handdator

Visa fullständig version : Kvarg vs Slow Pro


zomban
2009-02-04, 13:29
Som topic lyder, vilket tror ni är det bästa mellanmålsvalet av dessa två?

250g kvarg + ett äpple/banan eller 1dl Slow Pro 80 + frukt


Undrar eftersom jag är på jakt efter ett smidigt mellanmål som främst mättar bra. Jag har testat käka en del kvarg, men har funderat på att köpa slow pro istället/också. Så vad tycker ni som testat båda? Fortsätta mumsa kvarg med funlight eller köpa en hink slow pro?

*flex*

Baboom
2009-02-04, 13:31
Helt klart kvargen som mättar bättre.

Rahf
2009-02-04, 13:42
Lätt att man tar kvarg, om det är mättnad som eftersträvas.

King Grub
2009-02-04, 13:44
Påverkan på proteinbalansen är densamma i alla fall, vid lika stort proteinintag.

zomban
2009-02-04, 14:14
Påverkan på proteinbalansen är densamma i alla fall, vid lika stort proteinintag.



Okej, ja jämför man innehållen i dessa två är det som jag kan förstå inte såå mycket som skiljer dem åt, förutom lite mer protein i slow pro, och lite mer kolhydrater i kvargen, men känns som att det "lilla" kvittar just för min del. var främst ur mättnadsynpunkt jag undrade.

Det jag upptäckte till min förvåning var att det blir billigare i längden att köpa kvarg (om man utgår från att man köper LIDLs för 12kr/500g). Köper du den kvargen för samma pengar som grossisten nu tar (med rabatt) för slow pro så får du ca 20 fler mellanmål. Trodde faktiskt att ett "pulver" skulle vara billigare, men ack så fel jag hade :P

Raggis
2009-02-04, 16:28
Okej, ja jämför man innehållen i dessa två är det som jag kan förstå inte såå mycket som skiljer dem åt, förutom lite mer protein i slow pro, och lite mer kolhydrater i kvargen, men känns som att det "lilla" kvittar just för min del. var främst ur mättnadsynpunkt jag undrade.

Det jag upptäckte till min förvåning var att det blir billigare i längden att köpa kvarg (om man utgår från att man köper LIDLs för 12kr/500g). Köper du den kvargen för samma pengar som grossisten nu tar (med rabatt) för slow pro så får du ca 20 fler mellanmål. Trodde faktiskt att ett "pulver" skulle vara billigare, men ack så fel jag hade :P

Slow fx är billigare än kvarg, sett till pris per kiloprotein.

zomban
2009-02-04, 21:56
Slow fx är billigare än kvarg, sett till pris per kiloprotein.


Okej, det är möjligt. Men jämför man med slow pro som just nu kostar 479kr för 3kg så blir det billigare med kvarg. Ska man ta 45-50g slow pro/mellanmål så räcker 3kg bara typ 60-65 portioner. Men om man istället köper kvarg för 479 kr får du ju 40st 500g paket,som alltså räcker till 80 mellanmål. Var ju främst ute efter det som mättar bäst, så det lutar mot kvarg i vilket fall, oavsett kostnaden. Ville bara höra vad folk som testat just slow pro 80 tyckte om mättnadskänslan på det. Men tack för tipset iaf :)

WHITEFOLKS
2009-02-04, 22:11
250g kvarg blir inte lika mycket protein som 50g av ett kalciumkaseinat.

zomban
2009-02-04, 22:44
250g kvarg blir inte lika mycket protein som 50g av ett kalciumkaseinat.

nej det vet jag. Men slow pro är ju ett blandat protein, inte ett rent kasein. Men som sagt så kvittar det mer eller mindre för mig just skillnaderna mellan 1dl av det som ger runt 35g protein/portion och av 250g kvarg som ger ~30g.