handdator

Visa fullständig version : Spinoff: Vilket skolämne har gett dig minst?


Whistler
2009-02-05, 16:23
På förekommen anledning, omvända förhållanden från: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125746

Ja, vilket skolämne gav inte dig något eller var slöseri med tid i förhållande till vad det gav? Vilka ämnen gillade du, men sabbades av stökig klass eller dålig lärare?

Utan inbördes rangordning:

Engelska - Jag lärde mig det genom Fallout och Baldur's Gate. På lektionerna sov jag, spelade korsord med polaren i bänken framför eller skrev låttexter. Ibland tog jag av mig hörlurarna när läraren behövde hjälp och inte hade lexikon.

Fysik A - Fick precis godkänt i kursen, pga att jag visat att jag kunnat lösa MVG-uppgifterna om jag haft grundkunskaperna att lösa G och VG. Jag fick aldrig in det rena pluggandet, läraren var knäpp och vi hade inte fått lära oss matten som krävdes för fysiken.

Kemi (alla kurser) - Fick ingen som helst hjälp att förstå, jag bara lärde mig det som behövdes för att (näppeligen) klara proven, sen gick läraren vidare till näsa kapitel, där man var chanslös för att man kunde, men inte förstod föregående kapitels kunskaper.

Idrott - Lyfte mer än samtliga i klassen, simmade 800m på 6 minuter snabbare än MVG-kravet och höll i ett antal lektioner, som stöd eller huvudlärare när vår lärare var borta. Fick precis VG, för att jag inte sprang 5km under 20min och inte var duktig på bollsporter.

Datakunskap - Läraren tyckte att jag inte behövde göra uppgifterna eftersom jag visat att jag kunde dem, jag gjorde bara proven. Mot slutet av terminen kom han förbi och slösnackade medan de andra jobbade. Tjejen bredvid började fnissa när han inte lyckades förstå skillnaden på en hårddisk och ett chassi i vår diskussion, han blir vansinnig och stormar ut, efter det fick jag VG. Nämnde jag att jag jobbade extra som PC-tekniker under den tiden?

Min svenskalärare tog dock priset. På utvecklingssamtalet i tvåan säger han beundrande att jag borde bli författare, för mina noveller var det bästa han läst på många år. Två meningar senare säger han att jag ligger mellan G och VG. Modell-tjejen i klassen fick MVG direkt, hon var inte ens på hälften av lektionerna.

King Grub
2009-02-05, 16:33
Slöjd.

Mantus
2009-02-05, 16:33
Matte. Svårt, krångligt, huvudvärksframkallande ämne. Jag har inte haft någon nytta av någon matte jag lärt mig efter nionde klass och även högstadiematte används i ytterst liten omfattning. Den matte jag använder är i huvudsak sådant man lärde sig från första till femte klass.

joriice
2009-02-05, 16:35
Slöjd som sagt. Syr eller gör aldrig träsaker nu ju.

Exdiaq
2009-02-05, 16:35
Geografi A, Matematik B och Naturkunskap A på gymnasiet. Musik på högstadiet.

xodd
2009-02-05, 16:36
Naturkunskap A... har tyvärr inget intresse av att kunna idetifiera löv eller klafsa i hellkar som e fyllda med alger.

påven
2009-02-05, 16:37
Skrivstil, jag fattade inte då i årskurs2 vad fan det skulle vara bra för och jag har samma inställning idag. jag har ALDRIG använt skrivstil förutom på dom lektionerna, och jag har inte heller sett någon annan använda skrivstil.

Brian The Family Dog
2009-02-05, 16:37
Bild. Hade en neandertalare till lärare som knappt var kapabel till att rita en streckgubbe

Baan
2009-02-05, 16:37
Slöjd kanske, mest för jag var dålig på det och tyckte det var ganska ointressant. Vettefan även då, man fick prova på använda lite verktyg man aldrig hade rört annars. Edit: Inspirerad av inlägget ovanför tillägger jag bild, där fick jag inte ens prova på några roliga verktyg :/

norpx
2009-02-05, 16:38
Musik eftersom jag är lika musikalisk som en blind och döv åsna. Men tycker de flesta ämnena är bra att prova på då man får en insikt om dem och blir bred även på en låg nivå.

