handdator

Visa fullständig version : Hur ofta bör jag träna?


hejPaDig
2009-02-05, 00:23
Hej

Jag har på senare tid börjaat att träna. Med träna menar jag situps, armhävningar, rygglyft, knäböj och sådana övningar.

Ger dessa övningar några resultat?

Och bör jag göra det varje dag eller kanske varannan? För man har ju hört att musklerna behöver vila en del också...


Hej

hasic
2009-02-05, 00:26
Beror ju på hur hårt du tränar. Tränar du på gym (läs: med belastning)?

hejPaDig
2009-02-05, 00:29
Nej. bara hemma... bör jag göra dessa "övningar" varje dag? För då tränar man ju samma muskelgrupper dagligen vilket man hört inte ska vara så bra...

hejPaDig
2009-02-05, 00:29
nej, inte med belastning... borde jag göra det?

hasic
2009-02-05, 00:30
Vad är ditt mål med träningen?

hejPaDig
2009-02-05, 00:38
att bli semibiffig (kan man säga så?). typ få lite synligare muskler, magrutór, bröst.. mm

hasic
2009-02-05, 00:50
Först och främst tycker jag att du ska titta runt på forumet och suga upp all information du kommer åt. Jag rekommenderar dig att börja träna på gym, och till en början följa z_bumbi's träningsschema: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Om du vill bli större måste du äta, ordentligt. Väldigt många styrketränande delar upp sina träningsperioder på så sätt att de äter mycket (då de lägger på sig muskler, och fett) ena perioden, och den andra perioden lägger de sig på kaloriunderskott (deffa = behålla så mycket muskelmassa som möjligt medans man gör sig av med kroppsfettet). Detta tycker jag dock inte du ska tänka på än, utan ät ordentligt utan att oroa dig för att lägga på dig kroppsfett. Fettet kan du längre fram bli av med, om så önskas, utan att tappa muskelmassa.

Läs runt på forumet, här finns väldigt mycket information och du kommer ganska snabbt få grundläggande kunskaper. Kolla även Best of Kolozzeum där det finns en hel del riktigt bra trådar: http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19.

Lycka till träningen!

hejPaDig
2009-02-05, 01:39
tack. jag köpte ett års medlemskap på 24/7 för 18 månader sen. jag var där 1 gång. av någon konstig anledning är jag inte alls motiverad till att "gymma". jag går hellre ut och springer då. visst att dessa två saker inte kan jämföras men ändå.

tänkte att jag först skulle börja med dessa situps, knäböj osv ett tag för att få upp motivationen...för att så småningom börja gymma "igen"..

pikard
2009-02-05, 08:50
All träning du gör är ju bättre ingen alls..

pellepedal
2009-02-05, 10:05
Att träna med vikter brukar ofta kännas allmänt jobbigt och så i början, men när man har kört några veckor brukar man vara fast i det och man längtar ständigt till nästa pass, så ge gymträningen mer tid om du ändå har köpt ett kort.
Försök hitta någon att träna med. Då brukar det vara lättare att ta sig i kragen och komma iväg till gymmet.