handdator

Visa fullständig version : Resultat på ett halvår?


jeppe_
2009-02-04, 19:37
Tjenare!

Jag är 15 år och har nu ungefär tränat i en månad. Jag gymmar 3ggr i veckan och kör efter 3split med: Bröst Triceps, Rygg Biceps och Axlar, ben och mage.
Jag har ännu inte märkt några stora resultat förutom att jag gått upp cirka två kilo, tidigare vägde jag 59 nu väger jag 62-63. Jag är ungefär 169cm lång.

Jag sköter kosten bra, äter så mycket jag kan men tycker det är svårt att räkna kcal på pricken. Om någon vill så ge gärna en siffra på hur ungefär mycket kcal detta är per dag:

Frukost:2dl havre, 4 dl mjölk, 1 grov skiva bröd keso & skinka, ett glas juice.
Lunch: Skolmat, stor talrikk enligt tallriksmodellen.
Mellanmål: 2dl havregrynsgröt, 3dl mjölk, 2 ägg, 2 skivor grovt bröd.
Middag: Stor talrikk enligt talriksmodellen, ofta pasta kyckling ris osv.
Kvällsmål: 4 knäckebrödmackor med ost, 2dl mjölk och en kopp te.

Jag tycker själv att jag äter ganska mycket för min ålder och jag vet att det är svårt att beräkna lunchen och middagen då jag itne har några exata siffror, men bara på ett ungefär, det är åtminstonde tillräckligt med mat? *drool*

Nu till the real question: Hur pass stora resultat kan man märka på ett halvår? Har tittat igenom journaler men haft svårt att hitta bilder, om jag tränar hårt och äter bra. Jag vill gärna inte vara allt för "bulkad" till sommaren utan ska börja springa minst 3ggr i veckan, vilodagarna, när det börjar bli varmare.

Tacksam för idér och tips, och tack för en grym sida!

/Jesper W

jeppe_
2009-02-04, 19:46
Glömde en sak. Jag kör utan kostillsskott just nu. Är det något som är jätte viktigt? Jag vet att man ska ha i sig kolhydrater och protein direkt efter träning och sen ett stort mål inom 1,5 timmar så jag brukar dricka mycket vatten (:hbang:), en gainomax och en banan efter träning. Är det OK? Hur bra är banan egentligen?

Godfella
2009-02-04, 19:48
Finns ju endel aspekter som spelar roll. På ett halvår kanske man inte ska förvänta sig några hutlösa resultat, men visst kan man se skillnad. Beror ju endel på dina genetiska förutsättningar, hur ofta du vilar, vad du äter osv.

Som att svara på frågan; Hur långt är ett snöre ?

hasic
2009-02-04, 19:49
http://192.121.81.11/livsmedelsok/
Här kan du själv se innehållet i olika livsmedel.

Om du tycker att viktuppgången går för långsamt är det enda alternativet att äta mer. Får du i dig mer kalorier än vad du förbrukar går du upp i vikt, och får du i dig mindre kalorier går du ner i vikt, så enkelt är det. Detta kommer inget kosttillskott att lösa åt dig.

jeppe_
2009-02-04, 19:50
Finns ju endel aspekter som spelar roll. På ett halvår kanske man inte ska förvänta sig några hutlösa resultat, men visst kan man se skillnad. Beror ju endel på dina genetiska förutsättningar, hur ofta du vilar, vad du äter osv.

Som att svara på frågan; Hur långt är ett snöre ?

Jo det är förstås sant, förstår att frågan är dum men vill gärna ha lite perspektiv på saker och ting. Gärna några exempel på en 6månaders period för andra folk. ;)

Ahlner
2009-02-04, 19:51
Tjenare!

Jag är 15 år och har nu ungefär tränat i en månad. Jag gymmar 3ggr i veckan och kör efter 3split med: Bröst Triceps, Rygg Biceps och Axlar, ben och mage.
Jag har ännu inte märkt några stora resultat förutom att jag gått upp cirka två kilo, tidigare vägde jag 59 nu väger jag 62-63. Jag är ungefär 169cm lång.

