handdator

Visa fullständig version : Brist som påverkan naglar och hår?

jooj
2009-02-04, 19:04
Kära vänner,
situationen är som följer; mitt hår faller av och naglarna är sköra som bara tusan.
Tänkte undra med er om ni vet om hår/naglar statusen kan tänkas bero på att man äter för lite av någon vitamin/mineral?
Är inte så insatt i kost (förutom det jag snappar upp här nu och då såklart ;)), och det bör kanske tilläggas att jag lever under ganska stor stress.

Tack så mycket på förhand och ha det så gott

mikaelj
2009-02-04, 19:48
Stress i sig gör en massa elakheter med kroppen, bl.a. ställer ned ämnesomsättningen som kan ge just de problemen.

I övrigt är naglar/hår/hud relaterat till B-serien vitaminer. Finns ganska mycket av i ägg, i övrigt vet jag inte. Prova med en burk B-vitaminkomplex med (bl.a) B6, B9 och B12, så kanske du blir av med dina problem.

Tolkia
2009-02-04, 19:51
Att man helt enkelt äter för lite är inte en helt ovanlig orsak heller.

jooj
2009-02-05, 17:39
Tack så mkt för svaren:)

Ja jag kanske kombinerar att äta för lite med ett dåligt B vitamin intag och stress, vilket inte är så bra :/
Men med ett BMI på 27 skulle det ju inte skada att ligga på kalorirestriktion ett tag till för att komma ner i acceptabelt BMI. Är det bäst att avbryta och se om det slutar eller är det bara att ta om man prioriterar viktnedgång? Med andra ord, kan man strukturera om näringsintaget för att i nån mån undvika detta?
Kram

Tom Warrior
2009-02-05, 17:40
Ät en bra multivitamin/mineral.

gibb
2009-02-05, 18:10
Ta en banan!

kjpil
2009-02-05, 18:18
Tack så mkt för svaren:)

Ja jag kanske kombinerar att äta för lite med ett dåligt B vitamin intag och stress, vilket inte är så bra :/
Men med ett BMI på 27 skulle det ju inte skada att ligga på kalorirestriktion ett tag till för att komma ner i acceptabelt BMI. Är det bäst att avbryta och se om det slutar eller är det bara att ta om man prioriterar viktnedgång? Med andra ord, kan man strukturera om näringsintaget för att i nån mån undvika detta?
Kram

Både kost och stress kan vara bidragande till om du tappar håret och får sköra naglar. Jag tycker du ska gå till en läkare och/eller dietist (http://www.privatdietist.se) och reda ut saken snarast. Och att det absolut inte "bara att ta" - man ska inte tappa hår för att man går ner i vikt. Håret och naglarna har högre prioritet än BMI.

Tolkia
2009-02-05, 18:30
Tappar man hår p.g.a. bantning är det för att man bantar "dåligt", typ har för bråttom, äter en väldigt dåligt sammansatt kost eller försöker gå ner till en ohälsosamt låg vikt. Det är alltså inget man automatiskt får på köpet. Sedan är det nog också individuellt hur känslig man är.

Scratch89
2009-02-05, 19:42
Hur äter du? Om du nollar fettet så kan det snabbt komma i resultat av dåligt hår, dålig hy och sköra naglar.

jooj
2009-02-05, 22:04
Använder (okej att uppge?) Hälsovakten för att hålla koll på att jag får i mig det jag ska, och enligt den så ligger jag oftast högt i både protein och fett, medan jag är sämre på att fylla kolhydrat andelen. Om jag inte fattat fel så räknar den:
p 15 %
f 30 %
k 55%
av de 1400 kcal jag intar per dag.
Bör jag kanske fördela det annorlunda? Åter tack för hjälpen so far :)

ajminfot
2009-02-06, 22:03
När vi ändå är inne på brister och symptom...
Mina läppar har varit kroniskt jätte torra sen jag var typ 14 (är 19 nu), spricker som torkade flodbäddar i naturfilmer eller något... om jag håller efter de med läpsyl eller dylikt i 3 dygn ser de normala ut igen, me glömmer jag på för många timmar så e det kört igen...

Jag e inte speciellt mager heller(BMI 25-26, fett% runt 20~), gör jag ett träningsuppehåll ökar jag ordentligt i fel sorts vikt...

mikaelj
2009-02-06, 22:19
När vi ändå är inne på brister och symptom...
Mina läppar har varit kroniskt jätte torra sen jag var typ 14 (är 19 nu), spricker som torkade flodbäddar i naturfilmer eller något... om jag håller efter de med läpsyl eller dylikt i 3 dygn ser de normala ut igen, me glömmer jag på för många timmar så e det kört igen...

Jag e inte speciellt mager heller(BMI 25-26, fett% runt 20~), gör jag ett träningsuppehåll ökar jag ordentligt i fel sorts vikt...

Kollat ämnesomsättningen?

Tolkia
2009-02-06, 22:42
Pillar du dig mycket i ansiktet? Många som sitter med fingrarna i ansiktet mycket nöter på ("ruggar upp") läpparna med allt pillande. En typisk liten ovana som man ofta inte vet om att man har/gör.

Klein
2009-02-06, 23:09
Använder (okej att uppge?) Hälsovakten för att hålla koll på att jag får i mig det jag ska, och enligt den så ligger jag oftast högt i både protein och fett, medan jag är sämre på att fylla kolhydrat andelen. Om jag inte fattat fel så räknar den:
p 15 %
f 30 %
k 55%
av de 1400 kcal jag intar per dag.
Bör jag kanske fördela det annorlunda? Åter tack för hjälpen so far :)

30 energiprocent fett på 1400 kcal ger väldigt få gram fett. Att tänka i energiprocent när man äter så lite som du gör är vanskligt. Min rekommendation är att du fördubblar fett och proteinintaget på bekostnad av kolhydraterna. Sen är det ju en fråga om kvalitén på dina val av livsmedel. I din energibudget finns det finns inte utrymme för vegetabiliska oljor, nötter och andra energitäta men i övrigt näringsfattiga livsmedel. Du måste äta en väldigt stor andel animalier för att fylla näringsbehovet på din energibudget. Ägg, kött, mjölk och mjölkprodukter. Lite lever skulle säkert göra susen för dina brister också.

Det kan också hända att du måste öka energi-intaget. 1400 kcal är väldigt lågt oavsett ålder, akvitetsnivå och kroppsmassa.

ajminfot
2009-02-07, 10:16
Hur kollar man ämnesomsättningen?

@tolkia nja, jag har en tendens att pilla på mina finnar, men inte läpparna just...

jooj
2009-02-07, 10:27
Okej Klein, omstrukturering av intaget skall provas och kanske en höjning av kaloriintag, är dålig på att äta mjölkprodukter i dagsläget , tack för tipset :)