handdator

Visa fullständig version : Korv

kevvan
2009-02-04, 15:24
Är korv en erkänd proteinkälla?

Handcuff
2009-02-04, 15:26
Kårv är erkänt som (kanske det enda!!) ett av få livsmedel du kan leva på!

I alla fall i tornedalen....

King Grub
2009-02-04, 15:27
Vad menar du med erkänd proteinkälla?

Det finns protein i korv, ja. Det finns protein i det mesta, och allt som innehåller protein är proteinkällor och bidrar till det dagliga proteinintaget.

Ahlner
2009-02-04, 15:28
Är korv en erkänd proteinkälla?

Definiera "erkänd" :)

Edit: me slooow

kevvan
2009-02-04, 15:43
Erkänd: uppskattad, etablerad, framstående, känd

tolka det som ni vill :P

King Grub
2009-02-04, 15:44
Förstår inte vad du menar med det i sammanhanget.

hoikka poika
2009-02-04, 15:51
Jag skulle sortera in korv i proteindelen (tallriksmodellen) men det finns ju korvar som nästan är mer potatis än kött. Jag åsikt är att mer kött = bättre korv. Men det är ju upp till var och en.

kevvan
2009-02-04, 15:51
Dvs. Om man skulle göra en lista på proteinkällor, skulle korv vara med på den listan?

Sniggel
2009-02-04, 15:56
Dvs. Om man skulle göra en lista på proteinkällor, skulle korv vara med på den listan?

Det beror på vem du frågar.

kaer
2009-02-04, 15:59
Läs innehållsförteckningen, hur mycket protein är det i korven, hur mycket vill du få i dig varje dag?
Som andra varit inne på så är det nog väldigt varierande ifrån korv till korv.

King Grub
2009-02-04, 16:00

Allt som innehåller protein är proteinkällor, från tonfisk till korv till potatis till havregryn.

Det finns proteinkällor som innehåller mindre protein per viktenhet och protein med sämre kvalitet än korv, och det finns proteinkällor som innehåller mer och bättre protein.

tsp
2009-02-04, 16:16
Du uttrycker dig väldigt luddigt och har tydligen svåra problem med att få fram vad du menar. Men för att försöka ge dig ett svar på din fråga så äter i alla fall inte jag korv överhuvudtaget, ser det som en allthör näringslös produkt (överlag, finns undantag). Om jag ska laga middag skulle jag aldrig göra korv och potatis så som jag skulle kunna göra fläskkotlett och potatis t.ex.

kevvan
2009-02-04, 16:36
Allt som innehåller protein är proteinkällor, från tonfisk till korv till potatis till havregryn.

Det finns proteinkällor som innehåller mindre protein per viktenhet och protein med sämre kvalitet än korv, och det finns proteinkällor som innehåller mer och bättre protein.

Jo instämmer men det är därför jag lägger till ordet erkänd för att betona att om man ska dra en gräns mellan vad som är en proteinkälla (tonfisk, ägg) och vad som endast innehåller protein (t ex. ris).

Om jag säger så här. Du vill tillföra mer protein i din måltid. Är det, ur en kostsynpunkt, ett bra alternativ att lägga till korv?

Exhale_
2009-02-04, 16:40
Korv är inget jag skulle stoppa i mig om jag fick välja. Det innehåller dock protein så visst kan du lägga till det. Det beror på vad för andra kriterier du har på din måltid.

Jag skulle dock inte säga att korv som ett enskilt livsmedel är nyttigt. Även om det är svårt att göra dessa indelningar utan att titta på helheten.

agazza
2009-02-04, 16:43
Joddlarkorven jag tuggar på nu.

Protein 26%
Fett 39%
kolhydrat 1%

Dom flesta korvar ligger väl på runt 45% + fett

kevvan
2009-02-04, 16:48
Jag omformulerar mig: Kan man göra ett kostupplägg och inkludera korv som en av proteinkällorna? T ex ris som också innehåller protein INTE skulle räknas som proteinkälla då det är alldeles för mycket kolhydrater och därav blir en kolhydratkälla i detta kostupplägg.

Langster
2009-02-04, 16:50
Om jag säger så här. Du vill tillföra mer protein i din måltid. Är det, ur en kostsynpunkt, ett bra alternativ att lägga till korv?

Nej, det finns många saker som är bättre att äta av många olika anledningar.

agazza
2009-02-04, 16:50
Ja, det går alldeles utmärkt, äter ofta falukorv, fast du kommer få äta mycket korv för att få i dig en stor mängd protein, jämfört med T.ex. kyckling.

Langster
2009-02-04, 16:52
Jag omformulerar mig: Kan man göra ett kostupplägg och inkludera korv som en av proteinkällorna? T ex ris som också innehåller protein INTE skulle räknas som proteinkälla då det är alldeles för mycket kolhydrater och därav blir en kolhydratkälla i detta kostupplägg.

Du behöver inte ha en "proteinkälla" i dina måltider, det räcker med att du får i dig tillräckligt med protein och det kan man uppnå genom kombinationer av olika livsmedel... Utan att man tvunget måste ha t.ex en köttbit eller ägg i maten. Korv är inte en proteinkälla för den delen. Köttet i den är det däremot, och det utgör rätt ofta en inte alltför stor del av innehållet.

King Grub
2009-02-04, 16:57

Korv kan ingå i vilket nyttigt kostupplägg som helst, men man bör kanske inte basera varje måltid, eller ens varje dags måltider, på korv. Äter du korv som måltidsbas ett par gånger i veckan är det inte dåligt på något sätt.

stevebc
2009-02-04, 17:17
Korv varierar jättemycket också, finns korvar med 90%+ kött medan de finns de som har mer utfyllnad än kött.

Ignatius72
2009-02-05, 15:40
Kårv är erkänt som (kanske det enda!!) ett av få livsmedel du kan leva på!

I alla fall i tornedalen....

var i tornedalen?

Korv-var och är min basföda.