handdator

Visa fullständig version : Fördelning av det dagliga protein intaget


Snake-89
2009-02-05, 10:06
Tja, jag håller just nu på med min deff, jag ska ha i mig 200g protein genom

proteinshakes men det jag undrar nu är hur jag ska fördela det?

Hittils har jag gjort så att jag fördelat det på 4 shakes var med 50g protein i

varje, har dock hört att proteinintag på över 20 gram inte är maximalt, tips o synpunkter?

j2b
2009-02-05, 10:08
varför just ett sånt högt proteinintag från pulver? Är du vegetarian?

Snake-89
2009-02-05, 10:14
varför just ett sånt högt proteinintag från pulver? Är du vegetarian?



Håller på med en deff, och eftersom jag är en student har jag inte tillgång till så proteinrik mat om vi säger så :em:

Men har kommit fram till att jag allt som allt får i mig 1200 kcal av mina shakes och 300 kcal av tonfiskmackor på morgonen så att jag ligger på -500 kcal

Rahf
2009-02-05, 10:15
200 gram protein från proteinpulver?! Gör om säger jag bara, den mängden kommer du knappast att behöva.

Håller på med en deff, och eftersom jag är en student har jag inte tillgång till så proteinrik mat om vi säger så :em:

Men har kommit fram till att jag allt som allt får i mig 1200 kcal av mina shakes och 300 kcal av tonfiskmackor på morgonen så att jag ligger på -500 kcal

Räkna med att tappa prestationsförmåga på gymmet och må förjävligt av vitaminbrist ifall detta är din kost för den närmaste tiden. En deff innebär ett mindre ätande, inte radikal proteindiet a'la vassleprotein.

Snake-89
2009-02-05, 10:16
2gram per kilo slutar upp med 200gram totalt för mig

j2b
2009-02-05, 10:20
Håller på med en deff, och eftersom jag är en student har jag inte tillgång till så proteinrik mat om vi säger så :em:

Men har kommit fram till att jag allt som allt får i mig 1200 kcal av mina shakes och 300 kcal av tonfiskmackor på morgonen så att jag ligger på -500 kcal


vad ska du äta i övrigt, eller har du räknat att du ska ligga på 1500kcal/dag? Jag tror att du har räknar fel isf.

du vet att 2g/kg gäller ditt totala intag och inte nåt du måse ha i dig genom pulver?

Rahf
2009-02-05, 10:23
2gram per kilo slutar upp med 200gram totalt för mig

Ok, så du väger 100kg och ska deffa på 1700kcal? Jag säger att den siffran är lätt att uppnå genom varierad kost med en större lutning mot protein. Just nu är det sjukligt och det kommer bara sluta i katastrof kan jag lova. För övrigt är det cirka ~400kcal per 100g proteinpulver.

Du saknar:

1. Matvariation. Dina smaklökar kommer att stämpla ut om ett tag, och ditt psyke kommer må sämre av att inte få i sig varierande och stimulerande kost. Du anar inte hur mycket skönare det är med någonting krispigt ena dagen och någonting slätt och mjukt andra.

2. Vitaminer och mineraler. Denna 'kost' du har lagt upp kommer att medföra en avsaknad av vitaminer och mineraler. Kroppen kommer göra sig hörd på det om denna deff fortsätter under en längre period.

3. Fett och kolhydrater. Detta hör till matvariation, din prestationsförmåga på gymmet kommer att försämras markant.

MER VARIATION! Du kastar dig bak till ruta ett med detta deffupplägg.

Pecto
2009-02-05, 10:26
4 protein drinkar och lite tonfisk macker? det där kommer inte hålla i längden, byt ut proteindrinkarna mot fast föda, kom ihåg att det bara är ett "kostillskott"

hade bra och lycka till

j2b
2009-02-05, 10:27
läs deffguiden också om du inte gjort det,
har du gjort det redan så läs den igen :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Snake-89
2009-02-05, 10:37
Ni glömmer att jag är en student och att jag blygsamt påpekade att jag inte har råd med kött,fisk och fågel, mitt totala kaloriintag per dag ligger på 1500kcal nu under deffen dvs 500 kcal minus för att gå ner, Det jag undrade var nu eftersom jag inte har någon annan tillgång proteinrik mat än proteinshakes, hur ska jag fördela mina 200gram protein varje dag? ska jagstycka upp det i 4shakes eller rentav 8 mindre? kolhydrater har jag gått om men jag går på en högprotein högfett diet så det vore inte avancerat me kolhydrater just nu

King Grub
2009-02-05, 10:39
Ni glömmer att jag är en student och att jag blygsamt påpekade att jag inte har råd med kött,fisk och fågel, mitt totala kaloriintag per dag

50 gram vassle,kasein och albumin protein innan träning på tom mage och 50 gram efter träningen, är inte som de flesta fattiga stackarna här som sparar på proteinet

det som inte gick igenom kommer ut som avföring morgonen därpå

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125721

Dags för omprioritering?

