handdator

Visa fullständig version : Blanda proteindryck/kvarg: Hållbarhet?


BigBuck
2009-02-03, 22:22
Om man på morgonen blandar iordning en proteindrink alt. kvarg+funlight eller något liknande och tar med till jobbets kylskåp:
Hur länge kan detta färdigblandade stå innan näringsinnehållet påverkas negativt?


Hållbarheten rent allmänt förstår jag ju beror på datummärkningen och temperaturen.

hasic
2009-02-04, 12:37
Rent näringsmässigt förändras de inte, men bakteriebildningen ökar desto längre de står.

zomban
2009-02-04, 13:03
Varför inte bara ta din shake med pulvret i och sedan tillsätta vatten då du ska ha den? Eller ha en flaska fun light på jobbet som du bara droppar i kvargpaketet då du behöver något i kistan?

BigBuck
2009-02-04, 22:14
Tack för förslaget, men det är inte så jag vill göra.

Det är näringsinnehållet jag undrar över.

D v s om proteinet påverkas på något sätt ungefär så som man brukar säga att utblandat kreatin försämras ganska fort...

zomban
2009-02-04, 22:53
Tack för förslaget, men det är inte så jag vill göra.

Det är näringsinnehållet jag undrar över.

D v s om proteinet påverkas på något sätt ungefär så som man brukar säga att utblandat kreatin försämras ganska fort...

nemas!

tror inte att det försämras något märkbart alls rent näringsmässigt.
Det enda jag själv upplevt, är att de gånger jag vetat kvällen innan att jag kommer vara RIKTIGT seg på morgonen efter, och gjort i ordning vassledrinken innan bingen för att slippa söla på morgonen, och sedan låtit den stå i kylen över natten är att den då smakar lite skummt.

Sverker
2009-02-05, 07:02
Näringsinnehållet är beroende på hur mycket bakterierna hinner växa till i drycken.


För sin egna existens bryter bakterer ned protein, fettet, kolhydraterna som simmar runt kring dem. Kolhydraterna blir till mjölksyra, etanol ( hoppas på den du:D ) plus 40 andra mer eller mindre udda organiska syror. Proteinet blir till aminosyror och vidare till olika nedbrytningsprodukter. Ämnen som putrecin och kadaverin luktar som de låter. Mer intressant är att det kan bildas histamin ! från histidinet osv, osv.


Varför ska allt blandas med vatten eller mjölk många timmar innan de ska drickas:confused: Blanda och drick inom 10 minuter och allt är säkert.

Nordenator
2009-02-05, 09:04
Näringsinnehållet är beroende på hur mycket bakterierna hinner växa till i drycken.


För sin egna existens bryter bakterer ned protein, fettet, kolhydraterna som simmar runt kring dem. Kolhydraterna blir till mjölksyra, etanol ( hoppas på den du:D ) plus 40 andra mer eller mindre udda organiska syror. Proteinet blir till aminosyror och vidare till olika nedbrytningsprodukter. Ämnen som putrecin och kadaverin luktar som de låter. Mer intressant är att det kan bildas histamin ! från histidinet osv, osv.


Varför ska allt blandas med vatten eller mjölk många timmar innan de ska drickas:confused: Blanda och drick inom 10 minuter och allt är säkert.

Att det står 40-50 min är väl inte hela världen..? Jag brukar splitta min shaker och dricka hälften före och hälften efter passet. Skulle du snarare rekommendera att ta med mig två omgångar pulver, och ha andra omgången i en sluten behållare under passet?

Sverker
2009-02-05, 19:44
Det finns inga garantier.
Däremot lär bakteriernas lagfas motsvara dina 40-50 min och därmed kunna räknas som en säker tid.