Mickeee?
2009-02-05, 16:40
Franska - Men det var inte lärares fel....orkade bara inte plugga någonting

Träslöjd - Det praktiskt var helt enkelt INTE min grej...

Henke58
2009-02-05, 16:41
musik, kemi, biologi i högstadiet ångra man inte skolka alla dom lektionerna :( hade cp lärare i kemi och biologi

agazza
2009-02-05, 16:42
Kommer inte på någon kurs jag läst som inte gett något. Det som har gett minst lär väl dock vara Unix kurserna, då vi fick en handbok, där det stod steg för steg vad vi skulle klicka på, fram tills kursen var slut.

Whistler
2009-02-05, 16:42
Slöjd.
Slöjd som sagt. Syr eller gör aldrig träsaker nu ju.
Heh, jag tycker slöjd var kanon. Jag var enda killen bland massa tjejer. Plus att jag i dagens läge är en jävel på att sy ihop kläder som spricker (vilket händer emellanåt om ni läst min jeanstråd)

Skrivstil, jag fattade inte då i årskurs2 vad fan det skulle vara bra för och jag har samma inställning idag. jag har ALDRIG använt skrivstil förutom på dom lektionerna, och jag har inte heller sett någon annan använda skrivstil.
Meningen med det ämnet var väl ändå att lära sig att få till eleganta och snygga bokstäver som ändå gick fort att skriva? Ska jag texta något får jag sitta länge och noggrant för att det ska bli bra, skriver jag med min egen handstil går det hur fort som helst och är läsbart av de flesta. Om alla du någonsin sett skriva har textat så kan du inte läst många handskrivna dokument eller lappar.

billmaier
2009-02-05, 16:43
-Historia
-Religion Hade endast några gånger, sedan sa jag till läraren att jag är ateist och då behövde jag inte mera ha det :D
-Biologi

Erik__
2009-02-05, 16:45
Historia, Spanska, Bild.

Dreas
2009-02-05, 16:46
Bild är nog det som givit mig minst, suger på att rita även.

jwzrd
2009-02-05, 16:49
Syslöjd, bild, musik och maskinskrivning.

Religion gav otroligt lite också eftersom den till största delen handlade om kristendomen och inte vettiga och intressanta frågor (och andra religioner).

Mago
2009-02-05, 16:49
Svenska i grundskolan. Det har ju självklart gett mig mycket, men det mesta har inte gett mig ett skit. I mellanstadiet la vi ner oförståeligt mycket tid på att lära oss skrivstil, vilket jag hatade och aldrig har använt mig av utanför skrivstillektionerna. I högstadiet höll vi mest på med skrivregler, vilket jag aldrig lärde mig och fortfarande inte kan. Jag tycker själv att jag är riktigt bra på språk, men skolans sätt att lära ut på passar absolut inte mig.

Mickeee?
2009-02-05, 16:49
Heh, jag tycker slöjd var kanon. Jag var enda killen bland massa tjejer. Plus att jag i dagens läge är en jävel på att sy ihop kläder som spricker (vilket händer emellanåt om ni läst min jeanstråd

Det va fanimej najs. Jag var inte alls bra i syslöjd, men att sitta o bara snacka skit med tjejerna :)

kaer
2009-02-05, 16:50
Barnkunskap, sjukt värdelöst. Dålig lärare och vi mer eller mindre bara såg på filmer om utvecklingsstörda eller rörelsehindrade barn.

Musik, i både mellan och högstadiet hade vi massa olika lärare, de flesta under väldigt kort tid. Ingen kraft lades på att faktiskt lära oss något. Dessutom är jag fullständigt talanglös inom området.

Slöjden gav mig inte särskilt mycket heller, men de två ovan står ändå ut som meningslös förbrukning av värdefull livstid.

Dexterity
2009-02-05, 16:56
Musik, syslöjd

Biceps
2009-02-05, 16:59
Programmering B i gymnasiet.

