handdator

Visa fullständig version : Olika sorters bänkpress frågor


Jacke89
2009-02-03, 19:17
Tjena.

Jag har mycket bänkpress med i mitt schema.
("vanlig" bänkpress, lutande bänkpress och smal bänkpress).

Jag har lite frågor angående utförande mm.

1. Räcker det med 4 set vanlig bänkpress och 4 set lutande bänk, 2 gånger i veckan för en välutvecklad bröstmuskulatur?

2. I bänkpress, håller jag brett. Bra mycket bredare än vad ringarna på en internationell stång är (tror jag, kör hemma på skolstång). Men när jag maxar brukar jag vilja hålla längre in, hur spelar greppet in här?

3. Bör jag "svanka" när jag tränar bänk vanligtvis? jag är ute efter volym

4. När jag kör lutande bänk, vart ska stången landa på nervägen? Hur brett bör jag hålla i denna övning, hur mycket lutning ska jag ha på bänken egentligen?

5. Hur känner ni er i bröst efter bänkpress och lutande bänkpress?

6. Smal bänkpress. En ny övning för mig. Hur brett bör jag hålla, och ska jag hålla händerna sådär bakåt som jag fick instruktion om att göra i vanlig bänk?
Stången ska väl landa på bröstet, men hur tätt intill kroppen ska armbågarna vara under repetitionerna? Här har jag hört massa olika, som att det tar mer i axlarna om dom är tätt intill kroppen, och att man tar bort belastning från triceps om dom är rätt ut åt sidan.

7. Är smal bänk en bra övning, jag har kört liggande extention men har svårt att få kontakt med den.

8. Vad "bör" man ta i lutande bänk och smal bänk, om man kör 4x10 på 64 kg och 4x6 på 70 kg i vanlig bänkpress? Uppskattningsvis..

Aja blev lite många frågor, men har börjat nyligen med smal bänk och lutande bänk.

9. Jag ska köra vanlig bänk före lutande bänk också va? och sist smal bänk?

LindaS
2009-02-03, 19:22
Vilken är din målsättning med bänkpressträningen?

Pepz
2009-02-03, 19:27
Tjena.

Jag har mycket bänkpress med i mitt schema.
("vanlig" bänkpress, lutande bänkpress och smal bänkpress).

Jag har lite frågor angående utförande mm.

1. Räcker det med 4 set vanlig bänkpress och 4 set lutande bänk, 2 gånger i veckan för en välutvecklad bröstmuskulatur? ja

2. I bänkpress, håller jag brett. Bra mycket bredare än vad ringarna på en internationell stång är (tror jag, kör hemma på skolstång). Men när jag maxar brukar jag vilja hålla längre in, hur spelar greppet in här? smalare grepp ger något längre rörelse, bredare är inte bättre om du vill bygga, variera gärna

3. Bör jag "svanka" när jag tränar bänk vanligtvis? jag är ute efter volym, nej det behöver du inte

4. När jag kör lutande bänk, vart ska stången landa på nervägen? Hur brett bör jag hålla i denna övning, hur mycket lutning ska jag ha på bänken egentligen? bröstbenet, lagom grepp(variera) 25-40grader

5. Hur känner ni er i bröst efter bänkpress och lutande bänkpress? tack bra

6. Smal bänkpress. En ny övning för mig. Hur brett bör jag hålla, och ska jag hålla händerna sådär bakåt som jag fick instruktion om att göra i vanlig bänk?
Stången ska väl landa på bröstet, men hur tätt intill kroppen ska armbågarna vara under repetitionerna? Här har jag hört massa olika, som att det tar mer i axlarna om dom är tätt intill kroppen, och att man tar bort belastning från triceps om dom är rätt ut åt sidan. hårklyverier, men håll armbågarna hyfsat tätt mot kroppen, landa stången längre ner gentemot vanlig bänk

7. Är smal bänk en bra övning, jag har kört liggande extention men har svårt att få kontakt med den. båda är bra övningar

8. Vad "bör" man ta i lutande bänk och smal bänk, om man kör 4x10 på 64 kg och 4x6 på 70 kg i vanlig bänkpress? Uppskattningsvis.. något mindre i smalbänk och en del mindre i lutande, generellt men det gäller inte alla


9. Jag ska köra vanlig bänk före lutande bänk också va? och sist smal bänk? ja


Måste fråga- tränar du ben?

von huff
2009-02-03, 19:28
Tjena.

Jag har mycket bänkpress med i mitt schema.
("vanlig" bänkpress, lutande bänkpress och smal bänkpress).

Jag har lite frågor angående utförande mm.

1. Räcker det med 4 set vanlig bänkpress och 4 set lutande bänk, 2 gånger i veckan för en välutvecklad bröstmuskulatur?

2. I bänkpress, håller jag brett. Bra mycket bredare än vad ringarna på en internationell stång är (tror jag, kör hemma på skolstång). Men när jag maxar brukar jag vilja hålla längre in, hur spelar greppet in här?

