handdator

Visa fullständig version : linda knälindor


elenex
2009-02-05, 17:26
tja finns det någon film som visar hur man lindra knälindor tack på för hand

Nitrometan
2009-02-05, 17:32
Jag hittade fyra på tuben.

MCfruLGBv-0

s5q3PjmXw3w

geCiKqhmvmI

ZUANd2QxxNI

Burni
2009-02-05, 21:20
Alla filmerna visar egentligen hur man inte ska linda: löst! Vill man få ut något utav lindorna ska man helt enkelt dra dom så hårt det bara går. Den bästa tekniken är väl egentligen den i film nr 3 (killen med metal lindorna)

Börje H
2009-02-06, 07:53
Jag lindar en kille i våran klubb. Inte värstinghårt, det har blivit bättre nu så det kanske är dax för en ny film. Inte en "självlindningsfilm" men man kan ju ändå få en uppfattning om mönster och hårdhet.

rvpGZcs6Qns&feature=channel_page

Börje H
2009-02-06, 07:59
1.06 in i detta klipp, samma lindning som ovan fast lite smidigare utförd och ur en annan vinkel.

sKNpB2FAluA&feature=channel_page

Nitrometan
2009-02-06, 09:28
Jättebra filmer Börje!

Burni: Jag tror att det kan vara så att de vill visa teknik, snarare än hur hårt. Kanske.

Stolpen
2009-02-06, 12:28
Jättebra filmer Börje!

Burni: Jag tror att det kan vara så att de vill visa teknik, snarare än hur hårt. Kanske.

OM man ska visa en instruktionsfilm i knälindning så är det ju viktigt som Burni skriver att man visar och förklarar att det ska vara hårt och tajt lindat också, annars kan man få fel uppfattning. Sen är det viktigt att nybörjare succesivt vänjs vid hårdare och hårdare lindning då en alltför hård lindning på en nybörjare ofta gör att dom inte kan böja tillräckligt djupt, eller/och tappar fokus på tekniken med balansfel som följd.

Det man förvånas över ute på tävlingar är när man ser äldre rutinerade? lyftare som lägger lindan helt utan tryck, den typen av lindning ger i stort sett inget stöd eller hjälp alls vid knäböjen utan fungerar mest som en "psykologisk hjälplinda".

TheGredde
2009-02-06, 14:42
OM man ska visa en instruktionsfilm i knälindning så är det ju viktigt som Burni skriver att man visar och förklarar att det ska vara hårt och tajt lindat också, annars kan man få fel uppfattning. Sen är det viktigt att nybörjare succesivt vänjs vid hårdare och hårdare lindning då en alltför hård lindning på en nybörjare ofta gör att dom inte kan böja tillräckligt djupt, eller/och tappar fokus på tekniken med balansfel som följd.

Det man förvånas över ute på tävlingar är när man ser äldre rutinerade? lyftare som lägger lindan helt utan tryck, den typen av lindning ger i stort sett inget stöd eller hjälp alls vid knäböjen utan fungerar mest som en "psykologisk hjälplinda".

Jag tycker inte att det är något att sparar på, linda så hårt som det går själv, lär dig tekniken. Samtidigt om du gör det själv kan du inte få det svinhårt, utan oftast bara hårt. Att lindan är hårt lindad gör det bara bättre, du gör dig illa i ett par pass men sen är du härdad från smärtan men ytskadorna i knävecken kan fortfarande uppkomma.

Äldre personer verkar inte se det så viktigt att linda hårt eftersom att de många gånger böjer tyngre än yngre och har en bättre rawstyrka och samtidigt är lite vekare vad gäller smärta :)
Det har ändrat sig med utrustning idag gäller det att lyfta med lindorna, inte med den egna styrkan. Lita på utrustningen och få ut mycket av den.

Som du säger Stolpen är det ganska vanligt att de lindar upp löst kring knäet, men samtidigt är det vanligt att inte lindor lindas upp hårt redan från början, vanligt förekommande hos vissa äldre. Det här momentet är viktigt, både för den som lindar och får lindningen kring sitt knä. En löst upplindad linda gör ont att sätta dit hårt, medan en hårt upplindad linda är både lätt och gör mindre ont att sätta dit, för båda parter.