Vår lärarinna hade gått en 1-dags kurs i Java-programmering och var därmed berättigad att hålla i en 50p kurs för oss naturvetare. Hela kursen gick ut på att vi själva fick läsa i läroboken och göra övningar i den. Frågade man lärarinnan om hjälp så hänvisade hon till boken. Hon var inkompetent och totalt ointresserad av att hjälpa till. Ganska segt.

xodd
2009-02-05, 17:37
ha!
jag kom på en till... Datorkunskap A. Va bättre än läraren men med tanke på att man på proven fick en bild på ett word dokument o skulle köra en kopia i word så tyckte jag att det va roligare att göra annat...

hahavaffan
2009-02-05, 17:41
Datorkunskap... allt det kunde man redan 10 gånger bättre än vad läraren krävde.
Annars är bild rätt så efterblivet att ha som ämne i grundskolan. Rita kan man göra på fritiden. Det enda bra var väl att man i tidig ålder lärde sig vad RGB var.

Kross
2009-02-05, 17:42
Matte A samt möjligen Hotellkunskap A som var så jäääävla uppenbart att klockorna stannar.

Prankie
2009-02-05, 17:43
Datorkörkort under mellanstadiet :D

Tolkia
2009-02-05, 17:47
Företagsekonomi första året i gymnasiet. Jag läste humanistisk linje, och enda anledningen till att vi tvingades läsa företagsekonomi var att skoan bestämt att vi första året skulle gå tillsammans med ekonomerna. Vilket förstås inte ledde till att ekonomerna behövde läsa latin. Det var skittrist och jag begrep ingenting men pluggade till mig ett hyfsat betyg (epic fail of the skolsystem). Svårt bortkastad tid.

Yankeee
2009-02-05, 17:57
Bild och musik, utan tvekan.

Nimille
2009-02-05, 18:05
Datorkunskap och tyska steg 4. Förstnämnda var ett slöseri med tid, när vi var halvvägs igenom kursen slutade jag gå på lektionerna. En termins frånvaro gav mig ett VG, vilket jag tycker säger en hel del om läraren och kursens innehåll.
Under tyska steg 4 lärde jag mig visserligen lite (grammatik), men det är kunskaper jag lika gärna kunde vara utan då jag verkligen inte planerar att läsa någon mer kurs inom ämnet. Steg 3 gav mig de kunskaper jag har till förfogande idag när det kommer till att kommunicera.

MasterChief
2009-02-05, 18:06
Hemkunskap och Bild.

Syslöjden gav en hel del. Kan både sticka, virka och sy.:em:

Miquey
2009-02-05, 18:08
Musiken och trä/syslöjden.

Morrris
2009-02-05, 18:12
Träslöjd. Teknik. ALLA former av Kemi, från 5:e klass och uppåt. Naturvetenskap. Engelska A och B har gett mig väldigt lite. Får se hur C-kursen blir. Datakunskap.

Yankeee
2009-02-05, 18:12
På förekommen anledning, omvända förhållanden från: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125746

Ja, vilket skolämne gav inte dig något eller var slöseri med tid i förhållande till vad det gav? Vilka ämnen gillade du, men sabbades av stökig klass eller dålig lärare?

Utan inbördes rangordning:

Engelska - Jag lärde mig det genom Fallout och Baldur's Gate. På lektionerna sov jag, spelade korsord med polaren i bänken framför eller skrev låttexter. Ibland tog jag av mig hörlurarna när läraren behövde hjälp och inte hade lexikon.

Fysik A - Fick precis godkänt i kursen, pga att jag visat att jag kunnat lösa MVG-uppgifterna om jag haft grundkunskaperna att lösa G och VG. Jag fick aldrig in det rena pluggandet, läraren var knäpp och vi hade inte fått lära oss matten som krävdes för fysiken.

Kemi (alla kurser) - Fick ingen som helst hjälp att förstå, jag bara lärde mig det som behövdes för att (näppeligen) klara proven, sen gick läraren vidare till näsa kapitel, där man var chanslös för att man kunde, men inte förstod föregående kapitels kunskaper.

Idrott - Lyfte mer än samtliga i klassen, simmade 800m på 6 minuter snabbare än MVG-kravet och höll i ett antal lektioner, som stöd eller huvudlärare när vår lärare var borta. Fick precis VG, för att jag inte sprang 5km under 20min och inte var duktig på bollsporter.

Datakunskap - Läraren tyckte att jag inte behövde göra uppgifterna eftersom jag visat att jag kunde dem, jag gjorde bara proven. Mot slutet av terminen kom han förbi och slösnackade medan de andra jobbade. Tjejen bredvid började fnissa när han inte lyckades förstå skillnaden på en hårddisk och ett chassi i vår diskussion, han blir vansinnig och stormar ut, efter det fick jag VG. Nämnde jag att jag jobbade extra som PC-tekniker under den tiden?

