handdator

Visa fullständig version : Sexpack


Kruze
2009-02-03, 20:18
Jo, så sitter här man cirkus en månad efter att man började träna.

I vart fall så undrar jag av er mer erfarna tränare hur man får ett sexpack. Måste man deffa?, från början trodde jag det räckte med att träna och äta hälsosamt och så skulle det bli automatiskt om man tränar ofta och hårt.

Jag tränar kondition/snabbhet ungefär 5 gånger i veckan på tempo, men samtidigt äter jag väldigt mycket. Och det känns inte som om framstegen är så stora som jag trott. Jag är 17 år 175 -70 cirka skulle jag tro.

Jag dricker inge läsk eller saft samt bullar och godis. Utan bara mjölk/vatten och mat som inte är onyttig. http://media.filmschoolrejects.com/images/neverbackdown.jpg

Är en kropp jag vill åt. Men en av mina största frågor är om man måste skära ner på matintaget för det känns som om jag äter lite för mycket för att gå ner. Jag bara antog om man tränade så kunde man äta mycket mer. Kanske inte var det smartaste.

Så jag undrar vad jag ska ändra etc. för att få en sådan kropp. Jag känner inte för någon bodybuilder kropp men en sådan på bilden är väldigt lockande. Och min instinkt var mest löpning. Eftersom jag är mycket mer intresserad av löpning/kondition än styrketräning.

the_cube
2009-02-03, 20:21
För att rutorna ska synas krävs det att man har rätt låg fettnivå, alltså måste du käka mindre för att få fram dem.

pikard
2009-02-03, 20:23
Som ovan säger, krävs rätt lite fett för att riktigt få fram dem. Lite situps då och då skadar inte heller. ^^

Kruze
2009-02-03, 20:26
Men om jag äter för lite blir det väl som att banta?

Och hade för mig att muskler är det första som tas bort?

stafh
2009-02-03, 20:30
Men om jag äter för lite blir det väl som att banta?

Och hade för mig att muskler är det första som tas bort?

Fett går "först". Styrketräna som om du ville lägga på dig muskler när du bantar så tappar du så lite muskler som möjligt.

pikard
2009-02-03, 20:33
Hur mycket väger du idag? Går du ner i vikt långsamt så är det god chans att inte tappa alltför mycket muskler.

Har det blivit någon som helst skillnad efter månaden som gått?

Kruze
2009-02-03, 20:37
Jag är väl cirka 175cm och 70kg.

Har inte gått ner någonting men kanske blivit lite fastare och fått större benmuskler samt bättre kondition.

Men jag är väldigt målmedveten, måste bara veta hur jag ska göra för att få en kropp som han.

shayne
2009-02-03, 20:39
Du bör läsa "deff - en guide" -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 ..Utan att jag använder sökfunktionen så kan jag tippa på att det finns X antal trådar som berör ditt problem.


För att få synliga magrutor så måste du ändra på din kost/ha bättre kolla på vad du stoppar i dig och hur mycket du stoppar i dig. Eftersom du vill få bort fettet på magen.


Sedan tror jag att den här tråden borde ligga på "diet, deff och fettminskning" :)

King Grub
2009-02-03, 20:42
Men jag är väldigt målmedveten, måste bara veta hur jag ska göra för att få en kropp som han.

Fortsätt träna som du gör, men ät mindre.

Du kan ha världens bästa magrutor, men är dom täckta av ett lager fläsk, kommer dom aldrig fram i dagsljuset. Och för att få bort fett, på magen eller någon annanstans, måste du äta mindre än du gör av med. Du kan träna hur mycket som helst, men äter du mer än du gör av med, ökar du i fettvikt i alla fall.

Kruze
2009-02-03, 21:28
Okej tack.

Glömde säga att jag satsar på att ha en sådan här kropp vid starten av juli.

Min fråga är om det här ser bra ut ?

* Löpning 5 gånger i veckan
* Gymma 2 gånger i veckan
* Situps, armhävningar, etc hemma varje kväll.
* deffa.

