handdator

Visa fullständig version : Glasögonorm eller inte?


martin_vbg
2009-02-05, 19:07
I somras var jag hos optikern för att göra ett syntest eftersom jag tyckte jag såg lite dåligt på långt håll och hade huvudvärk väldigt ofta samt kisar.

När testet var klart fick jag till svars att jag hade perfekt syn.

Jag har tidigare haft väldigt bra syn och säger detta till honom och tidigare har jag berättat om de ovanstående problemen. Det jag får till svars då är att jag kanske kisar för att se till 100% och det är inget problem med det så länge jag ser bra.


Det jag undrar, kan optikern varit kass? För jag märker att jag har dålig syn på långt håll såtillvida att jag inte kisar. Jag är student och läser en hel del litteratur och sitter mycket vid datorn och jag antar att jag är närsynt.

Står jag nära spegeln och kollar mig i ansiktet kisar jag inte, backar jag några steg bakåt måste jag kisa men jag ser fortfarande bra. Behöver jag glasögon?

Jag ska gå till en annan optiker i helgen och kolla upp detta.

Shajjn
2009-02-05, 19:16
Öh, vad fick du göra hos optikern egentligen? Haha.
Du är uppenbarligen närsynt och behöver glasögon.

martin_vbg
2009-02-05, 19:19
Öh, vad fick du göra hos optikern egentligen? Haha.
Du är uppenbarligen närsynt och behöver glasögon.

Han kollade allt och jag satt i någon supermaskin som såg ut som ett periskop eller liknande. Så flyttade han en massa prickar och grejer fram och tillbaka. Det såg fancy ut men det var säkert bara bluff och båg alltidhop. =)

Scratch89
2009-02-05, 19:44
Det kan inte vara så att du har brytningsfel då? Om du backar och står kvar ett tag, försvinner suddigheten? Min syster hade huvudvärk i ett par års tid, innan de kom på att testa för det, och det var lätt åtgärdat. Hon hade också perfekt syn, förutom att det blev suddigt lite hur som helst. De trodde att det berodde på hennes låga blodtryck.

martin_vbg
2009-02-05, 19:51
Det kan inte vara så att du har brytningsfel då? Om du backar och står kvar ett tag, försvinner suddigheten? Min syster hade huvudvärk i ett par års tid, innan de kom på att testa för det, och det var lätt åtgärdat. Hon hade också perfekt syn, förutom att det blev suddigt lite hur som helst. De trodde att det berodde på hennes låga blodtryck.

Tack för svaret, får ta upp detta när jag är hos optikern. Jag antar att man inte heller riktigt märker om man börjar se kasst eftersom det kommer gradvis och man vänjer in sig.

Scratch89
2009-02-05, 19:52
Brytningsfel är dock rätt lätt att märka själv, om man har bra syn i övrigt. Fokusera på något som är nära dig, och sedan fokuserar du på något längre bort. Blir det suddigt, och efter ett tag blir klart, är det brytningsfel. Tvärtom funkar också. Fast det är klart, du borde nog ha fått en del huvudvärk.

martin_vbg
2009-02-05, 20:46
Jag har testat och jag har svårt att säga om min autofokus är lite ur spel. Det kan ju vara en vanesak som sagt. Men ska ta det i beaktning när jag besöker opti-kern.

mela
2009-02-05, 20:47
Brytningsfel är dock rätt lätt att märka själv, om man har bra syn i övrigt. Fokusera på något som är nära dig, och sedan fokuserar du på något längre bort. Blir det suddigt, och efter ett tag blir klart, är det brytningsfel. Tvärtom funkar också. Fast det är klart, du borde nog ha fått en del huvudvärk.

Så behöver det inte vara. Jag har brytningsfel, men jag får inte huvudvärk eller ser suddigt. Jag blir trött i ögonen och kan inte hålla dem öppna, eller kunde, innan jag gjorde mitt fancy träningsprogram för ögonen som är opti!


Martin, om du får reda på att du har brytningsfel, fråga om du kan få köra med Home Therapy System. Det är ett amerikanskt företag som har gjort ett datorprogram för träning av ögonen. Kostade mig 4000:- men jag slipper att ha glasögon nu. Så det var värt det :)

martin_vbg
2009-02-05, 20:51
hmm, får kolla upp det också, rätt snyggt med glasögon dock :)

Jag skulle gärna vilja få det på papper och få glasögon så snabbt som möjligt bara så man kan slippa tröttheten. För det måste vara något fel.

mela
2009-02-05, 20:57
hmm, får kolla upp det också, rätt snyggt med glasögon dock :)

Jag skulle gärna vilja få det på papper och få glasögon så snabbt som möjligt bara så man kan slippa tröttheten. För det måste vara något fel.

Jag fick ett par låneglasögon som jag hade undertiden.
Dator programmet tar typ... 15min om dagen, är nere i 7min nu för att jag är så duktig :hbang:

Glasögon kan du ju ha ändå, orka vara beroende av skiten.