Min svenskalärare tog dock priset. På utvecklingssamtalet i tvåan säger han beundrande att jag borde bli författare, för mina noveller var det bästa han läst på många år. Två meningar senare säger han att jag ligger mellan G och VG. Modell-tjejen i klassen fick MVG direkt, hon var inte ens på hälften av lektionerna.

Du verkar vara bra det mesta, du borde söka till polis.

LoTiX
2009-02-05, 18:14
Högstadie: Musik - Lärde mig absolut ingenting, verkade vara till för att de som kunde spela skulle få spela.

Gymnasie: Samhällskunskap A - En lärare som pratade om ditten och datten men aldrig ämnet. Önskar jag inte var en tyst jävla unge på den tiden. Matematik E - Jag förstod ingenting! =)

Universitet: Två kurser som varit löjligt dåligt uppbyggda: Organisationsteori och Entrepreneurship.

Exdiaq
2009-02-05, 18:54
Religion Hade endast några gånger, sedan sa jag till läraren att jag är ateist och då behövde jag inte mera ha det :D


Varför? Jag är tillfällig agnostiker men har ändå läst ReA och ReB. Man behöver knappast vara troende för att läsa det eftersom det handlar så mycket mer än om vem Muhammed, Buddha och Jesus var.

Baan
2009-02-05, 19:05
Du verkar vara bra det mesta, du borde söka till polis.

Ja, fast då vägde han inte 80 kg och hade ingen respekt, men nu när han gör det kan han gott söka.

coxie
2009-02-05, 19:31
Syslöjd, musik och hemkunskap.

Jag fick min hemkunskapslärare att gråta ett par gånger, utan tvekan det roligaste med hemkunskapen :D

Brooklyn
2009-02-05, 19:34
Jag fick min hemkunskapslärare att gråta ett par gånger
du får sluta visa ballen för folk sådär! :D


ontopic så tycker jag (som de flesta andra) att slöjden, och musiken inte gav så värst mycket...

sz0
2009-02-05, 19:37
Idrott, kan tänka mig att många här tyckte det var en skön break från skolarbetet.
Men obejektivt får det ju sägas att idrotten är ett skämt, ofta inkompetenta lärare, värdelös kursplan etc.

Kross
2009-02-05, 19:38
Syslöjd, musik och hemkunskap.

Jag fick min hemkunskapslärare att gråta ett par gånger, utan tvekan det roligaste med hemkunskapen :D

Lyckades få min idrottslärare att lipa på mellanstadiet. Helt oslagbart.

JustinCredible
2009-02-05, 19:42
Hemkunskap. Minns när lärarinnan sa att det var skolans viktigaste ämne eftersom man lärde sig saker man behövde kunna varje dag. Det lät vettigt och alla fick en "aha"-upplevelse. År senare fattade jag att jag hade lärt mig det ändå (laga mat och diska liksom. Saker man ändå gör hemma. Hemkunskap är som att få gå hem en timme under skoltid.)

ceejay
2009-02-05, 19:42
musik
svenskakurserna (heter det kanske svenskkurserna?) :P
bild
idrottsteori och träningslära etc

Imni
2009-02-05, 19:42
Syslöjd har inte gett mig alltför mycket

Floddan
2009-02-05, 19:44
Sexualkunskap, kan forfarande typ inget.

Exdiaq
2009-02-05, 19:45
Sexualkunskap, kan forfarande typ inget.

Men det är väl inte ett ämne utan ett delmoment i exempelvis biologi på högstadiet.

von huff
2009-02-05, 19:46
Hushållskunskap

LoTiX
2009-02-05, 20:00
Lyckades få min idrottslärare att lipa på mellanstadiet. Helt oslagbart.

Ni får ju båda berätta hur!

Floddan
2009-02-05, 20:57
Men det är väl inte ett ämne utan ett delmoment i exempelvis biologi på högstadiet.

Vi hade en obligatorisk 10 timmarskurs i högstadiet, utöver det vi hade i biologin. Men även om man räknar ihop dessa så kan jag inget.

Whistler
2009-02-05, 21:22
Du verkar vara bra det mesta[...]

