handdator

Visa fullständig version : Motionscykel


Mr.Biceps
2009-02-05, 16:29
Tjena

har börjat deffa och hinner inte dra ner till gymmet och löpa på löpbandet idag :/ Jag har dock en motionscykel hemma :P.. Men förbränner man ens när man cyklar på dom där? Cykla kan man ju liksom göra i timmar medans när man springer så svettas man ihjäl.

Är motionscykel en funkande aktivitet när man deffar? Jag funderar på att höja till en tungnivå så jag börjar svettas och när man svettas så har man ju högpuls och då förbrukar man energi? Eller är jag helt ute och cyklar ^^?

Nå, är cykeln en bra ide när man är ute efter att bränna fett? Motivera ert svart. Tackar.

King Grub
2009-02-05, 16:31
Självklart förbrukar cykling energi. Du förbrukar energi även om du bara ligger stilla i sängen, och så fort du gör något ökar energiförbrukningen.

Hur mycket energi cykling förbrukar kan du se på t ex caloriesperhour.com

Mr.Biceps
2009-02-05, 16:33
Tack så mycket. Jag har en till fråga. Vad anser du vara bäst när man ska förbruka enerig? Jogga eller trampa på en crosstrainer?

King Grub
2009-02-05, 16:35
Den aktivitet som tillåter dig att hålla en så hög intensitet som möjligt, under så lång tid som möjligt, så ofta som möjligt, utan att du skadar eller överanstränger muskler, senor eller leder.

Alla kan inte springa varje dag utan att drabbas av stressfrakturer eller onda knän eller liknande, men crosstrainer och cykling kan dom flesta bruka dagligen.

Ridde
2009-02-07, 09:46
En snabb följdfråga.

Att köra ca 30-45min på löpbandet eller crosstrainer efter ett styrkepass i syfte att tappa kroppsfett, är det bra eller dåligt?
Eller ska jag dela upp kondition och styrketräning på olika dagar?

Självklart sköter jag kost etc.

King Grub
2009-02-07, 10:18
Det ökar kaloriförbrukningen jämfört med om du inte hade gjort det, varken mer eller mindre. Du tappar inte kroppsfett av det om det inte innebär en negativ energibalans.

Det är sämsta tillfället att lägga konditionsträning på, om man vill utnyttja styrketräningens muskeluppbyggande effekt så mycket som möjligt.