EkarN
2009-02-06, 15:45
Samtidigt om du gör det själv kan du inte få det svinhårt, utan oftast bara hårt.

Är det inte någon av bröderna Berglund(per tror jag) som kan linda så hårt att han får blödande sår på sig själv. Fast den förmågan besitter ju självklart in de flesta:D

TheGredde
2009-02-06, 15:57
Är det inte någon av bröderna Berglund(per tror jag) som kan linda så hårt att han får blödande sår på sig själv. Fast den förmågan besitter ju självklart in de flesta:D

Möjligt att han kan, men som du säger det är ingen egenskap gemene man klarar av.

Jens Hellberg
2009-02-06, 16:20
Bra tråd, kanske fyller på med nån film senare

Grazzafukkinrazzi
2009-02-06, 17:59
8yxi0_IL2T8

Nitrometan
2009-02-06, 22:31
Det man förvånas över ute på tävlingar är när man ser äldre rutinerade? lyftare som lägger lindan helt utan tryck, den typen av lindning ger i stort sett inget stöd eller hjälp alls vid knäböjen utan fungerar mest som en "psykologisk hjälplinda".
Instämmer helt och hållet.

Visst blir man förundrad att de gör så.

Stolpen
2009-02-07, 02:00
Instämmer helt och hållet.

Visst blir man förundrad att de gör så.

Jag har blivit lindad på tävlingar de senaste åren av Johannes Dahl, Magnus Önerud och Damir bla och jag kan garantera att dom lindar hårt!
Visst fan känns det först i början lite tufft men man vänjer sig snabbt, sen vill man alltid ha hårt lindat och jag har märkt hur mycket det gör när man ska böja, man behöver inte kämpa lika mycket i bottenläget av böjen - man får mycket bättre "skjuts" i starten uppåt.

spoon
2011-06-06, 16:39
Bra tråd! Bumpar den så att jag kan hitta den igen.

Sommarstängt på klubben så då får man väl lära sig att linda sig själv. Självplågeri på hög nivå :)

jmkdavid
2011-06-07, 04:47
Är det inte någon av bröderna Berglund(per tror jag) som kan linda så hårt att han får blödande sår på sig själv. Fast den förmågan besitter ju självklart in de flesta:D

Lindar han så hårt så han börjar blöda? Hur går det till? Antingen måste han ju ha lös hud och linda fast något veck som slits sönder eller så rör sig lindan under böjen så den skrubbar upp huden? Inget av alternativen låter ju speciellt bra tycker jag.

EkarN
2011-06-07, 11:07
Lindar han så hårt så han börjar blöda? Hur går det till? Antingen måste han ju ha lös hud och linda fast något veck som slits sönder eller så rör sig lindan under böjen så den skrubbar upp huden? Inget av alternativen låter ju speciellt bra tycker jag.

Var bara vad jag hörde någonstans ifrån.

spoon
2011-06-09, 12:55
mxERNNlsBlo

Ser okej ut?

Sidén
2011-06-09, 13:33
Det är lite svårt att se. Men det ser ut som att du börjar linda lite väl långt ner på smalbenet. Där gör lindan ingen nytta. Det är också lätt att man börjar tappa känseln i fötterna om man lindar för långt ner, och det tycker jag är obehagligt.
Däremot kan du kanske linda lite högre upp på låret. Det tycker jag om i alla fall.

Kommer du ha tillgång till upplindare på träning? Det blir en jäkla skillnad mot för att sträcka lindan allt eftersom, som du gör nu. Kan säkert få 1-2 extra varv.

spoon
2011-06-09, 14:30
Det är lite svårt att se. Men det ser ut som att du börjar linda lite väl långt ner på smalbenet. Där gör lindan ingen nytta. Det är också lätt att man börjar tappa känseln i fötterna om man lindar för långt ner, och det tycker jag är obehagligt.
Däremot kan du kanske linda lite högre upp på låret. Det tycker jag om i alla fall.

Kommer du ha tillgång till upplindare på träning? Det blir en jäkla skillnad mot för att sträcka lindan allt eftersom, som du gör nu. Kan säkert få 1-2 extra varv.