Och det tolkar du ut i en tråd där jag specifikt har beskrivit att jag bara var bra på vissa delmoment i vissa ämnen?

Mina inlägg syftar ganska uppenbart på frustrationen i att kunna vissa saker bra och ändå få låga betyg för att man inte kan grunderna.

Kappman
2009-02-05, 21:43
Musik! Att sitta och plirra med en triangel eller raspa på en "gurka" var rätt så värdelöst.

regus
2009-02-05, 21:43
Tyska - Fick vg i högstadiet (tror jag), vg i tyska A och g i tyska B. Förstår nästan ingenting och kan precis säga vad jag heter, hur gammal jag är och vart jag bor.

Att bara lära sig sakerna ytligt inför prov är verkligen inte skiten. Men det var roligare att dra tjejerna i håret och ritade strecksgubbhentai i böckerna.

Hemkunskap - Jag vägrade spendera tid för att skriva hur man sätter på en tvättmaskin. Så jag drog tjejerna i håret och ritade streckgubbhentai i böckerna. Läraren gillade inte riktigt när jag började experimentera med maten heller.

Så blev jag hotad med portning pga av ett bulldegs och diskmedels-krig. Men det var mest roligt.

Matte C - Mest för att jag inte var intelligent nog för att inte plugga. Och plugga orkade jag inte göra. Det var roligare att dra tjejerna i håret och rita streckgubbshentai i böckerna.

spange
2009-02-05, 21:50
-Historia
-Religion Hade endast några gånger, sedan sa jag till läraren att jag är ateist och då behövde jag inte mera ha det :D
-Biologi

hah, sjukt det där med religion..jag tycker att det har noll med att göra om man är troende eller ej, utan snarare förstå varför saker och ting ser ut som de gör, med konflikter etc.

ont: spanska, lärde mig ytterst lite och det har jag glömt nu.

Kimball
2009-02-05, 22:26
Högstadiens musiklektioner, Matte B-D, Webdesign, "Datorkunskap", Träslöjd.

stolpskott
2009-02-06, 09:14
Slöjd
Bild
Engelska
Matte
Historia
Religion
Hemkunskap
Svenska
Fysik
Kemi
Biologi
Naturkunskap
Textkommunikation
Samhällskunskap
Geografi
Musik
Spanska
Teknik

Bahir
2009-02-06, 09:26
Engelska - Jag lärde mig det genom Fallout och Baldur's Gate. På lektionerna sov jag, spelade korsord med polaren i bänken framför eller skrev låttexter. Ibland tog jag av mig hörlurarna när läraren behövde hjälp och inte hade lexikon.



Precis så lärde jag mig engelska. Icewind Dale hjälpte också. Men jag tyckte ändå om engelskan, eftersom det var så enkelt. Straight MVGs i högstadiet och gymnasiet, A-C.


För mig var det nog "livskunskap" eller vad fan det nu hette, i högstadiet. Det mest sketna ämnet någonsin, men lyckligtvis fick man inte betyg så jag skolkade från varje lektion.

Nitrometan
2009-02-06, 10:03
För mig var det nog "livskunskap" eller vad fan det nu hette, i högstadiet. Det mest sketna ämnet någonsin, men lyckligtvis fick man inte betyg så jag skolkade från varje lektion.
Hur vet du att det var dåligt om du inte var där?

Honken
2009-02-06, 10:18
Religionkunskap. Kunde lika bra haft serietidningshistoria.

manmannen
2009-02-06, 11:11
Musiken kändes rätt bortkastat då jag aldrig lärde mig nåt där och ämnet kändes som en ursäkt för alla bekräftelsekåta i klassen att uppträda.

Bahir
2009-02-06, 11:18
Hur vet du att det var dåligt om du inte var där?

Gick dit några gånger (med "varje" menade jag givetvis inte "alla" :D), tror tillochmed att jag blev tvingad dit ett par gånger, men sen fick man ju höra från polarna också.