3. Bör jag "svanka" när jag tränar bänk vanligtvis? jag är ute efter volym

4. När jag kör lutande bänk, vart ska stången landa på nervägen? Hur brett bör jag hålla i denna övning, hur mycket lutning ska jag ha på bänken egentligen?

5. Hur känner ni er i bröst efter bänkpress och lutande bänkpress?

6. Smal bänkpress. En ny övning för mig. Hur brett bör jag hålla, och ska jag hålla händerna sådär bakåt som jag fick instruktion om att göra i vanlig bänk?
Stången ska väl landa på bröstet, men hur tätt intill kroppen ska armbågarna vara under repetitionerna? Här har jag hört massa olika, som att det tar mer i axlarna om dom är tätt intill kroppen, och att man tar bort belastning från triceps om dom är rätt ut åt sidan.

7. Är smal bänk en bra övning, jag har kört liggande extention men har svårt att få kontakt med den.

8. Vad "bör" man ta i lutande bänk och smal bänk, om man kör 4x10 på 64 kg och 4x6 på 70 kg i vanlig bänkpress? Uppskattningsvis..

Aja blev lite många frågor, men har börjat nyligen med smal bänk och lutande bänk.

9. Jag ska köra vanlig bänk före lutande bänk också va? och sist smal bänk?

1.omöjligt att svara på
2.Hur menar du?
3.Försök ha röven i bänken altså en liten svank men inte överdriven
4.Håll sådant grepp att det känns bra.30-40 grader är ganska bra lutning.Ta ner stången på övre bröst

5.Man har pump i brösten, lite träningsvärk dagen efter
6.Kolla övningsbanken.Brukar hålla ca 30 cm mellan tummarna och ta ner stången på nedre sidan av brösten

7.Jo det är en mycket bra övning
8.Varierar från person till person
9.Det beror på vad du proriterar.Om du prioriterar triceps framför bröst så kan du ju träna smalbänk före annars är det väl ingen skillnad

Three pigs
2009-02-03, 19:38
1. Det låter fullt tillräckligt, kan vara i överkant dock, men du känner ju själv om det går bra eller inte.

2. Du kopplar in triceps mer om du håller tätare. Med starka triceps lyfter du mer så här, oftast.

3. Gör som du vill, eller variera. Vissa säger mer vikt = mer muskler, lyfter oftast mer med svank.

4. Jag själv kör inte lutande bänk särskilt ofta, men jag brukar luta den så att inte jag använder axlarna för mycket, vilket är vid hög lutning. Experimentera själv. Jag försöker landa stången på övre delen av bröstet.

5. Trött, ibland. Ofta pump vid höga reps.

6. Ha händerna som i vanlig bänkpress tycker jag. Experimentera själv vad som känns bäst, jag håller något mindre än axelbrett när jag väl kör det, vilket inte är särskilt ofta.

7. Många tycker att det är en bra övning för att utveckla massa och styrka i triceps, så ja.

8. Går inte att svara på.

9. Vad är ditt mål? ta det först som du vill bli starkast i. Själv hade jag kört i följande ordning: Plan bänk, lut. bänk, smalbänk.

Scratch89
2009-02-03, 19:56
1. Räcker det med 4 set vanlig bänkpress och 4 set lutande bänk, 2 gånger i veckan för en välutvecklad bröstmuskulatur?
Det beror helt på hur dina set ser ut. Om det är massa lall och inte ens i närheten av fail, så är det tveksamt. Om det är tvärtom, att du failar hela tiden, kan det vara för mycket. Men det borde vara en lagom volym, om du tränar vettigt, ja.


2. I bänkpress, håller jag brett. Bra mycket bredare än vad ringarna på en internationell stång är (tror jag, kör hemma på skolstång). Men när jag maxar brukar jag vilja hålla längre in, hur spelar greppet in här?
Som ett riktmärke kan du tänka dig att underarmen ska peka rakt upp när du är i bottenläget. Håller du väldigt brett kommer den alltså att peka ut ifrån kroppen, och det kan påfresta axlarna lite väl mycket. Det finns ingen stor fördel att hålla så brett.


3. Bör jag "svanka" när jag tränar bänk vanligtvis? jag är ute efter volym
Det beror på. Vill du få upp en tyngre vikt kan det vara av värde att svanka. Om du inte bryr dig om hur mycket som ligger på stången, skulle jag inte svanka. Upp med fötterna på bänken om det är svårt att låta bli (eller om du är för stel).

4. När jag kör lutande bänk, vart ska stången landa på nervägen? Hur brett bör jag hålla i denna övning, hur mycket lutning ska jag ha på bänken egentligen?
Ett bra riktmärke kan vara precis under nyckelbenen. Du ska, återigen, hålla så pass brett att underarmen är i lod i bottenläget. Du behöver inte mycket lutning; ett par snäpp max, innan det blir för mycket lutning så att axlarna tar över.


