handdator

Visa fullständig version : Styrketräning för att förbättra löpningen


mommy
2009-02-05, 20:03
Jag löptränar och mitt mål just nu är att springa milen så snabbt som möjligt.

Jag kör upplägget för att "spinga milen lite snabbare" på marathon.se. Det finns lite styrketräning med kroppsvikt inlagt (10-15 min/vecka) men jag tycker det är lite lite och jag vill gärna träna styrka för överkroppen ordentligt så den får sig en genomkörare också. :)

Som det är nu brukar jag köra överkropp, fria vikter, en gång per vecka och så kör jag Body Pump för hela kroppen en gång. Men verkar det som ett bra upplägg? Hur ska jag träna benen för att bli så snabb som möjligt i löpningen?

Jag behöver absolut ingen mer volym, jag har egentligen ingen löparkropp, utan har tunga ben med stora lår. Men eftersom jag inte ligger på överskott är det väl ändå ingen risk att det händer. Men kan Body Pump vara en bra träning för benen? Det är ju uthållighet och det är väl det jag vill ha? Eller ska jag köra tungt med få reps för benen ändå?

hasic
2009-02-05, 20:37
Jag löptränar och mitt mål just nu är att springa milen så snabbt som möjligt.

Jag kör upplägget för att "spinga milen lite snabbare" på marathon.se. Det finns lite styrketräning med kroppsvikt inlagt (10-15 min/vecka) men jag tycker det är lite lite och jag vill gärna träna styrka för överkroppen ordentligt så den får sig en genomkörare också. :)

Som det är nu brukar jag köra överkropp, fria vikter, en gång per vecka och så kör jag Body Pump för hela kroppen en gång. Men verkar det som ett bra upplägg? Hur ska jag träna benen för att bli så snabb som möjligt i löpningen?

Jag behöver absolut ingen mer volym, jag har egentligen ingen löparkropp, utan har tunga ben med stora lår. Men eftersom jag inte ligger på överskott är det väl ändå ingen risk att det händer. Men kan Body Pump vara en bra träning för benen? Det är ju uthållighet och det är väl det jag vill ha? Eller ska jag köra tungt med få reps för benen ändå?

Bodypumpen räcker. Det är i första hand konditionen som säger stopp, och därför blir det inga problem med ditt nuvarande schema.

mommy
2009-02-05, 20:40
Bodypumpen räcker. Det är i första hand konditionen som säger stopp, och därför blir det inga problem med ditt nuvarande schema.

Fast jag tycker inte det är konditionen som är största problemet just nu, det är orken i benen som tar slut först.

hasic
2009-02-05, 20:44
Fast jag tycker inte det är konditionen som är största problemet just nu, det är orken i benen som tar slut först.

Du kan ju alltid prova att lägga in ett pass på gymet, och sedan utvärdera efter ett tag.
Men jag skulle tippa på att det är syreupptagningsförmågan, konditionen, som är problemet ändå.

Shajjn
2009-02-05, 20:45
Fast jag tycker inte det är konditionen som är största problemet just nu, det är orken i benen som tar slut först.

Din kondition, alltså.

mommy
2009-02-05, 20:50
Din kondition, alltså.

Men jag blir ju inte anfådd? Plus att min maximala syreupptagningsförmåga klassas som "hög" och ändå klarar jag inte milen på under 60 min...

Xealswe
2009-02-05, 21:14
Har samma problem som dig mommy. Kul o se dig skriva förresten, det var ett tag sen!
Jag har nog enormt tunga ben för min kroppsvikt och storlek. De är så tunga att jag nog får tävla i en egen klass om jag ska göra chins, just för att så mycket av kroppsvikten sitter nedanför ryggen

Intervallträningen på 5-6km för att förbättra konditionen, en stor del av mjölksyran i benen kommer ifrån för snabb löpning när även låren utöver vaderna får arbeta mycket anaerobt. Även om man själv orkar med att periodvis sänka tempot kommer fortfarande "pumpen" och utmattningen ligga kvar i benen

Det du får göra är att helt enkelt träna upp uthålligheten, springa milen mycket, kombinera gärna backträning på milen för att verkligen köra slut på benen först så du har träningsvärk i många dar

Marcs
2009-02-05, 21:28
Men jag blir ju inte anfådd? Plus att min maximala syreupptagningsförmåga klassas som "hög" och ändå klarar jag inte milen på under 60 min...

Vad jag skulle rekommendera för att få igång benen ordentligt är korta intervaller (200m) varvat med 5-800m intervaller. Med kort vila mellan varje intervall, på 200m lite drygt 50-60 sek i början och allteftersom trappa ner till runt 30-40 sek och 5-800 m så kan du ha 90-100 sek till en början och sen trappa ner mot 60-70 sek mellan varje.

