handdator

Visa fullständig version : Ang. Marklyft och skador


Estac
2009-02-03, 22:36
Tja,

Jag har tränat seriöst i ungefär 1år men hållt mig borta från marklyft under den här tiden. Grejen är den att jag har väldigt lätt att få ont i ryggen (någon form av ryggskott) i rörelser som är liknande som vid marklyft. Dvs ibland när jag lyfter upp tex en vedkorg eller något.

Jag undrar om det finns något att göra åt saken. Eller ska jag hålla mig borta från marklyft? Eller göra någon annan övning som ger på samma muskelgrupper? Gymmet jag går på är relativt litet men kommer flytta inom en viss framtid så vill gärna börja få in tekniken i det.

Tack.

ceejay
2009-02-03, 22:37
har du undersökt vad det onda kan bero på? säker på att det är ryggskott?

Rahf
2009-02-03, 22:53
Säker på att du använder proper lyftteknik när du plockar upp saker? Inte så att du böjer dig som en ostkrok och plockar upp saker?

Estac
2009-02-03, 23:12
har du undersökt vad det onda kan bero på? säker på att det är ryggskott?

Min mor har besvär av ryggskott/ischias och har precis samma saker som jag. Men nej, har inte kollat upp detta. Kanske får ta och göra det..

Hemi
2009-02-03, 23:19
Hur är det med uppvärmning? Leder och muskler måste värmas först. Sen är man klar för avfyrning. Även då börjar man med lättare vikt. Anser i alla fall jag, styrkelyftswannabee.

villefille
2009-02-04, 09:37
Det skulle kunna vara att det är buktrycket som saknas.

Jag hade samma problem, gick till sjukgymnast och fick veta att jag är överrörlig i ryggen och svankade för mycket när jag tränade. Blev ordinerad rejält buktryck i alla övningar och nu är allt i stort sett frid o fröjd.

Om du vill öva på buktryck kan jag rekommendera core-träning, det funkade bra för mig.

mini
2009-02-04, 09:48
Så länge det inte beror på någon skada så tror jag att du skulle ha massiva fördelar av att träna marklyft. Du får både en stark rygg och blir van att lyfta på rätt sätt. Du får en stabil bål, och tränar även de små musklerna invid ryggraden.

Innan du sätter igång tycker jag att du ska gå till en sjukgymnast som förstår sig på styrketräning (!) för att kolla upp att det inte finns några medicinska hinder för din ryggträning. Sedan vore det fint om du kunde få hjälp med tekniken i början av någon som är kunnig på övningen. Jag är partisk och tycker att du bör leta efter en duktig styrkelyftare som kan hjälpa dig.