5. Hur känner ni er i bröst efter bänkpress och lutande bänkpress?
Pump? ;)


6. Smal bänkpress. En ny övning för mig. Hur brett bör jag hålla, och ska jag hålla händerna sådär bakåt som jag fick instruktion om att göra i vanlig bänk?
Stången ska väl landa på bröstet, men hur tätt intill kroppen ska armbågarna vara under repetitionerna? Här har jag hört massa olika, som att det tar mer i axlarna om dom är tätt intill kroppen, och att man tar bort belastning från triceps om dom är rätt ut åt sidan.
Du ska hålla tillräckligt brett för att kunna komma ner med armbågarna bredvid kroppen, men tillräckligt smalt för att armbågarna inte ska luta inåt, utan ligga parallellt med kroppen. För mig blir det ungefär där stången börjar bli räfflad. Se till att du kommer lite längre ner på bröstet, jämfört med bänkpress.


7. Är smal bänk en bra övning, jag har kört liggande extention men har svårt att få kontakt med den.
Grym övning. Testa ett litet stopp i bottenläget, för att verkligen känna hur tungt det blir.


8. Vad "bör" man ta i lutande bänk och smal bänk, om man kör 4x10 på 64 kg och 4x6 på 70 kg i vanlig bänkpress? Uppskattningsvis..
50 kg kan väl vara en lämplig vikt. Det är ju en annorlunda rörelse, så börja bana in med lättare först.


9. Jag ska köra vanlig bänk före lutande bänk också va? och sist smal bänk?
Det låter vettigt.

Jacke89
2009-02-03, 20:07
Vilken är din målsättning med bänkpressträningen?

Jag gillar övningarna. Har dålig teknik med hantlarna, och blir inte trött mer än i.. vet inte vart. Gillar bänkpress helt enkelt *drool*

Jacke89
2009-02-03, 20:07
Måste fråga- tränar du ben?

Ja, knäböj och utfall 2 gånger i veckan. Min bästa kroppsdel enligt mig själv :)

Floddan
2009-02-03, 20:19
Jag ger mig på att svara.. Vet inte om jag kommer med något som inte skrivits innan men det kanske kan vara bra om flera bekräftar samma sak.


1. Räcker det med 4 set vanlig bänkpress och 4 set lutande bänk, 2 gånger i veckan för en välutvecklad bröstmuskulatur? Svar: De låter kanon, att lägga in massa kabeldrag och isolationsövningar är nog bara slöseri med energi.



2. I bänkpress, håller jag brett. Bra mycket bredare än vad ringarna på en internationell stång är (tror jag, kör hemma på skolstång). Men när jag maxar brukar jag vilja hålla längre in, hur spelar greppet in här? Svar: Ju bredare du håller ju mer lyfter du med bröst och ju smalare ju mer hanterar triceps lyftet. Ju bredare du håller ju kortare lyftväg får du.

3. Bör jag "svanka" när jag tränar bänk vanligtvis? jag är ute efter volym. Svar: Man behöver inte svanka men det är viktigt att ha bra spänning i kroppen för att kunna lyfta mycket.



4. När jag kör lutande bänk, vart ska stången landa på nervägen? Hur brett bör jag hålla i denna övning, hur mycket lutning ska jag ha på bänken egentligen? Svar: Jag brukar ha samma bredd som i vanlig bänk

5. Hur känner ni er i bröst efter bänkpress och lutande bänkpress? Svar: Färdig

6. Smal bänkpress. En ny övning för mig. Hur brett bör jag hålla, och ska jag hålla händerna sådär bakåt som jag fick instruktion om att göra i vanlig bänk?
Stången ska väl landa på bröstet, men hur tätt intill kroppen ska armbågarna vara under repetitionerna? Här har jag hört massa olika, som att det tar mer i axlarna om dom är tätt intill kroppen, och att man tar bort belastning från triceps om dom är rätt ut åt sidan. Svar: Det är väl lite beroende på axelbredd. Jag brukar ha pekfinger precis där de räfflade börjar eller någon cm bredare. Men det är inget som är hugget i sten, vissa kör mycket semismalbänk som är som en blandning mellan smalbänk och vanlig alltså mer triceps än vanlig bänk men mindre än smalbänk.

7. Är smal bänk en bra övning, jag har kört liggande extention men har svårt att få kontakt med den. Svar: Mycket bra övning för mig. Jag gillar inte heller tricepsextentions

8. Vad "bör" man ta i lutande bänk och smal bänk, om man kör 4x10 på 64 kg och 4x6 på 70 kg i vanlig bänkpress? Uppskattningsvis.. Svar: De beror lite på hur man tränat innan har man kör uteslutade smalbänk tar man säkert mer i det än i vanlig bänk. Jag ligger ca 10 kg lättar i smalbänk. I Snebänk med fri stång så ligger jag många kg under vanlig bänk säkert 25-30.

9. Jag ska köra vanlig bänk före lutande bänk också va? och sist smal bänk? Svar: De beror lite på vilket du vill bli bäst i. Jag börjar alltid med vanlig bänk sen smalbänk eftersom den körs i samma ställning. Efter det kör jag eventuellt snebänk.