Glöm inte nedjoggen, minst 10 min nedjogg.

mommy
2009-02-05, 21:30
Har samma problem som dig mommy. Kul o se dig skriva förresten, det var ett tag sen!
Jag har nog enormt tunga ben för min kroppsvikt och storlek. De är så tunga att jag nog får tävla i en egen klass om jag ska göra chins, just för att så mycket av kroppsvikten sitter nedanför ryggen

Intervallträningen på 5-6km för att förbättra konditionen, en stor del av mjölksyran i benen kommer ifrån för snabb löpning när även låren utöver vaderna får arbeta mycket anaerobt. Även om man själv orkar med att periodvis sänka tempot kommer fortfarande "pumpen" och utmattningen ligga kvar i benen

Det du får göra är att helt enkelt träna upp uthålligheten, springa milen mycket, kombinera gärna backträning på milen för att verkligen köra slut på benen först så du har träningsvärk i många dar

Tack för tipsen. :) Jag tycker ju att jag har ett alldeles utmärkt träningsprogram på marathon.se, med en del intervaller o.s.v. så jag får väl lita på att det kommer ge resultat. :)

Styrketräningen kommer jag dock fortsätta med ändå, för det är så skönt att köra slut på musklerna. :)

Xealswe
2009-02-06, 12:00
Jodå det är en väldigt bra sida, har själv varit där flera ggr, mycket kunnigt folk. Ska du springa maraton i framtiden?

Scratch89
2009-02-06, 13:51
Jag tror också att det har med mjölksyratålighet att göra. Intervaller och lite lättare styrketräning kan nog förbättra läget. Att springa lite kortare rundor på väldigt hög intensitet kan vara ett bra tips också.

Hej igen, förresten. Lämnat Lunarstorm förevigt? ;)

mommy
2009-02-06, 15:12
Jodå det är en väldigt bra sida, har själv varit där flera ggr, mycket kunnigt folk. Ska du springa maraton i framtiden?

Ja, att springa Stockholm Marathon 2010 är faktiskt lite av mitt mål just nu. :) Tänkte springa Blodomloppet 10 km i maj, Tjejmilen i september och sen satsa på att börja träna inför Stockholm Marathon till vintern. :)

mommy
2009-02-06, 15:15
Jag tror också att det har med mjölksyratålighet att göra. Intervaller och lite lättare styrketräning kan nog förbättra läget. Att springa lite kortare rundor på väldigt hög intensitet kan vara ett bra tips också.

Hej igen, förresten. Lämnat Lunarstorm förevigt? ;)

Ja, du har nog helt rätt. Jag tycker intervaller är så förbaskat tråkigt bara. ;) Det var lättare när jag kunde springa elljusspåret med naturliga backar, då har jag lättare med intervallerna, annars blir jag lite lat. ;)

Haha, ja Lunarstorm är inget för en 25-årig tvåbarnsmamma tycker jag. *rolleyes* Fast när jag lämnade det för nåt eller några år sen var det faktiskt p.g.a. jag inte orkade med forumen längre med alla fjortisar, så då kunde jag lika gärna ge upp allt. ;)

nyman87
2009-02-06, 23:27
Fast jag tycker inte det är konditionen som är största problemet just nu, det är orken i benen som tar slut först.


Kan det vara så att du har ett ganska tugnt löpsteg? Kör lite löpskolning för att lära dig springa lättare. Explosivitet för en långdistansare behöver inte vara negativt, kanske ska testa att frivända (om du vet hur man gör) för att få lite bättre studds i steget. Djupa knäböj, raka marklyft och vadpress för att få lite mer tryck i benen när du springer, bara du inte har byggartänket när du kör. Vristhopp och andra småhopp för att få bra elasticitet i senor kan också vara ett bra komplement till träningen.

Eddie Vedder
2009-02-07, 07:55
Jag tycker intervaller är så förbaskat tråkigt bara. ;)

Jag är också slö när det gäller intervallerna, när jag då känner att det är dags att ta mig i kragen och köra ett kvalitetspass så tycker jag ofta att snabbdistans kan vara roligare.

Så det kan ju vara att rekommendera t.ex. Ett enkelt sätt är att t.ex. värma up kanske 1.5 km och sedan springa så långt du kan på t.ex. 25 minuter eller om du vill vända på det och t.ex. springa 5 km på så bra tid du orkar. Den tröskelträningen upplever jag själv som ruskigt skön, tidseffektiv och även värdefull när tröttheten börjar komma vid lite längre distanser.

Jag tror nog mer på att försöka bli snabbare genom att ändra löpträningen och sedan låta styrketräningen vara ett komplement för att förebygga skador och hålla dig stark.