handdator

Visa fullständig version : Vad händer om nätaggregatet inte orkar?


JG_81
2009-02-04, 20:00
Fick förra veckan mitt i7-system från Dell, och bortsett från en bullrig fläkt (som jag ska byta när jag får ork) så är jag nöjd. Valde dock medvetet ett sunkigt grafikkort för att hålla nere kostnaden, men tror nog att en uppgradering skulle sitta fint. Känns korkat att ha ett dåligt grafikkort när nu processor och allt snurrar på snabbt.

Dell själva vill lura på mig ett RADEON HD4850 för över 2000 kr.. Dyrt! Själv funderar jag på att beställa ett betydligt billigare ASUS RADEON HD4850 från dustinhome. Borde väl vara samma sak, bortsett från att kanske fläkten skiljer sig?

Nåväl.. Nätaggregatet i datorn är lite klent, men ska enligt Dell-teknikerna klara av att driva det HD4850-kort som dom säljer. Så länge det är samma grafikprocessor så borde väl inte det jag kollat på dra mer energi, eller är jag ute och cyklar? Och vad skulle hända om nätaggreagatet inte orkar leverera..? Antar att det är något som tydligt märks genom krascher när kortet får jobba hårt, eller kan någon komponent skadas?

King Grub
2009-02-04, 20:04
Kontinuerliga omstarter eller att systemet inte startar ordentligt alls. Har inte hört talas om att några komponenter skulle skadas.

Och ett 4850 är sak samma oavsett tillverkare.

Baan
2009-02-04, 20:07
Hur klent? Jag har ett hd4850 i en HP-burk, med 400 eller 450W nätagg, inga probs.

shut teh face
2009-02-04, 20:08
Om dell säger att det ska orka så gör det nog det. De har väldigt låg w på sina nätdelar men de levererar verkligen ström för den slanten också. Jag sitter på ett 8800GTX, E6420, 2gb ram, och 1,5 tb hårddisk och mina ynka 300w räcker mycket bra. Enligt dell ska jag ha mkt kräm över men jag har inte mätt detta med instrument själv, än.

JG_81
2009-02-04, 20:14
Tack för snabba svar. Klent = 360W, men själva skriver dom att "The 360w power supply can perform up to about 425w.". Så egentligen är det väl inte så mycket att oroa sig för då dom själva rekommendera HD4850 till den här datorn. Tänkte väl mer om ASUS-kortet av någon anledning skulle dra mer än deras HD4850.

shut teh face
2009-02-04, 20:18
Ja alltså om det skiter sig så kommer de nog inte hjälpa dig då du har installerat en modell (enligt dem) som de inte lovat dig ska fungera. Det kan mig veterligen skilja i strömförbrukning mellan olika märken.

JG_81
2009-02-04, 20:36
Är det min dator ( :p ) eller kolozzeum som är segt idag? Skrev ett inlägg nyss, men det dök tydligen aldrig upp. Nåväl.. Det jag ville ha sagt är att risken kanske är värd att ta då man tjänar drygt 500:- på att ta ASUS-kortet på dustinhome och testa.. I värsta fall är det väl bara att komplettera med ett kraftfullare nätaggregat.. om nu datorn skulle börja bete sig otrevligt?

shut teh face
2009-02-04, 20:38
Om nu inte Dell har speciallådor som man inte kan leka med hur man vill. Jag hade en HP förut som krävde specialverktyg för att öppna m.m., dessa verktyg fanns självklart endast på HP service. :D

King Grub
2009-02-04, 20:39
Sådant har jag aldrig förstått mig på - kan man inte öppna datorn och blåsa ur den, blir det ju dust central på inte alltför lång tid.

tsp
2009-02-04, 20:43
Sådant har jag aldrig förstått mig på - kan man inte öppna datorn och blåsa ur den, blir det ju dust central på inte alltför lång tid.

Japp, mycket riktigt.

Märkesdatorer får under inga omständigheter öppnas av konsumenten själv. De är alltid plomberade och om plomberingen är bruten gäller inte garantin. Så att TS har det i åtanke..

JG_81
2009-02-04, 20:45
Om nu inte Dell har speciallådor som man inte kan leka med hur man vill. Jag hade en HP förut som krävde specialverktyg för att öppna m.m., dessa verktyg fanns självklart endast på HP service. :D

Hur menar du..? Att Dell skickar med specialverktyg som behövs för att byta komponenter? Låter lite märkligt. Annars har du rätt i att deras chassin (iaf för Studio XPS 435MT som jag har) är rätt små och inte tillåter att man slänger in vad som helst, men så länge nätagg orkar med och det finns utrymme ska det väl gå att meka runt lite. Förra Dell-datorn, som jag nog köpte 2001-2002, uppgraderade jag en hel del i utan problem, men det är ju möjligt att det hänt saker på den fronten.

shut teh face
2009-02-04, 20:46
Fast det där med plombering gäller inte Dell. Jag har städat min dator många gånger och supporten har varit hemma hos mig en gång och det var inga problem.

Däremot så hade jag en klisterlapp på min Hp och om jag bröt den så förverkades garantin.