Tiina
2009-02-06, 11:31
Tekniken på högstadiet, totalt värdelös för det mesta. Förstår inte varför det ens finns med som skolämne. Fast jag får väl erkänna att vår lådbil, spaggetibro och rymdraket ägde, roligt hade vi iallafall.

rooz
2009-02-06, 11:32
Samtliga mattekurser i gymnasiet (A+B)

Idrott, fick MVG men blev nästan underkänd när läraren trodde jag förfalskat min träningsdagbok (Jag vägde 100+) med 4-5 träningar i veckan och dettta ansågs orimligt:smash:

Religonskunskap A, värsta skiten någonsin*screwy*

mattilainen
2009-02-06, 11:38
jag hatade musiken, nu skulle det varit roligt att få sitta och sjunga i skolan :D hmm, tyckte att fysiken var dålig då jag tyckte det var kul men förstod inget för vi hade en lärare som hade varit professor och varit lärare på chalmers. Han tyckte att allt som var svårt för oss skulle vara självklart för alla och tyckte inte vi skulle lära oss nya saker, utan vi skulle bara bli bättre.. Dettav var fysik A

grisbil3n
2009-02-06, 11:54
Matte, hatar det ämnet och kommer aldrig mer befatta mig med det annat än vid huvudräkning.

coxie
2009-02-06, 12:11
Ni får ju båda berätta hur!

Jag sa till henne att jag aldrig kommer laga någon mat utan äta alla mina mål ute. Sedan skulle vi göra någon jävla inredningskatalog som ett projekt i 9:an, hela skiten gick ut på att vi skulle klippa ut saker ur Ikea-kataloger och klistra kollage. Detta sket jag fullständigt i så hon sänkte mig från MVG till G under sista terminen. Jag sa då till henne att jag skiter i vad du ger mig för betyg för jag kommer ändå välja bort hemkunskapen när jag söker till Gymnasiet.

Det roliga är att jag slutade laga mat för flera år sedan så jag hade rätt redan då :D

Tiina
2009-02-06, 12:12
Jag tror att det beror mycket på läraren. En engagerad lärare som har en genomtänkt kursplan med lektioner som är pedagogiskt utformade för att eleverna ska vilja och kunna lära sig så mycket så möjligt är väldigt viktigt. Hade många riktigt dåliga lärare under högstadiet, blev positiv överraskad på gymnasiet då jag upptäckte att det fanns lärare som verkligen brann för vad de gjorde och som varken hade blivit less på sina ämnen eller sina elever.

Mighty
2009-02-06, 12:18
Mina inlägg syftar ganska uppenbart på frustrationen i att kunna vissa saker bra och ändå få låga betyg för att man inte kan grunderna.

Och kan man inte grunderna tycker jag personligen att man inte skall få ett bra betyg heller.

stevebc
2009-02-06, 12:19
Slöjd som sagt, även Idrott. Hemkunskap.

Sen att man gillar matlagning och brinner för styrkelyft är kanske lite ironiskt.

saab900
2009-02-06, 13:20
Ingen kunskap är onödig! Men måste jag välja blir det Slöjd och Bild på delad förstaplats. Jag har aldrig haft någon användning av dessa ämnen och det känns som att man kan lära sig något vettigt istället för att putsa på en skärbräda eller måla ett stilleben. Musik i högstadiet och gymnasiet gav mig inte heller någonting eftersom jag redan spelade gitarr, det var bara tråkigt.

Whistler
2009-02-06, 13:32
Och kan man inte grunderna tycker jag personligen att man inte skall få ett bra betyg heller.

No shit?
Jag påtalade frustrationen jag kände, inte att det på något sätt var fel av läraren (förutom de uppenbara, som personangrepp etc).

Verbatim
2009-02-06, 13:34
Får erkänna att jag är förvånad över att så många säger religionskunskap, även som ateist så har ju religioner rätt stor inverkan på dagens värld.

Religionskunskap i gymnasiet har ju en tendens att vara på idiotnivå iofs, så jätteförvånad är jag inte.

Bubban
2009-02-06, 19:23
Syslöjd WTF!?!?
Religion
Bild

Gigabyte
2009-02-06, 19:26
Bilden i högstadiet. Extremt flummiga lektioner och uppgifter. Skolkade halva nian (kom på att mitt totala betyg ändå skulle räcka) och blev höjd (!) från G till VG...

Datorkunskap i gymnasiet var nog ännu mer värdelös. Hade nån tant som lärare helt utan kunskap om ämnet. På "lektionerna" delade hon ut häften fulla med uppgifter av typen "skriv av denna text i word" och satt sedan av tiden med nåt korsord. Hela klassen fick MVG till slut helt utan motprestation.
Helt sjukt att det kan få gå till så egentligen.

jocke12
2009-02-06, 19:31
Fick streck i Programmering B på gymnasiet, trots minst VG-kunskaper. Skrev alla prov och så, men hade för dålig närvaro fick jag veta (efter att jag fått mitt samlade betygsdokument). Jobbat som programmerare både före, under och efter den kursen.

Det som gett minst måste nog annars vara tekniken, som lectris sa. Vi byggde en elmotor och det var allt. En liten inlämningsuppgift om valfri uppfinning också iofs.

Bönne
2009-02-06, 19:50
Matte på gymnasiet, helt sanslöst dålig lärare. Tycker att matte är ganska roligt men skolan hade tyvärr anlitat en utvecklingsstörd person som inte var kapabel att lära ut, var den enda i klassen som klarade provet i matte B.

På min nuvarande utbildning är matte dock kul, riktigt duktig lärare.

värstingen
2009-02-06, 20:54
Kemi A: Fick VG för att jag var den enda i min labbgrupp som jobbade.

J.V
2009-02-06, 21:22
Fysik, matte B och C samt kemi. Aldrig haft användning av skiten.

jwzrd
2009-02-07, 16:28
Får erkänna att jag är förvånad över att så många säger religionskunskap, även som ateist så har ju religioner rätt stor inverkan på dagens värld.

Religionskunskap i gymnasiet har ju en tendens att vara på idiotnivå iofs, så jätteförvånad är jag inte.

Om ämnet hetat Kristendom 101 så hade det var mer passande för det handlade varken om andra religioner (förutom ytterst lite) eller om något slags livsfilosofi eller något som kan vara intressant.

Jag kan tänka mig att läsa mycket mer om den kristna religionen, men då vill jag läsa om hur den utvecklades idemässigt; inte religionens trosmässiga budskap.

tjabon
2009-02-07, 16:35
Samhällskunskap:
-Totalt värdelöst. Som en dålig repris av Rapport.

Mysella
2009-02-07, 16:35
Det som gett mig mest har helt klart varit biologi med alla dess underämnen, mest för att jag tycker att det är så intressant och har därför läst det både på gymnasiet och universitetet, i form av allt från miljövetenskap till fysiologi... Minst måste nog vara datorkunskap, vad lär man sig på de lektionerna som man inte själv kan lista ut om man är något sånär begåvad?

eleni
2009-02-07, 16:38
Estetisk verksamhet (gymnasiet): Jag minns INGENTING av vad vi gjorde på dessa lektionerna. Det enda jag vet är att jag fick ett VG som drog ner mitt snitt. Tack för den.

Idrott (högstadiet): Idrotten på högstadiet var fruktansvärd. Jag har alltid idrottat, spelat både handboll och tennis, men idrotten i skolan var bedrövlig. Vi fick springa på tid, 100 m, 2,5 km och 8 km, och beroende på hur fort man sprang placerades man in i olika betygsfack. Den största ångesten var dock redskapsgymnastiken där vi varje år hade prov i detta. Matta, bom, ringar osv med olika moment. Man fick poäng beroende på hur många moment man klarade av. Denna ständiga "tävlan" och prestationsångesten var hemsk, och vi var flera som tyckte det.

Bild (högstadiet): Kunde du inte rita fick du förnedrande och nedtryckande kommentarer av läraren och ingen hjälp för förbättring. Var du duktig så var det helt andra bullar, så klart.

regus
2009-02-07, 16:44
Om ämnet hetat Kristendom 101 så hade det var mer passande för det handlade varken om andra religioner (förutom ytterst lite) eller om något slags livsfilosofi eller något som kan vara intressant.

Jag kan tänka mig att läsa mycket mer om den kristna religionen, men då vill jag läsa om hur den utvecklades idemässigt; inte religionens trosmässiga budskap.

Jag kan inte riktigt hålla med. Det kanske är något som har ändrats med tiden. Det var väl trots allt ganska länge sen du läste religion i skolan?

Jag tror du kan vara lite gammal och ouppdaterad.

jwzrd
2009-02-07, 16:47
Jag kan inte riktigt hålla med. Det kanske är något som har ändrats med tiden. Det var väl trots allt ganska länge sen du läste religion i skolan?