Eller kan är det för mycket? Kan jag köra situps, armhävningar etc. varje dag utan att vila eller?

Jag kan satsa hur hårt som helst så länge jag får den till början av juli.

Så om någon har förslag på någonting jag ska ändra var snäll och säg det.

Ostknäcket
2009-02-03, 21:31
Okej tack.

Glömde säga att jag satsar på att ha en sådan här kropp vid starten av juli.

Min fråga är om det här ser bra ut ?

* Löpning 5 gånger i veckan
* Gymma 2 gånger i veckan
* Situps, armhävningar, etc hemma varje kväll.
* deffa.

Eller kan är det för mycket? Kan jag köra situps, armhävningar etc. varje dag utan att vila eller?

Jag kan satsa hur hårt som helst så länge jag får den till början av juli.

Så om någon har förslag på någonting jag ska ändra var snäll och säg det.

Tycker du ska köra lite tyngre (vet inte hur många situps etc du klarar), men försök att köra tungt i färre reps så behåller du så mycket muskelmassa som möjligt. Därför är kanske inte t.ex. 45situps (?) x3 det bästa.

King Grub
2009-02-03, 21:31
Dra ner på löpning och öka på styrketräningen.

Och det är inte säkert (inte troligt överhuvudtaget) att du får en kropp som han har. Det är hans kropp, inte din, och det är gener som avgör hur musklerna är formade och fäster. Även om du får exakt samma storlek på musklerna och samma kroppsfettmängd som han har, kommer din kropp inte att se likadan ut - kanske inte i närheten alls. Kanske sämre, kanske bättre.

bear.flowertwig
2009-02-03, 21:35
Fortsätt träna som du gör, men ät mindre.

Du kan ha världens bästa magrutor, men är dom täckta av ett lager fläsk, kommer dom aldrig fram i dagsljuset. Och för att få bort fett, på magen eller någon annanstans, måste du äta mindre än du gör av med. Du kan träna hur mycket som helst, men äter du mer än du gör av med, ökar du i fettvikt i alla fall.

Du borde få någon form av diplom *kissass*

Till TS: Som redan tipsats om, läst sticky-trådarna för att få ett allmänt hum om träning och kosthållning, så lär du dig efter ett tag vad som passar dig. Skulle gissa på att du hittar svar på 95% av de frågor du som nybörjare har där. Lycka till.

kalajset
2009-02-03, 23:53
Den där snubben är "den nya Brad Pitt/Fight Club-looken", ingen tveken. :D

Kommer gå fint det här Kruze, du har gott om tid på dig att komma så nära det nu går, behövs inte stresses/panikbantas här inte, utan du kan ta den tid du behöver på dig fram till sommaren med hjälp av alla bra tips du redan fått i denna tråd.

iMultiply
2009-02-05, 09:22
Hej Kruze!

Jag tycker inte du ska köra situps plus armhävningar varje kväll... Det är nog ingen hit! Som King Grub sa: ät mindre och styrketräna mer. Dvs ha ett eller max två pass i veckan där du kör bröst/mage stenhårt istället. Jag tycker du kan köra löpning så många gånger i veckan du orkar, men dagarna du inte orkar se till att gå en rejäl bit. Ta en 45-60 minuters promenix.

Jag är säker på att du kommer fixa det om du bara kämpar hårt! ( Och äter lite mindre )

Mvh iMultiply

Billybilly
2009-02-05, 19:04
Dra ner på löpning och öka på styrketräningen.


Varför ska han dra ner på löpträningen? Det är väl den snabbaste vägen att få fram en kropp med konturer på de muskler man har? Löpning förbränner väl i sig mer än styrketräning. Jag tror också att ifall man löpträngar för mycket så kan det bryta ner muskelmassan en anning?

Men som du sa tidigare så måste man få bort nästan allt kroppsfett för att få fram konturerna på sina muskler. Och då måste löpträning vara mer effektivt än styrketräning?

