handdator

Visa fullständig version : Dags att ta tag i körkortet - tips och hjälp


Kapten A
2009-02-03, 22:37
Som topic lyder så är det inte så värst svårt att fatta att jag inte har något körkort men har nu tänkt att återuppta detta.

Det som är det största problemet är att jag inte har direkt mycket pengar nu, men jag har i alla fall någon att övningsköra med någon gång i veckan. Jag har även kvar runt 8 stycken körlektioner (om körskolan finns kvar) på en körskola som jag gick till för flera år sedan.

För tillfället läser jag högskolestudier på heltid, tränar och umgås en del med mina vänner. Hur skulle ni lägga upp det hela om ni var i min sits. Finns det några bra datorprogram som man kan öva på, jag har även en äldre körkortsbok liggandes hemma någonstans.

Tror ni jag har någon chans att försöka fixat körkortet innan sommaren?

Godfella
2009-02-03, 22:40
Fråga din körskola om du kan få köpa distanstester. Så får du ett par koder som du skriver in på någon hemsida, så kan du öva på teorin framför datorn. Jag tror 20 koder kostar 3-400. Men det är väl olika från skola till skola.

Hemi
2009-02-03, 22:44
Som du säger kan det ju vara en kostnadsfråga, billigt är det inte va? Å andra sidan är en lektion en halvtimme? Det är Februari, om du prioriterar det så. Det är egentligen inte så mycket teori, men det finns många vinklar på det. Det brukar finnas pärmar med körkortsprovsfrågor man kan träna på, utnyttja dem. Se det inte som fusk eller nåt, man lär sig på det. Gör dem alla tills du man dem utantill. Bilkörningen praktiskt får komma som det kommer det kan inte forceras. Utnyttja hjälp utifrån men lyssna enbart på läraren, det är det som gäller på uppkörning och prov.

Wao
2009-02-03, 22:50
Fråga din körskola om du kan få köpa distanstester. Så får du ett par koder som du skriver in på någon hemsida, så kan du öva på teorin framför datorn. Jag tror 20 koder kostar 3-400. Men det är väl olika från skola till skola.

Är det så pass dyrt för 20 koder så löner det sig att köpa Bonniers Trafikskola. Kostar runt 300kr och det är hur bra som helst.

Hemi
2009-02-03, 23:06
Är det så pass dyrt för 20 koder så löner det sig att köpa Bonniers Trafikskola. Kostar runt 300kr och det är hur bra som helst.


Man varnar för den på trafikskolorna eftersom den innehåller ett par rena felaktigheter, om det är likadant nu som år 2004 enligt en trafikskolelärare jag känner.

spange
2009-02-03, 23:17
ptja, till sommaren borde du fixa det. Se till att köra mycket privat, ta sedan ett par lektioner för att få lite tips från en person som vet vad som kommer att tittas på under uppkörningen. Angående teorin så räckte det fint för mig att läsa igenom teoriboken grundligt och titta några extra gånger på de saker man känner sig osäker på.

så mitt tips: mycker privat mängdträning, sedan några lektioner för att bli insatt i vad som är viktigt att tänka på i en uppkörning, och eventuellt lära sig några nya tekniker.

Good luck! =)

spange
2009-02-03, 23:19
ptja, till sommaren borde du fixa det. Se till att köra mycket privat, ta sedan ett par lektioner för att få lite tips från en person som vet vad som kommer att tittas på under uppkörningen. Angående teorin så räckte det fint för mig att läsa igenom teoriboken grundligt och titta några extra gånger på de saker man känner sig osäker på.

så mitt tips: mycket privat mängdträning, sedan några lektioner för att bli insatt i vad som är viktigt att tänka på i en uppkörning, och eventuellt lära sig några nya tekniker.

Good luck! =)

Guybrush
2009-02-04, 07:24
Ska du komma undan billigt bör du ha någon att köra privat med. Mycket.

Teorin är lätt. Det är bara att plugga. Att få tag i program med frågor kan vara lämpligt för att få en uppfattning om vad är för frågor det handlar om.

Kapten A
2009-02-04, 10:50
Tack för er som har svarat.:)

Jag har hört kört en del innan på körskolan samt att jag har övat en hel del hemma förut. Dock var detta över 5 år sedan, men jag har alltid vart ganska lättlärd så jag hoppas det sitter kvar lite i alla fall.

Kapten A

Mysella
2009-02-04, 11:29
Jag tog en massa lektioner (15-20, minns inte) på en liten körskola i en liten stad, för att det var billigare och enklare. När min körlärare tyckte jag var redo gjorde jag en uppkörning som gick åt helvete. Då tog jag fler körlektioner, denna gången på en stor körskola i Sthlm. Det tog tio lektioner till, på en av dem lärde jag mig mer än vad jag gjort på alla lektioner på den andra skolan. Uppkörningen bokades via körskolan och gick galant. Vad jag menar är att om man ska få valuta för sina pengar ska man ta den största och mest centrala körskolan, så att man har bredd, även om det är dyrt. I den lilla staden jag först körde fanns två rödljus och en rondell liksom... Och hade jag ändå lyckats med att ta körkort där så hade jag aldrig fixat att köra i Sthlms innerstad eller fickparkera efteråt, nåt jag gör jävligt bra idag *skryta* :D