Pecto
2009-02-05, 10:40
trodde du hade pengar då du skrev det här i en annan tråd för några minuter sedan:

50 gram vassle,kasein och albumin protein innan träning på tom mage och 50 gram efter träningen, är inte som de flesta fattiga stackarna här som sparar på proteinet, det kroppen tar upp av allt, tar den, det som inte gick igenom kommer ut som avföring morgonen därpå, jag behöver iaf inte tvivla på om jag tog tillräckligt, testosteronet e finemang och har inte kännt av några rubbningar.

Snake-89
2009-02-05, 10:45
Jag läste att vissa bara tog 10g protein per dag då e man ju fattiare än mig :D:D o ja e fattigare än fattig för tillome ja har råd att unna mej me rän så, me proteinshakes förvisso men protein som protein :D

j2b
2009-02-05, 10:46
haha

jag tror som sagt att du räknar lite fel, särskilt som du säger dig väga 100kg dvs lika mycket som mig när jag inledde deffen, din kcal-förbrukning per dag är definitivt högre än 2000kcal per dag, särskilt som du verkar träna också.. jag säger inte att det är fel att ligga på 1500kcal om du nu tycker det funkar för dig, du kommer ju gå ner i vikt i snabb takt men du kommer inte ligga på -500kcal och om det är ditt mål så tyckerjag du ska räkna om och inse att du kan äta ganska mycket mer än vätska och tonfisk.

att du inte skulle ha råd att äta proteinrik föda är ju endast en fråga om prioritering och kunskap..

Snake-89
2009-02-05, 10:51
haha

jag tror som sagt att du räknar lite fel, särskilt som du säger dig väga 100kg dvs lika mycket som mig när jag inledde deffen, din kcal-förbrukning per dag är definitivt högre än 2000kcal per dag, särskilt som du verkar träna också.. jag säger inte att det är fel att ligga på 1500kcal om du nu tycker det funkar för dig, du kommer ju gå ner i vikt i snabb takt men du kommer inte ligga på -500kcal och om det är ditt mål så tyckerjag du ska räkna om och inse att du kan äta ganska mycket mer än vätska och tonfisk.

att du inte skulle ha råd att äta proteinrik föda är ju endast en fråga om prioritering och kunskap..




sista meningen lät som något arbetsförmedlingskärringen brukade säga , då jag klart och tydligt påpekade att det inte fanns några jobb för en student i Eslöv förutom som gatumusikant i centralen, och nu har jag varken någon jävla fiol eller kunskap om hur man spelar på en sån :D

Yankeee
2009-02-05, 10:53
Jag läste att vissa bara tog 10g protein per dag då e man ju fattiare än mig :D:D o ja e fattigare än fattig för tillome ja har råd att unna mej me rän så, me proteinshakes förvisso men protein som protein :D

Men inse att pengar inte har något med saken att göra. Vem trycker i sig 200 gram proteinpulver bara för att denne har råd? Det är idiotiskt.

Snake-89
2009-02-05, 10:54
Varför tror du att jag gör det för att jag har råd?
Jag kanske slutar upp på ett totalbehov av 200 gram protte dagligen om jag tar 2g/kroppskilo?

Yankeee
2009-02-05, 10:58
Varför tror du att jag gör det för att jag har råd?


För att du har tagit upp pengar som argument ett par gånger.

j2b
2009-02-05, 10:59
sista meningen lät som något arbetsförmedlingskärringen brukade säga , då jag klart och tydligt påpekade att det inte fanns några jobb för en student i Eslöv förutom som gatumusikant i centralen, och nu har jag varken någon jävla fiol eller kunskap om hur man spelar på en sån :D

ok.. jobbet i detta fallet är vanlig mat, platsen där jobbet finns är i din lokala affär. Kunskapen som krävs är hur man går till affären och köper maten.

har du råd med proteinpulver i detta överflöd tror jag du har råd att köpa vanlig mat. Vad är det för mat du tror dig måste köpa för att täcka ditt proteinbehov?

Snake-89
2009-02-05, 11:02
För att du har tagit upp pengar som argument ett par gånger.




Jag träffade en känslig punkt?
Släpp det.

Snake-89
2009-02-05, 11:03
ok.. jobbet i detta fallet är vanlig mat, platsen där jobbet finns är i din lokala affär. Kunskapen som krävs är hur man går till affären och köper maten.

har du råd med proteinpulver i detta överflöd tror jag du har råd att köpa vanlig mat. Vad är det för mat du tror dig måste köpa för att täcka ditt proteinbehov?