Tack för input :)

Har tyvärr inte tillgång till upplindare på träningen. Jag tar sikte på att starta lindnngen med den övre delen av lindan på undersidan av knäskålen och sen tar jag 4 varv uppåt och sedan kryss och efter det så många som möjligt på vägen ned.

Ahead Of The Pack
2011-06-09, 15:21
Du lindar knät åt fel håll, linda så knäskålarna trycks utåt på bägge benen. Jag tycker att det känns bäst.
Vidare tycker jag att man får mer kraft om man lägger upp benet när man lindar. Tex man sitter på en stol och har benet upplagt på en annan stol.
Det bästa är att ha lindan hårt uppdragen och inte dra ut lindan för mycket när du lindar på då det blir mer linda att spänna ut. Och när du får fram lindan från undersidan på insidan så sträck ut lindan maximalt och behåll den i utspännt läge till du kommer ner mot undersidan på utsidan, där spänner du upp lindan en gång till och upprepar proceduren på nytt. Alltså två maximala utspänningar per varv, upp från baksidan och ner mot baksidan. Och ha ca 20 cm max mellan knä och där du håller på lindan för att inte tappa spänningen när du byter grepp under knät.

Kanske inte den mest lättförståeliga texten som skrivit men det är inte så lätt att förklara i text.....:)

spoon
2011-06-09, 15:53
Kanske inte den mest lättförståeliga texten som skrivit men det är inte så lätt att förklara i text.....:)

Jodå jag är med :)

Har ju blivit lindad innan men inte tänkt på hur det har blivit gjort. Nu fick jag en bra och förklarande text.

Bazti
2011-06-10, 06:16
Vad är att föredra?Att linda utåt eller inåt?De gör ju på båda vis på filmerna.Själv har jag blivit "lärd" att alltid linda utåt.

Nizze_
2012-11-24, 23:45
Väldigt gammal tråd. Men jag vill inte starta en ny.

Jag har sett många Tyngdlyftare som har en liten linda under knät. Vad gör detta för nytta?

PowerSlize
2012-12-26, 22:38
mina ben somnde när ja provade lindor.. Lindade jag för långt ned eller vad beror de på?

PowerSlize
2012-12-26, 22:57
är de dumt o linda utanpå träningsbyxorna? =)

Herman H
2012-12-26, 23:56
mina ben somnde när ja provade lindor.. Lindade jag för långt ned eller vad beror de på?

Om du inte släpper lindorna efter varje lyft så somnar benen, det stasar liksom... Dumt svar eller skumt ställd fråga?

är de dumt o linda utanpå träningsbyxorna? =)

Ja det är rätt dumt. Jag gjorde det ett par gånger i min dumma ungdom och lindorna kasade och så blev det veck innanför lindorna. Jag skådade dock ljuset och blev medlem i Lunds TK, jag har gjort betydligt färre korkade saker de senaste 15 åren tack vare det. :d
Det finns säker fler anledningar men eftersom jag inte tävlar i böj och mark längre och jag aldrig känt ett behov av att undersöka saken så lämnar jag över det till någon annan som är kunnig i ämnet.


Föresten, varför lindar du?

PowerSlize
2012-12-27, 12:57
Om du inte släpper lindorna efter varje lyft så somnar benen, det stasar liksom... Dumt svar eller skumt ställd fråga?



Ja det är rätt dumt. Jag gjorde det ett par gånger i min dumma ungdom och lindorna kasade och så blev det veck innanför lindorna. Jag skådade dock ljuset och blev medlem i Lunds TK, jag har gjort betydligt färre korkade saker de senaste 15 åren tack vare det. :d
Det finns säker fler anledningar men eftersom jag inte tävlar i böj och mark längre och jag aldrig känt ett behov av att undersöka saken så lämnar jag över det till någon annan som är kunnig i ämnet.


Föresten, varför lindar du?

Okej okej. Nja provade mest för o se om de blev nån skillnad för jag fick lite ont i knäna utan. Och det kändes betydligt stabilare o då kunde jag pressa ur låren ordentligt.
tror dock jag lindade för löst om man ser på videosen.