Jag sköter kosten bra, äter så mycket jag kan men tycker det är svårt att räkna kcal på pricken. Om någon vill så ge gärna en siffra på hur ungefär mycket kcal detta är per dag:

Frukost:2dl havre, 4 dl mjölk, 1 grov skiva bröd keso & skinka, ett glas juice.
Lunch: Skolmat, stor talrikk enligt tallriksmodellen.
Mellanmål: 2dl havregrynsgröt, 3dl mjölk, 2 ägg, 2 skivor grovt bröd.
Middag: Stor talrikk enligt talriksmodellen, ofta pasta kyckling ris osv.
Kvällsmål: 4 knäckebrödmackor med ost, 2dl mjölk och en kopp te.

Jag tycker själv att jag äter ganska mycket för min ålder och jag vet att det är svårt att beräkna lunchen och middagen då jag itne har några exata siffror, men bara på ett ungefär, det är åtminstonde tillräckligt med mat? *drool*

Nu till the real question: Hur pass stora resultat kan man märka på ett halvår? Har tittat igenom journaler men haft svårt att hitta bilder, om jag tränar hårt och äter bra. Jag vill gärna inte vara allt för "bulkad" till sommaren utan ska börja springa minst 3ggr i veckan, vilodagarna, när det börjar bli varmare.

Tacksam för idér och tips, och tack för en grym sida!

/Jesper W

Hej!

För det första har du snarare gått upp 3-4 kg att bedöma av de vikter du anger. Du är ung precis som jag. Räkna inte kalorier min vän, ÄT som en häst och gör alltid ditt bästa på gymmet så kommer du att bli både större och starkare! :) Du äter ju för övrigt bra mat så det är inget problem.

Bra jobbat hittills och fortsätt kämpa! :thumbup:

tsp
2009-02-04, 19:51
Jag tycker själv att jag äter ganska mycket för min ålder och jag vet att det är svårt att beräkna lunchen och middagen då jag itne har några exata siffror, men bara på ett ungefär, det är åtminstonde tillräckligt med mat? *drool*
/Jesper W

Du är 15 år gammal, du ska äta mer än en vuxen man då du är mitt uppe i puberteten och förmodligen växer åt alla möjliga håll. Låter på dig som att du fortfarande ser dig själv som ett litet barn. Lägg av med det i så fall.

C.E.J.
2009-02-04, 19:52
Man klarar sig bra utan kosttillskott, även om det kan vara klart bekvämare att använda sånt efter träningen än fast föda. Både gainomax och banan efter träningen är väl lite onödigt kanske. På din vikt räcker sisådär 50-60g kolhydrater och 20g protein efter träning. Hur bra är banan... jadu, enbart banan efter träning är väl inte bra, eftersom träning endast vänder proteinbalansen till positivt om aminosyror finns att tillgå, och banan finns det nog inte så mycket protein/aminosyror i. Så, enbart gainomax efter träning räcker nog. Mtp på att du som 15-åring får typ 1000kr i månaden eller vad det är, så är det ju värt att betänka att lägga ner gainomax och istället köpa gainomax' ingredienser separat - dvs maltodextrin och vassle.

Aftonbladet
2009-02-04, 19:52
Vill du vara så där sexig inför brudarna i sommar så kommer du nog inte bli nöjd med vad du nog förväntar dig. Börja inte ta anabola bara.

Sniggel
2009-02-04, 19:53
Vet du vad? Du har gått upp 3-4 kg (vet itne hur du räknade 2 kg) på 1 månad och det är alldeles precis lagom takt för en nybörjare. På ett halvår går det att göra klart märkbara resultat som nybörjare. Det brukar oftast vara lättare för andra att se hur mycket du förändrats än vad det är att själv se det. Därför kan det vara bra att ha jämförelsebilder.

Angående kosttillskott så är det verkligen inget som spelar någon större roll. Går träningen bra och du äter bra (vilket du förmodligen gör då du går upp i vikt) så ska du knappast behöva känna att du bör ta kosttillskott.
Banan är en helt ok kolhydratkälla där man får en del mikronutrienter på köpet. Tillsammans med gainomax, som ju faktiskt är ett kosttillskott så blir mängderna du får i dig direkt efter träning bra. Men det innebär förstås itne att du kan hoppa över måltiden du bör äta efter träningen (som bör vara proteinrik och kolhydratsrik, den behöver inte vara fettsnål om du redan tillfört gainomax+banan) och du bör helst äta den så snart som möjligt, 30-60 minuter efter gainomax+banan.

