handdator

Visa fullständig version : Deff - en lång platå?


Jacke89
2009-02-03, 18:55
Hejsan allesammans.

När man deffar har jag läst att man ska sänka antalet reps, nu kör jag oftast 8-10 reps men inför min första deff så planerar jag att höja vikten på stången och köra 6 reps, 4 set som innan. Och på vissa övningar köra 5x5.

Om man inte ökar nått i muskelmassan, men inte heller går ner, så borde man t.ex. ta 4x6 på 70 kg i bänkpress vecka ut och vecka in, och därmed inte ha tappat nämnvärt med muskler. Men ska man ligga och pressa på samma vikter i 3 månader då alltså? Om jag fastnar sådär på en vikt nu när jag bygger så sänker jag oftast till 65 och sen kanske jag klarar 3x10 och sen om 2 veckor 3x12, då höjer till 70 igen och klarar 4x8 denna gång och då tatt mig förbi platån.

Men är deffen alltså en lång platå, funkar det att köra 4x6 på samma vikt och behålla musklerna i 3 månader som jag sa? :confused:

Dreas
2009-02-03, 18:57
Många blir starkare under deff, träna som om du vill öka så kommer det gå bra. Jag ökade den första månaden under min deff, sen blev det lite svårare, sen gick det lite nedåt.

Jacke89
2009-02-03, 19:19
Många blir starkare under deff, träna som om du vill öka så kommer det gå bra. Jag ökade den första månaden under min deff, sen blev det lite svårare, sen gick det lite nedåt.

Att du ökade i början kanske kan ha att göra med att kroppen inte ställt in sig än? Det är väl rätt ovanligt att öka i styrka under deff.
Hur mycket gick du ner i vikt under första månaden?

mattilainen
2009-02-03, 20:45
om man klarar av samma vikter eller mer vikter under deffen är delvis för att du är van i psyket att köra på de vikterna, då klarar du också av lite extra. Samtidigt när du deffar får du använda mer teknik för att få upp samma vikter du annars skulle klarat ganska lätt och det medför också att du kan köra på samma/högre vikter under deffen.

De flesta är tvungna att sänka vikter då man inte har lika mycket energi som man brukar.