Jag tycker du ska fortsätta löpträna som du gör och mixa upp det med styrketräning varannan dag. Kombinerat med att ligga på ett halvlågt energiunderskott, dvs 5-600 kcal/dag.
Jag är ingen expert, men så hade jag gjort.

CVN
2009-02-05, 20:36
Varför ska han dra ner på löpträningen? Det är väl den snabbaste vägen att få fram en kropp med konturer på de muskler man har? Löpning förbränner väl i sig mer än styrketräning. Jag tror också att ifall man löpträngar för mycket så kan det bryta ner muskelmassan en anning?

Men som du sa tidigare så måste man få bort nästan allt kroppsfett för att få fram konturerna på sina muskler. Och då måste löpträning vara mer effektivt än styrketräning?

Jag tycker du ska fortsätta löpträna som du gör och mixa upp det med styrketräning varannan dag. Kombinerat med att ligga på ett halvlågt energiunderskott, dvs 5-600 kcal/dag.
Jag är ingen expert, men så hade jag gjort.

Löp träning ger inga magmuskler det bara bränner fettet. Magmusklerna får du genom att styrke träna.

Billybilly
2009-02-05, 22:57
Löp träning ger inga magmuskler det bara bränner fettet. Magmusklerna får du genom att styrke träna.

Du kan träna din mage hur mycket som helst, men är det fett ivägen så syns dom inte förräns du har fått bort det fettet. Och då är löpning mycket mer fettförbrännande än styrketräning.
Notera i mitt förra inlägg att jag sa att han skulle mixa upp det.

Black Star Abyss
2009-02-05, 23:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

En ypperligt välskriven guide, där hittar du det du behöver veta. :)

För övrigt; varför har alla unga killar den där losern från Never Back Down som drömkropp? :(

enzodiac
2009-02-06, 06:39
Du kan träna din mage hur mycket som helst, men är det fett ivägen så syns dom inte förräns du har fått bort det fettet. Och då är löpning mycket mer fettförbrännande än styrketräning.
Notera i mitt förra inlägg att jag sa att han skulle mixa upp det.

Jag hade börjat med att se över maten och styrketräna mer än 2 ggr i veckan. Spara alla knep som cardio och promenader tills du behöver dom för att kicka igång kroppen igen.

enzodiac
2009-02-06, 06:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

En ypperligt välskriven guide, där hittar du det du behöver veta. :)

För övrigt; varför har alla unga killar den där losern från Never Back Down som drömkropp? :(

För att det är flickornas syn på optifysik :) Rutor = hunk

Eddie Vedder
2009-02-06, 06:56
Du kan träna din mage hur mycket som helst, men är det fett ivägen så syns dom inte förräns du har fått bort det fettet. Och då är löpning mycket mer fettförbrännande än styrketräning.
Notera i mitt förra inlägg att jag sa att han skulle mixa upp det.

Ja det är mer fettförbrännande akut. Men att två isokaloriska upplägg där det ena innehåller löpning och det andra bara styrketräning kommer antagligen inte ge annorlunda rutor. I ena fallet kommer antagligen mer energi förbrukas och mer kan man då äta för samma underskott men man blir inte "snyggare" bara för att man lägger in löpningen. Möjligtvis lite mättare.;)

Ska man vara supernoggrann med smådetaljer är nog uthållighetsträning snarare sämre sett till muskelproteinsyntes/nedbrytning och hormonella förutsättningar.

Nordenator
2009-02-06, 07:16
För att det är flickornas syn på optifysik :) Rutor = hunk

Tycker det ser ut som en halvsvag fotbollsspelare som kunnat ta sig in i ett par cheap monday.

GasseG
2009-02-06, 08:33
Tycker det ser ut som en halvsvag fotbollsspelare som kunnat ta sig in i ett par cheap monday.
HAHA :laugh:

Kruze
2009-02-14, 18:52
Hej igen.