Kött :D


proteinet kostar mig under 1000kr för en månad

Rahf
2009-02-05, 11:09
Kör på då, det är ditt liv och dina problem. Eftersom du klart och tydligt inte vill ta åt dig av kommenterarerna och inte verkar vilja lägga någon energi på omprioritering av din ekonomi, så tycker jag att du helt enkelt ska köra på och se hur det går.

Jag kan säga att det förmodligen kommer kännas förjävligt efter ett tag. Visst, jag vill att du ska må bra och ha hälsan i behåll, oavsett du deffar, bulkar eller något annat. Men när man får sådan respons som visats i den här tråden, ja då orkar jag inte bry mig längre.

Lycka till, jag tycker fortfarande det är rent idiotiskt.

j2b
2009-02-05, 11:10
wow så bara lite under 12000kr per år på pulver


http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/07/billig-proteinrik-mat/

Snake-89
2009-02-05, 11:15
alltså det var inte menat att förolämpa någon av er erfarna byggare här inne, det var det sista jag avsåg, men massa inlägg var faktiskt helt whack och vissa även för att provocera fram gräl, ehm Yankee
men jag ska göra som ni sa och fundera på om jag inte kan ersätta protein shakarna med kött istället, och precis som du säger Rahf så känns de inte speciellt bra att leva på en flytande diet, känner mig lite som Paolo Roberto i dokumentären där han först går upp i vikt och sen försöker att gå ner med VLCD och slutar upp me huvet före i toastolen o spyr :D...men tack för er erfarna killar som tog sig tid fastän ni lika gärna hade kunnat strunta i denna tråden som säkert dykt upp oändligt antal ggr

Rahf
2009-02-05, 11:20
alltså det var inte menat att förolämpa någon av er erfarna byggare här inne, det var det sista jag avsåg, men massa inlägg var faktiskt helt whack och vissa även för att provocera fram gräl, ehm Yankee
men jag ska göra som ni sa och fundera på om jag inte kan ersätta protein shakarna med kött istället, och precis som du säger Rahf så känns de inte speciellt bra att leva på en flytande diet, känner mig lite som Paolo Roberto i dokumentären där han först går upp i vikt och sen försöker att gå ner med VLCD och slutar upp me huvet före i toastolen o spyr :D...men tack för er erfarna killar som tog sig tid fastän ni lika gärna hade kunnat strunta i denna tråden som säkert dykt upp oändligt antal ggr

Balans är nyckelordet. Skaffa Hälsovakten eller dyl. om du vill ha järnkoll på allt.

Kischen
2009-02-05, 11:35
Ni glömmer att jag är en student och att jag blygsamt påpekade att jag inte har råd med kött,fisk och fågel

"50 gram vassle,kasein och albumin protein innan träning på tom mage och 50 gram efter träningen, är inte som de flesta fattiga stackarna här som sparar på proteinet"


*screwy*

Borde kollat om gruben hunnit före, som vanligt!

Hejnomax
2009-02-05, 12:39
Jag läste bara rubriken, men testa att dricka en och annan proteinshake som mellanmål(om du har råd)

Yankeee
2009-02-05, 13:01
Jag träffade en känslig punkt?
Släpp det.

Nej, det gjorde du inte.

Det är bara onödigt att dricka 14 proteindrinkar om dagen och det har absolut inget med pengar att göra.

Nordenator
2009-02-05, 15:39
Du kommer ju förstöra dig själv. Det finns dåliga metoder, och så finns det jävligt kassa metoder. Danska rigshospitalet är en variant på skittaskig diet. Men detta är ju ack så mycket sämre. Där fick man i alla fall en viss antydan till näring. Som student borde du åtminstone ha råd med storkok av många de slagen. Pasta kostar inte ett skit och lite mager köttfärs eller likvärdigt till det är ju inte så farligt dyrt det heller.

Snake-89
2009-02-05, 15:40
Du kommer ju förstöra dig själv. Det finns dåliga metoder, och så finns det jävligt kassa metoder. Danska rigshospitalet är en variant på skittaskig diet. Men detta är ju ack så mycket sämre. Där fick man i alla fall en viss antydan till näring. Som student borde du åtminstone ha råd med storkok av många de slagen. Pasta kostar inte ett skit och lite mager köttfärs eller likvärdigt till det är ju inte så farligt dyrt det heller.






Nej det är sant, jag kollade in priserna idag ganska så ok, så har man fått jobb också :D:D:D:D

iMultiply
2009-02-05, 16:08
Lycka till med jobbet playa, no hard feelings