Jag tror du kan vara lite gammal och ouppdaterad.

Menar du att du fick läsa om en massa annat än just kristna texter? Hur bra som helst i så fall.

manmannen
2009-02-07, 16:50
Estetisk verksamhet (gymnasiet): Jag minns INGENTING av vad vi gjorde på dessa lektionerna. Det enda jag vet är att jag fick ett VG som drog ner mitt snitt. Tack för den.

Idrott (högstadiet): Idrotten på högstadiet var fruktansvärd. Jag har alltid idrottat, spelat både handboll och tennis, men idrotten i skolan var bedrövlig. Vi fick springa på tid, 100 m, 2,5 km och 8 km, och beroende på hur fort man sprang placerades man in i olika betygsfack. Den största ångesten var dock redskapsgymnastiken där vi varje år hade prov i detta. Matta, bom, ringar osv med olika moment. Man fick poäng beroende på hur många moment man klarade av. Denna ständiga "tävlan" och prestationsångesten var hemsk, och vi var flera som tyckte det.

Bild (högstadiet): Kunde du inte rita fick du förnedrande och nedtryckande kommentarer av läraren och ingen hjälp för förbättring. Var du duktig så var det helt andra bullar, så klart.

Bilden känner man igen, läraren bara suckade varje gång hon kollade på nåt jag gjorde.:confused:

Mantus
2009-02-07, 16:51
Menar du att du fick läsa om en massa annat än just kristna texter? Hur bra som helst i så fall.

När jag gick i gymnasiet så lades det ner högst ett par veckors undervisningstid på kristendomen i Religion A+B, resten av tiden fick vi lära oss om muslimsk och judisk tro samt om hinduism, shintoism och indisk gudatro. Ett intressant och givande ämne och läraren var väldigt kunnig.

jakke
2009-02-07, 16:51
Menar du att du fick läsa om en massa annat än just kristna texter? Hur bra som helst i så fall.

jo det fick vi, vill minnas att vi gick igenom kristendomen sist också. Men som allt annat i skolan är det nog mycket beroende på Läraren hurvida det blir en bra kurs eller inte.

jwzrd
2009-02-07, 16:52
När jag gick i gymnasiet så lades det ner högst ett par veckors undervisningstid på kristendomen i Religion A+B, resten av tiden fick vi lära oss om muslimsk och judisk tro samt om hinduism, shintoism och indisk gudatro. Ett intressant och givande ämne och läraren var väldigt kunnig.

Jag blir djupt avundsjuk.

jo det fick vi, vill minnas att vi gick igenom kristendomen sist också. Men som allt annat i skolan är det nog mycket beroende på Läraren hurvida det blir en bra kurs eller inte.

Helt klart. Vår religionslärare var rätt religiös.

regus
2009-02-07, 16:54
Menar du att du fick läsa om en massa annat än just kristna texter? Hur bra som helst i så fall.

Ja, det delades upp så vi spenderade lika mycket tid på dom fyra världsreligionerna. Sen spenderade vi några veckor på lite naturreligioner n shit.

Sen hade vi en rätt bra lärare. Så det var mer diskussion om varför det ter sig som det gör istället för att lära sig om abraham och psalmer

ManuelIT
2009-02-07, 16:58
Jag kan inte riktigt hålla med. Det kanske är något som har ändrats med tiden. Det var väl trots allt ganska länge sen du läste religion i skolan?

Jag tror du kan vara lite gammal och ouppdaterad.

Vi fick lära oss om de abramitiska religionerna, fast det var en stor koncentration på detaljkunskaper och specifika termer, vilket jag tycker var knappast givande. Skulle vara mer allmänbildande om fokus låg mer på hur och varför religionerna påverkat världen.

regus
2009-02-07, 17:01
Vi fick lära oss om de abramitiska religionerna, fast det var en stor koncentration på detaljkunskaper och specifika termer, vilket jag tycker var knappast givande. Skulle vara mer allmänbildande om fokus låg mer på hur och varför religionerna påverkat världen.

Olika lärare lär ut olika antar jag.

n1tro
2009-02-07, 17:09
måste nog säga idrotten, men man hade ju skitkul på idrottslektionerna ändå för den delen, så bara det kan ju vara ngt man "fått" av det, men rent prestations/kunskapsmässigt så nej, 0..