Godfella
2009-02-04, 19:54
Jo det är förstås sant, förstår att frågan är dum men vill gärna ha lite perspektiv på saker och ting. Gärna några exempel på en 6månaders period för andra folk. ;)

Det blir ju lite dumt att svara på, då ingen är lik den andra. Börje kanske gick upp 3kg muskler på ett år, medans Urban bara gainade ½kg. Går inte att svara på, tyvärr.

Men visst, dom flesta brukar väl få en viss muskeltonus efter ett halvår.

pikard
2009-02-04, 20:00
Väldigt svårt, alla utvecklas så sjukt olika. Sen har vi ju ingen aning om hur hårt du kör o.s.v. Men förhoppningsvis blir det nog en del skillnad då det brukar bli så i början.
Kör på så gott du kan och berätta för oss sen hur de gick. :)

hasic
2009-02-04, 20:21
Vill du vara så där sexig inför brudarna i sommar så kommer du nog inte bli nöjd med vad du nog förväntar dig. Börja inte ta anabola bara.

Vad pratar du om?

Ahlner
2009-02-04, 20:26
Vill du vara så där sexig inför brudarna i sommar så kommer du nog inte bli nöjd med vad du nog förväntar dig. Börja inte ta anabola bara.

Vad pratar du om?

Word

NikoLei
2009-02-04, 21:25
Kul att du verkar hyffsat intresserad av att sköta kosten bra, jag själv slarvade tyvärr med det i din ålder..:smash:

Men som några nämnt här så är det så genetiskt hur mkt du kan bygga, men se det istället som en tävling med dej själv! Se det som träning 24/7, att alltid äta mkt (ta det på mer allvar än vad du redan gör, oavsett hur allvarligt du tagit det innan) och se till att få ordentlig sömn och vila.
Sen när du är på gymmet, kör så sjukt ordentligt och fokuserat så kan jag garantera dej att du kommer få seriösa resutlat!
Ha inte bråttom med att få resultat, du har många många år kvar min vän, så bygg istället upp en stadig fysik och du kommer ha mer tålamod och orka hålla uppe träningsmentaliteten under en längre tid som kommer gynna din träning i det långa loppet :) Stort lycka till!

Ostknäcket
2009-02-04, 21:29
Efter det att jag tog upp min träning igen har jag tränat i 5 månader, sista månaden hårt och 4 månader lite sådär halvbra/hård träning. Och jag har ändå fått hyfsade resultat. Kan vara att förlorad muskelmassa är lättare att ta igen men jag tror absolut att du kommer se resultat på 6 månaders hård träning med bra näringstiming och tillräckligt med mat (om du inte har generna emot dig).

Aftonbladet
2009-02-04, 22:41
Efter det att jag tog upp min träning igen har jag tränat i 5 månader, sista månaden hårt och 4 månader lite sådär halvbra/hård träning. Och jag har ändå fått hyfsade resultat. Kan vara att förlorad muskelmassa är lättare att ta igen men jag tror absolut att du kommer se resultat på 6 månaders hård träning med bra näringstiming och tillräckligt med mat (om du inte har generna emot dig).

Muskelminne ftw.

TjeckRacer
2009-02-04, 23:00
Känns spontant som att du äter överdrivet mycket fibrer.

kaysim
2009-02-05, 15:23
Du är 15 år gammal, du ska äta mer än en vuxen man då du är mitt uppe i puberteten och förmodligen växer åt alla möjliga håll. Låter på dig som att du fortfarande ser dig själv som ett litet barn. Lägg av med det i så fall.

jag låg typ på näst intill underskott hela puberteten:):) Ångrar lite att man inte tog hjälp av den naturliga "tillväxten" och började träna då=/

kaysim
2009-02-05, 15:26
Vill du vara så där sexig inför brudarna i sommar så kommer du nog inte bli nöjd med vad du nog förväntar dig. Börja inte ta anabola bara.

syftar du på steroider? Och vad har det med hans fråga att göra?