Hur menar du..? Att Dell skickar med specialverktyg som behövs för att byta komponenter? Låter lite märkligt. Annars har du rätt i att deras chassin (iaf för Studio XPS 435MT som jag har) är rätt små och inte tillåter att man slänger in vad som helst, men så länge nätagg orkar med och det finns utrymme ska det väl gå att meka runt lite. Förra Dell-datorn, som jag nog köpte 2001-2002, uppgraderade jag en hel del i utan problem, men det är ju möjligt att det hänt saker på den fronten.
Nja specialverktyg tror jag inte. Men däremot är lådan väldigt liten och anpassad för att vara tyst, liten och sval. Jag har noll utrymme i min låda och jag skulle inte kunna sätta in en vanlig nätdel direkt.

JG_81
2009-02-04, 20:49
Japp, mycket riktigt.

Märkesdatorer får under inga omständigheter öppnas av konsumenten själv. De är alltid plomberade och om plomberingen är bruten gäller inte garantin. Så att TS har det i åtanke..

Dell-"supporten" skickade en ny fläkt som det är tänkt att jag själv ska byta då den jag har väsnas rejält. Verkar dock inte vara mitt ex. som det är fel på, så det lutar åt att jag beställer en Noctua som är "garanterat tyst" istället. Någon plombering eller påverkan på garantin efter detta ingrepp har dom inte nämnt.

JG_81
2009-02-04, 20:53
Nja specialverktyg tror jag inte. Men däremot är lådan väldigt liten och anpassad för att vara tyst, liten och sval. Jag har noll utrymme i min låda och jag skulle inte kunna sätta in en vanlig nätdel direkt.


Ursäkta att jag inte multiquotar när jag skriver.. ska bättra mig. :p

Det finns väl alltid komponenter att få tag på, även om man måste vara noga med att få rätt storlek (utbudet är kanske inte lika stort för oss heller). Kanske värre med lufflödet inne i burken om man experimenterar med för kraftfulla grafikkort.

Vilken modell har du?

shut teh face
2009-02-04, 20:56
Ursäkta att jag inte multiquotar när jag skriver.. ska bättra mig. :p

Det finns väl alltid komponenter att få tag på, även om man måste vara noga med att få rätt storlek (utbudet är kanske inte lika stort för oss heller). Kanske värre med lufflödet inne i burken om man experimenterar med för kraftfulla grafikkort.

Vilken modell har du?
Modell, oj. :D XPS 410 tror jag. :)

tsp
2009-02-04, 20:58
Dell-"supporten" skickade en ny fläkt som det är tänkt att jag själv ska byta då den jag har väsnas rejält. Verkar dock inte vara mitt ex. som det är fel på, så det lutar åt att jag beställer en Noctua som är "garanterat tyst" istället. Någon plombering eller påverkan på garantin efter detta ingrepp har dom inte nämnt.

Då tycker jag att du ska köpa grafikkortet från dustin istället!

saab900
2009-02-04, 21:04
Hör du, vad får du ge för grafikkortet på Dustin? Komplett.se har sapphires radeon HD4850 512 mb för 1579:-

JG_81
2009-02-04, 21:21
Hör du, vad får du ge för grafikkortet på Dustin? Komplett.se har sapphires radeon HD4850 512 mb för 1579:-

1 570 kr för ASUS RADEON HD4850 512MB på dustinhome. Rätt snarlika i pris (och prestandan ska väl vara den samma).. :) Kanske beställer lite annat också, så då blir det ju den webshop som har lägst totalpris.

tsp
2009-02-05, 18:04
Välj inte kort från Sapphire om du kan ta ett annat märke. Deras kort har mycket högre felprocent än konkurrenternas.

Snobbe
2009-02-05, 18:09
Välj inte kort från Sapphire om du kan ta ett annat märke. Deras kort har mycket högre felprocent än konkurrenternas.

Saken är ju att om det är fel på kortet får du ju ett nytt. Och det är inte direkt stor felprocent.

King Grub
2009-02-05, 18:09
Välj inte kort från Sapphire om du kan ta ett annat märke. Deras kort har mycket högre felprocent än konkurrenternas.

Vilken källa säger det?

tsp
2009-02-05, 18:24
Vilken källa säger det?

Tja, jag vet inte din bakgrund inom datorrelaterad hårdvara men om man hänger med i utvecklingen och håller sig uppdaterad på de större forumen så märker man snart av trenden.

Rooobiin
2009-02-05, 19:48
Vilken källa säger det?


Kika in på Sweclockers.se eller om de är com

Men iallafall oavsett så är det visst skillnad på vissa märken fast det är ett 4850 eller något annat.

Finns ju X antal olika märken så!

Whistler
2009-02-05, 21:29
Beror ju lite på vad som lastas också. Om du har komponenter som fullständigt suger ur all 12V nätdelen kan levererar så hjälper det inte om du har 50A för 3.3V. Kolla specen för nätdelen och räkna på ett ungefär hur många komponenter du har för varje spänning.

Fast ett 500W-agg brukar räcka till det mesta.