Herman H
2012-12-27, 13:37
Om det är värme och aningens stöd du är ute efter så är neoprenskydden ofta tillräckligt. Men det är klart, om du lindar dina knä så pass lätt att du behåller cirkulation så behöver du ju inte släppa lindorna efter varje set.

Ska du lyfta med lindor typ SL på tävling snackar vi kraftig smärta och blåmärke, ofta inte en chans att bocka benen mer än ytterst få grader om du är utan belastning. Men den formen av lindning hjälper rätt så rejält mycket.

bubbe
2012-12-27, 15:22
Om det är värme och aningens stöd du är ute efter så är neoprenskydden ofta tillräckligt. Men det är klart, om du lindar dina knä så pass lätt att du behåller cirkulation så behöver du ju inte släppa lindorna efter varje set.

Ska du lyfta med lindor typ SL på tävling snackar vi kraftig smärta och blåmärke, ofta inte en chans att bocka benen mer än ytterst få grader om du är utan belastning. Men den formen av lindning hjälper rätt så rejält mycket.

Kan hålla med här. För SL är det lika bra att bara vänja sig, det känns jobbigt i början men är man bara motiverad så kommer snart klämmandet och de röda märkena vara som en piss i nilen jämfört med de vikter man kan lyfta :hbang:

Sen ska sägas att för en krigsskadad fd knäböjare med hopparknä som har släppt ambitionerna att bli bra i SL så händer det att jag faktiskt bara drar på lindorna löst utanför byxorna ibland bara för att testa knähälsan.

Lind79
2012-12-28, 00:41
Jag har sett en tjej bli lindad stenhårt och därefter böjer djupt med 110 kg på axlarna. Att man inte kommer djupt nog pga för hård lindning känns som en psykologisk effekt.

PowerSlize
2012-12-30, 20:30
Helvete vad ont de gör i knävecken att böja med lindor. Någon som har tips på hur man lindrar detta?

Nån som provat ha tights eller långkalsonger under lindorna? hjälper detta?

mikaelj
2012-12-30, 22:48
Helvete vad ont de gör i knävecken att böja med lindor. Någon som har tips på hur man lindrar detta?

Nån som provat ha tights eller långkalsonger under lindorna? hjälper detta?

Sist jag ställde den frågan fick jag en dörrving och "jisses, dagens ungdom..." mumlad efter mig.

Man biter ihop och vänjer sig helt enkelt... Du skulle kunna linda mjukare till en början för att vänja dig.

Herman H
2012-12-31, 00:05
Helvete vad ont de gör i knävecken att böja med lindor. Någon som har tips på hur man lindrar detta?

Nån som provat ha tights eller långkalsonger under lindorna? hjälper detta?

Äh, det gör bara enormt jätte ont de första 6 månaderna, sen blir det sakta bättre och efter 1 år eller så gör det bara ont :d

Prova korslinda innerst, gärna att någon annan gör det, då blir det smärta på riktigt! :hbang:

Blåmärke ingår föresten, det får du på köpet.

Zacke
2013-01-01, 13:46
Helvete vad ont de gör i knävecken att böja med lindor. Någon som har tips på hur man lindrar detta?

Nån som provat ha tights eller långkalsonger under lindorna? hjälper detta?

Som svar på fråga två, det hjälper inte särskilt mycket med tights. Du kan prova med vanliga långbrallor. Men då missar du själva poängen med lindorna, att de ska sitta väldigt tajt.

Jag minns fortfarande första gången jag provade att linda, då kunde jag inte ens linda knän ordentligt. När jag böjde på benen trodde jag att det var något fel eftersom det kändes som om lindorna skar in i knäna.

Men sedan insåg jag snabbt att det är så det ska vara.

Numera så känner jag inte av lindor överhuvudtaget, oavsett hur hårt jag lindar.

Det hjälper lite om du lindar knäna utan att det blir "ryckigt", att du lägger på varven tajt och jämnt, och med samma spänning hela tiden. Då sitter lindan jämnhårt och gör enligt min mening mindre ont.


Mitt tips är att du lindar knäna ofta under en inledande period, så att du dels vänjer dig vid känslan, dels får bra lindningsteknik.