Efter att jag gjorde tråden så svalt jag i två dagar och var så hungrig att det kändes som att jag skulle kräkas, jag åt i princip ingenting. Jag gjorde det för att förlora vikt/fett så snabbt som möjligt. Men efter att ha läst mer på forumen insåg jag snabbt att jag inte hade mycket muskler att definera genom deffning. Nu äter jag som vanligt igen, dock har jag ökat träningsnivån.

Att se ut exakt som just den personen på bilden var inte min avsikt att låsa mig in på, det var mer en bild för att visa ungefär hur jag tänkt mig. Men mitt perspektiv har ändrats lite när jag började gymma och skulle inte ha något emot att se större ut, eller samma propotioner. Då menar jag på ett ungefär med muskelmassa och storlek etc.

Jag gymmar nu tre gånger i veckan och det känns verkligen skönt, samtidigt som jag fortsätter att springa.

Mitt schema ser ut som följande, det är ett helkropps schema som jag använder måndag, onsdag samt fredag.

Benpress 10*3
Hantelcurl (biceps) 10*3
Benspark/leg extension 10*3
Underarmscurl med hantel 10*3
Sittande Lårcurl 10*3
Benlyft 20*3
Lat pull 10*3
Rear delt/Pec fly 10*3
Pullover 10*3
Sittande ryggmaskin 10*3
Rotary torso 10*3
Situps på ställning 30*3

Schemat har jag gjort själv och skulle vilja ha synpunkter. Jag vill att alla delar i kroppen blir berörda, och det enda jag tänker saknas är vader? Är det någon kroppsdel som inte finns med? Eller andra förslag. Just nu kör jag övningarna i den ordningen jag listade, är det de ultimata? Så om ni har några förslag/korrigeringar inom detta program berätta gärna, dock är det detta program jag vill utgå i från och inte ett nybörjar program som kan hittas här.

Tack på förhand

Vespertilio
2009-02-14, 22:12
Mitt tips är att köra tunga crunches med extra vikt, Alltså lägg till en fri vikt på 5-10kg när du gör crunches lr på brutalbänken. Har fungerat väldigt bra för mig iaf tycker jag. Har faktiskt bara tränat magen i drygt en månad nu. Gör detta i samband med ett stadigt kalori underskott och en väldigt kolhydratsnål men proteinrik diet.

http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.75ddc79cdf.jpg (http://www.freeimagehosting.net/image.php?75ddc79cdf.jpg)

Där är ett par halvdåliga bilder på mig så det är väl vad du kan förvänta dig om vi har liknande anatomi. har bara en mobil kamera så pissig kvalite när man fått ta själv <(^_^<) För er som tycker jag är smal som en pinne vil jag bara påstå att det beror på två saker.

1. Jag är faktiskt smal som en pinne nu haha.
2. Jag har precis kommit av en 8-dagars feber och har inte hunnit gå på gymmet en gång. det där är när jag är som slappast i kroppen. känns som man fått lite mer fett lr så är det musklerna som är väldigt innaktiva.

jag är 183 lång och 68kg tung (gått ner ca 10 kg). har 3 kilo till att gå ner sen ska jag ligga på 65 ett par månader o se vad som händer i samband med fortsatt träning.

young_george
2009-02-14, 22:17
1. Jag är faktiskt smal som en pinne nu haha.

Vad har du för midjemått?

Vespertilio
2009-02-14, 22:19
Mjo angående schemat så tycker jag folk kan låsa sig fast lite för mycket kring strikta scheman som tyvärr leder till att träningen kan bli robotlik tillslut och tröttsam om man inte har en grym disciplin. Kör det schemat som du är mest sugen på är mitt tips. Har sett folk köra allt från 2 muskelgrupper om dagen till 2 helkroppspass/vecka och fåt bra resultat i båda fallen. Den tuffa biten kommer bli dieten kan jag lova :P den är betydligt lättare att slarva med. även om man äter rätt så är det nte roligt att gå runt på underskott.

Vespertilio
2009-02-14, 22:24
Vad har du för midjemått?

heh vet inte riktigt, lite slarvigt mätt nyss hamnade jag på drygt 70cm (lite mer) hela vägen runt med måttband.