handdator

Visa fullständig version : Problem med bröstträning/muskelerna


Knoxville
2003-07-22, 21:42
Tja alla byggare! :hbang:

Har lite problem med min bröstträning. Det är så att mina bröstmuskler bara växer ganska långt ut mot armholan och nästan inget i de inre delarna av bröstet. Vad ska jag göra??

Tränat ganska mycket bänk genom åren och har helt klart mest välutvecklade bröstmuskler jämfört med resten av kroppen.

Lite fakta om mig:

22år
178 cm
77kg


Tränar 4-5 ggr i veckan. Tränat i perioder med några längre uppehåll sedan gymnasiet. Mest bara massa bänkpress och armar i början, men på senare år även andra delar av kroppen :em: Resultatet har blivit att jag gör ganska lätt en 10:a på 100kg i bänk. Knappt jag orkar det i benböj :( Är rätt stmetriskt nu, men släpar lite med benen fortfarande. Sedan skulle inte lite större axlar och rygg heller sitta fel.

Mina bröstpass brukar se ut sähär:

1. Uppvärmning
2. Bänkpress 3-4 set, 4-6 reps
3. Lutande hantelpress 2 set, 4-6 reps
4. Peck-Deck eller kabeldrag 1-2 set, 6-8 reps
5. Stretchning


När jag tränar så har jag kört ganska brett mellan händerna. Brukade ha ringfingrarna vid "ringmarkeringarna" på stången. Är starkast så. Testat att börja köra smalare för att se om det hjälper men det är för tidigt för att se om det hjälper. Tycker dock det känns som det tar längre in iaf.

Vilka övningar ska jag köra och hur ska jag utföra dem för att råda bot på det här?? Börjar se fånigt ut tycker jag :(

Hoppas någon kan hjälpa

/knoxan

Pressarn
2003-07-22, 22:02
Det tror jag inte att man kan göra något åt, finns stora bröstmuskeln och lilla övre bröstmuskeln. Går inte att träna en del av en muskel. Sen hur musklerna ser ut är upp till dina gener, det enda du kan förändra är storleken.

Muaytudd
2003-07-22, 22:03
?

Knoxville
2003-07-23, 05:04
>pessarn

Men alltså, det bort det väl visst gå att göra. Om man tex kör cable-cross så går det ju att köra massa olika vinklar som tar på olika ställen på bröstmuskeln.

Tex hantelflyes tar ju nästan bara längst ut mot armhålan. Borde finnas övningar som tar omvänt, dvs långt in...eller?

Ni som inte har det här problemet, hur tränar ni??

Kan väl säga såhär då. Vilka övningar ska jag kör för att bättra på nedre och inre delarna av bröstet??

/knox

King Grub
2003-07-23, 05:29
Enligt anatomin går det inte att prickskjuta inre/yttre bröst på det sättet. Du kan inte träna delar av en muskelfiber.

Diskussionen har varit upp förr, även om en del vägrar inse sanningen. :)

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11180&highlight=inre+yttre+br%F6st

shirunai
2003-07-23, 17:56
Originally posted by Knoxville
>pessarn

Men alltså, det bort det väl visst gå att göra. Om man tex kör cable-cross så går det ju att köra massa olika vinklar som tar på olika ställen på bröstmuskeln.

Tex hantelflyes tar ju nästan bara längst ut mot armhålan. Borde finnas övningar som tar omvänt, dvs långt in...eller?

Ni som inte har det här problemet, hur tränar ni??

Kan väl säga såhär då. Vilka övningar ska jag kör för att bättra på nedre och inre delarna av bröstet??

/knox

:smash:
vad får ni alla myter ifrån n00bs, antingen vet man eller vet man inte, man tror inte massa saker som är påhittade. :laugh:

Naprapat-Byggare
2003-07-24, 00:56
Det är riktigt att du inte kan prick skjuta en del av en muskel och framför allt inte på detta sätt.

Om du tänker dig att du lägger massa trådar eller pinnar som en som solfjäder.

På detta sätt ser förenklat m.Pectoralis major ut.

Det du undrar över är om man kan träna bara inre delen av denna muskel. Och därmed få bara en del av pinnen /muskelfibern att växa.

Tyvärr kan en muskel fiber bra kontrahera sig i hela sin läng, visserligen kan den kontrahera sig mer eller minre men INTE bara en del.

Det som därimot delvis är möjligt är att belasta den abdominala(nedre), sternala(mellersta) eller claviculära(övre) delen mer, märk väl mer.

Du kan aldrig kontrahera/träna bara exempelvis övre delen utan att de andra delarna arbetar/belastas. Men du kan genom att ändra vinkel / läge mellan ursprung och fäste belasta en vald del mer.

Hoppas detta redde upp denna fråga lite.

Mvh Lantz:thumbup: