive typ (kolhydrat, protein, fett) men så är tydligen inte fallet.

Eddie Vedder
2009-02-06, 06:35
Guddi:
Varför vill jag äta mer fett, vad bidrar fett med som jag vill åt?

Fett är livsnödvändigt. Essentiella fettsyrorn omega-6 och omega-3, fett lrväs för absorbtion av fettlösliga vitaminer (för lite fett kan alltså leda till vitaminbrist), fett i tillräckliga mängder krävs för att upprätthålla horminbalansen (viktigt om du vill bygga muskler) och fett behövs för cellmembranstruktur t.ex.

Protein och fett är essentiellt, det är inte kolhydrater dock. Kolhydrater är energi och inget mer.

Men om det var 4000kcal så är det ju ändå en del fett.

schabo-labo
2009-02-06, 12:32
Fett är livsnödvändigt. Essentiella fettsyrorn omega-6 och omega-3, fett lrväs för absorbtion av fettlösliga vitaminer (för lite fett kan alltså leda till vitaminbrist), fett i tillräckliga mängder krävs för att upprätthålla horminbalansen (viktigt om du vill bygga muskler) och fett behövs för cellmembranstruktur t.ex.

Det är lätt att glömma bort detta. Jag åt minimalt med fett förra gången jag deffade och det är ju inte så bra. Tack för påminnelsen.

Wolu
2009-02-06, 18:53
Tack för svaren, men som någon påpekade, och jag själv inser - fattas 14% av mitt energiintag, hur förklarar man det?

William
2009-02-06, 19:33
Guddi:

Jag har lästa att, 7000 kcal är det underskott som behövs för att få bort 1 kilo fett, men att det behövs 9000 kcal för kroppen att skapa 1 kilo fett - detta stämmer alltså inte?


Energiinnehållet i ett kg kroppsfett är ca 7000 kcal men 1 kg kroppsfett är inte detsamma som ett kg fett. Kroppsfett innehåller inte bara fett och därmed blir innehållet inte 9000 kcal som i ett kg rent fett.

Om du förbränner 7000 kcal ska du tappa fettet i ett kg kroppsfett men det motsvarar bara ca 800 gram rent fett.

C.E.J.
2009-02-06, 19:36
Energiinnehållet i ett kg kroppsfett är ca 7000 kcal men 1 kg kroppsfett är inte detsamma som ett kg fett. Kroppsfett innehåller inte bara fett och därmed blir innehållet inte 9000 kcal som i ett kg rent fett.

Om du förbränner 7000 kcal ska du tappa fettet i ett kg kroppsfett men det motsvarar bara ca 800 gram rent fett.

Så fettmassa är bara till 80% TAG vill säga?

William
2009-02-06, 20:00
Så fettmassa är bara till 80% TAG vill säga?

Har för mig att jag sett en siffra på 85 % så jag där någonstans.

Pellegris
2009-02-06, 20:59
För en naturligt smal person

Vad menar du med det? Kan man vara NATURLIGT kraftig eller smal?

Guddi
2009-02-06, 23:00
Guddi:
Varför vill jag äta mer fett, vad bidrar fett med som jag vill åt?För att addera till det Eddie skrev. Ett lågt fettintag har visat sig korrelera med lägre testosteronnivåer, de studierna jag sett har jämfört 20 % och 40 %, det säger dock inte så mycket för precis som Eddie påpekade innan så hänger det troligen mer på den absoluta mängden fett (dvs fett/kg kroppsvikt) än på procentandelen

Vad menar du med det? Kan man vara NATURLIGT kraftig eller smal?Om du varit överviktig och gått ner i vikt är du inte naturligt smal, sen är det ett långt grått område (spektrum) därifrån till dom personerna som mer eller mindre alltid ser ut som stickor oavsett vad de hittar på.